Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 2180 ggr
[Grabbmamman]
2015-03-21 07:04

Spännande, "ny" bur!

Idag ska vi åka och köpa en ny bur till våra råttpojkar! Blev lyckliga råttägare för ca. en månad sedan, men insåg ju snart hur mycket jag inte visste… "Delar" dom med mina två små söner (och lite med maken, ha ha) men det är ju mitt ansvar. Fick rekommenderat en bur från en zooaffär men den är alldeles för liten. Så har letat ny bur i princip sedan pojkarna flyttade in. Och nu hittade jag en på Blocket! En fågelbur, ca 50x60x130 cm. Den är både rostig och trasig på något ställe, men kostar bara 300:-. Så räknar med att med slipning, målning och lite lödhjälp från käre far så ska den bli fin igen. Så kul! Tar gärna mot tips från andra som renoverat gamla burar, har redan läst många gamla trådar så hammarlack ska införskaffas snarast. Bara bestämma om den ska vara vit eller grå… :-)

Annons:
[Grabbmamman]
2015-03-21 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så nu är den hemma! Tvätt, målning och inredning återstår dock innan buren får flytta in i huset och råttorna in i buren! :-)

[Grabbmamman]
2015-03-22 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Isärplockad, desinficerad med klorin och grundligt skrubbad. (Uppdaterar här eftersom jag själv tycker det är så kul att följa liknande projekt!) Tar gärna mot tips och råd under vägen!

R4ttus
2015-03-22 19:30
#3

Spännande, jättekul att följa såna här projekt! 🙂

[Grabbmamman]
2015-03-22 22:44
#4

Hade köpt 2 sprayburkar hammarlack (silvergrå) från biltema, de räckte till att måla klart ena sidan på två av fyra bursidor… Så nu kommer det inte hända så mkt förrän vi tagit oss till biltema igen, förmodligen först till helgen. Känns ju lite snopet, men var verkligen kul att se vilken skillnad det blev med ny färg! Och ja, jag vet att det är slöseri med sprayfärg, men det går så snabbt och är så lätt att jag tar det. :-) Får bara se till att köpa tillräckligt många burkar nästa tur!

[Grabbmamman]
2015-03-23 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här en bild där man ser skillnaden mellan före och efter. Jag vill fortsätta NU!! Hoppas nu bilden blir vänd rätt…

tötenöten
2015-03-23 15:44
#6

Ser ut att bli bra! 👍

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
[Grabbmamman]
2015-03-26 11:54
#7

Har i väntan på att kunna köpa färg beställt lite inredning till buren istället.. :) Blev bl.a. 2 sputniks och en hängmatta. Hoppas att dom kommer att gilla dom sen bara. På lördag ska det införskaffas färg så då ska det (förhoppningsvis) bli målning av på kvällen!

[Grabbmamman]
2015-03-28 20:18
#8

Köpte hammarlack på burk den här gången, har läst så många gånger att det är nycket bättre , och blev billigare också. Men nu ångrar jag mig! Jättesvårt att få det att täcka, rinnmärken och ser ut som att det är droppar inuti färgen… :( Men nu har jag köpt två stora burkar, och åker inte tio mil enkel resa igen för att byta… Men hade lätt varit värt de extra slantarna för sprayen. Gick mkt fortare, täckte bra och blev snyggt. Nåja, nog med klagomål, handlade även lite inredning idag! Plastlock på clas ohlson som ska bli hyllplan, fler borrismattor och fleeceplädar på Ikea. Hittade även två långa smala brickor på fyndavdelningen som blir bra mindre hyllplan. Och jättebra små plastkorgar på Biltema. Kan jag rekommendera! Kostade inte många kronor, fanns i flera färger (fick bli blå här) och gick perfekt att hänga på gallret med s-krokar (också från Biltema). http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Plastkorg-28572/?artId=28578 Nu vill jag bara bli klar!

panini
2015-03-28 20:39
#9

Vad målar du med? Sägs vara lättare att måla med en roller än pensel :)

Dom där platskorgarna gillas här hemma, billiga och bra. Tråkigt att dom bara finns i så få färger.

[Grabbmamman]
2015-03-29 10:15
#10

Jag målar med pensel… :-) Men kan tänka mig att det blir bättre med roller. Och så gå efter med pensel på de knepiga ställena. Ska prova det nästa gång jag målar en bur (det lär aldrig hända)! Ha ha

[Grabbmamman]
2015-03-29 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Börjar känna hopp… Målade just sista gången på taket. Alla delar klara nu (tror jag iaf). Om det torkar bra hoppas jag kunna sätta ihop buren imorgon! Och dessutom ser det ut som att mitt paket från zooplus kommer imorgon också, ska bli så kul att göra iordning buren och få visa råttorna den! :) När jag ändå var i farten med penseln så måkade jag en av brickorna från Ikea och kanterna på stora plastlocken. Ser riktigt bra ut, tips till andra som vill piffa till tråkiga plastlock! Hammarlack finns ju dessutom i en massa färger.

[Grabbmamman]
2015-03-30 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Lite råttpyssel (de måste ju få mjuka kuddar att ligga på :-) )i väntan på att äldsta sonen ska sluta skolan. Sen ska vi hjälpas åt att sätta ihop buren. Kan förhoppningsvis lägga ut en bild på färdig bur med invånare senare idag! *håller tummarna*

[Grabbmamman]
2015-03-30 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Så gott som klart!! Inga råttor riktigt än dock, ska bättra på färgen lite (måste ha varit en slarvig målare :) ) så buren kommer få tillbringa natten i badrummet. Insåg också snart att alla saker jag köpt aldrig skulle få plats… Ska bli intressant att se om råttorna klarar av att klättra upp och ner med hjälp av korgarna annars får jag fixa stegar åt dom.

Annons:
Emouse
2015-03-30 17:09
#14

Men herregud så snygg den blev! Såg riktigt coolt ut med silver! De kommer nog bli super glada:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[Grabbmamman]
2015-04-01 06:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#15

Två busiga pojkar har flyttat in! Verkar trivas! Omöjligt få bra bild när de sldrig sitter stilla… :)

Cochon
2015-04-01 07:34
#16

Vad snyggt det blev! :-D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

R4ttus
2015-04-01 15:07
#17

Otroligt snyggt resultat! Och vad häftigt med silverfärg! 😃

Zabbio
2015-04-02 13:33
#18

Jättefint! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Grabbmamman]
2015-04-09 12:00
#19

Tack så mycket! :) Så nöjd med buren och råttorna trivs!

Upp till toppen
Annons: