Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1065 ggr
[JackCharlie]
9/14/14, 10:09 PM

Omhändertagna råttor

Omhändertog två sötnosar igår, mestadels för att jag inte kunde låta de bo kvar hos killen de var hos. 

De var konstant i buren, fick aldrig gå ut. Har världens MINSTA bur. Inga leksaker, spån överallt (SPÅN) och ett HJUL??? Mat från djuraffären fick de med. Så nu sitter jag här, med världens finaste råttor och vet inte vad jag ska göra. Betalade en del för de och nu har jag inga pengar förrän den 30. Har inte hjärtat att låta de vara i den LILLA buren men vet inte vad jag ska göra!!! Tips/råd?

Annons:
Zakaraa
9/14/14, 10:16 PM
#1

Vart finns du?
Kan finnas folk  din närhet som kan låna ut bur och lite inredning tills du kan köpa eget :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[JackCharlie]
9/14/14, 10:19 PM
#2

Jag bor i Malmö, men kan ta mig nästan var som helst i skåne då jag har skolkort! Problemet är bara var man kan hitta människor som är villiga att göra det :-/

Zakaraa
9/14/14, 10:55 PM
#3

Okej, tyvärr lite för långt bort från mig (norrland :P)

Prova att slänga ut en sökestråd här på RiF och ha skåne (eller dit du kan röra dig) med i rubriken så fler skånebor noterar tråden :) Ex som "Bur + tillbehör att låna i Skåne" eller liknande. Råttfolk brukar vara hjälpsamma så det finns säkert någon som kan tänka sig att hjälpa till.

Har du inget spån att byta ut kutterspånet mot kan du använda tidning eller tyg under tiden :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[JackCharlie]
9/14/14, 11:10 PM
#4

Jag har lagt dit filtar så länge, så de slipper spånet.

Jag ska göra det, tack för tipset, väldigt uppskattat! :-)

Zakaraa
9/14/14, 11:28 PM
#5

Håller tummarna för att någon snäll själ ser tråden :)

Och jag kräver en bild på tåttarna om några dagar när de är lite mer hemma hos dig! 😃

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[JackCharlie]
9/14/14, 11:32 PM
#6

Ja, absolut! Just nu är de väldigt rädda av sig men har lagt min tröja i buren så de vänjer sig vid min lukt och försöker muta de med godsaker :-)

Annons:
marathos
9/15/14, 7:05 AM
#7

Fantastiskt bra gjort av dig! Tyvärr är du lite långt ifrån mig också, men jag hoppas någon kan låna ut bur.

Jollabolla
9/15/14, 8:43 AM
#8

Jag bor i Halmstad så lite långt ifrån men jag kanske hade kunnat kolla vad det kostar att skicka paket. För då kanske jag hade kunnat sy och skicka lite hängmattor. Ska se om jag kan ta reda på det lite senare. :)

[JackCharlie]
9/15/14, 11:46 AM
#9

Åh vad ni är fina!! Hade varit jätteuppskattat :-) Hade egentligen aldrig köpt ett djur jag inte varit fullkomligt redo för, men de har det bättre hos mig än hos förra ägaren då han verkligen inte brydde sig om de.

Trollan92
9/15/14, 7:49 PM
#10

Vad fick du ge för dem? :o

[JackCharlie]
9/15/14, 9:16 PM
#11

900kr och för mig som är student är det en del då det inte var planerat :-/ 

Har förövrigt byggt ett "stängsel" runt buren så nu kan de springa in och ut ur buren när de känner för det! Tror ni de klarar sig med det här i 2 veckor??

Zakaraa
9/15/14, 9:41 PM
#12

#11 Serisöst?! Känns ju som rena rama rånet..
Nu menar jag inte att råttor inte Är värda pengar men det där var överdrivet för situationen, tror tyvärr att förra ägaren utnyttjade händelseloppet :(

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Trollan92
9/15/14, 11:27 PM
#13

Men oj!! Håller med Zakaraa :o

Annons:
JenniferSoderberg
9/15/14, 11:51 PM
#14

Jag betalade 800kr för mina 5 råttor, så 900kr för 2 kändes som världens överkurs, bor tyvärr i Norrbotten, annars hade jag gärna hjälpt till, men kolla på djuraffärer annars om dom har burar att låna ut! (:


[JackCharlie]
9/16/14, 5:59 AM
#15

Jo jag håller med, alldeles för mycket pengar men i den situationen kändes det rätt. Vet inte vad det skulle ha blivit av de annars.. Båda är grovt överviktiga pga den groteska maten han gav de. Är glad att jag köpte de, så himla fina och förtjänar ett bättre hem :-)

Jennifersoderberg, ska göra det idag! Visste inte att man kunde men får hoppas på det bästa. Tack :-)

nadilda
9/16/14, 6:58 AM
#16

Hu liten är buren? 🙂 Jag råkade snubbla in här och tycker det var jätte bra gjort av dig! Saken är den att jag har en gallerbur som egentligen är alldeles för liten för att ha råttor i, men som kanske är bättre tillfälligt än den du har.  Den är  ca 80x50 i botten och typ 40-50 hög, den har ett våningsplan. Är inte alls någon råttbur, men om den är bättre än den du har så får du den gärna. Jag bor i Lund 🙂

marathos
9/16/14, 7:03 AM
#17

Tycker det var väldigt bra att du köpte dem trots att det var mycket pengar. Helt klart utnyttjade deras tidigare ägare situationen.  Tur för råttisarna att du köpta dem.

Vet du någon förening som hjälper djur eller omplacerar djur i närheten? I så fall kan det hända att de har burar att låna ut.  De brukar ha burar till djur som kommer in.

marathos
9/16/14, 7:18 AM
#18

Har kollat runt lite snabbt, Djurens vänner i Malmö omplacerar smådjur, tfn 040-12 60 00.

[JackCharlie]
9/16/14, 7:37 AM
#19

Nadilda: Tack, vad du är fin!!! Buren de har just nu är h:35 l:54 b:32. Känns som att jag snyltar och det hatar jag verkligen, men vi hade kunnat bestämma så du nån får ersättning för buren? :-)

marathos: Jag ska kolla upp det, tack! Måste finnas någon i närheten. Annars skulle jag även kolla djuraffären men om det inte finns någon så får jag min lön om 2 veckor så i värsta fall får de klara sig i buren och "hagen". :-)

[JackCharlie]
9/16/14, 7:37 AM
#20

marathos, tack så mycket! Ska ringa så fort jag kan :-D

Annons:
råttan1
9/16/14, 1:07 PM
#21

Verkligen fint gjort av dig att tavhand om dem. Fortsätt gärna att berätra hur det går och ev någon bild

nadilda
9/16/14, 2:55 PM
#22

Tråkiga nyheter! Buren är i Blentarp, vilket gör saker lite svårare. Men ska höra med mina föräldrar om någon ska dit i veckan. Annars borde fredag funka. Men du ska absolut inte känna att du snyltar, är ju hundra gånger bättre att buren används till något bra än att den står och samlar damm.  Men håller tummarna för din och råttornas skull att du får tag en bra bur så fort som möjligt!🙂

VAASHii
9/16/14, 7:30 PM
#23

Jag kan sy hängmattor du kan få annars! Har även en liten matskål man hänger på buren som du kan få! Bor i Trelleborg och är ju i malmö ibland :) 
Har ingen bur att ge bort men har två stycken http://www.zooplus.co.uk/shop/birds/bird_cages_and_accessories/parakeet_cages/cages/261925 du kan få låna om det skulle behövas!

VAASHii
9/16/14, 7:33 PM
#24

Jag ska in till Svågertorp imorgon, kanske kan ta med mig hängmattor, skålen och så du kan låna en bur eller båda? De går att packa ner platt och smidigt!

Zakaraa
9/16/14, 7:34 PM
#25

Det går att koppla ihop burarna #23 + #24 har så man får en dubbelt så Lång. De är väldigt bra tillfällig burar :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

VAASHii
9/16/14, 7:43 PM
#26

JackCharlie - skicka sms eller ring mig på 0762244109 eller kontakta mig på facebook - Camilla Arrvall så jag inte missar om det funkar för dig imorgon!

[JackCharlie]
9/16/14, 10:17 PM
#27

Tack för ert stöd och för att ni försöker hjälpa, otroligt fint!! Pratade med en klasskompis och hon hade en voljär som jag kunde låna i någon vecka så jag tror det ordnar sig nu tills jag kan köpa en egen :-) Tack än en gång, ni är fantastiska!

Annons:
VAASHii
9/17/14, 10:42 AM
#28

Ok vad bra att det har löst sig! :D

Hade nån admin kunnat ta bort mitt telefonnummer nu när det inte behövs längre? :)

Upp till toppen
Annons: