Annons:
Etikettråttägare
Läst 979 ggr
Gambino19
1/30/15, 6:02 PM

min kompis ljuger om sina råttor

Hej, min kompis sa till mig idag att hon hade bilder på sina råttor, jag bara okej, visa dem hon visade 3 bilder. Alla bilder var från er hemsida alltså från alla RIF tävlingarna månadens råtta.Hon sa att det var hennes råttor, jag bara Neej, det är det absolut inte!!!jag vet mycket väl vad det är för råttor. Sedan blev hon bara arg. Är det tillåtet att ta bilder från er hemsida och ljuga om att det är ens råttor?

Annons:
Frosstis
1/30/15, 6:03 PM
#1

Inte om inte bildägarna inte har gett tillåtelse till henne att använda bilderna

Gambino19
1/30/15, 6:04 PM
#2

#1 nej hon har bara tagit dem från hemsidan utan att fråga!

mieeow
1/30/15, 6:10 PM
#3

Man får ju inte lov att ta bilder hur som helst sådär, men att spara ner bilder man tycker om på sin egen dator är nog ingen fara. 

Det är ju trist att hon ljuger för dig. Kanske tycker hon att råttorna är väldigt fina och hade väldigt gärna velat ha råttor själv? 

Hur gamla är ni? :) Tänker att det inte är ovanligt att barn ljuger på det sätt du beskriver.

Gambino19
1/30/15, 6:13 PM
#4

vi är 11

VampireGirlElvira
1/30/15, 6:13 PM
#5

Det är väldigt dålig stil av din kompis. Vems bilder på råttorna var det om jag får undra? Om det var en av mina bilder så skulle jag bli väldigt besviken på henne.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[kerstinthemilklover]
1/30/15, 6:15 PM
#6

Jag tror att du och din vän har mera glädje av att dela på råttintresset.
Ni har ju bägge ett intresse av råttor.

Nej det är inte lagligt med bildstöld. Men det är väldigt få som döms för bildstöld när de laddat hem gulliga bilder på djur. 

Din vän önskar säkert att råttorna var hennes egna. Det är inte alla som är positivt inställda till råttor, och hon verkar ju faktiskt vilja ha råttor.
Har du tänkt på att hon kanske ljuger om att hon har råttor för att få uppmärksamhet från dig? Hon kanske bara vill ha dig som kompis.
Om jag var du så skulle jag dra ett streck över den lögnen och glädjas åt en kompis som har samma intresse som du. Ni kan ju faktiskt ha det riktigt kul tillsammans.

Annons:
taylor__lambert
1/30/15, 6:15 PM
#7

Så mycket jag ljög om när jag var 11 år, mestadels för att jag ville ha det jag ljög om eller för att jag ville ha uppmärksamhet som jag inte fick hemma.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Gambino19
1/30/15, 6:22 PM
#8

jag förstår, men hon kunde väl ha sagt det istället? känner mig som en dålig vän nu bara för att vi blev lite sura på varann

VampireGirlElvira
1/30/15, 6:24 PM
#9

Det är bra att du sa ifrån. Som dom andra skrev så är det dåligt att själa bilder från en annan och säga att det är hennes bilder på hennes råttor.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

taylor__lambert
1/30/15, 6:27 PM
#10

#8 har du egna råttor?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

mieeow
1/30/15, 6:34 PM
#11

#9 du behöver inte ha dåligt samvete, det är bra att du sa ifrån. Det är ju faktiskt inte bra att ljuga eller ta andras bilder.

Men kanske kan du låta henne vara med och prata om råttor någon gång? visa vilka bilder du tycker är gulliga och prata om råttor :)

Zakaraa
1/30/15, 6:52 PM
#12

Man får spara bilder och använda privat (ex som bakgrunder på dator osv) men så fort man publicerar dem utan tillstånd från upphovsmannen (dvs fotografen i dessa fall) så är det ett brott mot svensk lag. 

Jag har jobbat/jobbar på en sajt för barn och ungdomar där bildstöld var/är otroligt vanligt och oftast beror på ovishet. Många blir jättearga när man påtalar felet, precis som din vän blev, men brukar efter ett litet tag när de lugnat ner sig förstå att du inte säger till för att vara elak.
Det är viktigt att även bland vänner tala om när något är fel eller om du kanske inte gillar något din vän gör/säger. Ärlighet bygger otroligt starka band även om vissa saker kanske inte alltid är roliga att höra (så länge man inte är elak eller säger något för att skada)

Jag tycker du var duktig som gjorde som du gjorde, inte bara för händelsens skull utan även för din vän, nu vet hon att det är olagligt och att man kan råka illa ut om man gör det. Du är inte en dålig vän, jag skulle istället se det som att du gjorde henne en tjänst inför framtiden även om hon kanske inte tycker så just idag.

Har din vän och/eller du råttor idag? :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Botta
1/31/15, 10:40 AM
#13

Hahaha småbarns gräl, är du och din kompis 10-12 må hända?

Annons:
Zakaraa
1/31/15, 11:03 AM
#14

#13 Stöld är inte småbarnsgräl och TS har redan svarat på deras ålder.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: