Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 646 ggr
skogsmurmeldjur
2015-03-25 17:03

Blandad flock?

Hej! Vi har två kastrerade hanar och har börjat planera att skaffa ett par flockmedlemmar till nu när våra killar kommer överens igen. Frågan är då bara, skulle det fungera att skaffa honor nu när det inte kan bli några bebisar, eller bör vi hålla oss till hanar? Har någon erfarenhet av att ha en blandad flock och finns det någon anledning till att detta skulle vara en dålig idé (kanske är det möjligt att det blir något knas pga de hormoner som fortfarande är i omlopp)?

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Annons:
R4ttus
2015-03-26 00:43
#1

Väntar man bara ut så hormonerna får lägga sig helt så bör det absolut inte vara några problem att ha blandad flock 🙂

Jag har själv ett par kastrerade hanar och de är hur lätta som helst att introducera råttor till, både honor och hanar.  Ingen av mina  har iaf varit på honorna vid de tillfällen jag låtit dem träffas, men de bor inte ihop så jag har ingen direkt erfarenhet av att ha en blandad flock under en längre tid.

Jag fick höra av en person här på forumet för ca ett år sen om en kastrerad hane som levde som en lycklig kung i en honflock. När honorna löpte fick han tillfredställa dom, men annars var han aldrig på dom 😂 

Så det är väl sånt som möjligtvis kan dyka upp. Men som sagt, ingen av mina har reagerat ett dugg på när honorna löpt så det är nog väldigt individuellt.

skogsmurmeldjur
2015-03-26 15:21
#2

#1 Åh, okej! Låter ju positivt :D Kul, då får vi helt enkelt själva ta och fundera på om det blir ett par tjejer eller fler grabbar som får flytta hit sen.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Upp till toppen
Annons: