Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1660 ggr
gickan87
9/13/14, 10:52 PM

Dålig balans, förvirrad? akut

Är orolig för en av mina killar.

Han har haft mycco länge och är lite över 1 år nu.
Upptäckte igår att hans balans var lite knasig men tänkte inte mer på det då han var nyvaken.

Tog precis ut honom och hans kompisar och han är väldigt förvirrad. Vill gärna gå åt vänster och vill inte äta godisen han får.

vad kan det bero på? Hjärnblödning eller myccon?

Vad ska jag göra? han har inte snedskalle…

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
9/13/14, 10:59 PM
#1

Har kollat honom nu, han håller huvudet snett och verkar allmänt osäker på vart han sätter fötterna både fram och baktassar finns det något hopp då tro?

MVH Erika :)

Trollan92
9/13/14, 11:13 PM
#2

Låter som om han fått Snedkalle. Kan också vara en hjärntumör. De hade en av mina tjejer. Hennes bakben följde inte riktigt med. De låter tyvärr inte så lyckligt för denna pojk. Ta och maila veterinären med en gång så du får en tid på måndag eller ring dem på måndag morgon. Vi här inne kan tyvärr inte hjälpa dig, bara en veterinär i detta läget!

gickan87
9/13/14, 11:21 PM
#3

självklart förstår jag att en veterinär måste kontaktas och att det troligen bara finns en utväg. Frågan är ju hur mycket han lider :/

MVH Erika :)

Zakaraa
9/13/14, 11:34 PM
#4

Snedskalle eller stroke är min gissning.
Stroke påverkar balans och allmänsinnet men i och med att han håller huvuet snett låter det som snedskalle.

Är det snedskalle kan det medicineras men är det stroke så brukar det tyvärr inte sluta väl. Oftast kommer en andra stroke som råttan stryker med i eller så blir de sämre och sämre. Jag har ldrig haft en stroke-råtta som överlevt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

gickan87
9/13/14, 11:37 PM
#5

Bör jag åka in akut inatt med honom?

Tror mer på snedskalle eftersom han haft mycco i princip hela sitt liv…

MVH Erika :)

gickan87
9/13/14, 11:53 PM
#6

#4 Du som bor i mitt område, vet du nån vet som har öppet imorgon förutom Ultuna?

Där man kan få medicin på en gång…

MVH Erika :)

Annons:
Zakaraa
9/14/14, 12:19 AM
#7

Ju senare man får en diagnos och kan påbörja behandling desto bättre men personligen hade jag kollat på råttan, jag som känner den och bedöma hur pass akut det är. Behöver jag åka på en jourtid eller kan jag vänta tills på måndag.

Jag vet ingen bra råttveterinär i vår trakt så en jourtid skulle ge lika lite som att vänta tll på måndag, enda skillnaden är att du slipper en sjuk jourkostnad. Jourveterinärer över lag brukar aldrig kunna smådjur utan endast katt, hund och häst (beror sjävklart på vilken veterärstation) men runt Gävle finns inga kunniga råttveterinärer (kvinnan vi hade gick bort förra året)
Jag skulle istället kanske ringa någon större klinik och rådfråga.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

gickan87
9/14/14, 1:02 AM
#8

Precis som jag tänkte då. Han verkar bättre när han får vara i buren. Tar sig fram stadigare och är inte så förvirrad. Inte heller rosslar han så illa. Han har dessutom ätit både Torrfoder och barnmat. Och druckit ur vattenflaskan. Är han inte värre imorgon Kan jag lika gärna vänta till måndag då jag ändå inte får tag i medicin förrän måndag.

MVH Erika :)

marathos
9/14/14, 12:26 PM
#9

Kan vara öroninflammation som ger snedskalle. Hade en råtta som i stort sett blev som innan efter en snedskalle. Men det kan så klart vara olika. Snabbt till veterinären, bättre chanser ju snabbare behandling.

gickan87
9/14/14, 3:45 PM
#10

Läget är oförändrat idag. Förhoppningsvis får vi komma in imorgon

MVH Erika :)

gickan87
9/14/14, 3:46 PM
#11

Nån som vet vilken medicin man brukar få?

MVH Erika :)

Skogsmongot
9/14/14, 3:59 PM
#12

För min hane som fick snedskalle och dålig balans  (misstänkte inflammation i öra) efter en förkylning fick jag ge Baytril (antibiotika) och Metacam (smärtlindrande och inflammationshämmande) i en vecka. Dock blev varken bättre eller sämre, lite piggare bara, och han levde en månad till innan han över en natt började snurra ofrivilligt och jag avlivade honom. Om han inte haft så dåligt immunförsvar och lång sjukdomshistorik hade jag antagligen försökt medicin igen. Lycka till med din tott! 🌺

pellepojken
9/14/14, 6:49 PM
#13

# 11    Det bästa vore nog om du fick ett preparat i kombination med Baytril, tex Ranoxan.

Jag känner igen symptomen du beskriver på råttisar som har haft långvariga besvär av Mycoplasma.  Det verkar som om det angriper hjärnan på något sätt med tiden.

Annons:
gickan87
9/14/14, 8:22 PM
#14

Jag har nog överreagerat som vanligt, jag är sådan.

Först PANIK sedan mer panik innan jag ens tar reda på vad som är galet.

Han är fortfarande dålig men han mår så pass mycket bättre än jag trodde igår att jag faktiskt nu kan se att detta kommer sluta väl :)

MVH Erika :)

gickan87
9/15/14, 12:41 PM
#15

Ringde vet. imorse. Han tyckte det lät som inflammation i innerörat och att

MVH Erika :)

gickan87
9/15/14, 12:45 PM
#16

det är en mycket dålig prognos och rådde mig att avliva honom. Tvingade till mig en undersökningstid imorgon. Är det så illa? Vad behandlar man snedskalle med för läkemedel? Känns som att jag bör läsa på lite innan morgondagens besök…

MVH Erika :)

Zolah
9/15/14, 12:55 PM
#17

Om han råder att avliva ditt djur innan undersökning tycker jag det låter fuffens!

Kanske bättre att se om du hittar en annan veterinär ?

Zakaraa
9/15/14, 1:59 PM
#18

Tror som Zolah. Den veterinären kommer nog tyvärr inte ge dig så mycket i och med hans uttalande via telefon. Jag skulle råda dig att kolla med en annan vet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

marathos
9/15/14, 8:19 PM
#19

Det borde absolut vara värt att prova att behandla öroninflammation tycker jag.

Mezzzanina
9/17/14, 3:54 AM
#20

Om en råtta med snedskalle får behandling så kan de (Om det är problem med öroninflammation och inte något allvarligare) ändå få ett bra råttliv.Så jag skulle ändå ha valt att först ta råttan till veterinären och sett till att antibiotika blev utskrivet.  Om råttan efter medecinering är pigg men ändå har huvudet lite snett så kan man försiktigt massera lite i nacken på den dagligen. Jag lägger med en liten film där ni kan se en av mina råttor som heter Sniskan som haft snedskalle.Hon är lite lätt sned än idag men när hon blev sjuk så var hon så sned att hon rullade runt sig själv från början.Men efter att ha fått Ronaxan och nackmassage så ser hon idag ut så här när hon terroriserar min dvärgkatt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: