Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 426 ggr
ahuizotl
9/29/14, 7:46 PM

Sjuk råtta med tumör - vad ska jag göra?

Hej. Jag har en råtta som blir 3 år om 2 månader. Hon bor ihop med en råtta som är några veckor yngre, en råtta som är 2 år, och två råttor som precis blivit 1 år var. 

Varje vecka försöker jag att göra en kroppsundersökning på varje, då jag letar efter knölar och liknande. För drygt en månad sedan hittade jag två knölar på den äldsta, och en knöl på den näst-äldsta. Den äldsta hade en knöl som började växa, och efter bara en vecka var den ca. 3 cm bred. Självklart kontaktade jag veterinären, som klargjorde att det var en tumör men att hon inte tar någon skada utav den för tillfället.

Nu har det som sagt gått en månad och tumören är hemskt stor. Lika bred som två potatiskroketter. Veterinären säger ännu att tumören ligger på ett ställe som inte gör råttan besvärad och att jag kan låta henne leva tills dess att det börjar göra ont.

Hon har inga besvär med att gå, hon hoppar omkring när jag tar ut gänget på vår balkong, men hon blir trött väldigt snabbt och lägger sig då och då i ett hörn. Om jag klappar henne kan hon skrika till, ibland även om jag har handen nära utan att röra henne. Detta händer bara när hon ligger och vilar utanför sin bur, annars gör hon aldrig ifrån sig ljud i förhållande till beröring.

Under denna tid som detta har hänt har även mina andra råttor betett sig skumt. De yngre har börjat bråka väldigt mycket, några har plötsligt börjat gå upp i vikt och jag har sett att en utav dem förlorat en del päls vid överarmarna. Jag är osäker på om det är de andra råttorna eller hon själv som dragit bort pälsen då hon inte har några sår på kroppen. Även den sjuka har börjat tappa en del päls på olika ställen och, inte så anmärkningsvärt som den friska och unga, har små sår lite här och var.

Hur tycker ni att jag ska ta hand om denna situationen?

Är avlivning det enda rätta?

Blir de andra råttorna påverkade av den sjuka just nu?

Annons:
Allamej
9/29/14, 7:54 PM
#1

Jag skulle avliva innan hon börjar lida.  Bättre för er båda.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

PetQueen
9/29/14, 8:14 PM
#2

Ville bara börja med att säga att jag verkligen beklagar över att din tös fått en tumör :(

Om jag vore i din sits hade jag utan tvekan avlivat henne..  Hon har levt med hennes stora tumör ett tag nu och hon har nästen  blivit 3 år gammal vilket är både rätt så ovanligt och otroligt bra. Den lilla tjejen har levt sitt liv, antagligen ett mycket bra liv, och det vore därför mycket synd att avsluta det med att hon lider ända in i det sista. Att operera bort tumören är väldigt riskabelt och nu när hon är så gammal, jag vill inte låta elak men.., så kommer hon förmodligen inte ha så långt kvar iallafall, vilket resulterar i att hon får gå igenom än väldigt jobbig process som orsakar lidande ändå. Jag har dock faktiskt tyvärr ingen aning om vad som kan få dina yngre råttor att bete sig konstigt :/

Kramar till både dig och dina töser 🌺

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Upp till toppen
Annons: