Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1038 ggr
siso
9/1/14, 10:53 PM

starr!

Min ena kille ser ut att ha drabbats av starr på ena ögat. Han är en pew och har således i vanliga fall ilsket röda ögon. Det ena har nu antagit en orange ton och är "murrigare" än det andra. Är detta plågsamt eller farligt? Det ska tilläggas att rask är en råtta som redan ser mycket dåligt och tar hjälp av brorsan. Han är en individ som gärna är nära men avskyr att bli hanterad och har bitit mig både en och två gånger. I övrigt är han en frisk och matglad kille som springer fritt som han vill. Ca 1,5 år. Om det nu är starr, kräver detta veterinärvård? Som sagt är han inte en råtta som gillar att bli hanteras och vill helst skona honom en resa till doktorn. Han har varit där innan och det var inte populärt. Tack på förhand! Cecilia, rask och Klang

Annons:
Zakaraa
9/1/14, 10:58 PM
#1

Vid starr finns det inte så mycket som kan göras så jag skulle inte åka till veterinären, det är en onödig stress i detta fall.

Hade gråstarr på en av mina första råttor för 10år sedan, hon lärde sig att leva utan synen på ena ögat utan problem. Anpassade buren lite så hon inte skulle kunna skada sig helt enkelt bara.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

siso
9/1/14, 10:59 PM
#2

Tack snälla för lugnande ord! :)

Zakaraa
9/1/14, 11:05 PM
#3

Anpassa buren så ifall han skulle felberäkna avtånden till katen på ex hyllplanet så finns det en hängmatta under som fånger upp osv. Handikapsanpassa buren helt enkelt :)

Jag har en enögd råtta nu som förlorade sitt ena öga som ung, han har inga som heslt problem och är lika go som alltid :)
Bifogar en bild på min enöga när vi gosar ihop ^^

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

siso
9/1/14, 11:06 PM
#4

Han ser supermysig ut! Tror inte det blir några problem då han på sätt och vis varit handikappad hela livet, tänkte mer på smärta och annat dumt.

siso
9/1/14, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en närbild på kräket :)

Zakaraa
9/1/14, 11:09 PM
#6

Nej smärta behöver du inte oroa dig över, själva starret gör inte ont i sig eftersom det inte finns några nerver i ögat. Så det finns ingenting som fångar upp smärta, du kan *varning för känsliga!* sticka en nål rakt in i ditt ögat utan att känna det. Det är först när du når "väggen" i bak som nererna finns. :)

Så enögda och ibland även helt blinda råttor kan klara sig helt utan problem. Är de helblinda så brukar de ofta ha en "ledarråtta" som hjälp.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Melissa V
9/2/14, 2:56 AM
#7

Fick hem en råtta för ett tag sen som är både helt blind och döv. Blind efter gråstarr slagit ut men han klarar sig finfint. Han klättrar dock aldrig utan är alltid på botten men jag ser till att aldrig möblera burbotten utan alla saker står alltid på samma ställe och vet folk inte om de så kan de inte tro att hans ens är blind. 
Så som tidigare talare så är det inget att oroa sig över, har han dessutom synen kvar på andra ögat så kommer de inte göra nån större skillnad

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


sessi
9/2/14, 5:44 AM
#8

min pink eyed white lucas fick starr när han var 2,6 månader först på ena ögat och sedan på det andra. han levde 7 månader med starren tills han somnade in själv av ålder. fick bara anpassa buren lite efter hans handikapp.

Moa Liljegren
9/2/14, 8:01 PM
#9

#7 Blir han inte rädd när du tar i honom då?

Melissa V
9/2/14, 9:45 PM
#10

#9 nej aldrig, han är en väldigt coollugn gammal 4 åring, trots sina handikapp.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Moa Liljegren
9/2/14, 9:47 PM
#11

#10 FYRA ÅR? 😮

Zakaraa
9/2/14, 10:25 PM
#12

#10 Gud så synd att hans hälsa inte är bra för den åldern hade man gärna haft in i linjen! :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Melissa V
9/2/14, 10:48 PM
#13

Haha ja jag trodde henne inte förs hon bevisade med tidsstämplade bilder 😂Han är en zoois så vettetusan om de hade vart värt risken ändå trots han goa ålder. 

Men han är en imponerande råtta, gått ensam ett halvår sen hans kompis gick bort hos förra ägaren (enda vännen sen bebis), inga problem att acceptera mina råttor trots de, livsgnistan på topp trots hans hinder, är han i soffan navigerar han sig fram utmed kanten utan hjälp av andra, nyfiken på nya ställen, Blind ca ett år nu så de går att lära en gammal råtta att sitta 😃 Visst, han är fet, blind och döv men jisses vilken stålråtta .

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
Zakaraa
9/2/14, 10:51 PM
#14

#13 BILD! ;)

Sorry TS om det blir kapning av din tråd!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Melissa V
10/7/14, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

äntligen tagit mig handen ur, här är bild på min gamling där man ser ögonen lite mer. Han hatar blixt så vart inte den bästa

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


mieeow
10/9/14, 10:53 AM
#16

åh så häftigt med en så gammal och fin råtta!

tänkte angående #9 jag har haft en del nervösa råttor som kan bli rädda när man nuddar dem plötsligt, trots perfekt syn. Då brukar jag närma mig morrhåren först lite försiktigt, deras morrhår är ju som våra fingertoppar. Då märker de att något är där och blir inte överraskade, funkar säkert på synskadade råttor också. :) Blir som att man hälsar lite först "hej, nu kommer jag här"

Upp till toppen
Annons: