Annons:
Etikettråttägare
Läst 697 ggr
Jollabolla
9/1/14, 3:54 PM

Fota råttor

Nu vet jag inte i vilken grupp denna tråden hamnade i då någon fastnade så hoppas inte det blir allt för fel. Men iaf, det är så att jag tycker det är jättekul att fota råttor men de nya små jag har här hemma blir ju lite rädda av ljudet och så. Hur har ni som fotar era råttor vant era råttor vid att bli fotade? Och använder ni blixt? För jag är lite rädd att blixten ska skada deras ögon ;P

Annons:
Zakaraa
9/1/14, 3:59 PM
#1

Jag använer alltid blixt när jag fotar men jag har en extern blixt så den är aldrig riktad Mot råttorna.

Fotar råttorna från tidig ålder, så mina reagear inte på blixt eller ljud längre. Marsvinen däremot som är skygga djur reagerar starkt i början.. :P
Jag lär mina djur att ljud inte är farligt s jag brukar försöka utsätta dem för lite plötsiga ljud då och då och det fungerar prima. Klappa häderna till exempel var skitläskigt i början men nu reagerar de knappt så det handlar helt om att utsätta dem för oika ljud och situationer för att visa att det inte är farligt.

Bifogar en bild på den lite fegare bebisen ur min senaste kull som är en riktig linslus. Hon var den "fegaste och sprättigaste" ur kullen men är så van med kameran att hon snarare är nyfiken på den :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jollabolla
9/1/14, 4:02 PM
#2

#1 Så jag behöver inte oroa mig över att de blir skrämda av ljudet utan kan bara fota på och hoppas de vänjer sig då ;) Tror du det är farligt om blixten är mot råttorna? Har nämligen inte skaffat extern blixt ännu, men kanske får ta och låna en från skolan och prova :)

Zakaraa
9/1/14, 4:05 PM
#3

Personligen gillar jag blixtbilder där bixten är riktad mot djuren ent estetiskt då det skapa ett onaturligt ljus så då skulle jag hellre använda mig av belysning.

Du kan lära ut att det är Roligt att bli fotad. Muta med godis eller annat som de gillar. Motivera med belöning mot att de sitter modell :)
Vissa råttor som har lätt för stress bör man ta det lugnt med eftersom det kan göra mer skada än nytta så ma får lära si hur ens råttor är. Men motivering och mutning brukar hjälpa :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: