Annons:
Etikettråttägare
Läst 3905 ggr
R4ttus
2014-12-11 22:51

Linas familj - Hur går det?

Nu när Lina och alla barnen har flyttat till sina nya hem så tänkte jag att det vore roligt för alla inblandade att få se hur syskonen utvecklas, och jag hoppas att fler vill haka på 🙂

( Första tråden om Lina och ungarna - http://rattor.ifokus.se/discussions/54493b36ce12c4148300d5f5-zeppelinas-bebisar )
( Andra tråden - http://rattor.ifokus.se/discussions/545be575ce12c41063000e9b-linas-bebisar-del-2?discussions-1 )

Hemma hos mig stannade Linus (Emil, pojke 3) och Mattis (pojke 8)

Gav Linus ett nytt namn efter Lina ❤️ Mattis visade sig passa väldigt bra på den grabben, så det behöll jag.

Mina 3 äldre grabbar var lite tveksamma till en början över att få tillskott på små blöjbarn, men de har nu accepterat småttingarna och alla 5 bor tillsammans sedan ett par dagar ^^

Linus är väldigt orädd och nyfiken av sig, och är en riktig pussunge! Så fort jag sträcker fram ansiktet eller händerna mot honom så börjar han pussas.

Mattis var den enda blyga och smårädda ungen när de allihop bodde hemma hos mig, men det har han nu helt plötsligt vuxit ifrån. Istället är han supernyfiken och springer, klättrar och leker överallt. Liknar Lina till sättet mer för varje dag 😂

Jag hade tänkt ta fler bilder idag, men kameran blev full och orkade inte tömma … Men fick i alla fall en bild på Mattis som visar hur oerhört mycket hans päls redan har blekts!

Mattis

Annons:
Zakaraa
2014-12-11 22:54
#1

Vilken snygg blekning han har just nu! :D

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Josse016
2014-12-12 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Här är mina två älsklingar :D! 
Charlie(vit) och Alvin("svart")❤️

[Mathildaqdt]
2014-12-12 00:48
#3

Här går det bra. Rasmus (numera kallad Noah) verkar trivas med sina nya vänner och är inte rädd för att säga ifrån. Första gången dom träffade honom inne i buren ställde han sig på bakbenen och försökte putta bort deras ansikten för att dom inte skulle lukta på honom :D. Han är väldigt social av sig och det verkar som att han har fått fart i dom andra killarna då dom verkar mycket gladare! Får skicka bild imorgon då iFokus inte verkar vilja skicka via mobilen ^^

sagoor
2014-12-14 21:28
#4

Ziggy (Birk) har verkligen hittat hem. Han bor nu med pappan & ytterligare en kille. Efter en kvälls hälsade & testande flyttade han in & redan första morgonen hittade jag honom sovandes mellan de större pojkarna. Han är så glad, busig & myser och är ett irrvarv bådei buren och ute. Men så snäll & bestämd! Är helt kär i honom. :)

R4ttus
2014-12-14 23:03
#5

#3 Vad himla roligt att höra att Noah livar upp! ^^
#4 Hahah! Samma sak här hemma, båda småttingara är små yrväder men jättesnälla. Ser så mycket Lina i dom 😃

Linus och Mattis håller ihop som hand och handske. Mina 3 äldre grabbar accepterar dom fortfarande bara, men inte mer än så. Inget mys eller tvätt ihop.  Är glad att jag behöll 2st bebisar så de har någon att leka med eftersom mina äldre killar är lagom tjuriga över att ha fått småbarn. Hoppas de slutar tjura och blir med sociala mot nykomlingarna när ungarna vuxit till sig lite mer.

Hittade småbarnen lekandes i en garderob efter en massa oväsen. De såg lite förvånat på mig när jag öppnade dörren som tidiare stod på glänt.

Bananbullar
2014-12-16 20:01
#6

Här hemma bor Ronja! 

Ronja charmade mig från första stund. Hon är överallt och ingenstans och var i början väldigt kaxig mot övriga flocken. Detta resulterade vid en hel del nyp och tjaffs då de andra ville sätta henne på plats. Idag är et lugnt, men de övriga tycker ibland att hon fortfarande är lite "för på". En kaxig liten dam det här! 

Hon har även fått smeknamnet Racer här hemma av några bekanta då hon på mindre än en hundradels sekund har rört sig 10 meter. Orädd är hon också. Hoppar, klättrar överallt! Ser inte fram emot den dagen då hon börjar hitta på bus och tar sig dit hon inte får vara 😉

Hon har blekts en hel del också, och ibland känns det som om att färgen ändras på bara någon dag synligt. 

Har tyvärr inga bilder på datorn just nu, får se om jag kommer in via telefonen någon gång och kan ladda upp en bild!


Annons:
[Mathildaqdt]
2014-12-21 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dom här charmtrollen är svåra att på bild på eftersom dom är så busiga ^^

[Mathildaqdt]
2014-12-21 20:55
#8
[Mathildaqdt]
2014-12-21 20:55
#9
R4ttus
2014-12-24 01:20
#10

Det är med enorm sorg jag nu berättar att mamma Lina har fått somna in.

Hon kom till ett nytt hem tillsammans med dottern Lovis, och de togs emot med öppna armar av sin nya flock från första sekund de möttes. Lina fick en massa vänner, fortsatte att noggrant pyssla om sin lilla Lovis, och levde ett lattjolajban liv.

För några dagar sedan drabbades hon helt plötsligt av en psykos, vilket är den bästa beskrivningen. Helt utan förvarning attackerade hon och skrämde slag på hela flocken, även sin unge. Bets, fräste, och började vakta bur.  Den här förvandlingen kom från ingenstans och hon tvingades flytta till en egen bur.

I samband med det dök en tumör/böld upp för två dagar sedan som växte i rekordfart.

Lina hade inbokad tid hos veterinär för röntgen och operation, men hennes tillstånd förvärrades så oerhört snabbt att hon nu har fått somna in tidigare under dagen.

Jag har haft sms och telefonkontakt med den nya ägaren under hela händelseutvecklingen, men avvaktade att skriva något här tills det förhoppningsvis fanns mer information om vad som orsakade detta, för att inte skrämma upp folk i onödan angående hennes barn.

Hennes tumör + personlighetsstörning tyder på att hon kan ha fått en tumör i hjärnan också (min gissning). Tumören på magen växte sig stor på bara 2 dagar, så något riktigt elakt var det, och skulle i så fall inte förvåna mig om det spridits i kroppen till hjärnan.

Jag har fått se en massa bilder genom sms sedan Lina flyttade, och är superlycklig att hon fick det så otroligt underbart med alla sina nya vänner i det nya hemmet, hur kort hennes liv nu än blev. 🌺❤️

--

Jag vet inte hur stor risk det finns att ungarna kan bära på detta om det nu ens är genetiskt att hon fick tumörer(na), men jag ber alla som har Linas barn att uppdatera i tråden snarast möjligt om något skulle drabba barnen när de blir äldre, förändrad personlighet, aggressioner eller rentav tumörer, så att alla inblandade får veta. Förhoppningsvis förblir ungarna friska! ✨

Pappan är jämngammal och dessutom bror till Lina, så om något händer honom finns det verklig anledning till oro, men annars tror jag inte det behövs oroas mer än man gör normalt… Tumörer och annat skit kan ju faktiskt drabba ett syskon i en stor skara, medan resten förblir friska hela livet.

Jag fick veta att Lina somnat in för cirka 2 timmar sedan.

Är så fruktansvärt ledsen att denna orättvisa drabbade Lina, knappt ett halvår gammal 😢 Håller ALLA TUMMAR att detta inte är genetiskt, så att hennes barn får leva långa och lyckliga liv. Ser så mycket Lina i pojkarnas personlighet som jag har kvar här hemma, och hoppas hon får leva vidare genom sina ungar nu, långt och länge =,)

R4ttus
2014-12-24 01:27
#11

Uppdatering: Fick veta nu att det var ännu mer tumörer inblandade. Hon hade flera inuti magen 😢

[Mathildaqdt]
2014-12-24 11:34
#12

Ush vad jobbigt :( Vi får hålla tummarna för att det inte är genetiskt

[Fusion200]
2014-12-24 14:32
#13

Tyvärr så är det nog genetiskt från vad jag vet om tumörer (vissa stammar får fler och värre tumörer, speciellt grossist råttor)  :(

Så jag hoppas att det bara hadde med dålig utfodring eller stress hos grossisterna och göra med så det inte går över till ungarna.

Annons:
Josse016
2014-12-26 21:29
#14

Skit tråkigt att läsa detta om att tumörer är genetiskt.. känns inte alls bra. Får hoppas verkligen att de går att åtgärda om de väl händer eller kommer när de är gamla och trötta :/..

R4ttus
2014-12-31 15:31
#15

Tänkte posta några bilder för att få tråden lite mer positiv efter det sorgliga som hänt.

Är för övrigt superkul att höra att Ronja och Noah är såna busfrön!! 😃

Mattis fortsätter att blekas, men det går långsammare nu. Fick en bild där nästan hela teckningen syns bra.

Pojkarna äter ris. (Hela flocken utom Shane på bilden, han smet som vanligt iväg.)

Linus är fortfarande väldigt liten (minstingen av alla Linas pojkar), det syns tydligt när han är bredvid Mattis. Båda två har även fått Leopolds tillåtelse att numera sova med honom i hans favorithängmatta som han kikar fram ur ^^

Bananbullar
2015-01-01 15:00
#16

#15 Ja gud, hon är helt galen! Hon har kommit på att hon kan klättra upp på elementrören och sedan kommer hon upp till skrivaren, datorn, tven och en mängd sladdar. Skrivaren står nu avstängd då hon gärna kryper in där. Ingen lugn stund alls när hon är lös i lägenheten. Ibland hittar man henne klättrandes bland ytterkläderna som hänger på krokar. 😂


sagoor
2015-01-02 15:20
#17

Blev otroligt ledsen att höra om Lina. Så otroligt ledsen, stackars lilla tjej. Mycket fick hon vara med om i sitt korta liv.

Jag har pappan här hemma och har kollat honom hos min veterinär då jag blev orolig även om jag inte sett/känt några tumörer eller märkt något. Han är helt frisk och mår jättebra så det kanske lugnar alla lite. Även Ziggy som är ett av barnen var helt frisk och är lika livfull och busig som vanligt. 

Det är så hemskt att det gick så snabbt och att Lina drabbades av detta. Vi får hålla tummarna att det inte är genetiskt och att alla ungarna växer upp och får må bra!

R4ttus
2015-01-04 19:13
#18

#16 Men herregud, hahahah! 😂 Hur är hon mot människor?

Min Mattis har blivit oerhört social, medan Linus är mer tillbakadragen av sig, men inte rädd eller så, bara mindre social och gillar inte lyft så mycket. Mattis kan man norpa hur som helst utan att han bryr sig.

#17 Det är verkligen fruktansvärt sorgligt 😢 Men blir verkligen -jätteglad- att höra att pappan är frisk och kry! =')

[Mathildaqdt]
2015-01-04 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Han är även en väldigt gosig kille som älskar att sitta på axeln ^^

R4ttus
2015-01-04 19:34
#20

#19 Men awww! Vad himla nöjd han ser ut! ❤️

Annons:
Bananbullar
2015-01-04 21:37
#21

#18 Hon älskar sällskap. Är alltid först framme vid luckan och först ut ur buren. Hon klättrar mer än gärna upp för ens ben för att se vad man håller på med i tid o otid. Kommer till soffan hela tiden och busar omkring när jag befinner mig där. Hon söker alltid kontakt och vill gärna vara med där det "händer". 🙂 Man kan lyfta henne hur man vill, men att vara still protesterar hon mot, men det är kanske inte så konstigt med så mycket energi! Ibland tycker jag att hon "markerar" lite med tänderna när hon är upplyft för att hon vill komma ner igen och inte vara stilla. Men det är ingen större fara än men ska ha det under uppsikt så det inte blir värre.  Tror dock just nu det mer handlar om att: "Ahh! Släpp ner mig! Jag har inte tid att vara still.. Jag vill springaaaaaaaaaaa!"


R4ttus
2015-01-08 23:22
#22

#21 Hahahhaa! 😃Vad roligt att hon är så social och inte bara en vilda =)

Mio och Oscar flyttade hem till brorsorna idag.

En av köparna kunde av personliga skäl inte ha kvar Mio och Oscar, så de flyttade hem till mig igen idag.

Busiga, fartiga, och lätthanterliga 🙂

Av allt att döma mindes bröderna fortfarande varandra. Speciellt Linus blev väldigt glad över fler jämngamla kompisar. Utanför buren var han hellugn mot dom, men inne i buren följde han efter dom som en svans (vilket han även gör mot de äldre grabbarna) och ville vara nära hela tiden.

Var svårt att få en bra bild, men här hamnade dom längst fram åtminstone.

R4ttus
2015-03-01 22:14
#23

Oscar vilar på sin favoritutkiksplats.

Fortfarande har det inte dykt upp något tonårstrassel med mina 4 grabbar Mio, Mattis, Linus och Oscar. Hoppas det håller i sig 🙂

Ingen av dom utmanar och bråkar med ledarråttan heller än så länge (som dessutom är kastrerad, så tror inte han får ha kvar ledarrollen i all evighet dock pga det…)

Oscar är som en liten hund till temperamentet. Han följer efter mig som en svans, och ibland så lägger han sig på min mage när jag tittar på TV och vill bli gosad med. Supervild och lekfull, och samtidigt supersocial och gosig. Jag är glad att han flyttade hem hit igen, den mest sociala av alla mina råttor just nu faktiskt! 🙂

Bananbullar
2015-03-02 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ronja har inte heller visat några dominanta tecken. Det är full fart på henne och hon har alltid någon lurt i görningen. Klättrar gör hon utan problem på raka rör och tar sig alltid dit hon inte får vara - hur mycket vi än råttsäkrar! Hon ger oss många skratt här hemma, men kanske ännu mer gråa hår 😉

Hon och Balle var bästa kompisar och var som helan och halvan tillsammans. Hon var alltid häck i häl på Balle och gjorde upptäckter tillsammans. Just nu är dock inte Balle hemma här då hon är på en annan upptäcksfärd så Ronja har istället försökt följa efter Lady eller My - men de är inte alls lika uppskattade av Ronjas sällskap, bus och lek. 😃


Bananbullar
2015-05-04 17:03
#25

Hej, hur går det för alla? Jag har lite fundering kring hur stora flocken är idag och hur mycket dom väger? Tycker nämligen att Ronja här hemma är betydligt mindre än övriga tjejer i flocken, men sedan kommer också alla från olika bakgrunder. Tänkte jag kunde kika efter hur de andra i flocken ligger till i vikt idag för att få ett någolunda humm och jämförelse på Ronjas 🙂


R4ttus
2015-05-04 18:15
#26

Oscar till vänster, Mio i mitten, Mattis , och Linus den vita.

#25 Är Ronja fortfarande lika busig? 😃 För mina går det bra, ingen som blivit sjuk och alla är väldigt busiga och snälla ^^

Har tyvärr inga tjejer att jämföra vikten med dock.

Oscar väger strax under 500g. Mio och Mattis ligger på ca 450 båda två, och sen "lillebror" Linus på ynka 330g 😮

Var lite svårt att få bra bilder, men på den under kan man någorlunda se att Linus (vita) ser mindre ut än bröderna. Han är frisk, pigg och matglad, bara väldigt pluttig för sin ålder.

Och sist en tydligare bild på deras teckning/blekning 🙂

Bananbullar
2015-05-05 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

#26 Ja, Ronja är fortfarande väldigt busig. Hon har inte tid alls att vara still, och jag bävar inför att jag faktiskt måste tvätta henne nu för matglad det är hon och tydligen matar hon hela pälsen också. 😉 Men hon har lugnat ner sig lite grann, men är fortfarande ett busfrö! Dessutom älskar hon att busa med sina burkompisar som är i ungefär samma ålder. 
Just nu är hon irriterad på ett öga och vi har ingen aning om vad som har hänt. Men det varken rinner, är rött eller svullet. Hon kisar bara. Ibland funderar jag på om hon har fått ett litet slag där och nu är "rädd om ögat" eller om hon har fått något annat som irriterat. Men vi håller koll på det här hemma och hoppas det blir bra tillslut. 

Ska försöka övertala henne att vägas och tvättas senare idag när jag pluggat klart.


Annons:
R4ttus
2015-05-05 14:01
#28

Hon ser väldigt liten ut på korgbilden! Mamma Lina var väldigt liten hon med, så skulle inte förvåna mig om det helt enkelt är "små råttor" i denna kull. En av mina vänners råttor som bara är något äldre än dessa är verkligen jättestora utan att vara överviktiga. 3 syskon.

Men vilket himla gulligt gäng det där ser ut att vara 😃

Kisar hon bara på ena ögat så kan hon mycket väl ha fått en liten skada på det av misstag. En klo under lek eller liknande. En av mina hanar för länge sen fick en rispa på ögat så han blev blind på det, och han kisade med det ögat resten av livet.

Bananbullar
2015-05-05 15:29
#29

Nu är Ronja vägd och vågen visade på 273 små gram. ❤️

#28 Ja, det förvånar mig inte om något sådant har hänt henne. Hon är inte direkt försiktig av sig när hon är ute om man säger så. 😂


[Mathildaqdt]
2015-05-05 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här går det bra med Noah och hans kompisar ^^ lika kelig och nyfiken. Han har gått upp lite sen han flyttade och väger nu 385 gram! Dom andra två grabbarna väger runt 500-600 gram men dom är dubbelt så gamla okså :) förutom det så är Noah frisk, han har varit förkyld en gång tidigare men det gick över snabbt ^^

R4ttus
2015-05-06 14:34
#31

#29 Aww vad liten! 😃

#30 Vad skönt att höra att förkylningen gick över! 🙂

R4ttus
2015-05-13 00:24
#32

Tänkte bara kort berätta att en av mina grabbar Oscar fick ett märkligt utbrott när jag hade besök hemma hos mig för ett par dagar sen.

Han fullständigt attackerade min vän, bet och bet i armen och var uppburrad och frustande.

Han bet aldrig mig när jag fick tag i honom, trots att han var flyförbannad. Så attacken var personligt riktad av okänd anledning.

Ingenting har hänt sedan dess, han beter sig fullt normalt och är lika trevlig som han alltid varit innan händelsen.

Ville bara skriva det här utifall att något mer syskon skulle bete sig märkligt eller aggressivt. Förhoppningsvis var detta en engångsföreteelse med en bra förklaring (dock okänd) som t.ex. kattlukt i kläderna.

Bananbullar
2015-05-20 19:57
#33

#32 Oj! Ronja har åkt tillsammans med flocken fram och tillbaka några gånger under sin tid här till min bästa vän när hon varit råttvakt. Där har både kanin, fågel, hund och katt varit i samma hus och hon har inte visat något tecken alls på något.


R4ttus
2015-05-30 01:14
#34

#33 Vad roligt att hon är så flexibel! 🙂

Nu har det gått ett tag sen Oscars utbrott, och jag har nu fått det "bevisat" att han har börjat få dominansproblem.

Fort har det gått, men han har i alla fall inte bitit någon igen sen dess. Men däremot så har han börjat markera revir överdrivet mycket, burrar upp sig ibland utan anledning och blir arg, och jagar iväg de andra grabbarna om han är irriterad. Han har inte gjort någon illa, och jag har sett betydligt värre hormonproblem än så här, så jag hoppas att det är en övergående tonårsperiod.

Skulle det inte gå över eller bli värre så att han blir ett hot mot de andra hanarna eller börjar bita mig så blir det kastrering helt enkelt. Hoppas slippa det, men känns i alla fall skönt att veta att han inte har blivit galen eller sjuk.

Jättetråkigt är det, för han är verkligen förändrad. Hans sociala och gosiga sida syns inte röken av just nu.

De andra tre bröderna är som vanligt 🙂

Annons:
[Mathildaqdt]
2015-10-14 00:01
#35

Hej. Det brister i hjärtat att tyvärr meddela att Noah för några timmar sedan somnade in. Skulle gå och kolla hur killarna mådde när jag hittade Noah livlös i ett hörn. Han mådde hur bra som helst igår och pussade på mina fingrar och var lika pigg som alltid. Men jag tror att han har drabbats av en hjärtattack under kvällen och somnat in. Vila i frid Noah, 28/10-14 - 13/10-15 ❤️

R4ttus
2015-10-14 02:25
#36

#35

Åhh nej vad sorgligt! =( Det förväntar man sig inte av en grabb som bara ska fylla ett år snart… Så himla tragiskt. Tack för att du delar med dig 🌺

Ligger ju någon riktigt dålig avel bakom dessa med tanke på mammans tidiga bortgång också 😕

---

Kan passa på att berätta  att de 4 grabbarna som bor här mår bra.

Den minsta pluttpojken Linus växer däremot inte. Han är t.om mindre än allihop av de honor jag tidigare haft.

Bananbullar
2015-10-17 21:04
#37

Beklagar! 🌺

Ronja mår fortfarande bra här hemma. Hennes "påhopp" på resten av flocken har avtagit helt och jag anser därmed att det endast var lite tonårstrots. Hon är lite lugnare nu för tiden också och är inte alls lika "överallt och ingenstans". Men det kanske kommer tillbaka då hela flocken har varit lite mer tillbaka dragna än vanligt efter att vi var kattvakter i en vecka. Det luktade väl helt enkelt konstigt. Men tycker inte heller att Ronja växer direkt, ska se om jag hinner väga henne någon dag framöver igen.


Bananbullar
2015-11-13 10:26
#38

Har idag vägt Ronja, 340 gram stannade vågen på.


R4ttus
2015-11-13 16:38
#39

Passade på att väga mina också.

Mio, Oscar och Mattis väger nästan exakt likadant …609, 611, 612.

Linus väger 398. Känns som väldigt lite för 1årig hane…Han är den enda hanen jag sett som jag skulle förstå om han blev misstagen för en hona, har ingen synlig pung överhuvudtaget och är liten och spenslig. Men han var även den enda hanen som var för liten redan vid födseln, så det är väl sån han är.

Bananbullar
2016-09-05 10:56
#40

Idag hittade jag Ronja avliden i buren. Igår var hon pigg. Ingen aning vad som kan ha hänt. Syns ingenting på det yttre. Lille vännen.


R4ttus
2016-09-06 20:19
#41

#40 Tråkigt att höra! 😕
Inaveln har nog ställt till det rejält med dessa ungars livslängd…

3 av 4 av mina har dött plötsligt och utan förvarning, precis som Ronja och Noah.

Mattis och Mio dog nu alldeles nyligen med korta mellanrum, hittade dom livlösa och hade varit fullt pigga och friska bara timmar tidigare båda gångerna. Den 3e Linus gjorde jag en egen tråd om förut, han dog i ett märkligt anfall för ca ett halvår sedan eller mer, är så dålig på datum.

Kvar har jag Oscar som kanske är sisten kvar av Linas ungar såvitt jag vet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: