Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 476 ggr
Hinoiri
2014-10-30 20:15

Ung och trött liten kille - ovanligt?

Hej, jag hoppas någon kan svara mig, jag är lite undrande över min ena lille kille. Jag adopterade just tre små sötnosar från en trevlig uppfödare och har haft dem hemma i tre dygn. Två av pojkarna är runt 8-9 veckor och en är 6-7 veckor.

Nu är det så att den största av pojkarna ligger och sover/vilar heeela tiden. Jag har bara haft honor förr, så jag vet inte hur hanar beter sig när de är små, men jag trodde inte att killar var så trötta när de är små? Den yngsta springer runt och busar och utforskar allt, men de två äldre, och då just den ena a dem ligger mest och sover. När jag plockar ut dem för att umgås utforskar han och så tillsammans med de andra, men han lägger sig helst och sover eller vilar i någon vrå efter en stund.

Är detta normalt för en pojk i hans ålder?

Märkte även att killarna har löss och undrar om det är tvunget att gå till vet eller om jag kan köpa något medel och behandla själv?

Annons:
blodörn
2014-10-30 21:53
#1

En av mina råttor var också lite sån och blev också orolig men det släppte när han började känna sig hemma hos oss. Nu springer han omkring och leker och utforskar med de andra (dock är han liiite rädd av sig) och ja du borde nog gå till vet så de kan väga råttorna och så och bestämma vilket medel som är bäst för dem.

Do as you would be done by - And think for yourself

R4ttus
2014-10-30 22:50
#2

Om han äter och dricker normalt, inte visar några sjukdomssymptom, så är han nog bara trött av alla nya intryck. 3 dagar är inte så länge i ett nytt hem =)

Lössen måste du tyvärr åka till vet för att få ut medicin. Be om Stronghold, det absolut bästa och säkraste att använda.

Zakaraa
2014-10-30 23:00
#3

Det första jag tänker på när jag läst allt är att han kan reagera på lössen. Att de sugit musten ur honom så att säga.

En tripp till veterinären och få lusmedel utskrivet. Det man kan kan köpa receptfritt är oftast inte bra och kan i vissa fall vara skadligt (har jag läst här inne från någon som fick problem)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Hinoiri
2014-10-30 23:28
#4

Tack så mycket för svaren! :) Han är ju sådär morgontrött och går alltid sist till frukosten, men han äter och dricker med jämna mellanrum (de få gånger han reser sig och  lämnar sitt bo..:P ). Han putsar sig duktigt och ja, kliar sig pga lössen, men han verkar kry i övrigt. Är ju alltid så nojjig när jag tar hem nya bebisar och nu har jag inte haft råttor sen mina tjejer gick bort för ca tre år sen.  
En kompis som har haft uppfödning sa att  Frontline för kattungar är bra, men ja, jag ska ringa vet imorgon och höra vad de säger, för den minste är ju bara runt 6-7 veckor och jag vill verkligen inte att det blir hemska biverkningar för någon av de små.  

Det tråkiga med vet är ju att de tar så förbaskat mycket pengar varje gång. Det ska man ju räkna med för att hålla sina älsklingar friska, men när man vet att det är löss och bara behöver få medel utskrivet känns det väldigt drygt med kanske 500 kr för en snabb konsultering. :(

Men vad gör man inte för sina små..

R4ttus
2014-10-30 23:38
#5

#4 Usch ja, det där med löss och veterinärer svider lika illa varje gång tycker jag. Just för att man redan har varit med om det så många gånger innan 😕 Förstår framförallt inte varifrån lössen kommer …
Inga löss på nya råttan, check.
Maten har varit fryst, check.
Inget hö eller liknande, check.
Inte umgåtts med andra djur utan att ha tvättat händerna noga innan jag rör mina råttor, check.

… Så har dom plötsligt löss en dag ändå 🤦‍♂️

Men be som sagt om Stronghold :) Ibland vill de ge andra konstiga medel, men i princip alla här forumet har fått bäst resultat av Stronghold vad jag vet. Fick Advocate en gång, och det hjälpte noll. Så då var det bara att göra om samma dyra veterinärbesök igen för att få Stronghold hos en bättre veterinär.

Zakaraa
2014-10-30 23:59
#6

Jag skulle absolut köra på stronghold det är Mycket mer effektivare än andra medel och mycket enklare att medicinera. Inte särskilt dyrt heller att köpa (exklusive veterinär dårå)

Rekommenderar Inte frontline, här har du en tråd om just det som kan vara intressant att läsa :)
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d9350f0c5c6a72bda000d00-behandling-med-frontline-mot-loss

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Hinoiri
2014-10-31 00:04
#7

Nä jag förstår det inte. 🤦‍♂️Hörde av mig till uppfödaren för att varna honom och säga åt honom att kontrollera sina kullar och vuxna råttor, men han hävdade att ingen hade löss såvitt han kunde se. Jag hade ren tur som faktiskt fick syn på en lus och stackars Sabo var inte alls nöjd över att bli synad i sömmarna under stark belysning. 😐

Jag kollade allihopa eftersom att Luffy kliade sig något fruktansvärt men jag inte hittade någon lus på honom. Ace är så mörk i pälsen att jag inte kan se något, men han har ju det där "dammet" i pälsen. Men Sabo gav mig bevis. Och har en råtta löss så har de andra det med största säkerhet..😢

Får fråga vet vad de vill ha för en undersökning. Vissa tar ju mer än andra, så kanske får ringa runt lite, men ja, jag har hört skräckhistorier om en del kliniker och får sålla bort vissa. 
Tycker bara så synd om de små som fick en så besvärlig början i nya hemmet.

Zakaraa
2014-10-31 00:16
#8

#7 Om det inte finns några andra källor som lössen kommit ifrån så har han troligtvis missat äggen och lössen (eller inte kollat tillräckligt noga) för Någonstans kommer de ju ifrån. Bra att du kontaktade uppfödaren i alla fall! :)

Fördelen med Stronghold är att det verkar fort och behöver oftast inte upprepas så dina små behöver inte "plågas" flera gånger om :) (inte för att en droppe är plågsamt dock, haha)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Hinoiri
2014-10-31 00:39
#9

Nä jag tror att uppfödaren missat att kolla sina råttor noga. 
Han lät lite osäker och verkade inte ha riktig koll, men det spelar ingen roll för mig, ville mest varna honom.
Ungarna får väl vackert ta en tripp till vet med mig i dagarna, för jag tar aldrig chanser med mina husdjur. Folk rekommenderar allt från huskurer till lusmedel för hundar och katter, men mina små är verkligen små, och vem vet vilka hemska biverkningar fel medel skulle kunna få..
När lusproblemet är ur världen har jag bara oron över Sabos trötthet kvar, men förhoppningsvis är det bara att han är utmattad efter flytt och nya intryck varje dag..🤦‍♂️

Upp till toppen
Annons: