Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 711 ggr
chiyoo
2015-03-04 13:54

normal introduktion?

Jag håller på att introducera två 5-veckors bebisar till min flock. Som alltid har jag en hona som enligt mitt tycke är lite väl hård. Skulle vilja ha tips på vad som är ok/inte ok av en råtta vid en introduktion. Jag har väldigt svårt att läsa om det är lek/bus eller lite mer allvar. Honan det gäller är 6 månader. Hon hoppar gärna på dem och de skriker/piper. Hon jagar dem aldrig direkt. När någon av bebisarna är inne i en tunnel kan hon liksom stå i öppningen och hoppa och sprätta mot dem och de piper. Minutrarna efter kan de sitta och äta eller bara göra ingenting bredvid varandra. Bebisarna brukar ibland liksom smyga bredvid henne och "vara på sin vakt" och minsta lilla rörelse hon gör kan få dem att fly. Hur ska jag tolka detta beteende? Normalt eller inte? Har försökt filma, men det är svårt då det verkligen inte är hela tiden. Och befinner jag mig i rummet är jag mer intressant.

Annons:
R4ttus
2015-03-04 15:54
#1

Låter som liknande scenarion jag har varit med om.

Varit med om en del kaxiga råttor vid introducering som helt enkelt inte gillat bebisar. De har inte gjort illa dem, men småskrämt dem vid ett par tillfällen så att bebisarna blivit på sin vakt, och  i värsta fall börjat överdriva. Bebisar kan överdriva otroligt mycket med sina skrik och pip, och är den äldre råttan lättirriterad så kan den bli provocerad och ännu mer irriterad/i värsta fall arg.

*

När jag introducerade 2st 6veckors bröder till 3st grabbar på 6-8 månaders ålder, så vara alla tre anti-bebisar. De ignorerade dem totalt efter att de hade småskrämt dem vid ett par tillfällen.

Det slutade med att bebisbröderna höll sig till ena sidan av buren och de andra till andra halvan. Inga bråk, men om bebisarna försökte närma sig de äldre blev de bortskuffade eller bortskrämda (men gjordes ingen skada, så lät dem hållas.)

När bebisarna vuxit upp lite så blev de accepterade av flocken 🙂 Kändes som ett väldigt märkligt scenario, men sen när 2st av bebisarnas bröder flyttade tillbaka hem hit (vid cirka 3 månaders ålder) så blev de däremot accepterade direkt eftersom de vuxit ifrån bebisstadiet … Så mina hanar ville helt enkelt ha polare och inte ta sig an en papparoll.

*

En av mina honor blev ensam när hon var runt 4-5 månader gammal. Hon fick 2st bebiskompisar på ca 6 veckor, som hon sparkade (!) bort med bakbenen så fort de kom nära henne. Men sen plötsligt slog hon om och började vakta och ta hand om bebisarna istället.

*

Det var bara två exempel, men enligt min erfarenhet så låter det inte som om något skulle vara knas eller "onormalt". Så länge den äldre honan inte skrämmer vettet ur dem så att bebisarna börjar gallskrika så fort de ser henne (vilket också kan vara bebisöverdrifter i och för sig), och hon inte gör illa bebisarna, så låt dem hållas är mitt råd.

chiyoo
2015-03-04 18:11
#2

tack för ditt svar. Låter rätt rimligt. Ena bebisen låg och sov med den honan i flera timmar tidigare så tror inte det är någon större fara egentligen. Bara jag som är blödig. liksom när hon är trött bryr hon sig inte och kan sova tillsammans med dem. men så fort hon vaknar till och blir pigg jagar och brottar hon ner dem. Kanske bus för henne?

R4ttus
2015-03-04 18:43
#3

#2 Antagligen en blandning av både bus och att hon vill sätta dom på plats 🙂  Om hon dessutom sover tillsammans med dom ibland så kommer det säkert att gå kanonbra.

Hon är dessutom ung själv, och vissa älskar att leka brottning mer än andra. Kan vara svårt att urskilja på bråk och lekbrottning ibland, och kan se onödigt brutalt ut fast det inte är det.

Men det kan ju också vara så att hon är mer eller mindre dominant. Vad gör bebisarna när hon jagar dem? Springer de och gömmer sig, piper, skriker? Låter de sig bli nedbrottade frivilligt eller gör de allt för att fly?

chiyoo
2015-03-04 19:44
#4

Ibland står de kvar och ser helt stela ut och piper lite. Ibland när de brottas springer de iväg och skriker. Olika varje gång.

chiyoo
2015-03-04 19:45
#5

Nu har de bara bott ihop i 2 dagar. Antar att det tar lite mer tid än så för vissa :)

R4ttus
2015-03-04 20:33
#6

Om det gått så kort tid så upphör beteendet förhoppningsvis väldigt snart 🙂

Annons:
chiyoo
2015-03-04 21:31
#7

Här är en film på hur hon beter sig mot ena

chiyoo
2015-03-04 21:32
#8
R4ttus
2015-03-05 20:08
#9

Pröva lägga en länk direkt till youtube istället? (om det är där du laddat upp den dvs ^^)

Upp till toppen
Annons: