Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1018 ggr
Vermin
2014-10-01 20:12

Råttjägarna på tv

Gick förbi tvn nyss och råkade se några sekunder av "Råttjägarna" på kanal 5 och det kändes som att hjärtat brast. Att de filmar massa döda råttungar och visar när de dödar tåttisarna - hur kan det ens få sändas på tv? Förstår inte riktigt hur en råtta och en vägglus kan falla under samma kategori. Behövde bara ventilera lite, det är så jobbigt att tänka på att de djur jag håller som kärast skulle en annan människa helst trampa ihjäl. 😕

Annons:
Zakaraa
2014-10-01 20:24
#1

https://www.facebook.com/pages/Vi-som-%C3%A4r-EMOT-R%C3%A5ttj%C3%A4garna-p%C3%A5-5an/1517397188497674?fref=ts

Jag kan absolut förstå att man kategoriserar löss och vildråttor på samma sätt. Båda är skadedjur och kan göra enorm skada. Det är dödandet på bästa sändningstid jag är emot.
Det är skillnad på våra tamråttor och vildråttor men ingen förtjänar att dö på såna sätt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Trollan92
2014-10-01 20:38
#2

Jag ser stor skillnad på tam råttor å vilda råttor å möss. Möss tycker jag är vidrigt men har aldrig under min tid på jorden sett en vildråttor men skulle nog tycka likadant. Dem är ju liiiiite mer skabbiga än våra älskade pälsbollar :) Men jag tycker verkligen det är FEL av dem att visa så starka bilder. Tänk om ens unge skulle gå förbi teven precis då. Vad får barn idag för syn på djur? Hört barn som har totalt misshandlat katter till döds. Ja vart får dem de ifrån? Vissa barn har noll vett i huvudet, precis som föräldrarna å barna får mage till precis vad som helst typ. Tycker de är så himla fel. Man borde maila tv 5 alltså!!!!!!!!!!!!

Vermin
2014-10-01 20:41
#3

Självklart är tamråttor och vildråttor inte samma sak men när de satt in någon sorts hemlig kamera och en liten tåtta kommer fram och nosar vid den så har den ju precis samma blick som ens egen älskling. Jag bor på en gård och vi hade själva enorma problem i stallet där vi har höns m.m för att vildråttor åt upp taket och åt upp allt foder - till slut fick anticimex ta hand om dem men jag ville inte gå i närheten av stallet på minst en månad då det låg råttor i princip överallt. Förstår bara inte hur man kan låta sånt sändas på tv - djur som djur ju. Hur kan det räknas som underhållning att slå ihjäl ett litet djur med en kratta?

#1 tackar för länken (:

piff&puff
2014-10-01 20:51
#4

Jag som står i startgroparna till att skaffa råttor fick precis sms från min bror där han "tipsade" mig om att se på programmet och se vad för djur jag är på väg att köpa…
Ja, det är ju den bilden folk som inte är insatta i dessa djur alls får genom saker som t.ex. detta program. Sen hoppas jag ju att folk ändå kan se skillnad på tamråttor och vilda råttor.

Vermin
2014-10-01 20:55
#5

Tycker det är så sinnessjukt att det här ska räknas som kvällsunderhållning. Det är ju djurplågeri på en av de populäraste tv-kanalerna i Sverige. Undrar vilka idioter som lät den här serien sändas…

R4ttus
2014-10-01 21:09
#6

Skadedjur, och skadedjur. Om inte människor grisade ner så mycket så skulle vi inte ha så mycket vildråttor i städer, bostäder, restuaranger mm. De bor där maten finns, först och främst. På gårdar och i lador kan jag dock förstå att man står inför en hopplös situation.
Men det finns fortfarande "snällare" sätt att bli av med råttor och möss.

Har för övrigt svårt att tänka mig att det i sverige skulle visas på tv om hur de tog hand om "skadekatter", "skadehundar" på samma sätt som de gör med råttorna, visa upp deras döda ungar osv i TV om vi hade problem med det. Eller varför inte kaniner.

Sjukt. Sjukt.

Tamråtta och vildråtta är inte samma sak?
De har lika stor rättighet till denna  planet som alla andra. Som revirsdjur (vilket även människan är) så skyddar vi vårat revir mot inkräktare, men för den sakens skull behöver man inte filma och lägga upp det som "nöjesTV", och dessutom utföra saker på ett plågsamt sätt. Usch.

Annons:
MissanTissan
2014-10-01 23:06
#7

Såg ett avsnitt av det med min syster och min mamma. När dom skulle bekämpa råttor inne i en lagård och dom hade sönder deras hem och tre råttor hoppa upp. (En och en) Den första slog dom ihjäl med en högrej.. Den andra sparkade han så den flög iväg och sen försvann den.. Och den tredje blev också ihjälslagen..
Började storgråta.. Förstår inte varför man behöver döda dom, kan man inte bara fånga in dom och släppa ut dom någon annan stans?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zakaraa
2014-10-01 23:10
#8

#7 Tyvärr brukar de ofta hitta tillbaka, däremot kan man avliva dem på humana sätt istället. och inte på tv…

Det här är ju verkligen inte det RåttSverige behöver.. Det är ju tillräckligt med idiotiska myter, fördomar och konstiga syner på djuret som inte är förtjänta…
Det klassiska är väl att folk tror att brunråttan var en smittokälla till Digerdöden, lol :P För det var ju inte aaaaalls svartråttan som bar på pestoppan. och det är ju absolut svartråttor vi har här i Sverige *sarkasm*

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Vermin
2014-10-01 23:24
#9

Blir typ gråtfärdig bara jag tänker på det jvla programmet.

MissanTissan
2014-10-02 00:17
#10

Jo… Det är ju en grej att avliva dom på ett bra sätt. Men att slå ihjäl dom med en högaffel på TV så vilken unge som helst kan se det är ju inte mitt ideal till TV tittande.

Råttan som han sprakade iväg bröt säkert en jävla massa ben samt att den nog dog en långsam död av inre blödning. :(

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[VampireGirlElvira]1
2014-10-02 06:49
#11

Jag har också sett på programmet, och jag tycker samma sak som er allihopa. Jag slutade se efter när mannen sparkade på råttan så att den flög iväg. Tycker att det är förjävligt (ursäkta ordspråket) att det ska visas på TV.

Trollan92
2014-10-02 09:35
#12

Men det ska väl kunna gå att maila dem? Att de är för fräcka sener både för yngre, känsliga och djurvänner!

Vermin
2014-10-02 12:27
#13

På facebooksidan finns det folk som fått svar på sina klagomål till kanal 5, och de påstår att de använder "moderna skonsamma metoder" för att döda råttorna…

Annons:
PetQueen
2014-10-02 13:50
#14

Håller med dig till hundra procent :( Allt vildråttorna egentligen försöker göra är att överleva och kunna äta för dagen. Det är äckligt hur folk kan plåga djur och till och med filma det. Spelar ingen roll om det är en hund eller en råtta, båda känner lika mycket smärta.. Bara t.ex råttfällor ser så otroligt plågsamt ut, att få en rejäl smäll och bara ligga där ihop klämd tills man dör. Börjar gråta bara jag tänker på hur en del behandlar djur.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Vermin
2014-10-02 13:53
#15

Håller även med #6 - hade vi människor inte skitit ned allt så mycket så hade inte råttorna behövt bosatt sig just där du som person valt att grisa ner. Jag blir så sjukt upprörd över att djurplågeri kan sändas som underhållning för det svenska folket. Vad är det för hemska människor som faktiskt tycker om att titta på Råttjägarna? Borde inte finnas någon publik överhuvudtaget.

Whippetgerbilen
2014-10-02 14:56
#16

Usch!!!! Det borde inte få sändas! Det är ju djurplågeri!!! Blir så j*vla arg 😡

Dogs is my world ♥

Bananbullar
2014-10-02 15:08
#17

Har bojkottat programmet helt pga dess handling men var tvungen att se ett litet avsnitt nu när det är så mycket skriverier om det. Det jag egentligen stör mig mest på är namnet på programmet. Varför RÅTTjägarna? Det är väl ändå inte bara råttor dom dödar? Varför heter de inte "Skadedjursjägarna" eller "Skadedjursteknikerna" eller liknande? Varför ödelägga ordet råtta på en titel?
Men ja. hela programmet är bara… tokigt. Detta är verkligen inte vad vi behöver. Jag har iallafall redan svårt att försvara mitt val att ha tamråttor som husdjur som det är. Detta kommer inte göra det enklare iallafall.


Bananbullar
2014-10-02 15:32
#18

"Blir man biten av en råtta då är det sjukan direkt som gäller. De lever i miljö som avlopp och det är mycket sjukdomar som dom kan sprida. Så man ska vara försiktig om man håller på och handskas med råttor."

Well..


Zakaraa
2014-10-02 15:44
#19

#18 Ha i åtanke att det är vildråttor de pratar om där och blir man biten av en vildråtta, osannolikt dock men om, så är det absolut ett sjukhus besök som gäller. Var det länge sedan så bör man få stelkrampsspruta igen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Bananbullar
2014-10-02 16:20
#20

#19 Abssolut! Men det gäller ju egentligen alla slags djur, och ibland även människor - och inte bara "ohyra". Men det andra tas inte alls upp. Tycker bara det är onödigt att alltid i råttsammanhang styrka att de är farliga, sprider sjukdomar och är "onda". Men alla andra djur då? Sprider inte de sjukdomar? Mest så jag tänker. 🙂


Annons:
Zakaraa
2014-10-02 16:41
#21

#20 Då är jag med! :) Helt rätt, alla djurbett, speciellt från vilda borde sluta på sjukan för säkerhets skull, det finns så mycket skit som sprids från alla olika arter (inkluvise oss människor)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

HeavyL
2014-10-02 16:41
#22

Måste se ett avsnitt och få reda på om allt jag hört stämmer! Det skulle aldrig komma en serie i stil med "slaktarna" där vi får se avlivning av kor varför ska de då visa "avlivning" av råttor!? Speciellt på det råa sett som flera av er beskriver. Är trött på att människor värderar liv olika!

Miniland
2014-10-02 19:21
#23

Inte orkat kolla på programmet, men min kompis har berättat om det. Så hemska en del människor är.😕
Såg en vild råtta för några dagar sen. Den var jättesöt.❤️

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Vermin
2014-10-02 21:36
#24

Skönt att inte jag var den enda som blev chockad över att ett sånt här program finns…

Upp till toppen
Annons: