Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2626 ggr
[Annellie]
11/16/14, 5:56 PM

Råtta i vinteride?

Har era råttor gått i ide nu när vintern kommit?

Mina råttor verkar mer eller mindre sova hela tiden..Och äter/dricker mindre än vanligt. Jag minns inte hur dom betedde sig förra vintern eftersom jag var sjuk då och led av näringsbrist…så har inte så starka minnen av den tiden.

Annons:
mieeow
11/21/14, 12:09 PM
#1

Nej, råttor går inte i ide på vintern. Men att de sover mycket kan bero på flera saker, personlighet t.ex. vissa råttor, speciellt äldre hanar, brukar tycka om att mest lata sig hela dagarna. Sedan kan det kanske vara så att de är uppe på nätterna. 

Men om de äter och dricker mindre än normal så verkar det snarare som att något är fel. De kanske är sjuka eller deprimerade/understimulerade. 

Har de möjlighet att få vara ute och göra saker tillräckligt mycket varje dag? Om de får det kanske de är sjuka.

Mymlan&Vifs
11/21/14, 3:58 PM
#2

Testa med att ge dem ljummet (koffeinfritt) rooibosté! Lägg till en-två droppar honung när téet har svalnat och låt eventuellt en bit vitlök ligga och dra i téet innan det serveras. Även fast téet är koffeinfritt så är det väldigt uppiggande och ger mycket energi till sjuka/trötta råttor. Det brukar hålla mina råttor pigga och krya i alla fall.

[Annellie]
11/21/14, 11:51 PM
#3

Pratat med vetrinär nu, och precis som hamstrar och andra smådjur finns det dom råttorna som blir mindre aktiva under vintern och mer eller mindre går i ide.

Zolah
11/22/14, 1:39 AM
#4

råttor går inte i vinter dvala, så jag tror han drog en liten rövare isådanafall

mieeow
11/23/14, 6:09 PM
#5

ja, jag har aldrig hört att råttor går i dvala, vilken veterinär har du pratat med? Vet du om hen är kunnig om råttor? finns många veterinärer som inte kan så mycket om just råttor

[Mathildaqdt]
11/23/14, 7:01 PM
#6

TS har tagit bort sitt konto #5

Annons:
Upp till toppen
Annons: