Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 668 ggr
larssonnadja
2014-10-30 19:45

Biter i lakanet

Hej, jag har ett litet problem om man säger så. Nu för det mestadels så har jag luckan ofta öppen till mina råttor så de kan komma ut och klättra och så. Brevid där buren står, står min loftsäng som är typ 20 cm högre och råttorna bara Älskar att klättra upp i den och busa runt under täcket och bland gosedjuren. Men nu har jag märkt att de har börjat bita i lakanet så det blir små hål och det är ju inte så bra. Så då undrar jag vad jag kan göra så det inte kan förekomma igen. Tex lägga något där eller? Vill ju inte förbjuda de helt från att vara i sängen nu bara för att det händer.

Harley och CharlieHjärta

Annons:
Josse016
2014-10-30 20:18
#1

Jag hade nog gjort som så att jag bäddat sängen med sängkläder jag bryr mig mindre om, så gör jag iaf :) och ta bort kuddar kanske och andra saker om de finns, tråkigt fall råttorna ska gnaga sönder saker som man tycker om. Det kommer garanterat komma upp bättre förslag än detta men det är en liten lösning iaf :)

R4ttus
2014-10-30 23:10
#2

Min lösning är väl inte heller sådär särskilt effektiv, men liknar #1.

Jag köper helt enkelt de absolut billigaste och sämsta lakan och påslakan som finns på Ikea och använder bara dem … Inte snyggt, men gör samtidigt inget om råttorna tuggar på det.

chelona
2014-11-03 16:14
#3

Jag hade kissbollar av högsta rang, så jag var en astråkig matte och lät aldrig mina kräk vara under överkastet. Hade faktiskt till och med ett dedikerat råttöverkast över mitt vanliga överkast. På så sätt behöver man inte bädda om inför att släppa upp råttorna på sängen, man behöver bara se till att bädda överkastet ordentligt och hålla koll så att de inte gnager sig igenom det, vilket är lite mindre omständigt om råttorna är där och springer ofta.

💣

larssonnadja
2014-11-03 16:30
#4

Tack för alla tips :)

Harley och CharlieHjärta

Bananbullar
2014-11-03 17:06
#5

Jag har haft sängkläder som är "råttsängkläder" och som tillslut var fulla med hål! 😃


[Emmawh97]
2014-11-03 21:52
#6

Hänt mig också och inte bara EN gång…

Som alla andra skrev, ha gärna sängkläder du är mindre rädd om

Eller "försök" att distrahera råttan/råttorna med något gott? 

Mat? Godis? En rolig leksak?

Funkar ett litet tag iallafall 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: