Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 800 ggr
Råttanpipen
1/4/15, 2:22 AM

Rossel?

jag vet inte vad jag ska göra just nu!:( Jag har just nu 6 råttor, 3 killar o 3 tjejer. Två killar är väldigt unga, ca 6 veckor bara. ( tjuvparning) En av små pojkarna ha börja låta, som liknar rossel. Kan råttor få de i sån ung ålder och ska jag kontakta veterinären? (som f.ö inte vet något om råttor) Snälla hjälp:(. Känner mig så dålig just nu då de känns som att alla mina råttor bara blir sjuka ..

Annons:
Trollan92
1/4/15, 11:34 AM
#1

Spelar nog ingen roll i vilken ålder dom är i. Men de e svårt ifrån en data svärm att säga vad de kan vara så det bästa är ju att veterinären kollar på de innan det går för långt :)

pellepojken
1/4/15, 2:17 PM
#2

#  0     Även råttbebisar drabbas av rossel.

[EvelinaL]
1/4/15, 4:24 PM
#3

Det låter som att det bäst är att ta dem till veterinären, det svåra kan vara att man helst inte vill behandla råttor som inte är fullvuxna med antibiotika men hör med en  veterinär som är kunnig på råttor.

Mymlan&Vifs
1/8/15, 9:46 AM
#4

Jag vet inte hur läget ser ut, men här är en checklista på saker som kan förebygga förkylningar och sinka ned sjukan så att den inte blir värre:

  1. Boka tid med veterinär så snart som möjligt - det är ett måste! Det är inte säkert att detta är något du kan lösa genom att agera hemdoktor. Kolla upp så många veterinärer du kan i ditt närområde. Kolla om de har någon hemsida och om det finns specifierat att de tar emot smådjur/gnagare. Så vitt jag vet bör rossel behandlas med medicin. Jag tror att det bara är ett veterinärbesök som kan resultera i att du får ett recept utskrivet till din råtta.

  2. Håll råttorna varma. Är hemmet kallt trots element, se till att skaffa ett portabelt värmeelement som du kan ställa in i råttornas rum. Låt det bara inte bli allt för varmt. :)

  3. Se till att den sjuka råttan inte motionerar för mycket.

  4. Ge mycket flytande mat, tex gör en fruktsmoothie med honung, melon, osv.

  5. Undvik mjölkprodukter, utifall att du behöver behandla råttan med antibiotika framöver. Du kan ge havredryck som substitut om du känner för det.

  6. Om du har en extra bur, sätt den sjuka råttan i den buren. Då kan du observera hur pass bra den dricker/äter.

  7. Häng filtar över buren för att minska eventuellt drag. Lägg in lite extra filtar som de kan bona med.

  8. Ge ljummet rooibosté med honung i. För att honungens antiinflammatoriska egenskaper ska funka bör det vara 100% honung (läs innehållesförteckningen på produkten. Står det inte specifierat att det är 100% honung är den förmodligen utspädd med sirap). Honungen ska läggas i efter att téet har svalnat. Man kan också lägga i lite vitlök, men den bör tas bort innan servering.

  9. Pyssla om dina råttor. Om de blir riktigt dåliga är det viktigt att de har livsork.

Trollan92
1/8/15, 12:41 PM
#5

Hur länge har han haft de? Jag råder dig att genast åka till veterinär. Jag gjorde inte de i tid. Jag gjorde massa daker hemma för stt de skulle bli bättre. Men rosslingen med kronisk :/

Trollan92
1/8/15, 12:42 PM
#6

Blev kronsik*

Annons:
Råttanpipen
1/9/15, 9:51 AM
#7

Okej tack för råden. (kanske väldigt självklara råd) men fick lite panik o kände mig dålig just för stunden. På måndag ha vi tid för vett. Kram

Mymlan&Vifs
1/10/15, 11:35 AM
#8

#7 Ja det är ungefär som att ta hand om sig själv under en förkylning, inget konstigt med det egentligen, men jag har själv varit med om samma situation så jag förstår oron. 🙂
Håll gärna tråden uppdaterad framöver om du orkar! Vore intressant att läsa vad veterinären säger och vilken typ av medicin som du eventuellt får utskriven.

Råttanpipen
1/30/15, 4:51 PM
#9

Väldigt sent svar, förlåt! For ju till vett och fick antibiotika och skulle ge alla 6 råttor 2ggr/dag i 10 dagar. Hon hade tydligen pluggat om råttor på internet innan vi kom haha. Vi har slutat med antibiotikan, men de är 1 hona som fortfarande rosslar. Det blir vett med henne igen :). Och förresten! Har antibiotikan någon påverkan på råttors päls? De har iof bara hänt de 3 tanterna, men de ha fått kala fläckar runt nacken. Tanten som fortfarande inte är frisk har en större kalfläck än dom andra. Eller ha tanterna börjat barbera varandra? Tänkte först att de är en av dom, men då alla 3 hade fläckar där dom inte kommer åt måste de ju av minst 2 tanter..

Trollan92
1/30/15, 8:52 PM
#10

#9 Låter som barbering! Du får sysselsätta dem! :)

Mymlan&Vifs
2/1/15, 8:01 PM
#11

Kanske det snarare är rastlöshet som orskar den potentiella barberingen? 100% spekulation är att det kan vara en bieffekt av medicineringen. Hur som helst så kan du pröva att hålla råttorna isär eller helt enkelt aktivera dem mer under en period. Håll dem under uppsikt. :)

Upp till toppen
Annons: