Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 837 ggr
[Einarpung]
1/29/15, 9:55 PM

Vad är det för fel på henne??

Min ena råtta Molly har alltid varit en speciell tjej. Jättepigg och superglad råtta. Älskar att va utanför buren och springa och busa. Älskar att pussa mig på händer och ansikte när man håller henne. Och hon är den som alltid är först med att springa ut när man ska släppa ut dom. Men idag är det något som är fel. Medans hennes kompisar är ute och leker så ligger hon kvar i buren och kommer inte fram (vilket hon alltid gör när hon ser mig). Tar upp henne i famnen och hon andas jättehårt, så hårt att man kan tro att hjärtat ska sluta slå. Hon vill varken äta eller dricka. Hon har alltid varit smal men nu är hon smalare än någonsin. Vet nån vad det kan va eller har någon varit med om något liknande? Idag har jag svårt att ta mig till vet. också. Just nu ligger hon i min famn och bara andas jättehårt..

Annons:
fridelfina
1/29/15, 10:03 PM
#1

Vet inget om råttor, men hon låter väldigt sjuk! Ringa nån jourveterinär och rådfråga kanske?

 
 

R4ttus
1/29/15, 11:14 PM
#2

Det kan vara allvarlig mycoplasma (eller annan lunginflammation eller liknande) som brutit ut. Kan gå jäääättefort! Varit med om en sådan snabb insjukning förut, och det dröjde inte länge innan råttan började andas med vidöppen mun. (Han fick antibiotika och blev frisk)

Om det inte är det har jag ingen aning om vad som hänt, men det låter som om veterinärvård krävs akut! 😕

[Einarpung]
1/29/15, 11:18 PM
#3

Ja, är hon likadan i morgon så får jag åka hem henne. Men ska jag låta henne bo kvar med dom andra eller ska hon va själv?

Bill&Bull
1/30/15, 4:36 AM
#4

Kan ha fastnat något i halsen som gör att hon andas så, rör hon huvudet på något annorlunda sätt i samband med detta?

||My Love For Animals Is Immortal||

Lamina
1/30/15, 10:35 AM
#5

Råttor är bytesdjur, det ligger i deras natur att dölja eventuella problem så mycket som bara går. När en råtta väl visar att den är sjuk, och särskilt så sjuk som din verkar, är det riktigt illa ställt. Du kan inte vänta med att åka in, hon måste ha vård nu. Ta en taxi om så behövs.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mymlan&Vifs
1/30/15, 3:24 PM
#6

Håller med ovanstående. När råttor visar sjukdomstecken är det dags att åka in så snart som möjligt. Förutom att behandlingen kan bli dyrare och långvarig om man väntar, så kan råttan få kroniska besvär i efterhand om problemet inte behandlas i tid, i alla fall när det gäller allvarliga andningssvårigheter.

Annons:
[Einarpung]
2/1/15, 11:01 PM
#7

En liten uppdatering om molly. Dagen efter hennes dåliga tillstånd så var hon sig själv igen. Pigg glad och inga problem med andningen. Vilket är skönt men nu blir man ju ännu mer fundersam på vad det kunde va!?

Mymlan&Vifs
2/1/15, 11:46 PM
#8

#7 Även om allt verkar frid och fröjd just nu, så kan det gå mycket upp och ned med råttor. Om jag bar dina skor skulle jag ändå fixa ett veterinärbesök hos en kompetent vet. Nog för att jag är som jag är, haha. Pyssla annars om henne lite extra och håll henne under extra uppsikt i några dagar och iaktta noggrant om hon uppvisar några tecken på sjukdom. Ge lite rooibosté med en klick honung i som en gratis belöning för att råttorna är så fina. 🙂

Upp till toppen
Annons: