Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 676 ggr
Addictedtochill
2/21/15, 11:37 PM

förkyld råtta?

Nyss har jag fått hem två råttungar, och den ena nyser och tvättar sig speciellt mycket om nosen, min fråga kan den vara förkyld? Den har hållt på nu i några timmar (sedan hon kom hem) men den andra visar ingenting. Vilka beteenden ska jag kolla efter för att se om den är förkyld? Och isåfall vad gör man mot detta?

Annons:
polymorf
2/22/15, 12:18 AM
#1

Jo, det kan den nog vara…råttor blir lätt förkylda och får även ganska lätt luftvägssjukdomar. Nu är det några år sedan jag hade råttor senast, men tror det märktes genom att de just nös mycket, och kunde vara lite röda runt nosen (deras snor är rött), annars brukar råttor inte visa så tydligt att de är sjuka.

Mina blev ganska ofta förkylda men oftast gick det över av sig själv. Se till att buren inte står där det är något drag bara, det är inte bra för dem! Och håll uppsikt så att de inte slutar äta eller slutar vara lika aktiva som de brukar, och att de inte nyser väldigt mycket under en längre tid. En av mina blev förkyld, vilket utvecklade sig till lunginflammation efter en tid, och när jag väl kom till veterinären fanns det inget att göra för att det gått så långt, så fick låta honom somna in :( men andra fick jag ge antibiotika under en tid ibland om det inte ville ge sig.

Brukade också göra rött te med honung och vitlök (koka te, låt det svalna och tillsätt sen honung och vitlök) som de fick i sån där vanlig rått-vattenflaska, vet inte om det hjälpte men det var väldigt poppis iaf :)

Kebab-Eme
2/22/15, 12:22 AM
#2

Jag har för mig att dom kan bli lite så när dom tar in nya dofter och så.
Eftersom du precis fått hem dom.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

KöttbulleKorv

[EvelinaL]
2/22/15, 2:05 AM
#3

Tips är att lägga en filt över buren så att det inte drar. Ha de i en transportbur eller liknande i badrummet när du dushar, så att de får andas in ångan vilket kan hjälpa till att dra ur förkylningen. Tänk bara på att öppna dörren en stund efter och inte ta ur de ur badrummet direkt då de kan bli kalla då och då får du motsatt effekt. Du kan också ge dom te med honung. Se bara till att det inte är koffein i te:t och ingen sirap i honungen. Rooiboste brukar vara en favorit.

Addictedtochill
3/2/15, 10:41 PM
#4

Ska det vara någon speciell sorts te? Och hur mycket honung är att rekommendera?

[EvelinaL]
3/2/15, 10:49 PM
#5

Koffeinfritt te. Rooibos te brukar vara en favorit eftersom det är söt av sig själv. Jag  brukar ta en tesked honung.

Addictedtochill
3/7/15, 12:23 PM
#6

Någon här nämnde vitlök, vilken sorts vitlök? Och hur ska jag ge det? 

Köpte rooibos te samt honung idag, undrar dock hur varmt det skall vara? Inte super varmt men ljummen eller kallt?

Annons:
Mymlan&Vifs
3/7/15, 1:26 PM
#7

Om duär osäker över vitlöken så kan du strinta i den. Annars kan du låta en bit vitlök ligga och dra i téet en stund. Plocka bort vitlöken innan teet serveras till råttorna.

Upp till toppen
Annons: