Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 798 ggr
R4ttus
2014-12-18 00:37

Vuxna och småbarn

Hej, min hanflock beter sig konstigt … Och jag undrar om någon har varit med om liknande eller har en gissning på vad som försiggår.

De tre äldsta (mellan 7 och 9 månader gamla) har levt ihop i flera månader och är jättetajta. 2 av dem är kastrerade, och den okastrerade är superundergiven så han har inte blivit ledare, utan en av de kastrerade är det fortfarande.

Sen är det två småbarn på ca 8 veckor (orkar inte räkna om det stämmer, men cirka 8-9 veckor)

De bor alla i samma bur. Kan vara ute tillsammans i lägenheten. Men småbarnen blev förut bortknuffade om de försökte sova med de äldre (ej bitna), så nu har de slutat gå till de äldre och sover bara med varandra.

Allihop kan sitta och äta samtidigt i närheten av varandra t.ex. när det serveras middag.

Men de två grupperna håller sig till helt olika delar av buren.

Det känns liksom som 2 flockar i en och samma bur. De äldre och yngre är inte ett dugg sociala mot varandra. Men ej elaka som sagt. Småbarnens nyfikenhet mot de äldre är helt bortblåst efter att att ha blivit så ignorerade.

Känns märkligt att mina äldre accepterar deras närvaro, men låter dom inte vara med i gemenskapen?

Var småbarnen som tog alla initiativ och visade enorm nyfikenhet i början, men det är nu som bortblåst och de två har blivit supertajta utan att göra nya försök att närma sig de äldre.

Har aldrig sett något liknande förut med en så total uppdelning.

(Bor i ena halvan av en critter nation, så de kan inte helt gömma sig för varandra och blir ständigt påminda om varandras närvaro. )

Någon som varit med om något liknande? Gick det då över eller kan det bli problem längre fram när småbarnen växer tro? =\

Annons:
R4ttus
2014-12-18 00:42
#1

Och när de är ute och springer så är de uppdelade då med.

taylor__lambert
2014-12-18 00:46
#2

Hade nått liknande med mina kaniner, Ungarna för sig och de äldre för sig. När de dock vart äldre började de umgås mera med varandra, men det behöver ju inte betyda att det händer med dina råttor. De verkar ha accepterat att de äldre inte vill ha dom där just nu, sen kanske det ändras det får man ju bara vänta och se :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Mymlan&Vifs
2014-12-18 14:04
#3

Testa att introducera hela flocken för något som alla råttor är intresserade av, tex ny inredning i mitten av buren och en matskål fylld med melon, eller dylikt. Då kan du studera närmare hur råttorna interagerar med varandra. Det är ju mycket som händer i burarna när vi inte är där.
I min lilla flock på 4 råttor är det ingen större åldersskillnad, men vissa par funkar bättre ihop än andra. De råttor som passar bättre ihop söker sig naturligtvis till varandra. När alla samlas på samma plats De sover ju dock tillsammans så det är inte riktigt samma situation.

R4ttus
2014-12-18 14:41
#4

#2 Låter som samma situation, hoppas de äldre tycker att småttingarna blir roligare att  vara med när de växer upp då =)

#3 Jag har testat i princip allt, haha 😂 Och det är 0 bråk i eller utanför buren … De umgås bara helt enkelt inte. Nada.🤔

Jag har haft ålderspann i hanflockar förut, och antingen har de inte accepterat småbarn alls, eller så har åtminstone 1 av dom tagit på sig lite av en papparoll. (Förutom min allra första hane då, som tog emot alla nykomlingar med helöppna armar och var som en pappa åt allt och alla ❤️) Så det här är ett helt nytt scenario. Småbarnen var bara 6 veckor när de introducerades allihop första gången också, så de har bott ihop ett bra tag nu.

Men det är ju inte direkt något problem eftersom de inte bråkar ^^ Är mest fundersam, känns väldigt märkligt… Antar att de vuxna inte gillar småbarns umgänge helt enkel. Väldigt synd dock att allihop är så avvisande, eftersom småbarnen verkligen försökte bli nära vänner med dom och villa sova tätt intill, men får inte :(

Mymlan&Vifs
2014-12-22 13:58
#5

Jo det är ju synd. Förhoppningsvis går det över när ungarna blivit mindre råddiga och mer mogna? 😛

R4ttus
2014-12-23 22:23
#6

Är nog bara de stora som inte gillade bebisar när allt kommer omkring! Har sett 2st enorma framsteg de senaste 2 dagarna. En av de äldre "slarvtvättade" bebisarna vid ett tillfälle. Alltså, han gick fram och "slick slick" i pälsen på båda (såg rätt motvilligt ut O_o) och lunkade sedan iväg igen.

Och en av grabbarna gick och la sig bredvid ett småbarn, när småbarnet redan sov i "hans" hörna. Så då fick småttingen sova med honom, och jösses vad glad plutten blev! La sig rakt över Shane och bara myste och knastrade 😃

Linus (vita) får sova med Shane för första gången!

Annons:
taylor__lambert
2014-12-23 22:55
#7

#6 Så sött!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Mymlan&Vifs
2014-12-29 11:06
#8

Vackert! De stora grabbarna kanske behövde tänka igenom om de ska vara tuffa macho-råttor eller sällskapliga plastpappor. 🙂

Upp till toppen
Annons: