Annons:
Etikettråttägare
Läst 659 ggr
molbojse
2014-11-22 09:02

Inför råttköp?

Hej på er! Jag går i tankarna att skaffa rådisar igen, men undrar lite saker. Bland annat undrar jag om man kan köpa två vanliga typ fågelburar och knipsa av toppen på den ena och sedan sätta ihop burarna med varandra? Sen undrar jag vilka uppfödare som finns nära Stockholm? Vill ha möjlighet att kunna hämta rådisarna ganska omgående när de blir leveransklara samt inte frakta dom för långt. Tänkte även ta tre, helst från samma kull. Annars om det går att ta från olika kullar men hyfsat nära i tid. Går det att ha honor och hanar tillsammans om hanen/hanarna kastreras? Tänkte även klickerträna med rådisarna, någon annan här som gjort det? Kram på er, och ha en trevlig helg! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
[kerstinthemilklover]
2014-11-22 09:17
#1

Hej, vad kul att du vill ha råttor.
Angående att sätta i hop fågelburar så är det möjligt men ganska så krångligt. Det finns ganska billiga burar numera som är lättare och säkrare än vassa avklippta gamla fågelburar. Internethandel är superbra för råttbursköp ^^ zooplus är en känd sida men det finns även fler.

För att få tag i fina husdjursråttor här på Råttor i fokus, så kan du läsa lite i trådarna här, för ganska så många verkar ha ungar i stockholmsområdet.  Du kan även söka bland uppfödare eller skriva en sökes annons här. I en sådan annons så kan du skriva om vad du kan erbjuda råttorna. Lite om ditt råttintresse. Då brukar seriösa uppfödare känna sig trygga. ^^
Sedan kan du även svara i säljesannonserna här på RIF eller skriva PM till de som säljer råttor.  Säljesannonserna är märkta (s)

Lycka till och trevlig helg!

molbojse
2014-11-22 12:05
#2

#1 Hej och tack för ett bra svar! Apeopå burarna så var tanken att som sagt knipsa av toppen på ena buren, slipa ner de vassa kanterna och sedan fästa ihop hårt mes buntband. Såg dock nu när jag skriver ner det att det antagligen inte är den bästa idén haha! Jag är inte så insatt i råttor ännu, haft hundar istället, men ville ge mig något som inflyttningspresent till mig själv! :) Så ska söka runt allt jag orkar innan inköp. Vad är ett cirkapris på friska råttor från en bra uppfödare? Tanken är att ha tre stycken så de bildar en flock.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Zakaraa
2014-11-22 16:13
#3

Ta e titt här på Vanliga Råttfrågor, de täcker det mesta som kan röra sig i huvudet på såväl nya som gamla ägare. Bland annat länk till uppfödare också.
De har svar på samtliga frågor du ställer förutom en vad jag kan komma på; 

Kastrat och honor, det beror helt på individerna mitt kastrat gick inte med någon annan råtta medan den kastrerade brodern levde lyxsliv med honflock hos annan ägare.
Men över lag; Ja det går men man ska inte kastrera i onödan. Det är ett enormt stort ingrepp och sätter stor press på råttan, enda gången man kastrerar är vid aggressivitet eller vid risk för testikelcancer, i övrigt finns det inga anledningar till att utsätta honom för ingreppet.

Sedan skulle jag även råda att istället för 3 råttor i samma ålder att t en äldre och två bebisar. På så sätt kommer den äldre att fostra de små och de kommer inte bli lika stor risk för tonårsbråk när alla 3 kommer i tonåren samtidigt och all rang ska bestämmas.

ang att Klickerträna; det går utmärkt oavsett art, beror mer på individerna om de är intresserade eller inte, du kan läsa med om att träna sin råtta via länken ovan.

Risken med att sätta ihop två fågelburar så som du beskriver är att det kan bli extremt rangligt och osäkert. Skulle istället lägga pengarna på en bra begagnad eller koll på nytt, #1 tipsar om en bra sajt, Zooplus. Jämför mellan .se .dk och .com för att hitta bästa pris, .dk brukar vara billigast men inte alltid. Alla produkter skickas från samma lager i Tyskland så du får inte snabbare leverans genom att köpa från .se

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: