Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3360 ggr
Minismyran
2015-03-05 16:53

Hur lång tid? vakna ur narkos.

Hej min råtta opererade bort en juvertumör idag klockan 13, nu har de snart gått 4 timmar och hon har inte vaknat upp ännu ur narkosen, hon sövdes med injektion. Lugnande + sövningsmedel. Hur lång tid har det tagit för era råttor att vakna? Hon andas bra och hjärtat låter bra säger veterinären. Orolig som 17!!!!

Annons:
Zakaraa
2015-03-05 16:56
#1

4 timmar är väldigt lång tid utan tecken på att vakna, tycker veterinären borde göra något åt saken, ge injektion med "uppvak". Vad fick hon för injektionsmedel?

Håll koll så att hon håller rätt temp.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Wellcraft
2015-03-05 17:10
#2

Sover hon djupt? Testa att stödja henne lite (rör absolut inte operationssåret eller vävnaden kring) och se om hon vill stå.
Oftast föredrar djur att sova vidare efter narkos, men de kan vakna om man stöttar dem lite. Öppnar hon ögonen & vaknar så låt henne då vara och tillåt henne att sova.
Hon har säkert lite ont och är trött. Min hund sov 6 timmar i sträck efter narkos och verkade nästan död - men det gick att väcka honom. 
Jag tycker också du ska försöka få i henne lite druvsocker & vätska om hon lyckas vakna till.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

R4ttus
2015-03-05 17:18
#3

Lät veterinären henne åka hem utan att hon vaknat? Får inte vara sant om det är så illa.

Dåsig och trött kan hon vara i flera timmar, till och med 1 dygn innan fullständigt vaken igen.

Men hon ska vara såpass vaken att hon kan gå lite, har öppna ögon osv efter att ha fått uppvakningsmedel.

När mina råttor har opererats har de fått en spruta uppvakning, och om det varit otillräckligt skulle de ha fått en till innan jag fick ta hem dom, men veterinären doserade rätt varje gång så de har vaknat väldigt snabbt efter sprutan.

Minismyran
2015-03-05 17:27
#4

Vet inte vad hon fick för injektionsmedel det står inte, hon är kvar hos veterinären! Men hon frågade mig om jag ville ta hem henne ändå och att det i sånt fall var viktigt att hålla henne varm. Men jag kände att det kanske var bättre om hon fick ligga kvar där. Än har de inte ringt… Försökte söka på detta och hittade att det kunde ta upp till 12 timmar och att man skulle försöka ge sockervatten samt vända på dom då och då så det inte samlades vatten i lungorna! Usch blir orolig gör veterinären det? Vet hon det? Kanske bättre jag tar hem henne och har koll? Hon hade aldrig opererat råtta förut men marsvin och så. Jag dör snart!!!

Wellcraft
2015-03-05 17:32
#5

#4 Veterinären vet nog vad hen gör.
Vetten bör ge råttan lite druvsocker och vätska, detta för att hjälpa kroppen att få tillbaka sin energi & starta igång igen, detta får man lära sig tidigt i utbildningen så det ska veterinären kunna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

R4ttus
2015-03-05 17:36
#6

Fråga veterinären om hon har fått tillräckligt med uppvakning =S

Är veterinären bra på råttor överlag?

Veterinären jag har gått till sövde också med injektion, och råttorna vaknade som sagt inom 5-15 minuter efter att de fick uppvakningssprutan.

Vet inte om det där är individuellt, kan ju vara så att jag hade extrem tur. Men däremot vet jag att "min" veterinär har opererat och sövt hur många smågnagare som helst innan.

Du kan pröva ringa numret från denna sida och be få prata med någon som kan smågnagare/råttor och fråga om det är normalt eller inte. De har rådgivning och går att ringa dygnet runt:

http://www.veterinaren.nu/kliniker/universitetsdjursjukhusets-smadjursklinik-

Håller tummarna att hon vaknar snart!!!

Edit: Jaha, länken funkade inte. Ultuna universitetssjukhus smågnagarklinik 018-67 26 80 är numret om du vill ringa.

Annons:
Minismyran
2015-03-05 17:37
#7

Fast då borde väl hon sagt de när hon frågade mig om jag ville ta hem henne och inte bara att hon ska hållas varm?

Milly82
2015-03-05 17:39
#8

Om du tackat ja till att ta hem henne så skulle hon säkert ge dig mer exakt information om vad du skulle göra.

R4ttus
2015-03-05 17:39
#9

Jag kan som sagt ha fel, men du frågade hur snabbt andras råttor vaknat, och då mina vaknat jättefort så låter det så klart oroväckande åtminstone i mina öron.

Minismyran
2015-03-05 17:41
#10

Hon är nog inte så kunnig på just råttor tor jag, de är nog mest hund/katt veterinär. Men hon hade opererat bort juveltumörer på marsvin och iller och annat smått. Borde jag ta hem henne?

R4ttus
2015-03-05 17:47
#11

#10 Jag hade nog förklarat min oro för veterinären och sagt att andras råttor vaknat upp väldigt snabbt, och fråga om det finns något mer man kan göra än att vänta. Om det inte gör det, då hade jag tagit hem henne och vakat själv.

Milly82
2015-03-05 17:50
#12

Fråga om hon försökt ge vätska+ druvsocker. Om inte så ta hem din råtta

Minismyran
2015-03-05 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag ringde veterinären nu, hon har inte vaknat men nu rör hon på morrhåren, frågade om hon hade fått någon uppvaktnings spruta men då sa hon att medlet hon sövdes med finns det inget motmedel mot utan det måste går ur kroppen av sig självt! Och det kunde ta väldigt lång tid. Hon får syrgas och vätska, jag tipsade om sockervatten och de skulle dom pröva, så de verkar inte som dom visste de. Dom stänger kl 20 så då skulle jag hämta henne. Är helt handlingsförlamad själv kan inte äta eller nåt mara väntar och försöker hitta liknande på nätet. Min lilla Myggan!! 😢

Annons:
Zakaraa
2015-03-05 17:59
#14

Jag skulle inte tagit hem råttan utan att hon har visat tecken på att vakna. Mycket kan gå fel på kort tid. Jag anser att veterinären ska ge mer "uppvak" för hon har ju inte reagerat på det hon fått hittills vilket hon borde. Fråga veterinären varför hon inte gör något annat än att vänta (och hålla lite koll på värdena) efter så här lång tid borde råttan vara uppe och röra på sig redan, eller i alla fall vara vaken.

Jag vill absolut inte skrämma upp dig men jag har väldigt starka känslor till detta då jag själv förlorade min tjej i liknande situation.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

R4ttus
2015-03-05 19:56
#15

Hur går det?*Håller tummarna*

Minismyran
2015-03-05 21:08
#16

Har hämtat hem henne för en timma sen och hon håller på att vakna upp nu! När jag kom till veterinären och började prata med henne så lyfte hon huvudet! De hade hon inte gjort innan❤️ Nu krälar hon runt och jag försöker hålla henne på värmedynan jag har men hon krälar iväg utanför helatiden. Hjälper henne att blinka då och då. Har erbjudit henne barnmats"klämmis" som vi kallar de och hon öppnar munnen och vill ha men när hon får de i munnen gör hon inget mer hon verkar inte kunna svälja än. Har kokat roiboosthé med honung som står på svalning i kylen.

Minismyran
2015-03-05 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lilla stackars myggan..

R4ttus
2015-03-05 21:20
#18

ÅHHHH JA! 🌺🌺 Vilken kämpe!

Smozzan
2015-03-05 21:28
#19

Läst igenom kommentarerna och håller alla tummar och tår jag har att det går bra för er! 🌺 ❤️

Säger som R4ttus: Vilken kämpe!!

chade
2015-03-06 10:05
#20

Hur mår hon idag?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Minismyran
2015-03-06 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#21

Nu är hon istort sätt sig själv igen! Lite tröttare än vanligt men hon kan ju ha ont, sen är hon väldigt lös i magen! Något man kan ge för att hjälpa magen att komma igång igen? Hon är isolerad från dom andra i egen liten bur med bara rena fleecefiltar.

sangheim
2015-03-06 19:55
#22

Åhh va skönt att höra att hon kvicknat till nu :) jag har följt din tråd och hållt tummarna hela vägen så otroligt skönt å läsa detta :) hoppas allt går bra nu! :)

Zakaraa
2015-03-06 22:03
#23

Skönt att hon återhämtade sig! :)
Hur lång tid tog det totalt innan hon var helt vaken från narkosen?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Minismyran
2015-03-07 08:53
#24

Tack för stöd och alla tummar!! Det tog typ 7 timmar innan hon började röra sig! 10 timmar innan hon började gå! Sen ytligare ett par timmar innan hon va normal igen. Så ca: 17 timmar att vakna upp ur narkos! Veterinären ringde mig igår och undrade hur det hade gått och sa att detta var inte helt ovanligt.

Zakaraa
2015-03-07 12:11
#25

#24 Oj, det tog lång tid. Man kan ju tycka att veterinären skulle förvarna att det Kan ta väldigt lång tid så inte du hade behövt oroa dig så mycket, är ju en riktig plåga att inte veta vad som händer med ens små!

Meeen huvudsaken är hon vaken och mår bra! :) ❤️

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fluffinen
2015-03-07 19:53
#26

När jag sövde min sötnos för att operera svansen (den hade börjat ruttna) så fick jag åka och hämta henne 4 timmar efter hon blivit opererad och vetrinären sa att de tar nog ytterligare 8-10 timmar innan hon vaknar och jag skulle hålle henne varm samt att hennes ögon var öppna hela tiden så jag var tvungen att strycka ner ögonlocken o eventuell ögon dropp var 10:e minut tills hon vaknade. det tog 8 timmar sen började hon visa tecken på att hon vakna o efer 12 började hon gå omkring i buren. De hade inte plats hos vetrinären så jag hade inget val än att ta hem henne vilket var dåligt o de var enda vetrinären som tog emot smådjur där jag bodde. Hon klarade sig fint o levde yterligare två år efter det 😂

synd att jag inte såg de i tid så kanske du inte hade behövt oroa dig så mycket men tur att de gick bra ändå!

Fokusarad
2015-03-08 03:05
#27

Vad skönt att hon piggnade till, till slut! Tror att du gjorde helt rätt som lämnade henne hos veterinären längre. Skriver egentligen bara för att påpeka att precis som veterinären & du sa så finns det inte antidot, dvs "uppvak" till alla sövningsmedel och då måste man alltså vänta tills det går ur kroppen, om någon annan hittar tråden och undrar samma sak :) Kan vara en bra grej att fråga när man lämnar in råttan. Att komma igång och äta och dricka är viktigt för så små djur. Till ögonen kan det vara bra att ha på någon ögongel så slipper man blinka åt dem - det bör man kunna be veterinären om att få med sig hem. Hoppas att hon är pigg och glad idag :)

Annons:
Minismyran
2015-03-08 17:16
#28

#26 & #27 era bra inlägg hade jag behövt då!! Men nu vet jag dehär till nästa gång och då ska jag diskutera sövningsmetod med veterinären innan. Myggan mår jättebra nu, bra i magen igen och lever runt som innan, kan inte vara still utan måste rymma gämt när man har henne uppe. :) och såret ser fint ut.

Minismyran
2015-03-08 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Hon har fått flyttat in till sin syster igen, och lilla nykomlingen :-) (Myggan är till höger.)

H4mm4r3
2015-03-08 18:22
#30

#29 men gud så söt med lillen ovanpå :> härligt att läsa att allt gick bra :D

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

Upp till toppen
Annons: