Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 698 ggr
Schiizop
2014-11-20 17:05

Hur låg tid tog det att få din råtta tam?

Ja som det står i rubriken, hur lång tid tog det för dig att göra din råtta tam. Var det jobbigt eller inte jobbigt alls. roligt att läsa vad folk gjort för att få sina råttor tama och vad dom gått igenom.

För mig var det ett rent helvete att gör mina första råttor tama. Det tog ett år innan dom blev riktigt tama, men till slut så började dom faktiskt sova bredvid mig, sprang alltid fram till mig och ville busa med min hand.😃 Så man ska aldrig ge upp.

Annons:
Zakaraa
2014-11-20 17:08
#1

Mina egna råttor; ingen tid alls, de är redan "tama" när de levereras - uppfödarråttor.

Omplaceringarna jag tagit emot däremot har tagit allt från några veckor till hela deras liv. Har en omplacering nu som bet när hon var bebis (omhändertog henne akut som 7 veckors-bebis…), det fick jag bort snabbt men jag får inte röra henne och hon fungerar inte med andra råttor. Hon är idag strax över året, på ett ungefär, affärsråtta så ingen dokumentation finns.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Honestyisdead
2014-11-20 17:11
#2

Mina har haft en bra grund från uppfödarna redan. Så det enda som har krävts har varit att vara med dom och leka varje dag.

JodineFritzl
2014-11-20 19:38
#3

Mina nuvarande var tama redan från början, tog väl nån dag eller två innan de vande sig med mej bara. De jag har haft innan har varit både si och så, ett par hanar jag hade som jag fick när de redan var över ett år blev aldrig så pass tama att de ville lyftas eller vara med mej eller utanför buren alls egentligen.

[VampireGirlElvira]1
2014-11-20 19:43
#4

För mig så tog det ungefär 3-4 månader innan mina råttor blev helt handtama.

[kerstinthemilklover]
2014-11-20 20:52
#5

Det har varit lite olika.
Mina första råttor som jag fick var riktigt tama redan vid 7 veckor då jag fick hem de.
Råttorna jag köpte senare från en annan uppfödare fick jag hem när de var ca 4-5 veckor. Jag upplevde att de råttorna var mer otrygga över lag och har fått för mig att de var så för att de togs från flocken för tidigt. De blev inte särskillt glada i att vara i mina händer utan såg mig mest som en mattant. Vi blev inte särskillt tajta men de gillade sina vänner som de fick dela bur med och de kom till mig när vi var utomhus.
Jag tror att grundtryggheten råttorna har i botten och flockstorleken spelar stor roll.

Zolah
2014-11-20 21:02
#6

Ja du, eftersom jag haft en flock som varit underbar så har det inte tagit länge.

Var ju som några år sedan jag startade den, och den har hjälpt att uppfostra små väldigt väl :)

Annons:
MissanTissan
2014-11-20 21:31
#7

Joo… Olika per individ skulle jag säga.

Nu rabblar jag dom jag har nu.

Monster, min äldsta var i princip redan tam när jag köpte honom (Inte P.G.A att han blivit håld, utan han sökte själv kontakten till mig. Och jag spenderade flertal timmar per dag med honom<3.)

Spider har jag bara haft i 5 veckor. Men han är inte sådär JÄTTE tam. Han har aldrig bitit eller nafsat men han vill helst vara ute och springa en ligga hos en och mysa.

Dom andra två som kom igår vet jag inte riktigt en, men är väldigt tama som det är.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: