Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 927 ggr
[KEEL]
2015-04-17 01:02

Hjälp Löss?

Tror mina råttisar har åkt på lite löss. Har sett små skorpliknande saker på ena råttan 2-3 st. Dock sitter de långt bak. Den andra är väldigt kal på ena sidan och när man kollar närmare ser det ut som de är något löss-liknande. Jag har kollat lite i gamla trådar osv. och vad jag har fattat så är dermocan numera bara receptbelagt, jag hade viljat köpa PLC-ohyre shampo (pga. att jag fick med det när jag köpte min bur, och hon hade varit uppfödare någrar år och sa att det var bra) men det verkar som det har försvunnit. Min gissning är att det är samma som med dermocanen. Nu till frågan. Finns det något annat än Frontline vet (är lite osäker på den nämligen) som man kan pröva? Behövs det så tar jag de självklart till vetrinären men eftersom det är så lite så känns det för tillfället onödigt.

Annons:
Fluffinen
2015-04-17 01:10
#1

Låter mer som skabb än löss. Jag körde på frontline på min gubbe och de gick jätte bra, har nog inte mycket annat att rekomendera dig faktis då det är bäst att vårda rätt. Man kan kväva dem med matolja men jag skulle inte rekomendera att smeta in matolja i råttans päls. Om du inte väljer frontline så rekomenderar jag endast att du går till vetrinären och får receptbelgat.

[KEEL]
2015-04-17 01:11
#2

Hur ska man dosera om man kör frontline. Vill lixom inte att det blir för starkt, det kan vell inte vara samma dos som för katter?

Fluffinen
2015-04-17 02:09
#3

Jag tog frontline för kattungar om jag inte minns fel och tyckte själv att de var alldeles för mycket vätska för den lilla råttan, så jag tog en topps och dränkte den och smetade ut det i nacken och ut över ryggen. En del ligger ju då kvar i toppsen så de inte blir överdoserat, men man kan ju som inte spara om man bara skulle ta hälten heller efterom förpackningen är som den är. om du kommer på nått smart sätt att spara på så tycker jag du bara tar halva dosen frontline, om de inte försvunnit på 2 veckor doserar du den andra halvan igen.  Oftast försvinner allt på bara några dagar. Glöm dock inte att städa och tvätta alla råttans saker extra noga för säkerhets skull!

[KEEL]
2015-04-17 02:22
#4

Okej tack för tipsen blir att städa och köpa frontline imorgon då.

HannaRosberg
2015-04-17 07:37
#5

Jag läste någonstans att med stronghold räcker det med någon droppe bara. Vet inte hur de är med frontline dock.


Fluffinen
2015-04-17 14:23
#6

Så lite så. 

Stronghold är ett receptbelagt meddel och därmed mycket starkare och därför behöves men minimal dos, frontline är en svagare medicin,  Dock för ett större djur så man ska vara försiktig, men de klart mängden som behövs varierar på varje djur.

Annons:
kafkiluring
2015-04-17 14:30
#7

Jag behandlade mina råttor med stronghold när de hade ohyra. Funkade jättebra. Det brukar räcka med att ta en råtta till veterinären så slipper man fara med alla. Jag fick förpackningar med tre tuber i varje så fick över. Då är man säker om det händer igen 😊

kafkiluring
2015-04-17 14:31
#8

Dessutom är stronghold långtidsverkande om jag minns rätt, och det är ett plus tycker jag :)

R4ttus
2015-04-17 15:31
#9

Jag har ingen egen erfarenhet av frontline, men har hört att det inte ska vara bra för råttor? 🤔Ingen veterinär rekommenderar frontline till råttor iaf, så något "fel" borde det ju vara med att använda det. För starkt, eventuella biverkningar eller något. (Gissar bara)

Stronghold är det bästa, men måste skrivas ut hos vet. En droppe i nacken är allt som behövs. Du behöver inte heller sanera burar eller utrymmen råttorna varit på. Efter 2 veckor rekommenderas att droppa 1 droppe till i nacken, men det är sällan det egentligen behövs, det är mer som en säkerhetsåtgärd.

vapensyster
2015-04-19 21:13
#10

Frontline är inte bra för råttor. Skulle uppsöka vet och få stronghold utskrivet.

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Fluffinen
2015-04-20 22:14
#11

Det är pga av att Frontline är till för katter/kattungar, alltså ett större tåligare djur som man inte rekomenderar det. Men det går att använda, det har jag gjort i hela min tid som uppfödare då jag vet att de fungerar och besparar mig kostnaderna att åka till vetrinär till en annan gång för mer akut situation. Men det är viktigt att man inte använder för mycket av frontline då den är stark för råttor, så att he på topps och puttsa in i pälsen räcker väl.  De finns ju tyvärr de som haft otur och råttan har dött av frontline, men jag personligen tror då att den blivit felbehandlad av de, tex så råttan kunnat slicka i sig det.

De allra flesta rekomenderar stronghold och de gör jag ju såklart med, men jag tog bara för giviet att TS ville ha förslag på receptfria saker, varav Frontline är ända alternativet. 

Jag skulle sanera buren trotts att man inte ska behöva det med stronghold, enbart för att de ändå kan komma tillbaka då källan till deras uppkomst uppenbarligen borde finnas i buren. Men de är bara vad jag hade gjort och mina åsikter, man gör ju själv det som man är tryggast med och funkar bäst.

Upp till toppen
Annons: