Annons:
Etikettminneslunden
Läst 1585 ggr
[Diddit]
2015-02-28 12:34

hemsk upplevelse..

avlivade min råtta idag,just för att jag inte hittat ett annat hem åt honom och för att han inte mådde bra.

Vetrinären förvanade mig inte med sprutan, utan hon bara stack in den i honom, han visste i princip va som väntade och han var rädd och så, sa till vetrinären att han ogillar okända människor, och då börjar hon ta fram en handduk och börjar ta grepp på honom så det gör ont, istället för att fråga mig från början om jag kunde ta ut honom ( jag är den enda han litar på ) började gråta när hon stack in nålen och han somnade in, och hon brydde sig i princip inte om att jag grät.

är detta ett normalt beteende  för att vara vetrinär ?

Annons:
Aleya
2015-02-28 12:42
#1

Alla människor är olika. Även veterinärer. Nu har jag bara avliva två djur. Men vet att en av veterinärerna nästan grät vid avlivningen. Men dom har aldrig varit otrevliga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

chiyoo
2015-02-28 13:08
#2

Det där är inte okej någonstans!! Hade anmält..

[Diddit]
2015-02-28 14:01
#3

önskade att jag gick till en annan vetrinär, hon skrämde upp honom ganska rejält innan han somnade in :/

Lamina
2015-02-28 15:11
#4

Självklart är det inte normalt, och så ska man inte bli behandlad. Ring dit och kräv en ursäkt och att döm bättrar sig. Fy *** alltså…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Diddit]
2015-02-28 16:12
#5

vart ska man gå till väga om man ska anmäla ?

[Diddit]
2015-02-28 16:27
#6

vill även tillägga att han inte fick något smärtstillande innan, eller lugnande. utan de bara körde in nålen, en riktig stor låt i magen på honom, där medlet var, som skulle få hjärtat att stanna…

Annons:
LitenEstelle
2015-02-28 20:23
#7

Fyfan för sånt..
För ett ganska bra tag sedan var jag med om samma sak när jag var iväg och avlivade min mus. Veterinären tog ett jättehårt grepp och tryckte in sprutan så att lillkillen riktigt skrek av smärta och rädsla 😢 Och när veterinären släppte honom så hoppade han verkligen rakt in i min famn och somnade in där. Den där veterinären var världssämst… Han gav en alldeles för stor dos (stor nog att döda en häst, sa han efteråt) så min lilla kille somnade inte direkt in lugnt och fint.. Det var nog det hemskaste jag varit med om 😢 Det är iallafall tur att den veterinären inte finns kvar längre.

(e.s.) 

Zakaraa
2015-02-28 20:36
#8

#6 Det är inte ovanligt. Det är inte många veterinärer som ger lugnande, speciellt inte äldre veterinärer - om man inte ber om det vill säga.

Men hela hanterandet skulle jag anmält henne för. Var hon privatföretagare eller jobbade hon på en veterinärstation?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Diddit]
2015-02-28 21:28
#9

hon jobbade på en vetrinärklinik, bara att, vart ska jag anmäla ? och ska jag anmäla så blir det säkert en massa saker som dras igång, man önskar ju bara att man kunde anmäla lite snabbt utan att behöver skicka in jounaler ( hon skrev ingen journal, hon skrev bara att han hade avlivats, that's it)

Zakaraa
2015-02-28 21:56
#10

#9 Inte helt hundra på om det är samma för veterinäranmälningar men man anmäler till Länsstyrelsen när det handlar om dålig djurhållning och det borde vara samma ställe även här.

Sedan skulle jag även ringa till kliniken och tala om hur dåligt du tycker du blev bemött och hur det hela sköttes.  Det är viktigt att även denna veterinärs chefer verkligen får höra klagomålen, annars skjuts de ofta åt sidan och glöms bort.

Många veterinärer skriver journalen när patienten gått iväg för att inte hålla kvar dig längre än nödvändigt så hon kan ha skrivit mer efter att du gått därifrån.
Har själv erfarenhet av det från tiden jag praktiserade hos en vet. Jag skrev i journalerna medan vetten pratade och ibland fyllde vi på med text när vi satt oss i bilen för att åka därifrån (detta när vi var ute hos folk).

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Diddit]
2015-02-28 23:31
#11

okej, bara det att jag har inte riktigt mage med att gå ut med det i tidningar och sånt, gjort är gjort, har väldigt svårt att konfrontera folk jag inte känner, men vad jag kan göra är att sprida detta, så att inga mera går dit förmodligen. men ska försöka kontakta länsstyrelsen angående detta.

Zakaraa
2015-02-28 23:33
#12

#11 Ingen som sagt att du behöver gå ut med det till allmänheten :)
Personligen skulle jag endast anmäla och kontakta veterinärkliniken och påtala det, inte försöka få ut det i tidningar osv.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Diddit]
2015-03-01 09:06
#13

och om hon vägrar erkänna det ? eller vägrar ge mig mina pengar ? det kanske är en liten summa jag har betalat, men det är ändå någonting som jag har betalat som inte är bra.

Annons:
Zakaraa
2015-03-01 10:08
#14

Hon behöver inte erkänna någonting alls utan det handlar om att Du gör saken känd för hennes chefer så de kan ta tag i det, säger du inte till så vet ju inte cheferna om hur denna veterinär betett sig och kan därför inte heller göra något åt det. Hon kan inte erkänna hur Du tycker att du har blivit bemött, det är endast något som Du kan berätta.

Man brukar inte få pengarna tillbaka.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

JoySurrender
2015-03-01 17:23
#15

Många veterinärer har lärt sig att avliva en råtta genom att spruta avlivningsvätskan direkt i buken. Veterinären gjorde nog inget egentligt fel, men jag tycker inte att det är så det ska gå till.

När jag är hos veterinären för avlivning så säger jag tydligt till hur jag vill ha det: först en lugnande spruta (under nackskinnet) och sen avlivningsvätskan i buken när råttan har somnat. Och TUNNA nålar till båda sprutorna.

Då blir det lugnt och fint och värdigt.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[Diddit]
2015-03-01 21:41
#16

han fick inget smärtstillande innan, vilket jag tyckt att hon kunde frågat mig om, då han skrek ganska rejält när hon sköt in nålen..ja, tyvär så finns det inget att göra nu, hon har i princip förstört både mig och min råttas sista tid tillsammans..

PetQueen
2015-03-02 20:39
#17

Fy vad hemskt 😕 Har avlivat ett par ggr pga diverse sjukdomar osv, och det är nästan alltid djurskötarna som är mycket mer trevliga än veterinärerna. När jag avlivade min 10 åriga hund kom den äckliga veterinären in, skaka inte varken min eller min pappas hand utan slängde upp sprutorna och frågade hur det var med henne (notering, vår hund var en hane). Sen stack hon in sprutan i framtassen och eftersom sprutans innehåll inte kunde komma in i blodet blev hon arg och började svära, mitt framför oss och ryckte hårt i hans små tassar medan hon blev arg. Hade lust att slå henne på käften.

Förstår inte varför såna kalla personer blir veterinärer till att börja med? Veten som gjorde så mot dig borde inte få vara veterinär. Kramar till dig 🌺

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

[mitzylinnea]
2015-03-03 21:52
#18

Men fy! Min veterinär lyssnar alltid på va jag har för önskemål, sist jag avlivade en råtta där va de för att han var aggressiv (råttan alltså). Ja sa de till henne innan att han kommer skrika som f*n om man ger han en spruta så han fick först lugnande medel via munnen. Veterinären fick då dåligt samvete efter att ha tvingat i han lugnande så då fick han en bit gräddbakelse av henne <3  Så de sista han ät va gräddbakelse, sen fick han en spruta lugnande bara för att somna, men leva. Och sen själva "sprutan". 

Jag tycker som dom ovan att du ska kräva en ursäkt och anmäla! Hoppas att de blir bättre slut för framtida rådisar och jag beklagar att de blev så med din råtta :( ❤️

CamillaS
2015-03-03 23:19
#19

Hos veterinären

När jag hade råttor och behövde avliva dom för diverse sjukdomar så hade dom alltid förberett  i undersökningsrummet, släckt ner och tänt levande ljus och hade lugn fin musik i bakgrunden. Man fick först sitta i rummet själv med råttan och ta ett sista farväl sedan kom veterinären in och först gav den lugnande och sedan sprutan i buken som stannade hjärtat. Efteråt fick man ta den tid man behövde dom jagade inte ut en eller så. Så tycker jag iaf att en bra avlivning ska gå till. ❤️

Har även jag varit med om det precis motsatta. En väldigt otrevlig veterinär som bara stack in sprutan och och gav lite till då (Uddan som hon hette) vägrade somna in då  skrattade veterinärenlite smått medans hon sa att "haha nu har den fått en riktig häst dos!" Jag blev riktigt förbannad och feg som jag var så sa jag inget om mina känslor till den veterinären, men gick såklart aldrig tillbaka dit igen!
Så kan bara säga att jag förstår att du blev ledsen. Dåliga veterinärer finns det tyvärr gott om lika så som dom som är bra.😕

[Xenomorphine]
2015-03-04 20:53
#20

Men fy vad hemskt :'(
Håller verkligen med om att du borde anmäla och prata med hennes arbetsgivare/chef. Det där är inte okej!

När jag skulle avliva mina två flickor var det jättefint. Det var tända ljus, och jag fick en lång stund på mig både innan och efter att säga hej då ordentligt, ingen brådska. Veterinären var jättetydlig med vad hon gjorde hela tiden och pratade lugnande med både mig och råttisarna. Hon gav lugnande innan, och sa till och med att hon tog den tunnaste nålen hon hittade.

Annons:
Upp till toppen
Annons: