Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2141 ggr
sagoor
10/22/14, 9:59 PM

Råkat få råttbebisar!! Hjälp!

Hej!

Jag köpte 2 hanar (syskon) för några månader sen och det har inte varit några problem men precis nu ikväll så tryckte den ena ur sig 12 ungar?!
Visst att den blivit lite större men det har dom båda så trodde såklart att det bara var att dom växte eftersom jag var garanterad att det var två pojkar.

Vad ska jag göra nu? Jag vill inte ha råttbebisar! Jag har varken plats eller tid och vet inte alls vad jag ska göra? Hjälp tack!
Kan man ge bort ungarna någonstans? Måste ju även göra mig av med mamman eftersom jag bara vill ha hanar, kan jag sälja henne direkt eller måste jag vänta ett tag? Antar att jag måste skilja pappa och mamma åt?
Vet liksom ingenting och får lite panik.
ALLA TIPS ÄR VARMT VÄLKOMNA ! TACK!

Annons:
Cindy S
10/22/14, 10:05 PM
#1

Om du absolut inte har plats och säljaren inte vill ta emot dem så kanske avlivning är bästa alternativet. Har du en extra bur eller plastlåda för pappan?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Josse016
10/22/14, 10:08 PM
#2

Jag är ingen uppfödare eller har någon som helst erfarenhet av mamma råtta och pappa råtta men sära direkt på dom och låt ungarna vara med mamman på ett varmt ställe. Med filtar eller va du kan tänkas ha! :O Panika inte! Det finns många experter inom ämnet här så jag håller tummarna på att de har bra förslag åt dig! * kram

[Trollbjörken]
10/22/14, 10:08 PM
#3

Vart finns du? Bra att skriva det ifall nån kan ta hand om honan + ungarna 🙂

stinus
10/22/14, 10:10 PM
#4

kan tyvärr inget om rått bebisar men det första du måste göra är att ta bort pappan från mamman och bebisarna så hon inte blir dräktig igen, då hon kan bli det direkt efter hon har fått ungar. Andas och ta det lugnt, jag vet att dukommer att få bra svar här och allting kommer att gå bra :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

stinus
10/22/14, 10:11 PM
#5

oj såg nu att nån hann före :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

sagoor
10/22/14, 10:14 PM
#6

Bor i Stockholm!

Tack för alla svar. Har ingen annan bur/box för pappan som är tillräckligt stor att han kan vara i i mer än typ 15 minuter… Får helt enkelt hålla tummarna och springa och köpa en bur i morgon bitti när djuraffären öppnar.

Ja… jag hoppas det finns någon som kan ta dom! Vore hemskt att avliva dom.

Annons:
R4ttus
10/22/14, 10:17 PM
#7

Vart bor du? Kanske finns någon bebiskunnig i närheten som kan ta hand om mamman och barnen och sedan hitta nytt hem åt dem?
Jag skulle aldrig i livet överväga avlivning - eller lämna tillbaka till det stället du köpt dem.   Det är inte mamman och bebisens fel att det blev så här - utan all skuld ligger hos förra ägaren/affären där de kommer ifrån som inte har vett och kunnighet nog att skilja på könen.

Det finns en hel del bebiskunniga folk här på forumet, så jag hoppas att de kan skriva goda råd på hur du bäst tar hand om situationen.

Men själv bor jag i Uppsala, och om du råkar bo i närheten så kan jag ställa upp som temporärt hem åt mamman och bebisarna och sedan hitta nya hem åt dem. Om det inte löser sig på något annat sätt. Har gott om plats och extraburar. Har även extrabur att låna ut om du nu själv vill ta hand om råttorna, förutsatt att du bor i närheten då.

Så otroligt olyckligt när sådant här händer! 😕

Kashii
10/22/14, 10:18 PM
#8

om du har en plastlåda (helst akvarium) (fråga granna?) sätt mamman och bebbarna där, om hon o ungarna inte separeras från pappan så kan han (om jag kommer ihåg rätt) ge sig på ungarna. Sök runt här på forumet,  finns många tips om avel här :)

[VampireGirlElvira]1
10/22/14, 10:20 PM
#9

Följer.

R4ttus
10/22/14, 10:27 PM
#10

Såg nu att jag hann svara innan jag såg att du bor i Stockholm, så avståndet borde inte vara några problem om du vill lämna dem hos mig eller behöver låna burar.

Har 3st fina extraburar. En Savic Zeno 2, lämplig för bebisarna då gallret är tätt och rymningssäkert. Går även att ta isär helt för lätt transport.
Har även en liten hamsterbur som funkar för mamman och bebisarna de första dagarna.

Sedan har jag även en Freddybur som funkar till vuxna råttor. (För pappan,  om din nuvarande bur är bebissäker)

Zakaraa
10/22/14, 10:28 PM
#11

Du har Nicciz i stockholm som Kanske kan hjälpa dig. Hon är inte inne på RiF så ofta så kontakta henne via hemsidan http://badseeds-rattery.weebly.com/contact.html Jag vet inte om hon kan ta emot mamma och bebisar men kanske kan hjälpa på traven då hon är en extremt duktig uppfödare.

Det viktigaste är att du låter mamma och bebisar vara själv i egen bur. Plocka bort hängmattor och hyllplan så inte mamma bär upp bebisarna på något sådant som kan orsaka fallrisk.
Jag ska till stockholm på lördag dock med en råtträdd vän (samt att SGS bussen har djurförbud tydligen så får inte ta med där) annars hade kanske jag kunnat vara till hjälp då min kull kommer på måndag-ish. Så hade haft en ev. amma om det behövdes.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
10/22/14, 10:37 PM
#12

Sära på dem och sätt dom i varsin bur( honan för sig, och hanen för sig ), det kan vara rätt jobbigt att ta hand om ungar och mamma så se om du kan få tag på nån uppfödare i din närhet ( kolla våran Uppfödarlista om inte någon snappar upp den här )

har bäbisarna 'mjölk mage' ? dvs ser du om ätit något?

Att lämna tillbaka brukar inte vara krångel, uppfödare och butiks personal brukar vara schyssta på det sättet. Däremot avlivning/kullning är inget att rekomendera, har för mig att du kan riskera att honan dör av depression. ( samt vill jag påminna att vi inte diskuterar hur vi avlivar djur här på sajten )

sagoor
10/22/14, 10:38 PM
#13

Hej R4ttus!
Tack för dina svar och hjälp! Jag har verkligen inte platsen eller tiden att ta hand om alla bebisarna så jag tar gärna ditt erbjudande om att ta bebisarna och mamman tillsvidare och se till att dom kommer till ett bra ställe. Skulle verkligen hjälpa nått enormt.
Jag kan nog ta mig till Uppsala imorgon.

Annons:
sagoor
10/22/14, 10:42 PM
#14

Kan som sagt inte sära på dom ikväll då jag inte har något att ha pappan/mamman+barnen i. 

Jag vill ju absolut att dom ska få komma någonstans till någon som kan ta hand om dom på bästa sätt! Det är allt jag vill. Ska kolla uppfödningslistorna! Tack!

Jag har inte riktigt kunnat kolla om dom ätit något till dom då mamman vägrar låta mig komma i närheten. Tänkte jag ska försöka kolla imorgon bitti!

VästkustFia
10/22/14, 10:42 PM
#15

Vill bara säga att det värmer i hjärtat att läsa hur folk engagerar sig för att hjälpa 🌺 Blomma Blomma

Zakaraa
10/22/14, 10:44 PM
#16

Du har ingen transportbur som pappan kan sitta i under natten? Att det är litet gör ingenting under natten. Det finns risk att pappan dödar bebisarna eller stressar upp mamman så Hon dödar dem om man inte särar på dem.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

R4ttus
10/22/14, 10:45 PM
#17

Skickat PM. Som sagt, jag ställer gärna upp då jag har platsen, tiden (studerar hemifrån just nu, så är hemma nästan dygnet runt fram till efter jul) och burarna, och erfarenhet av många råttor genom åren, dock aldrig haft bebisar själv.

sagoor
10/22/14, 11:04 PM
#18

SUPERTACK för alla era råd och tankar! Vilket fantastiskt ställe det här är där man kan få sånna här bra tips och råd så snabbt!
Verkligen tack! 

Råttbebisarna och mamman kommer att få komma till R4ttus som erbjudit sig att ta dom då han har plats, tid och lust. Dom skjutsas dit imorgon och det känns bra även om jag är superledsen att behöva säga hejdå till min Zeppelin.

R4ttus
10/23/14, 1:18 AM
#19

Yes, imorgon kommer de hit. Hade självklart varit bättre om någon uppfödare med bebiserfarenhet kunnat ta dem, men då läget är akut så hjälper jag mer än gärna till! Läser på allt jag hittar om bebisar och uppfödning just nu, och har gjort i ordning bur och allt i köket där de kommer att få bo ostörda från mina andra råttor som ränner här hemma. Har tack och lov en dörr som går att stänga till köket, så mamman kommer att få det riktigt lugnt.

Jag kommer att skapa en ny tråd när de har anlänt och när när mamman verkar trygg med att jag tar bilder.
Allihopa kommer alltså att behöva ett nytt hem när de vuxit upp, så om någon går i bebistankar redan nu, hör gärna av er! 🌺

Det kommer även självklart gå bra att komma hit och träffa ungarna och mamman om man vill innan man bestämmer sig för att adoptera.

Första gången jag blir fodervärd/fostermamma på detta vis, och jag hoppas att det kommer att gå så bra som jag föreställer mig det.

Zakaraa
10/23/14, 1:54 AM
#20

Om familjen tas till Uppsala kan jag enklare ta dem då jag har en väninna som pendlar dagligen. Har erfarenhet av kullar och bedriver själv uppfödning, väntar som tidigare nämnt en egen kull i början av nästa vecka men om R4ttus ändå vill ha hand om dem så förstår jag ju självklart det :) (tänkte endast på första meningen i #19)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
R4ttus
10/23/14, 1:56 AM
#21

# 20 Menar du att om de väl kommer hit till mig så kan du/din väninna hämta dem här? 🙂

VildaVittra
10/23/14, 2:27 AM
#22

Fast hur bra är det att skeppa en nyfödd kull med hona hit och dit? Okej en gång, men flera? Känns bara som att det skulle innebära onödig stress med risk för komplikationer om det ens är lagligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

R4ttus
10/23/14, 3:32 AM
#23

#22 Helt klart sant… Jag har ju som sagt ingen tidigare erfarenhet av mamma+nyfödda, men det finns så mycket bra information bara här på forumet så jag känner mig trygg.

Finns även en råttexpert-veterinär bara några kilometer bort från där jag bor om något skulle hända och som jag kan rådfråga vid behov.

Allt är i alla fall spikat, och de kommer hit mitt på dagen imorgon. Jag kommer att göra mitt bästa för att de ska få en så bra start i livet som möjligt Sol

Tanjis
10/23/14, 6:25 AM
#24

Igentligen tycker jag att du borde kräva av djuraffären att dom tar sig ann ungarna när dom har gjort så fel!

Wellcraft
10/23/14, 7:31 AM
#25

#24 Det är nog inga problem för butiken, men frågan är vart råttlingarna hamnar då och vad som händer med de små.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Josse016
10/23/14, 9:46 AM
#26

Jätte snällt av dig att ta hand om mamma råtta och de små R4ttus :)!

Pladask
10/23/14, 10:34 AM
#27

Heja R4ttus och alla andra som erbjudit hjälp :) Och blir så glad att du Sagoor vände dig hit så att råttorna får leva! Värmde mitt hjärta att läsa denna tråd idag!

Annons:
Tanjis
10/23/14, 11:55 AM
#28

#25 så är det ju oavsett om man inte väljer att behålla dom själv

VildaVittra
10/23/14, 12:14 PM
#29

#28 Djuraffärer säljer till vem som helst, säljer man själv kan man vara mer noggrann.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

R4ttus
10/23/14, 12:32 PM
#30

Mamman och bebisarna är här nu. Jag tog en snabb titt på dem allihop innan jag la in dom i bebisburen, och alla har mjölkband vad jag kan se. Hon ligger just nu och vilar ut med alla ungarna tätt intill sig.
Bilder kommer senare i en ny tråd när mamman har fått pusta ut och kommit lite till ro efter en flytt mitt upp i alltihopa. 🙂

Nicciz
10/23/14, 1:28 PM
#31

Bra att någon tog dem. Jag mailade och sa att de även kunde kommit hit eller att jag kunde guidat genom kullens uppväxt. Ska bli spännande att se hur detta går :)

Zakaraa
10/23/14, 1:46 PM
#32

Ska bli roligt att följa de små :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Cindy S
10/23/14, 4:11 PM
#33

#7 Och om det inte hade funnits annat val? Om ingen hade tagit emot dem?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Mymlan&Vifs
10/23/14, 7:36 PM
#34

#18 Hur blir det med råttpappan? Kommer han att få en råttkompis så att han inte blir deprimerad?

Jag skulle för övrigt kräva pengarna tillbaka från butiken, eller åtminstone skicka ett klagomål till butiken samt ge den dåligt omdöme.

Annons:
Zakaraa
10/23/14, 7:39 PM
#35

#34 För att få tillbaka pengar brukar man behöva lämna tillbaka "varan". Aldrig stött på e butik som betalar tillbaka utan att få tillbaka djuret. Men ett mejl till dem är verkligen något att ha i åtanke! Det är inte acceptabelt hur det går till….

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tanjis
10/23/14, 7:51 PM
#36

#29 ts hade ju SJ köpt råttor i djuraffär, ser inge som helst fel i det. Jag har med köpt djur i djuraffär och det är ju många dumma människor som gör det med, ungefär lika många dumma människor vänder sig till kennlar för att köpa valpar så det du säger håller inte, dumma människor spelar nog på rätt bra för att få sig ett djur. Och ts kan ju inte heller va hundra på att f4rrtus är bra med sina djur heller (jag pekar inte ut dig på nått sätt f4rrtus tar bara som ex)

R4ttus
10/23/14, 7:59 PM
#37

#33 Det var mest min egen tanke och känsla som jag skrev, då butiken inte känns särskilt seriös om de försäkrar att det är två pojkar, och så är det inte det … Inte okej.

Men såklart, fanns det ingen annan utväg än att lämna tillbaka, om TS absolut inte kan ha dem kvar själv, vad ska man göra? =|

#34 Då jag träffade sagoor idag så kan jag skvallra då jag vet hur det ligger till. Hon letar redan nu efter en kompis till pappan, och hon är även intresserad av att ta en av pojkarna sedan när de vuxit upp. Så det finns även en försäkring där att han verkligen får en kompis om det skulle vara svårt att hitta en annan, även om det i så fall skulle  ta lite tid 🙂

VildaVittra
10/23/14, 8:05 PM
#38

#36 Det jag skrev håller visst. TS kommer inte ha något som helst att säga till om om denne lämnar tillbaka till djuraffären, vilket denne visst skulle ha om denne sålde ungarna själva/via R4ttus. För TS träffar ju R4ttus och kan själv bilda sig en uppfattning om denne. Ett företag däremot består av anställda och chefer som inte alltid tycker lika.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

R4ttus
10/23/14, 8:11 PM
#39

Håller med #38.

Visst kan man aldrig vara hundraprocentigt säker, men TS träffade alla mina egna råttor idag, såg hur de bodde, fick se mammans och bebisarnas väntande bur osv.

Genom att träffa mina råttor t.ex. och se hur de bor, så kan hon se att jag inte ljuger och egentligen har en orm, som hemskt exempel.

Men i djuraffärer t.ex. Hur vet man att ungarna inte slutar som ormmat? 😕

Zakaraa
10/23/14, 8:13 PM
#40

#39 Man kan vara relativt säker på att råttor som säljs som sällskap i affärer inte blir föda devis för priserna är extremt höga jämfört med de döda, frysta som även säljs i butikerna samt att det är olagligt att mata med levande föda.
Med det sagt så finns det säkert de som betalar skyhöga priser (jämfört med foderdjuren) men det verkar inte troligt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

R4ttus
10/23/14, 8:15 PM
#41

#40 Ah okej, skönt att höra 🥵 Inte tänkt på det på det viset!

Annons:
sagoor
10/23/14, 9:57 PM
#42

#34 Råttorna är faktiskt inte köpta i butik utan av ett par som börjat avla råttor, har mailat dom hur det ligger till idag men ännu inte fått svar. 
Kräver ingen ersättning eftersom det denna gång gick bra, tack vare era tips och R4ttus generösitet.
Jag mådde väldigt bra när jag lämnade ifrån mig mamma och ungar idag till henne då jag verkligen tror att hon kan ta hand om dom på sättet dom förtjänar. Även om jag var ledsen att förlora min ena älskling gick jag därifrån med en bra känsla och det är allt jag bryr mig om just nu. 

Pappan ska absolut få en kompis! Är redan på jakt efter en liten hane (ska dubbelkolla hundra gånger denna gång) som kan bli en ny kompis och som R4ttus skrev, kommer jag ta en av ungarna när dom är redo om det finns pojkar. Det känns som att det denna gång löste sig väldigt bra och det är jag tacksam för.
Jag hoppas bara att alla säljare av råttor dubbelkollar kön så fler slipper detta. Både för oss ägare men även för råttorna. 

Tack igen för alla fantastiska tips och råd!

R4ttus
10/23/14, 10:17 PM
#43

#42

Här är tråden som jag kommer att uppdatera med bilder och information genom hela deras uppväxt nu! http://rattor.ifokus.se/discussions/54493b36ce12c4148300d5f5-zeppelinas-bebisar?discussions-1 Skrattar

Mamman tvättar, matar och pysslar om alla sina barn. Hon har precis byggt en liten skyddande vägg av tidningspapper runt dem också ^^

Köpte även bebismatsburkar och leverpastej idag som hon får äta extra mycket av som komplement till torrfodret för extra energi. Hon slukar det på en gång, och verkar inte det minsta stressad. När jag går in i köket är hon snabb med att komma fram till gallret och nyfiket nosa och hälsa. Ska bli skönt när jag kan börja pyssla om och släppa ut henne mer när ungarna växt lite till, man märket tydligt vilken enorm energi och upptäckarslust hon har.

Märks att du har har tagit hand om henne så himla väl. "Egentligen" borde hon vara ett nervvrak av att få ungar och flytta på samma gång. Men icke ^^

Sjukt duktig liten tjej för att bli mamma så ung, och få SÅ många barn! Förskräckt

Zakaraa
10/23/14, 10:24 PM
#44

#42 Gud så otroligt tråkigt att en sån blunder inträffade, det är inte ovanligt att djuraffärer ser fel, oftast beroende på rädsla för råttorna eller helt enkelt noll intresse. Men att en uppfödare som hanterar bebisarna sedan födseln inte ser att pungen saknas. Förlåt men jag blir lite mörkrädd där :/

Jag kan garantera att seriösa uppfödare ser skillnad på könen, redan vid första veckan, så du ska ha riktig otur om du får en hona igen om du köper från en bra uppfödare :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

sagoor
10/23/14, 10:57 PM
#45

#43 ÅH! Tack! Känns så himla härligt att få följa deras framfart! :)

Och fantastiskt att hon verkar må bra och är glad och sig själv. Otroligt nyfiken och social liten tjej. 
Tusen tack igen! ;)

Mymlan&Vifs
10/24/14, 10:43 AM
#46

#35 Det vet jag egentligen, men jag skrev min kommentar i affekt. :)

Mymlan&Vifs
10/24/14, 10:53 AM
#47

#33 Vad fint. Skönt att höra!

#34 Bra att du mailade. Vore även bra om flera fick veta om den här incidenten, kanske inte för att ge uppfödarna sämre rykte, men för att uppmana alla som köper råttor av dem att trippelkolla könet på råttorna. Om detta går förbi osett så finns det en risk att det händer igen! Eventuellt kan någon mer seriös uppfödare här skicka uppfödarna en liten guide på hur man kollar könet på råttor. :P

zickan
10/24/14, 8:19 PM
#48

Orkar inte läsa alla inlägg. Hör av dig till nicciz/ badseed om du inte kan ta hand om dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Zakaraa
10/24/14, 8:22 PM
#49

#48 Bebisarna finns i Uppsala nu hos fosterhem (R4ttus)
Se #43 för länk till bebistråden :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

JenniferSoderberg
10/25/14, 3:03 AM
#50

Fick du tag i uppfödarna undrar jag bara? :o


Upp till toppen
Annons: