Annons:
Etikettråttägare
Läst 502 ggr
Josse016
2014-08-26 23:53

tips inför introduktionen!

Jag ska föra ihop 2 st små råttbebisar (hanar) den ena är 5 veckor och andra är 6 veckor. Dom andra råttorna som är inne i tonåren är 4 månader. Den ena råttan är väldigt domenant av sig så är lite orolig ang att föra ihop de små med honom medans den andre är genom snäll och super mysig av sig. Jag har försökt läsa på mig så mycket jag bara kan! Men de frågor jag har utöver de jag har läst är * ska dom små träffa tonåringarna samtidigt eller ska de små träffa en utav tonåringarna i taget? * finns det något jag behöver tänka något extra på när det kommer till en sådan domenant hane? (Förutom beteendet) ( dom ska föras ihop när de små suttit i karantänen i 6 veckor ) Vi kommer vara två stycken som håller koll på beteendet hos alla råttor. Jag vill samla på mig så mycke kundskap jag bara kan för att vara mer än väl förberedd eftersom det är första gången jag gör detta.

Annons:
Nymphadora
2014-08-27 16:23
#1

Viktigt att låta dem träffas på en neutral plats (typ en nybäddad säng eller soffa med ett nytvättat lakan på), så att ingen råtta känner att det är deras revir som "tas över" av de andra råttorna.

Tosca
2014-08-27 19:33
#2

Hej!

De här tipsen fick jag av min uppfödare när jag skulle sätta ihop småkillar med större (och mer dominanta):

- Som Nymphadora skrev, neutral plats är A och O.
- Sätt ihop en liten kille med din mysige tonåring i ett litet trångt utrymme (tänk transportbur) där de inte kan undvika varandra. Övervaka noga så att det inte blir några elaka slagsmål. Låt dessa två sitta ihop i det lilla utrymmet tills de accepterar varandra (under ca ett dygn). I början kan du ge dom något litet att tugga på, till exempel en gurkbit (så det inte blir konflikt om übersmarrig mat, det kan du ge några timmar senare). Fungerar det bra med dessa två kan du sätta in en råtta till, förslagsvis den andre lille killen. Låt dem "harmonisera". Till sist, när de tre råttorna tolererar varandra, upprepa proceduren med den siste dominante killen, var vaksam!

Kom ihåg att inte alla råttor går att sätta ihop, oftast fungerar det jättefint att bygga en ny flock men ibland går det helt enkelt inte. Jag har haft en kille som var elak mot de andra råttorna (bets ordentligt), jag kastrerade denne kille i hopp om att det skulle fungera bättre men icke. Han levde som (nöjd) ensamråtta resten av sitt liv. Jag har även haft en flock små som inte alls har gått ihop med de äldre, trots många idoga försök under flera månader.  Men trots allt, i de flesta fallen går det jättebra!

Lycka till med din introduktion!

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Josse016
2014-08-27 21:37
#3

jaa :D det var just denna typ av råd jag ville ha tack :)! Och tack igen  jag hoppas det kommer gå bra och att dom kan samsas  :)

Tosca
2014-08-28 11:05
#4

Varsågod! 😃Du får gärna uppdatera hur det har gått med killarna sedan!

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Josse016
2014-08-28 13:00
#5

Det ska jag göra! :D och välkommen tillbaka till forumet, tyckte jag läste att du varit inaktiv ett tag :)?

Tosca
2014-08-29 13:27
#6

#5 Man tackar, man tackar! Jo, det stämmer väl, jag var här rätt mycket i uppstarten av iFokus, nu har jag hittat tillbaka och det verkar vara riktigt trevlig stämning här!

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr


Annons:
Upp till toppen
Annons: