Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 855 ggr
Nymphadora
10/17/14, 11:01 PM

Medicineringsproblem

Vi har jättesvårt att få i en av våra killar hans (flytande) medicin. Trögflytande går bra för då blir det klibbigt i munnen o han är tvungen att svälja, men den nya medicinen är som vatten och han bara vägrar svälja. Han håller det kvar i munnen tills han släpps ner och då spottar han ut det och drar hakan över hela underlager. Han är av den blyga sorten och bor med tre andra killar, så att ge honom medicin uppblandat med godsaker eller att ge godsaker efter medicinering är inget alternativ. Han vägrar äta ute ur buren och där inne så stryker han av sig/spottar ut eller så äter någon av de andra upp medicinen. Vi har testat allt! Hjälp!

Annons:
Bill&Bull
10/17/14, 11:09 PM
#1

Jag hade också problem med att ge medicin till mina, totalvägrade! ;) men sen prova vi att spruta in medicinen i en bit bröd och det var de enda som funka.

||My Love For Animals Is Immortal||

Josher
10/19/14, 5:13 PM
#2

Jag hade också svårt att få i min ena tjej medicin, helt chockerande eftersom hon är ett matvrak annars. Det som gick bäst var att blanda med leverpastej, då kunde jag ge henne på en sked också satt hon kvar och åt. Men om er kille bara vill äta i buren kanske han kan vara där inne själv ett tag med skeden, alltså utan de andra råttorna.. Knepigt värre, min tjej blev frisk ändå fast hon inte fick i sig all medicin. Lycka till!

Nymphadora
10/20/14, 1:46 PM
#3

Leverpastej gillar de ju förstås. Menar du bredbar då? Att blanda ut det med medicinen?

Zolah
10/20/14, 2:33 PM
#4

Jag hade en kille som gjorde precis sådär meeeen jag utnyttjade hans egoism om god mat. Så då jag get honom lite medicin såg jag till att hämta skinka och en annan råtta… man kan ju inte låta nån annan äta ens skinka och det tar ju för lång tid att torka bort medicinen ;)

Nymphadora
10/20/14, 4:10 PM
#5

#4 Fyndigt. ;) Men jag tror tyvärr inte att det skulle funka på vår kille. Han är en liten fegis och törs inte äta utanför buren. Och äter inte ens supermaskiga saker inne i buren om de luktar medicin. Det är helt hopplöst att försöka lura honom. Vi ska prova med leverpastej ikväll, som Josher föreslog. Håll tummarna!

Josher
10/20/14, 10:23 PM
#6

Ja, precis, jag blandade medicinen med leverpastej så att smaken inte skulle kännas. Hoppas det går bra!

Annons:
Nymphadora
10/21/14, 1:24 PM
#7

#6 Nix, det gick inte alls. Han vägrar låta sig luras. Det enda vi har fått att funka är att kleta ut medicinen i pälsen på honom och så får han i sig den när han tvättar sig. Han är väldigt renlig av sig, så att vara kladdig i pälsen gillar han inte. Jag hoppas han får i sig allt på det sättet, för ingenting annat funkar.

Surpan
10/21/14, 2:03 PM
#8

Går det att blanda ut med annan vätska? Tänkte på te - det luktar ju ganska mycket så det kanske döljer medicinlukten?

/Surpan

Josse016
10/21/14, 10:31 PM
#9

Det va mig en envis liten ponke! :o jag har tyvärr inget riktigt tips att ge än att uppmuntra det med att hälla lite medicin i pälsen för då får han ju faktiskt i sig medicinen, men sen är det ju det där med mängden :( håller tummarna för dig att ni kommer på något sätt eller att någon kommer på ett dunder förslag så han får i sig medicinen :) *kram

VAASHii
10/22/14, 12:30 AM
#10

Makrill i tomatsås brukar vara svårt att motstå och döljer smak och doft ganska väl :)

Nymphadora
10/22/14, 10:43 AM
#11

#8 Då måste vi få i honom ännu mera vätska, vilket redan är svårt som det är. :(

#9 Japp. SJUKT envis är han. Och SÅ misstänksam. Hans bröder slickar glatt i sig medicinen när de råkar komma åt, men inte han. Näpp.

#10 Värt att prova, absolut.

Upp till toppen
Annons: