Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 730 ggr
Rödluvan
1/28/15, 6:12 PM

Vill inte ut ur buren!

Min ena råttflicka, November, som är 14 veckor vill bara vara inne i buren, hon är handtam, har aldrig bitit mig och är väldigt lugn men när jag tar ut henne i soffan så hoppar hon ner på golvet och springer fram till buren efter högst 5 minuter. Jag har prövat att ge henne mat i soffan men hon sniffar bara lite på det innan hon hoppar ner. Jag brukar ha hennes syster, Kardemumma, ute samtidigt och hon är lite socialare och stannar längre men när November har hoppat ner ser jag på Kardemumma att hon vill följa efter men hon tycker att golvet verkar lite läskigt.

Är det någon som har en teori på varför hon inte vill vara ute och vad jag kan göra för att förändra det?

Annons:
Vermin
1/28/15, 6:19 PM
#1

Vissa dagar när jag har råttorna ute så är de sååå upptagna med något annat att de ska försöka springa tillbaka till buren på alla möjliga sätt, så det händer (:

Kimmilainen
1/29/15, 12:59 AM
#2

Har två bröder som beter sig mycket på samma sätt som dina. En av dem är mycket handtam och trevlig men vill inte alls vara någon annan stans än hemma. Du kan ju hämta henne så mycket du orkar eller gosa medans hon stannar kvar i buren. Min är över ett år och har inte förändrat lynne över sin hemmakärlek över tid men han klagar inte när han väl är ute och inte kan ta sig tillbaka själv eftersom jag har buren på en byrå. Förutom att gosa med henne på en plats där hon inte kan ta sig tillbaka till buren själv eller locka ut henne långsamt så vet jag faktiskt inte vad som kan göras. Gissar väl att du helt enkelt råkat få tag på en råtta som föredrar att vara hemma.

[EvelinaL]
1/29/15, 1:01 PM
#3

kan vara så att du inte känner sig så trygg i den miljön än kanske ta en filt som de har haft i buren eller så och lägga i soffan så hon känner sig mer hemma, min ena hane har lite svårt att äta om vi är i ett annat rum (mest för han inte har 100% koll på vart mina katter är). Kanske ha något hon kan göma sig i med, ett gammalt flingpaket eller annan kartong.

Rödluvan
1/29/15, 4:30 PM
#4

Tog precis ut dem i soffan med ett hus fyllt med tidningspapper som de gillade att utforska i ca 5 minuter sen hoppade November ner på golvet och sprang fram mot buren 😕 Jag förstår inte.

Upp till toppen
Annons: