Annons:
Etikettråttägare
Läst 1102 ggr
juliaalkman
8/31/14, 7:02 PM

Mamma som inte lyssnar!

Idag när jag kom hem från pappa står en hamster bur i vardags rummet, mått vet jag inte men på tok för litet för en råtta så frågade då, åh ska vi skaffa en hamster? Nej en råtta. Jag sa att det blir för litet och ännu värre för två eftersom att de behöver sällskap. Hon sa hon ska ha en ensam för att annars blir sen inte lika tam. Då hade jag attityd för att jag sa ifrån och vi började bråka. Är det inte lag på att sällskap är ett måste? Hon jobbar mycket och ofta både natt och dag och tror att råttan inte kommer att få uppmärksamhet mer än någon timme om dagen. Förut var jag inne på att skaffa råttor, mamma var så noga med att stor bur måste det vara, högt brett och långt och jag vet inte vad. Jag tycker att vi har ändå 7 kaniner, en hund som mer än gärna skulle äta upp den och 6 barn i familjen. Vad ska jag göra tycker ni? Känns lite väl överdrivet och anmäla min mamma men ändå :/

Annons:
[Emma--]
8/31/14, 7:08 PM
#1

Ja man måste ha minst 2 råttor. Länkar till L80 på jordbruksverkets hemsida och det kan du visa din mamma att det faktiskt är ett krav och att det är för råttornas bästa. Dom är flockdjur. 🙂
http://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414991/2014-017.pdf

Sen har dom behov av att klättra osv så en liten hamsterbur är inte tillräcklig. Du kan ju kolla upp vilka mått det är på den.

[peter54]
8/31/14, 7:10 PM
#2

Frågade du henne inte varför hon ändrat sig om storlekskraven på buren?

stinus
8/31/14, 9:25 PM
#3

Det är också lag på hur liten råttbur får vara den ska vara MINST 30 cm djup 60 cm bred och 60cm hög för 2 råttor (om jag kommer ihåg rätt) och det är verkligen det minsta man får ha, försök att få din mamma läsa lite här på rif, om hon tex kan läsa vanliga frågor skulle vara väldigt bra

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

mullsi
8/31/14, 9:27 PM
#4

http://gerodean.se/burraknare2/?width=95&depth=63&height=159&calc=lag# Här kan du se om buren är godkänd, vilket jag inte tror att den är.. Superbra att du säger ifrån trots att det är din mamma! ♡

juliaalkman
9/1/14, 8:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Buren är drygt 50x55x50 (L,B,H) se bilden, själv tycker jag att den är på tok för liten. Men tycker att det är så drygt, när jag skulle ha råtta var jag tvungen och ha en stor bur, stor som en bur för papegojor osv.

Apootie
9/1/14, 9:14 AM
#6

#3 Tyvärr säger lagen faktiskt mindre än så 30x30x60 är det per råtta. Men det betyder ju såklart inte att råttan mår bra av de måtten 😐

#5 Den buren är alldeles för liten. Råttorna kommer fastna i rören tillslut och det finns knappt några klättermöjligheter. Här är tips på en bra bur som är laglig för ungefär 3st och kostar inte heller så mycket för att vara en ny bur. Finns också begagnade man kan köpa såklart.
 http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/rottebur/339936

Har ni läst under Vanliga råttfrågor här på RiF? Tänkte så din mamma och du vet grundkunskaperna om att ha råttor (ex mat, underlag osv). Lätt att förknippa dålig bur med dålig mat och dåligt underlag i buren (för mig iallafall). Lycka till! 🌺

Annons:
Trollan92
9/1/14, 11:44 AM
#7

Det finns många billiga burar inne på blocket. Sök helst på fågelburar. Hoppas att din mamma inser väldigt smart att de e olagligt att ha en råtta. Dem kan bli så deprimerade av att vara ensamma så dem kan dö tyvärr. Sen är buren på bilden alldeles för liten och som ovan säger så kommer dem fastna å rören. Lycka till! :)

[VampireGirlElvira]1
9/1/14, 8:06 PM
#8

Men shit också! Hur kan din mamma ha så fel? Man ska verkligen inte ha en hamsterbur till råttor. Du verkar förstå gämfört med din mamma att det krävs minst två råttor i en större bur. Och ja, man kan få båda råttorna handtama. Se på alla här på råttorifokus att alla här inne har fått sina råttor handtama förr eller senare. Så lycka till med att få din mamma på rätt fot! ^_^

Skogsmongot
9/18/14, 1:46 PM
#9

Hur har det gått?

råttan1
9/19/14, 6:29 PM
#10

Hur har det gått för er?

Upp till toppen
Annons: