Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 2740 ggr
[hundvän]
2015-03-05 11:52

bra bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Söker en stor bur (främst hög) med stora luckor och hög botten. Hittar bara den på bilden just nu. Man kan lägga in en till våning men tycker fortfarande den är för låg. Har tittat på chinchillaburar men galleravstånden är för stora. Tips på bra onlinebutik där det finns en passande bur?

Annons:
[hundvän]
2015-03-05 11:54
#1

Buren är 80x50x70 cm, vill ha något högre tex 80x50x120 eller liknande. Max 1m lång får den vara, minst 80cm.

[klarabastin]
2015-03-05 12:03
#2

den där buren är hemsk, förlåt men det är sant.

råttor måste ha mycket mera plats!!!!!!

Whippetgerbilen
2015-03-05 12:04
#3

Du kan ju kolla på blocket, där finns det ju många till ett bra pris också! Sök på fågelvoljär eller råttbur :)

Dogs is my world ♥

[hundvän]
2015-03-05 12:52
#4

Jag vet att det inte är en bra bur…voljärerna jag har sett har alldeles för stort mellan gallren, kan du länka till någon bra?

myismyname
2015-03-05 12:54
#5

En Furet Tower kanske? :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zabbio
2015-03-05 13:29
#6

Borde inte två burar på varandra av modellen i första inlägget, bli bra?  50x80 x 130 ca? (lite går ju bort iom att den översta inte har plastbottnen)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[hundvän]
2015-03-05 14:48
#7

furet Tower verkar bra, om gallren är tillräckligt små, såg tyvärr inga mått på det men vissa hade skrivit att de har råttor i buren så borde nog gå.. :)

att lägga två burar på varandra ska jag inte göra för är ej händig öht!

myismyname
2015-03-05 14:52
#8

#7 Jag har själv haft hanar på 5 veckor i en Furet Tower och det funkade bra. Då var de visserligen inte särskilt rymningsbenägna av sig, men ändå 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

panini
2015-03-05 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#2 Denna buren är inte alls hemsk :) Jag tycker faktiskt att den är riktigt bra, och lagom stor. Nu har jag förvisso bara två små bebis flickor i den, jag skulle nog i stoppa in hanar där i. Skickar med en bild på min bur :)

Zakaraa
2015-03-05 16:53
#10

#7 Måtten till en FT är: 80x75x161cm galleravstång 1,5cm
(info om buren: http://www.ferplast.com/en/shop/furet-tower)
Enligt lag får du ha upp till 10 råttor i den.

FT är enligt mig den bästa plastbotten-buren som finns på marknaden.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Smozzan
2015-03-05 21:22
#11

Kan även tipsa om en Furet XL, den har vi 4 grabbar i och de får plats gott å väl! :)
Info om buren: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/340305

Vi älskar denna buren och är kanonnöjda med den! :)

kashalou
2015-03-05 21:22
#12

Det beror helt på hur många råttor man ska ha. Jag har den buren och tycker den är jättebra. Som mest har jag haft 2 hanar i buren. Den funkar hur bra som helst så länge man utnyttjar alla ytor.

panini
2015-03-05 21:43
#13

Ja nu när jag tänker efter så hade jag lätt kunnat ha mina hanar (just nu 1 hane) i den buren, för mina är så slöa :P

Annons:
Zakaraa
2015-03-05 21:50
#14

Om man räknar på måtten på #0-buren så är det lagligt med upp till 6 råttor (om måtten var skrivna i BxDxH vill säga) och rek. 4 så den är inte särskilt liten.

Jag har den mindre varianten, hamstervarianten (b78 x d48 x h h39 cm), som bebisbur. Den är perfekt och mycket större än man tror.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att själv använda #0 om jag hade färre råttor men nu har jag ju minst 13 så behöver mer utrymme, haha.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

panini
2015-03-05 21:54
#15

#14 Japp den är laglig för 6 råttor :)

Precis som Zakaraa säger så är den mycket större än man tror (även fast hon kanske tänker på hamstermåtten). Om jag endast tänker på måtten så känner jag att den är ganska liten, men när man väl ser den i verkligheten så känns den mycket större :)

Zakaraa
2015-03-05 22:02
#16

#15 Hehe, tänkte på båda burarna :) De har samma mått förutom på höjden :)

Det är så sant som du säger, jag är Urkass på att föreställa mig hur stor något är utifrån endast mått så jag blir alltid positivt överraskad när jag köper burar😂

Kan ju tillägga att buren i #0 är en Ferplast Furat för den som är nyfiken på den :)
De riktigt nya ferplastburarna (tower, xl, furat osv) har numera även hörnrör i metall istället för i plast som det varit innan. (se Ferplast's hemsida)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kashalou
2015-03-06 13:13
#17

Såhär jag det se ut hos mig :)

kashalou
2015-03-06 13:14
#18
kashalou
2015-03-06 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sorry det funkar inte att ladda upp bild. Någon som kan ta bort det jag skrev innan?

[Diddit]
2015-03-06 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

hejsan, jag har en bur till salu, + inredning. om man nu vill ha inredningen.

Annons:
[hundvän]
2015-03-09 20:54
#21

Vad fint med alla bilder på era burar :)

Jag ska nog satsa på en furat Tower, inte bara för att den är stor men också eftersom stor bur betyder mindre städning ;)

Nej men jag förstår att vissa kanske vill ha sina råttor i furat KD buren men jag tycker allt det är lite elakt…men så har jag också de största burarna man kan hitta till mina djur bara för att jag tycker små gnagare behöver space också….

panini
2015-03-09 21:37
#22

#21 Varför skulle det vara elakt? :) Jag vill också gärna ha så stort som möjligt till mina djur, men det är inte alltid att jag kan hitta en stor som är billig (har tyvärr inte råd att gå och köpa en helt ny bur…). Bara man ger de varierad och stimulerande inredning så går det fint :) Samt att de får komma ut och aktivera sig utanför buren såklart :)

Tex min ena guldhamster bor i ett akvarium på 250L, men jag respekterar att många inte kan ha så stora burar, och det är inte elakt alls :)

Sen så kanske man inte alltid har så stor plats, men det tycker inte jag ska kunna hindra en från att ha ett djur, man kan ju försöka ge dom så stort som möjligt i alla fall :) Bara inget djur far illa så ser jag inget problem med det :)

kashalou
2015-03-09 21:59
#23

#22 Håller med dig :)

[hundvän]
2015-03-10 09:50
#24

Därför att även om råttorna får komma ut varje dag sitter de mestadels i buren (om det inte är så att du har öppen bur med någon hage till)

Så på ett helt dygn får de kanske vara ute max 3-4 timmar om man spenderar mycket tid med dem, men de sitter ändå 20+ timmar i sin lilla bur. Om man inte har plats med en stor bur tycker jag att man inte ska ha djuret tyvärr…..

Bara för att djuret är friskt betyder det inte att det får leva sitt liv till fullo, den lilla buren må vara laglig men den är absolut inte bra för råttorna, det lilla utrymmet gör att de inte kan tillgodose sina naturliga behov på ett bra sätt. Utrymmet är alldeles för litet för det.

panini
2015-03-10 10:14
#25

#24 De ser vi på saker helt olika :) Jag har plats för större burar, men jag har inte råd. Är jag en dålig ägare för det? För det första så är inte buren lite, den är lagom stor. Men mer utrymme så hade mina flickor aldrig nyttjat det. Hur vet jag det? Jo för mina råttor nyttjar kanske hälften av den platsen dom har nu :) Dom sover för det mesta i sin bur, utanför har dom massvis med klätter möjligheter och kan trötta ut sig ordentligt :) Och vad är deras naturliga behov dom inte kan utföra i buren? :)

[hundvän]
2015-03-10 10:20
#26

Råttor rör på sig mycket mer naturligt än vad buren tillåter, det kan vara så att dina djur blir mer aktiva om de får en större bur. 

Att buren är lagom stor stämmer inte, bara för att det är lagligt med det utrymmet är det inte bra för djuren…

Har man inte råd med djur borde man inte skaffa några. Kan du inte ens betala för buren undrar jag vad du gör om råttorna blir sjuka och måste åka in till vet.

Whippetgerbilen
2015-03-10 10:22
#27

#26 Alla har väl varit i en ekonomisk kris, eller hur? Stora burar ÄR dyra och svåra att få tag i. Och om buren man har funkar perfekt, varför skaffa en annan?

Dogs is my world ♥

Annons:
[hundvän]
2015-03-10 10:25
#28

"funkar  perfekt" tycker jag verkligen inte att den gör. Visst kan råttorna leva i buren men de skulle fått det mycket bättre i en hög bur med mycket klättermöjligheter. 

Har man dålig ekonomi är det ingen bra ide att plocka på sig djur eftersom det kan komma upp oväntade kostnader och då har man inte råd, vilket betyder att djuret får lida eller avlivas. Tycker inte det är ansvarsfullt djurägande.

panini
2015-03-10 10:27
#29

#26 Jag vill kanske inte lägga mina veterinär pengar på en bur? Känner att det är mycket viktigare att lägga pengarna på om råttorna blir sjuka. Om jag inte hade haft pengar undan sparade till vet, så skulle jag ha lånat. Men jag lånar inte pengar för att köpa en bur, när jag har precis som #27 säger en bur som fungerar perfekt :)

[hundvän]
2015-03-10 10:34
#30

alla tycker olika, om ni tycker det är ok att ha djur i små burar står det för er, jag ser till att mina djur har så stora burar som möjligt innan jag tar hem något nytt :)

Vill man att djuren ska få ett liv med så bra kvalité som möjligt stänger man inte in dem i små burar bara för att detta är lagligt, men jag vet att detta inte är så viktigt för alla djurägare tyvärr..

skogsmurmeldjur
2015-03-10 11:39
#31

#30, Fast nu är det väl så att buren också fungerar för råttor enligt de rekommenderade måtten? (Se Zakaraas inlägg #14)

Klart det är att föredra med så stora burar som möjligt, men jag tycker det känns lite osoft att fördöma folks djurhållning när de egentligen inte gör något fel? Med bra inredning och aktivering av råttorna är jag säker på att de har det bra ändå, kollar jag på våra killar som bor i en ganska stor bur (50x100x100 med möjlighet att koppla på en lika stor del till om vi skaffar fler än två) så handlar det helt klart mer om hur man använder detta utrymme (antal hyllplan och klättermöjligheter) än utrymmet i sig. 

Absolut, det är kanonbra med stora burar, men det bidrar kanske inte direkt med en trevlig stämning på forumet att ifrågasätta andras djurs livskvalité baserat på en enda faktor. Det går att framföra sin åsikt (Typ; Jag gillar att ha stora burar till mina djur!) utan att trampa på tår i onödan ("Men jag vet att detta inte är viktigt för alla djurägare tyvärr..")

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Whippetgerbilen
2015-03-10 12:15
#32

#30 Hur vet du att buren är dålig?? När jag hade råttor så hade jag en stor voljär till dom men de använde bara halva buren, så man behöver inte ha en jättestor bur

Dogs is my world ♥

Surpan
2015-03-10 12:23
#33

Jag hade en furat KD innan till mina två tjejer, och det fungerade bra. Jag köpte en lite större bur, mest för att den var snyggare. Det är en fågelbur på ställning. Ibland saknar jag faktiskt KDn. Jag gillade när den stod på golvet och råttorna kunde springa ut och in, och att det gick att öppna taket. Uppfattade den aldrig som för liten för två råttor. Jag hade två hyllplan, två hängmattor, en sputnik och ett hus i den och hade lätt fått plats med mer.

/Surpan

[hundvän]
2015-03-10 12:55
#34

Alltså det står ju för er om ni tycker det är rätt att använda en liten bur, men jag kommer aldrig säga att det är ok… Djur har det bättre i stora burar, jag är säker på att ni tar väl hand om era djur annars, men jag tycker fortfarande inte det är ok att använda små burar bara för det. Som djurägare är vi ansvariga för att göra det så bra för våra djur som möjligt, och att inte kunna ge de det pga brist på pengar eller plats tycker inte jag är en vettig anledning. Kan man inte erbjuda sina djur en stor bur ska man inte ha några djur tycker jag :) Tänk er att vara instängda i ett litet rum 20timmar/dygn, inte så kul va ;)

Annons:
Surpan
2015-03-10 13:07
#35

#34 Jag tycker det är konstigt att du sitter och kritiserar folk för deras helt lagliga djurhållning, som många uppfödare stödjer, när du sitter i en anna tråd och säger att"en dvärghamster och råtta behöver inte samma uppmärksamhet dagligen.". Kasta inte sten i glashus.

/Surpan

[Diddit]
2015-03-10 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Min bur som jag la upp bild på, fick det plats med rätt så mycket saker i, och djuren verkade inte tycka den var för liten. 

Jag tycker faktiskt min f.d råtta verkar trivas bra i hängmattan som fann i buren.

tycker det är konstigt att du klagar, finns ju dom som har exakta måtten och inte större, det kan jag förstå att man klagar på.

[hundvän]
2015-03-10 14:21
#37

En dvärghamster och en råtta behöver inte samma uppmärksamhet dagligen. Med uppmärksamhet menar jag att man inte behöver ta ut dvärghamstern och plocka med den varje dag så som man behöver med råttor och möss.

Man kan inte försvar sig men att det finns de som har ännu mindre burar, bara för att din bur är större än det lagliga minimåttet betyder det inte att buren är bra.  Alla vet att jbv har vissa mått som är helt inhumana! Man ska alltså inte vara stolt för att man har en bur som är större än minimåttet…..

sangheim
2015-03-10 20:28
#38

Startade du inte denna tråd för att hitta en bra bur som du kan tänka dig att ha, inte en tråd om "dåliga" burar som du inte vill ha…??? *förvirrad*

kashalou
2015-03-10 22:19
#39

#38 haha, kul med sånna inflikskommentarer (stav) :) Jag blev också lite fundersam

[hundvän]
2015-03-11 07:25
#40

Jo det gjorde jag men nu kom vi in på annat, och eftersom jag tycker det är ett viktigt ämne blev det en fortsatt diskussion :)

Upp till toppen
Annons: