Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 764 ggr
[VS_Veris]
2014-12-20 18:25

Lösningar med Råttor

Hej! Jag har två råtthonor som är systrar och nästan 2 år gamla. 

Den här blir ett lite långt inlägg, men snälla läs! Jag skulle verkligen behöva hjälp.

Den ena råttan hade en juvertumör och blev opererad för några dagar sen. Det har börjat läka bra och hon är pigg och kry. Men nu har hennes syster också fått en tumör. Jag hittade den imorse och den är ännu ganska liten. Men ibland växer dom ju riktigt snabbt. Operation kostar nästan 5000 kr och jag kom överens med mina föräldrar, att om dom betalade den första operationen så kan vi inte betala några fler. Det är alldeles för dyrt. Så jag måste låta min tjej somna in. Det känns jättetungt, hon är en sån fin och trevlig råtta och hur gosig som helst. Men vi kan inte betala för massor operationer vid deras ålder. Men jag tänker inte göra det med den andra. När vi precis har gått igenom hela den här operationsproceduren. Den andra får hänga med så länge hon mår bra (vilket hon gör) och så länge tumören inte stör henne. Den är som sagt liten för tillfället. 

Men om jag måste ta bort henne vet jag inte hur jag ska lösa situationen med Philadelphia. Den kvarstående. Hon är ganska orolig av sig. Hon skulle verkligen inte klara att vara ensam, oavsett hur mycket extra tid jag la ner på henne. 

Jag har hört att man inte kan sätta ihop henne med en äldre. Utan att det måste vara en ung råtta. Men problemet då är ju att när den äldre dör måste jag skaffa en ny igen och det tar aldrig slut. Så då tänkte jag skaffa två ungråttor. Tror ni det funkar? Tänkte så skaffa två honor. Jag är lite osäker. Förut var jag ju rädd att det var den råtta som skulle försvinna. Det hade varit enklare att para ihop den andra. Den här råttan är ju ganska osäker, hon vill gärna ta kommandot pågrund av sin osäkerhet. Jag vet inte hur det skulle funka ihop med två ungråttor.

Någon som varit med om samma situation? Som har ett förslag på hur jag kan göra?

Annons:
Roze4235
2014-12-20 18:43
#1

Jag har det fast med gerbiler, har du några frågor ställ dem direkt till mig via meddelande, så hjälper jag dig så absolut mycket jag kan på traven.

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

[VS_Veris]
2014-12-20 19:10
#2

Tack så jättemycket! Jag skickar ett pm när jag vet mer hur det kommer bli :)

Surpan
2014-12-22 15:47
#3

Jag tror man kan sätta ihop äldre med äldre också, men om du hade tänkt att avsluta flocken så kanske du kan låna en hona från en uppfödare som sällskap, och sen lämna tillbaka den andra honan? Eller kanske omplacera Philadephia till en ny flock? 🙂

/Surpan

[VS_Veris]
2015-01-06 20:33
#4

Tack så jättemycket för svar! Tyvärr hade det nog inte gått att omplacera henne. Men det andra var en jättebra ide. Min pappa gick med på att operera tumören :))) Så jag behöver inte avliva henne <3

Upp till toppen
Annons: