Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 574 ggr
Kimmilainen
1/30/15, 11:43 AM

Hur länge ska man kura för fökylning?

Mina småpotatisar har haft ihållande nysningar och jag tog dem till veterinär i höstas för oroväckande pipljud (lite som vid astma) och efter en kur med antibiotika gick det värsta över men nysningarna blev kvar. Nu när de har en ny mer lättstädad bur så får de mer gömslen och massvis med honungste och inblandad gröt men hur länge ska jag hålla på med det? Har ju inget emot att fortsätta med det i all evighet eftersom de verkligen tycker om teet jag bara undrar.

Annons:
Zolah
1/30/15, 12:36 PM
#1

jag brukar säga en vecka och om det inte är bättre behövs det att gå till veterinär, tänk på att nysningar behöver inte betyda sjuka. råttor nyser för att rensa nosen för att känna nya lukter

Kimmilainen
1/30/15, 12:47 PM
#2

#1 Jo men när de nu har nyst såpass länge. dessutom kalla om "händerna" och dumboörade speciellt lite hängig runt ögonen. Pipljuden är inte heller helt borta men inte lika illa som det var. Dessutom sånt där rött snor. Dom sprejar på mig hela tiden. Om det inte blir åtminstone lite bättre blir det nog tillbaks till veterinären då. Om någon vet om sig någon som kan något om råttor i Umeå området för om det blir så.

Kimmilainen
1/30/15, 6:57 PM
#3

Måste nog införskaffa något litet element eller så då vi bor i lägenhet och det vanliga elementet håller sig stadigt på dryga 17-19 grader vilket är alldeles för lite för dom även om jag kan bylta på mig.

Mymlan&Vifs
2/1/15, 12:43 PM
#4

Ett litet portabelt element är en bra idé! Elementen i min lägenhet blir inte heller särskilt varma, snarare svala. Brukar därför ha ett litet element i råttornas rum så att det blir rätt temperatur. Har också en råtta som fortfarande är lite täppt och nyser då och då efter en behandling. Det är dock inte så allvarligt som för dig men man hittar spår av porfyrin på pappret som de bonar med. Jag brukar ge svallt eller ljummet rooibosté och 100%ig honung titt som tätt. 🙂

Kimmilainen
2/1/15, 3:44 PM
#5

#4

jag införskaffade ett dagen efter jag skrev det så nu ligger tempen på något mer behagliga vad jag skulle gissa 24 eller så (har ingen termostat i rummet).

Ger dom också blåbärsgröt lite kan jang och honungste med vitlök (kollade att det verkligen var 100% också) samt undviker alla mjölkprodukter tillsvidare nu och ser om det blir bättre med deras andning annars blir det boka tid med veterinären igen även om han inte hade så mycket att säga förra gången.

Mandel är också lite röd och svullen runt ögonen så honom håller jag extra koll på.

Dessutom städar jag numera buren två gånger i veckan istället för en för säkerhets skull och är noga med att torka av ytor och så.

Förutom nysningarna så är Potatis i alla fall sitt vanliga hyperaktiva själv. (svårt att få honom att inte nafsa på läpparna då han ska undersöka mina tänder dock)

Upp till toppen
Annons: