Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 871 ggr
R4ttus
11/22/14, 5:50 AM

Tumör/Böld, tacksam för hjälp!

Jag undrar om det finns något enkelt sätt att se/känna  skillnad på tumör och varböld? Jag blandar nu ihop om den skulle sitta löst eller hårt. Eller om det finns några andra tydliga skiljetecken. T.ex. om tiden de växer skiljer sig åt, eller om de känns olika när man "trycker/känner" på stället.  Eller om även varbölder kan börja växa plötsligt i storlek.

Detta gäller två av mina honor, systrarna Tanja och Tamara. De är cirka 1år och 3 månader gamla.

Tamara fick en tumör under armen i augusti, som var liten som en ärta ett bra tag innan den började växa rekordsnabbt. Visade sig vara en elakartad tumör trodde vet, (tog inga prover för att få den analyserad dock) men hon opererades och vet trodde hon fått med allt. Hon har ett långt ärr efter ingreppet där pälsen inte verkar vilja komma tillbaka, men hon är frisk och kry! 🙂

Men nu har hennes syster fått en tumörliknande plupp mitt på halsen - av alla ställen 😢 - och jag fruktar det värsta.  Kan tillägga att hon  på ungefär samma ställe haft en varböld för cirka 8 månader sedan, efter ett litet sår från en bråkstake i flocken. Men den växte sig inte så stor, sprack, läkte fint och kom aldrig tillbaka.

Denna böld har nu de senaste två dagarna blivit större dag för dag. Kan en varböld plötsligt bli större, eller ökar därmed risken att detta är en tumör?

Obs, behöver inte höra att jag måste uppsöka veterinär då det är en självklarhet för mig. Inser att jag skulle ha gjort det redan när den dök upp 😭 Men trodde verkligen att det var en varböld eftersom hon haft en förut på samma ställe, och jag hoppas så in i norden att det är det, med tanke på var den sitter och hur riskabelt ingreppet kommer bli. Men skulle vara extremt tacksam för råd om hur jag bäst själv kan se vad det är, underlättar bokningen av veterinärtid om inte annat.

Tanja har aldrig gillat att bli lyft, så passade på att fota när hon låg i en bra position. Hon ploppar med ögonen på bilden, så hon ser lite creepy ut. Men man kan där se bölden/tumören rätt på halsen. Just på bilden "trycks" den framåt eftersom hon har huvudet nedför ett hyllplan och hakan tryckt mot, så den trycks liksom ihop och blir väldigt synlig.

Tamaras ärr, lite OT men hittade ing en bild på tumören. Blötte upp pälsen lite runtom, så därför ser hon lite skabbig ut. Längs med ärret och i närheten är hon fortfarande extremt tunnhårig.

Har varit väldigt förskonad från tumörer med tanke på hur många råttor jag har/har haft, Tamara är den enda. (Förutom en gamling på 2 år som fick 3 tumörer nästan samtidigt, där jag bedömde det som ett alltför stort ingrepp på en väldigt gammal och trött dam)

Annons:
Upp till toppen
Annons: