Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 470 ggr
Tosca
2014-08-27 18:37

Rosslande råtta - Fel medicinering?

Hej allihopa!

Det var ett tag sedan jag var aktiv här, men jag kommer ihåg att jag fick god hjälp här förut och nu sitter jag med en sjuk liten kille och funderingar över om hans medicin verkligen är tillräcklig.

Jag var inne hos veterinären idag med en råttkille på 10 månader, han har rosslat sedan han varit liten men i förrgår blev han betydligt sämre. Hans allmäntillstånd är sänkt, han rosslar värre och har "ryckig" andning (ansträngd, korta andetag), samt att hans matlust de senaste dagarna har varit nästintill obefintlig och han därför har magrat av (jag misstänker att det är en hel del vätska).

Veterinären ansåg först att han inte borde behandlas utan avlivas, något som vi motsatte oss eftersom det är en obehandlad ung råttkille som endast de senaste dagarna visat att han har haft problem med rosslet (givetvis har han antagligen haft problem innan, men som ni vet är råttor dåliga på att visa att de mår lite dåligt, det är först när de mår riktigt dåligt som de "säger till"). Diagnos var abscess på lungorna (efter lyssning, ej röntgen).

Vi fick tillslut en medecinering för killen (och för hans burkompis, råttflock nummer 2 ska flytta till en annan lägenhet under behandlingstiden), Vibranord. Nu har jag läst på nätet att Vibranord allt som oftast kombineras med Baytril för att bekämpa olika stammar av bakterier. Om jag minns rätt är Baytril numera förbjudet för att djuren ej skall bli resistenta, finns det något som ersätter Baytrilen? Bör jag ta kontakt med veterinären och önska en sekundär typ av antibiotika?

Tack för svar på förhand!

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Annons:
Cert
2014-08-27 19:43
#1

Ta kontakt med en annan veterinär som du känner att du kan ställa frågorna till. Vem har sagt att baytril är förbjudet?

Tosca
2014-08-27 20:05
#2

Min nuvarande veterinärmottagning skriver ej ut Baytril eftersom de är rädda för att råttor skall bli resistenta. Jag kan förstå rädslan, och det är till ett ädelt syfte som de motsätter sig medicinen, men det är svårt att resonera så själv när man har en sjuk råtta. Malte mår något bättre nu, han har käkat lite leverpastej och druckit duktigt. Inatt blir en jobbig vaka, men jag hoppas verkligen att han skall bli bättre.

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Cert
2014-08-28 06:56
#3

Håller tummarna att han kryar på sig❤️

JoySurrender
2014-08-28 23:06
#4

Det är inte råttorna som blir resistenta mot Baytril, utan bakterierna. Om man inte är försiktig med att ge Baytril så finns det risk att det snart inte hjälper mot speciellt många bakterier alls.

Vibranord är ett jättebra antibiotikum som är av bredspektrumtyp, dvs tar väldigt många olika sorters bakterier.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Tosca
2014-08-29 13:25
#5

#3 Tack, vi håller också tummarna, hade råttorna haft några hade de antagligen också hållit dom ;) #4 Nej, jag kanske uttryckte mig oklart, bra att du rättade :) Jag ska tala med veterinären idag och höra hur vi ska gå vidare med den lille killen. Han äter och dricker duktigt för egen hand nu, den ryckiga andningen har försvunnit (förflyttat sig högre upp i luftvägarna, nu nyser han istället och rosslar som en kaffebryggare, men det går åt rätt håll, förhoppningsvis). Vi märker också att han har fått tillbaka mer energi, numera bjuder han på gott motstånd när det är dags för medicinering :)

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Upp till toppen
Annons: