Annons:
Etikettråttägare
Läst 720 ggr
Ratgirlygirl
2014-12-21 22:27

Råtta med snedskalle

Jo hej. För ett tag sen fick min råtta snedskalle. Hon välte, kunde inte klättra och var helt enkelt sne. Men sedan åkte vi till veterinär osv, hon fick medicin och blev lätt piggare. Kunde springa, köättra och äta normalt. Hon blev lite rakare, men inte helt. Och jag läste här på iFokus att det var en tjejs råtta som fick snedskalle. Den blev frisk men förblev sne och var pigg o aktiv bara med liiiite sämre balans än dem andra tösarna. Kan det vara så att hon förblir sne? Fast frisk från öroninflammationen ? :) ursäkta lång text, försökte så kortfattat som möjligt!!

Annons:
Lancia
2014-12-23 01:34
#1

Eftersom hon inte rätade upp sig under behandlingen så är det högst troligt att hon förblir sne. Men eftersom hon är behandlad så sitter ingen infektion kvar i kroppen förhoppningsvis, och hon är frisk utöver det lutande huvudet, som ju bara är ett symptom och ingen sjukdom i sig. Om du upplever att hon kan leva ett normalt liv trots detta så har du inget att oroa dig för. Om hon däremot inte han äta, tvätta sig eller gå ordentligt så skulle jag överväga att låta henne vandra vidare.

Ratgirlygirl
2014-12-23 21:12
#2

#1 Tack, hon har inga problem alls. Som sagt så antar jag att det bara är en symptom. Hon brukar sitta i sitt favo hus o tvätta sig förfullt. Och hon bara älskar att tvätta sig när hon får sin ute tid. Hon har inga problem alls, hon flyger iväg med sina plötsliga fnatt och har så roligt. Så jag tror det bara en symptom som du säger. Och hon bara älskar att äta, om hon känner lukten på nåt gott så ska hon ha det oavsett vad 😃 hon kan gå o springa, bara en lite sämre balans än syrran eftersom huvudet är lite snett. Men annars som sagt, ¨så springer hon runt o har latjo. Tack för svaret ❤️

R4ttus
2014-12-23 22:17
#3

Jag har en tjej som har levt med snedskalle i cirka 1 år nu minst. Hon medicinerades i början när hon fick det och gick då väldigt, väldigt snett med huvudet ett tag.

Efter medicinen blev det bättre, men hon hade, precis som din, lite svårare med balansen. Däremot vande hon sig rätt fort och anpassade sig helt efter sitt "handikapp".

1 år senare nu så har det stegvis blivit bättre och bättre. Hon lutar fortfarande med huvudet, men numera är det knappt att det syns förutom i vissa vinklar 🙂 Så jag hoppas det mildras med tiden även för din tös!

Upp till toppen
Annons: