Annons:
Etikettråttägare
Läst 1090 ggr
dtennant
9/2/14, 11:34 PM

Funderar på råttor

Hej, jag har längtat efter något djur väldigt länge, men inte vart gammal nog för att ta det ansvaret förrän nu. Jag har aldrig haft någon gnagare eller djur över huvud taget, men har hanterat hamstarar, marsvin,  råttor och chinchillor förut och tyckte om råttor väldigt mycket när jag vant mig. Jag är 17 år och har ett eget rum där jag kan göra vad jag vill ungefär, så mina föräldrar har inte så mycket att säga. Har ingen direkt hobby förutom att sitta vid min dator, som jag lätt överger för råttor såklart.

Jag kan inte allt om råttor än, men kommer såklart läsa på mer innan jag pratar med en uppfödare. Jag har funderat på att åka till, och prata med en uppfödare för att träffa råttor och så innan jag bestämmer mig för något. Mest för att träffa råttor med olika personligheter, har bara träffat 2st och borde väl inte skaffa något innan jag har en bättre uppfattning över deras beteende och hur olika de kan vara. 

Behöver jag fråga mig själv något innan jag tänker skaffa råttor? Något som jag måste vara förberred på, några nackdelar, risker, osv? Alla tips/länkar uppskattas jättemycket! Info har jag nog koll på vart jag får. Jag ska till biblioteket imorgon, läser här på råttor iFokus, och andra djursidor. Men riktiga personliga tips från vanliga råttägare är helt klart bättre tycker jag.

Hoppas detta var rätt forumdel, jag var rätt osäker.

Annons:
[Worain]
9/3/14, 12:01 AM
#1

Förbered dig på lukten. Speciellt om du väljer två hanråttor.

Förbered dig för att göra om helt i rummet för att kunna släppa ut dom, plocka bort sladdar och täppa till hål. 

Förbered dig för eventuella nerkissade föremål och nerkissat golv, iaf i början.

Fråga dig själv om du orkar ta en timme varje dag att ha dom ute.

Och framför allt; se till att dina föräldrar är okej med det, även om du har eget rum.

Men råttor är värda dessa förberedelser, tro mig.

Nelley
9/3/14, 12:24 AM
#2

Var beredd på bitare, alla är ju inte det, men var beredd. Skaffa en bur med mettalbotten för annars så tuggar dem sej gärna ur, göm alla dina hörlurar och sudd (och annat smått) i en byrå eller något när du inte använder dem. Om du vill ha dem ute längre utan uppsikt, alltså när du äter, tar en tupplur eller kanske tillochmed natten så får du säkra alla sladdar och kanske köpa ett myggnät till fönstret. Många av mina gamla råttor klättrade upp på elementet (på ett litet stålrör på sidan) och klättrade upp till karmen för att titta ut genom fönstret. Ha inte heltäckningsmatta och helst inte ens matta då man får räkna med bajs överallt iaf tills de ev lär sej o gå i låda. Ofta lär sej bara bajs vilket betyder att dem kommer kissa överallt. Speciellt på dej, men också i din säng, på golvet, bakom bokhyllan, i bokhyllan, (på böcker kanske) på datorn, i skrivbordet, på läxan eller jobbpapperna. Jag bara föreslår grejer som lätt blir förstörda och var beredd på att råttlukten är stark, många som hälsar på kommer säkert säja att det luktar konstigt/äckligt. Kisset kan torka in i dina ägodelar och lukten kan vara skitsvår att få ur om det ens går. Du behöver vara med dem iaf en timme varje dag, ju större bur desto bättre. Hm och har ni andra djur? Jag fick med ganska mycket men det finns jättebra artiklar om nybörjarfrågor här: http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?stickies-1 Du vet att råttor är mer krävande än hamstrar och möss, och mycket smartare. De är också flockdjur och det är lag på minst två men det gör ju ingen flock så helst ska du ha fler. Guldhamstrar måste vara själva så om du inte har bestämt dej än och känner att det blir för jobbigt eller något så är det ju en idè. Alltså jag älskar råttor, de är fantastiska djur, snygga och smarta men väldigt (mer än de flesta förväntar) krävande.

panini
9/3/14, 7:53 AM
#3

#2 Ja kissar på läxan har jag varit med om -_-"

dtennant
9/3/14, 9:49 AM
#4

#1 Tror inte lukten kommer vara ett så stort problem ändå, jag har två stora fönster och en ytterdörr i mitt rum där jag vädrar några timmar varje dag. Och även om lukten är kvar så klarar jag mig. (Vilken temperatur föredrar råttor?) Jag har tänkt ta två honor (mest p.g.a lukten och testosteron), men får se om jag ändrar mig. 

En timme varje dag är inte alls lång tid. Jag tror jag kan rått-säkra de flesta av mina sladdar genom att hänga dom i en sån sladd-korg som finns på IKEA, det borde räcka va? Har en dator med tre skärmar + högtalare och en massa annan dyr skit, så blir rätt mycket haha.  Men tror jag löser det. Om jag inte kan fixa sladdarna så går det att dela upp rummet med ett galler eller något tror jag.

Jag tror inte mina föräldrar säger nej nu, men kommer självklart kolla med dem innan jag gör något.

#2 Det är det jag oroar mig för mest faktiskt, bitare. Vart med om chinchillor, hamstrar, hundar, katter och marsivn som bits/är aggressiva men brukar inte vara så rädd. Om jag köper hos en uppfödare så tror (hoppas) jag inte hen skulle sälja en mindre tam råtta till mig som skaffar råtta för första gången.

Jag vet att de är smartare än en hamster eller mus, och det är därför jag föredrar dem. Tycker hamstrar och möss är lite tråkiga och opersonliga, aldrig fastnat för dem, Föredrar egentligen hundar men har inte tid för en, så en råtta är väl så nära jag kommer med smådjur. Att de är krävande är jag medveten om men tycker defenitivt det är värt det!

Vi har inga andra djur, så det går fint.

Det jag undrar över är buren. Vill helst inte ha galler som i voljärer eller liknande som de kan klättra, skaka och bita i. Vet att om det var möss så skulle jag absolut ha ett akvarium men vet inte om det går lika bra med råttor? Kan definitivt bygga en egen träbur med botten av metall. En hög bur är väl att föredra, där de kan klättra och så antar jag. Finns det något speciellt trä man ska leta efter eller undvika?

Zolah
9/3/14, 10:05 AM
#5

Man får inte bitare om man inte har nervösa råttor från grunden eller är dålig på att underhålla dom med saker som dom FÅR tugga på.

MissanTissan
9/3/14, 10:33 AM
#6

Vi har ju haft både hanar och honor och jag säger det här från min egna upplevelse så är honor mindre mysiga och mer "Adventure seeking" Men dom luktar mindre. Killar är oftast överdriver gosiga och kommer vilja sitta i ditt knä när du spelar. (Alla gör inte det) Men dom luktar så otroligt mycket !

Nu är jag van vid lukten så jag känner knappt att det luktar, men mina föräldrar blir jätte sura om jag inte stänger dörren till mitt rum. För råttor luktar! Mycket! Jag städer 1-2 gånger i veckan, men dagen efter så ser det ut som om jag inte städat på typ 5 veckor. Dom stökar ner väldigt mycket, och om du ska ha dom springande i ditt rum måste du råttsäkra det. (Tejpa för alla oanvända eluttag, tejpa över sladdar så dom inte kan gnaga, plocka bort allt som ligger på golvet som dom inte borde ha och se till att dammsuga rent rätt ofta. Om du inte vill ha rått kiss och sånt i din säng skulle jag tipsa om att lägga ett överkast över och sen någon filt. Sen har jag också en filt under min bur så att skräpet som trillar ut inte ska förstöra golvet. Och för att det inte ska bli för kallt för dom nu när det börjar bli vinter. Om du vill kan då gå till någon loppmarknad och köpa några korgar eller sådant billigt som råttorna kan sova och leka i utanför buren. Det uppskattas av mina.

Kan säga, råttor och hundar ligger lika på min lista av favorit djur. Dom är så underbara och ALLA råttor har personligheter som strålar! Mina killar, Ragnar och Monster är så himla olika! Monster påminner mig om en hund, och Ragnar om en katt. (Ragnar vill bara göra saker med mig när han vill, och Monster låter mig bestämma.) Man kan lära dom trix, och göra massa roliga saker med dom!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
dtennant
9/3/14, 1:13 PM
#7

#6  Okej, hm. Hade ju föredragit att ha honor eftersom de inte luktar lika mycket, men om hanar är mer gosiga så är det svårt. Hanar har väl mer problem med sitt beteendet och sånt pga testosteron.  Antar att det inte finns något rätt svar, jag är rätt kluven. Vet inte om det är värt att kanske få en råtta med dominansproblem som ändå kan vara keligare än en för aktiv hona? Har läst flera artiklar om det och kan verkligen inte bestämma mig. Måste jag välja det innan eller kan jag bara vänta tills jag ska kontakta en uppfödare och se vad det blir för kull?

Om honor är mer aktiva, betyder det att de tycker det är roligare att göra tricks och så också? Ser fram emot att lära dem saker.

Lutar faktiskt åt honor ändå. De är fräshare, mindre, lättare att introducera en ny bland en grupp (kommer förmodligen skaffa två först, sen se hur det blir), och att de är aktiva behöver ju inte vara en nackdel. Kan ju faktiskt skaffa en kastrerad hane också som tredje, eller? Har ingen aning haha. Det här var svårare än jag trodde.

MissanTissan
9/3/14, 3:43 PM
#8

Nja, jag har haft.. 7 han råttor. Och inga har haft problem med deras testosteron. Två var dumbos och dom var lite som honor skulle jag nog säga, mindre gosiga och mindre i storleken. Men resten toppörade. Ska jag tipsa, så skulle jag tipsa om det, toppörade hanar. (Har inget emot dumbos eller honor, men som sagt det är min åsikt) Råttor brukar bråka mer när dom har ett väldigt litet uttrymme, så att få springa runt i ett rum någon timme eller mer per dag så undviker man mycket sånt, och bråkar dom ändå mycket så brukar det hjälpa att lägga till en råtta i flocken. Men mina tjejer bråkade dom också. Alla djur bråkar, för att göra klart vem som är ledaren. Du måste inte välja dig innan, men jag tänkte bara slänga ut det där.

Vet faktiskt inte, när jag hade honorna var jag rätt liten och visste inte att man kunde trixa med dom men mina 1 åriga killar tycker det är jätte kul :)

Jag tror inte det kommer vara något problem med killar häller, det är bara att PM:a mig eller någon annan här som vet mycket om råttor om du bestämmer dig för att lägga till någon i gruppen eller behöver stöd eller något :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Apootie
9/4/14, 7:18 AM
#9

Jag skulle tyvärr säga att tänk på att de inte lever så länge faktiskt. Vissa människor klarar inte det där att man har väldigt kort tid med djuret innan det går bort (jämfört med exempelvis en hund). Dock säger jag också att även om det är så här, får man ut så himla mycket av dem ❤️

MissanTissan
9/4/14, 9:21 AM
#10

Ja.. Man blir mer knäckt en vad man tror :(

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

dtennant
9/4/14, 10:16 AM
#11

#8 Okej, om jag skaffar ett par hansyskon så förväntar jag mig inga dominansproblem. Om det blir så, så kan man ju kastrera. Vet att det finns en klinik i närheten som är bra med smådjur, haft kompisar som opererat sina smådjur där och det har gått jättebra. Vill självklart undvika det dock. 

#9 Skiljer det något med hälsa och livsläng mellan könen? Vet att de har en rätt kort livslängd, men tror ändå det är värt det. En mus, hamster eller ett marsvin skulle väl leva ungefär lika länge, och en chinchilla kan jag inte skaffa nu när jag är 17, vill inte riskera att behöva sälja eller omplacera om det behövs när jag flyttar. Detsamma gäller en hund (har också famljemedlemmar som är rädda och allergiska).

MissanTissan
9/4/14, 10:55 AM
#12

#11 Jag har bara kastrerat en råtta, men det hade inte med dominans att göra. (Han hade något fel på sina kulor..) Alla råttor kommer att bråka, så om dom gör det någon gång ibland så behöver du inte oroa dig, men hör du dom så gör något högt otäckt ljud som tex "PSST" Mina killar har bråkat några få gånger, men det har varit för att sätta varandra i plats, men det gör ju mina hundar också. Däremot ska du tänka på att kanske inte plocka upp dom efter dom bråkat. (Har testat det och blev biten så hårt att det rann blod från min hand) Så vänta kanske någon halvtimme innan du plockar upp dom..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Apootie
9/4/14, 6:11 PM
#13

#11 Nja, hamster lever ofta kortare, men ändå realtivt lika. Marsvin blir mellan 4-6 år (har jag för mig medellivslängden är) och råttor säger man ju mellan 1,5-3 då det beror helt på var man köper dem osv. Men om du känner att du klarar av det är det ju inga problem! 

Samt har jag inte läst tråden jättenoga, men jag snappade upp lite om att hanar ska vara bråkiga? Har aldrig haft ett endaste problem med mina hanar och inte heller vid introduktion. Vad det jag läser ska hanar vara svårare att introducera vid högre ålder, men får intrycket av att honor känns "grinigare" när man ska introducera (med självklara undantag då). Jag vet inte, känns som att det ska vara lika lätt med båda könen då råttor är flockdjur och VILL ha stora familjer.

Samt att det finns lugna honor. Pratar man med en bra uppfödare kan man lätt få lugnare honor genom att uppfödaren kanske avlar lugnare råttor osv. Finns honor som är soffpotatisar lika mycket som hanar kan vara hyperaktiva! Jag tyckte inte mina hanar blev särskilda soffpotatisar förrän de började bli gamla (alltså mina första, den ena har gått bort nyligen och den andra börjar närma sig två nu).

Och så vill jag tillägga att även om mina hanar får sig ett bad då och då, luktar de riktigt mysigt om man håller rent i buren och så. Som blommor typ <3

Annons:
MissanTissan
9/4/14, 9:00 PM
#14

Killar är inte bråkiga, men dom tjafsar ibland självklart. Men det är sällan. Har haft ett seriöst bråk och typ tre mindre seriösa under ett år.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

dtennant
9/4/14, 9:37 PM
#15

#11 Jo jag insåg senare att alla säger olika om hur deras hanar och honor beter sig, tror det är personligt ändå! Kommer fördodligen se vad det blir för kull, hur råttorna blir. Inte bestämma mig för kön innan.

Jag ska till en zooaffär imorgon i stan och köpa någonting. Mina föräldrar sa inte klart "ja", så jag får börja köpa grejer långsamt tills de inte kan  säga nej längre, och blir tvingade att hjälpa mig bygga en bur. :)

MissanTissan
9/4/14, 9:39 PM
#16

Haha bra! Läste du det jag skrev på den andra sidan om hur man får sina föräldrar att säga ja eller? :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

dtennant
9/5/14, 9:11 AM
#17

#16 Ja det kanske var du som hade skrivit det! Får hoppas att det funkar för mig också!

Mapel
9/5/14, 10:31 AM
#18

Jag måste bara tillägga, att råttor är det mest fantastiska djur man någonsin kan skaffa! De är sånna otroliga personligheter, så smarta, mysiga och helt underbara. Visst att de ställer till det för en, säkert 10 gånger per dag, men det är så helt klart värt det! Och åtminstone våra tjejer lugnade ner sig med hyssen lite när de blev äldre. Men de kräver helt klart mer än vad man tror. Våra tjejer har ett helt eget rum och har för tillfället FÅTT en hel soffa som de håller på att gräva sig ner i och bygga små fina bon i och först nu är de hyfsat nöjda för att inte vilja förstöra allt annat vi har i hemmet ;) Men att de skulle kissa och bajsa överallt har jag faktiskt aldrig haft problem med. Våra tjejer har nog aldrig kissat på oss, förutom när de var pyttebäbisar. Och kissar och bajsar inte heller ute mer än i absolut nödfall. Sålänge de har en bra placerad toalett så brukar det gå hyfsat :) Men sladdar, ja det har gått åt ett par kan jag lova. Hörlurar i mängder, lampor, datorsladd!!, mm. 

Men sen är det givetvis det här med att de lever så kort. VI har varit tvugna att ta bort en efter en och jag sitter just nu i skrivandets stund och väntar på att ringa veterinären för att ta bort vår tredje tjej (juvertumör)…. Så snart har vi bara 2 tanter kvar. Men trotts detta skulle jag utan tvekan göra om det hundra gången om!

MissanTissan
9/5/14, 10:42 AM
#19

Ja, det är sjuk givande med råttor! <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

dtennant
9/5/14, 2:52 PM
#20

#18 Jag har fastnat för råttor mer än andra smådjur då de verkar smartare och mer personliga som du säger! Jag tror jag kan lösa sladdarna på något sätt, mitt headset är som tur är trådlöst. Det skulle nog vara det värsta att få avbitet annars. En hel soffa har jag inte i mitt rum dock, haha. Får hoppas att det räcker med buren.

Annons:
megamangan
9/11/14, 1:25 AM
#21

hadde 2st honor hooded råttor. och jag fick pli på dom när dom växte upp lärde dom vad dom fick/inte fick göra så dom lär sig fort. och när dom e ny inköpta skall man låta dom vara ifred i buren 2-3 dagar så dom vänjer sig. sen kan man börja försiktigt med och närma sig dom försiktigt så dom vänjer sig vid dig det e så jag fått lära mig hantera råttor

Totiandbianca
9/11/14, 2:56 PM
#22

När jag fick hem råttorna så hade jag blivit tillsagd att vara lite med dom i början så först öppnade vi transport buren och hälsade på de. Sen släppte vi in dom i buren men stannade kvar lite och "prata" med de, sen efter typ en och en halv time så tog vi ut de igen och satt i soffan med de och lät de vara i våra tröjor och gav de godis osv. Det funkade bra för oss men jag vet faktist inte vad som är bäst ?😐Dessutom bråd det på hur råttorna är som individer våra var väldigt framåt så det kändes rätt för oss och de men om råttorna är lite nerviga av sig ska man nog ta det lugnt 😊.

Upp till toppen
Annons: