Annons:
Etikettannonsering
Läst 899 ggr
Rastildas
3/29/15, 12:30 PM

Kolla upp allergi

Hejsan alla råttägare! Jag och min pojkvän har bestämt oss för att skaffa råttor men vi måste hitta någon som har råttor hemma och är villig att låta oss komma och hälsa på för att se ifall Rasmus är allergisk. Vi bor i Tyresö och undrar ifall det finns några uppfödare eller snälla ägare som skulle vilja hjälpa oss? Tacksam för svar, Rastilda

Annons:
R4ttus
3/29/15, 2:58 PM
#1

Trevligt! 😃 Så himla många råttor som omplaceras för att folk glömt att kolla upp eventuell allergi.

Om ni har vägarna förbi Uppsala nån dag så går det bra att hälsa på mina råttor, om ni inte hittar någon närmre i Sthlm förstås 🙂

lenafena87
3/29/15, 4:50 PM
#2

Hej! Jag och min pojkvän har två råttor och bor i tyresö. Vi skulle kanske ställa upp på det om ni vill. Skicka ett pm till mig om ni är intresserade. Mvh lena

alsomaaro
3/30/15, 7:09 AM
#3

Hej! Jag bor i Hägersten i Stockholm. Vill ni kan ni komma över till mig och gosa med mina killar!! Så himla glad att det finns vettiga människor där ute som inte bara skaffar råttor utan att kolla upp om de är allergiska innan!

Rastildas
3/30/15, 12:39 PM
#4

Gud vad roligt att det var så många som uppskattade min fråga och till och med gav beröm för den, jag har nog bara lärt mig att många råttor måste lämnas tillbaka pga allergi och det skulle vara hemskt både för råttorna och för oss!

Grodan
3/31/15, 9:28 PM
#5

Det kostar 300 kr att ta allergitest på Vårdcentralen och tar någon vecka att få svar. Jag föreslår att man gör ett sådant för att vara säker.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zakaraa
4/1/15, 2:34 PM
#6

#5 Vad för allergitest är det?
Jag har gjort både pricktest (på Hud) och tagit blodprov (på HC) men ingen av de testerna täcker råttor endast de vanligaste allergierna.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Rastildas
4/1/15, 4:33 PM
#7

Men nu förstår jag inte, vad tycker ni är bäst att träffa råttor eller ta ett test? Eller båda?

Zolah
4/1/15, 4:45 PM
#8

träffa råttor under en längre tid, alt sitta barnvakt åt råttorna.

när jag ville testa allergi mot råttor sa läkarna preis som Zakaraa sa. att dom inte testar specifika fall samt att dom ska sluta med allergi test på vuxna ( vet inte om det är komunalt beslut eller ej )

Zakaraa
4/1/15, 5:22 PM
#9

#8 Seriöst?! 🤔 Undra vad det beslutet baseras på, kan väl inte vara annat än bra att få reda på sina allergier oavsett ålder… 

#7 Att träffa råttor under en längre period är nog det säkraste. Men man får ha i åtanke att allergi inte alltid behöver visa sig redan vid första träffen utan kan ta ett tag innan man reagerar därför kan det vara bra att kanske vara råttvakt eller agera tillfälligt hem, på så sätt ser man under en längre period där råttorna finns i samma hem hur pass man reagerar (eller inte reagerar).

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
4/1/15, 7:36 PM
#10

#9

ja, jag tyckte det var så konstigt men dom blå vägrade och menade att man kunde vara 'överkänslig mot allt' och menade på att jag skulle ta bort alla mina djur för att se . ( tycker det var korkat för om jag tex bara är allergisk mot katt och inte mot dom andra så ska jag väl i nte behöva placera om alla? blev så arg för jag ser ju det som ett ansvar jag tagit att ta hand om mina djur och då kan jag inte bara placera om dom eller ta bort dom för möjlig allergi som lika gärna kan var kvalster allergi :P )

Rastildas
4/2/15, 2:07 AM
#11

Finns det någonstans man skulle kunna låna någons råttor? Någon uppfödare kanske? Ifall någon ska iväg över påsk eller något så kan ni skriva upp mig som barnvakt för jag ser hemskt gärna efter någons änglar😊

Zakaraa
4/2/15, 1:15 PM
#12

#11 Du kan kolla med någon uppfödare du har förtroende för ifall de kan tänka sig låna ut en flock under ett par veckor eller liknande.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Grodan
4/5/15, 8:09 PM
#13

#6 Pricktest. Nej, det finns inte en test för enbart råtta, men det finns en grupptest är råtta ingår. 

För att ta reda på om man är allergisk kan man behöva bo med råttor en längre tid.

Det är så konstigt med råttors och möss allergener, man kan leva flera månader med djuren utan att ha minsta allergiska symtom. Och så bara en dag, efter flera månader, ploppar det upp. Så att bo några veckor med råttor är inte ens säkert att det faktiskt ger något korrekt svar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
4/5/15, 8:13 PM
#14

#8 När var detta? Och vart?

Jag skulle tro att det är kommun det handlar om. Jag fick ett vuxet par boendes i 08 att testa sig bara för någon månad sedan och det gick bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zolah
4/5/15, 11:57 PM
Upp till toppen
Annons: