Annons:
Etikettråttägare
Läst 834 ggr
Chinesecrestedlover
8/17/14, 3:38 PM

Skaffa råttor igen?

Hej!

Jag har under ganska lång tid funderat på om jag ska skaffa någon liten gnagare (eller dylikt) igen. Haft alla möjliga (råttor, marsvin, möss, guldhamstrar… kanske glömt något) så jag har funderat på de jag haft själv eller har erfarenhet av genom att jag haft hand om andras ex. passat mina systrars (gerbiler, chinchillor) o.s.v. De djur jag står och väger mellan är därför ganska många, haft många djur i mitt liv och saknar verkligen att ha något litet… Nu har jag "bara" kaniner, "akvarie-terrariedjur" och hundar… så jag har ju nästan inga djur för att vara mig då 😉. 

Så nu tänkte jag att ni på detta "råttiga-forum" kan få hjälpa mig lite med en del funderingar (det var ändå ett tag sedan mina älskade råttpojkar lämnade mig, hade tre stycken runt 2002-2004 eller nåt sånt). 

Kön/Lukt:

Det första jag funderar på är vilket kön jag ska välja. Tyckte mina pojkar vara fina och mysiga herrar men… de luktade ju en del (trots att jag bytte allt bottenmaterial i buren och skrubbade botten och galler varannan dag). 

Så… luktar honors kiss mindre eller finns det några bra tips på hur man kan minska luktproblemen på annat vis? Vad har ni för bottenmaterial, material i hyllor, hängmattor etc. Har ni lyckats få era att gå på lådan? (mina "korkskallar" sov i lådan och kissade överallt annars…hehe). 

Bur:

Buren genererar också en del funderingar och frågor. Jag hade gallerburar (två olika, den ena hade så små luckor så jag bytte till en som var lättare att inreda). Båda var (kan jag tycka nu…) i det minsta laget men ändå fullt lagliga för fler råttor än jag hade enligt jordbruksverket. Jag har funderat länge på vilken den bästa burtypen är; Akvarium/terrarium kan jag se ha fördelar som att bottenmaterial inte skvätter ut, men sedan känns det som fördelarna upphör (dålig ventilation, svårt att inreda, tungt och otympligt, svårt att få tillräckligt stort, dyrt m.m.) - rätta mig gärna om jag har fel. 

Så då återstår ju gallerbur/voljär eller hemmabygge (skåp eller dylikt t.e.x.).  Båda varianterna här har ju klara fördelar känner jag (ex. stort, bra klättringsmöjligheter kan ordnas, går bra att inreda osv.), men vad jag framförallt undrar över är:

Gallerbur/voljär: Risk för drag, oftast plastbotten (gnags sönder, och kan spricka, om det finns bricka att dra ut, vilket det gör på de flesta så är det lätt att kiss hamnar i mellan osv.), inte så snygga oftast (kanske inte det viktigaste, men vill ju gärna att huset inte ska se ut som f… ändå), Kanske bara gäller mina "dummråttor" men kan ramla om de klättrar högst upp och hänger i taket… 

Hemmabygge; rymningsrisk (gnager sig ut?) och luktproblem (svårt att få rent från kiss, kan ju inte gärna ställa ett skåp i duschen eller?).

Så vilken burtyp har ni valt och varför, mer fördelar/nackdelar med de olika varianterna m.m. 

Maten:

När jag hade råttor så gav jag dom en torrfoderblandning (hemmagjord av diverse müslisorter, torkad frukt, nötter, frön m.m.) men vad är den ultimata torrfoderblandningen enligt er? Vad brukar ni bjuda era råttor på utöver det torra (kommer knappt ihåg vad jag gav…). Vad ska man inte ge? 

Leksaker och inredning:

Tips på leksaker, inredning till buren och annat kul till råttor? Har knappt kvar några saker jag hade till råttorna, så jag behöver tips och idéer om det blir några råttor nu eller i framtiden. 

Jag har kvar den ena gallerburen som jag tänkte kanske kan vara bra som karantän eller om man reser bort. Jag har även kvar transportburen jag använde, en Atlas 10 med mindre galler i luckan. Har också hamsterselar med koppel, som jag använde på råttorna när de var ute i trädgården. Där tar det dock i stor sett stopp på "råttgrejer". Har säkert matskålar, vattenskål och vattenflaska, kanske även någon trästege eller två jag kan använda men vad mer behövs?

Tack på förhand! 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
8/18/14, 3:55 PM
#1

Hej!

Kom på en sak till: 

Ni får gärna tipsa om var man hittar bra uppfödare i Stockholmsområdet (fungerar även med typ. Uppsala, Västerås och dylikt närliggande samt Örebrotrakten). 

Mina råttor jag hade kom från zoobutik och jag kan väl tycka såhär i efterhand att det kanske inte var det bästa precis. Ena blev inte så gammal alls, fick en tumör i magen och temperamentet varierade från supergosig till lite småbitsk… känns mindre vanskligt med en uppfödare eller en privatperson som tagit någon kull och hanterat sina råttor.  Inte för att zoobutiks/ormmat-uppfödda råttor inte kan vara trevliga och förtjänar ett bra liv, men det är ju lite mer av ett lotteri. Vill ju att mina råttor ska vara snälla och trevliga och få vara friska och leva länge (om jag köper råttor igen alltså).  

Ha det gott!

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
8/21/14, 12:52 AM
#2

Hallå alla råttmänniskor… finns det ingen som kan hjälpa till med mina funderingar och komma med lite tips?

Mvh/Chinesecrestedlover

Moa Liljegren
8/21/14, 9:55 AM
#3

Gå in på Vanliga råttfrågor, där hittar du allt! :) Eller sök inne på rif.

Chinesecrestedlover
8/31/14, 2:18 PM
#4

Hej!

Tack för tipsen Moa. Nu har jag läst massor här på Rif och har även kollat på vanliga frågor samt googlat som en galning och tittat på massvis med härliga råttvideor på youtube. Jag har t.o.m. letat fram mina (gamla visserligen, men ändå) råttböcker. Jag har efter att ha uppdaterat mig inom det underbara ämnet råtta, fått svar på en hel del saker känner jag, men det finns fortfarande en del frågetecken som måste redas ut. 

Först tänkte jag gå igenom mina tidigare "rubriker" och skriva vad jag kommit fram till och vilka frågor som kvarstår sedan kommer en hel del nya frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med (antingen genom att svara direkt här eller länka till någon sida eller så där jag kan få den informationen). 

Kön/lukt:

Jag har hittills kommit fram till följande: Jag vill troligtvis (inte 100% säker ännu) använda mig av fleece/mattor och toalådor samt verkligen gå in för att få de rumsrena. Detta verkar vara en bra metod vad jag förstår för att få ner luktproblemen betydligt. Har även nästan (velar fortfarande lite) bestämt mig för att om det blir råttor, så blir det ett gäng honor denna gång. 

En frågeställning som kvarstår är: Toalådan; Vilken strö/sand är bäst? Absorberar bra och minskar problem med lukt?  Vanlig kattsand - fungerar det eller är det för dammigt e.t.c.? Annars har jag funderat på antingen alspån eller toalätt strö alternativt en kombination av dessa?

Buren:

Jag har hittills kommit fram till följande:

Jag har nästan till 100% bestämt mig för att det blir en stor gallerbur/voljär. Dessa verkar enklast att städa ordentligt, kan ta ut och spola av och dylikt. De verkar även vara de mest klättervänliga och enklast att inreda på ett bra sätt. 

Vad gäller hemmabyggen så har jag fått intrycket av att de i stort sett alltid börjar lukta tillslut, oavsett hur man bygger de? Dessutom har jag insett att om man som jag i så fall tänkte göra d.v.s. använda mig av en befintlig möbel, så är det svårare att få det lika klättervänligt och lätt att inreda som en gallerbur. 

Sedan tidigare råtterfarenhet har jag kommit fram till att jag vill ha en klättervänlig bur med stora luckor/dörrar så att man lätt kommer åt att städa, inreda och få tag på sina råttisar. Jag vill även helst ha en riktigt rejäl bur med mycket olika nivåer i (förutsatt att buren får plats i mitt hem då😉). 

En bur som jag fastnat lite för och tycker verkar bra är "Double Critter Nation" men jag har ju aldrig sett den i verkligheten, så den kanske inte är så bra som den verkar? 

Det jag gillar med den är att den för det första verkar vara väl tilltagens storleksmässigt (dock har jag inte hittat några mått… kanske kollat på fel ställe, så vet inte exakt hur stor den är). Den har även (vad jag förstår) lodrätt och därför klättervänligt galler med litet gallermellanrum. Dessutom har den riktigt bra och stora luckor/dörrar som gör det superenkelt att komma åt överallt i buren. 

Den eventuella nackdel jag kan se är att den har brickor i botten och inte lådor (men det fungerar ju perfekt om man som jag troligen kommer ha, fleece eller mattor i botten, men ska man ha strö så blir det ju inte så bra). Jag tycker att den är lite trist i färgen också (inte för att det är det viktigaste) men jag har sett att andra målar/lackar om sina burar - någon som gjort det som kan utvärdera; håller färgen bra? 

Lite frågor: 

Någon som har en "Critter Nation" därute som kan svara på hur kvaliteten är och om den går att få tag på i Sverige (beställa från något annat land?) och vad kostnaden ligger på? 

Har även sett en bur som heter något i stil med "Royal Suite" -  den verkar ganska lik "Critter Nation". Storleksmässigt är den lika som "Critter Nation" eller? Kvalitet och kostnad för denna bur och vad kan man få tag på en? 

Tipsa gärna om andra stora burar med stora luckor/dörrar, helst till en rimlig kostnad och som går att få tag på hyfsat enkelt i Sverige. 

Maten:

Jag har uppdaterat mig en hel del inom detta ämne den senaste tiden men känner mig ändå lite osäker på några saker:

Torkad majs: Har förstått att detta är skadligt men hur är det med ex. vanlig cornflakes och dylikt?

Råttpellets/torrfoder: Jag hade då jag hade mina råttor en typ av pellets som jag gav i kombination med mitt hemgjorda Torrfoder, denna pellets köpte jag från min skola (naturbruksgymnasium) och det var någon typ av "pellets för råttor som användes till försök" egentligen (tror jag). Nu undrar jag om man ska ge någon typ av pellets till råttorna (då i kombination med egen torrfoderblandning och färskmat)? Vad för typ av pellets är bra i så fall? Ex. Har jag sett  (i en zoobutik) en råttpellets som heter "Selective rat" (eller något sånt) är det ett bra foder eller bara skit? 

Leksaker och Inredning:

Hittat många roliga tips och fått en hel del inspiration genom att titta på mängder med råttiga youtube filmer, men några frågor kvarstår dock:

Vad är farligt respektive ok att använda då man ska tillverka egna leksaker? Träpärlor (stora) och träklossar för barn ex. kan färgen på dessa och liknande barnprylar vara skadlig? Färg till barn (speciellt småbarn) borde ju vara ogiftig eller? Lego/duplo och dylika saker; kan man använda sig av dessa för att bygga något kul eller kan det vara farligt om de gnager på plasten? Finns det något man absolut inte ska använda sig av i leksakstillverkningen; något material eller så som kan vara/är farligt? 

Nu till nya funderingar:

Hur många råttor? Jag funderar på att i så fall skaffa 2, 3 eller eventuellt 4 stycken (absolut högst 5 stycken). För råttornas del, trivselmässigt, harmonimässigt e.t.c. - vad är bäst?

Ålder? Har funderat på att antingen skaffa bara bebisar (alltså i liknande ålder) eller skaffa någon/några omplaceringar och sedan någon/några bebisar (blandade åldrar). Vad är det bästa (för råttornas del alltså)?

Könsfördelning? Funderat lite på vad  som är den bästa "flocksammansättningen"  alltså för råttornas trivsel, harmoni m.m. Vad gäller marsvin t.e.x. så brukar en kastrerad hane med en flock honor fungera utmärkt och det är mer "naturligt". Hur är det med råttor, vilket är bäst (ur råttsynpunkt då)? Endast honor i en flock, endast hanar i en flock eller en kastrerad hane med en flock honor? 

Råttornas "frigång"

Bakgrundsfakta (problemet som måste lösas): Om jag skaffar råttor igen så kommer buren med största sannolikhet behöva placeras i mitt sovrum. I mitt sovrum finns dock redan i nuläget (man vet ju aldrig när det "råkar bli flera"🤪) sex akvarium (sköldpadda, fiskar, klogrodor och vattenlevande snäckor) samt två terrarium (landlevande snäckor) = massor med sladdar till diverse lampor, akvariefilter m.m. Dessutom så är många (de flesta) akvarium "öppna" d.v.s. de saknar helt eller delvis täckglas = risk att råttorna får för sig att "fiska", de är ju riktiga "mördarmaskiner" om de sätter den sidan till (vilket jag naturligtvis inte vill riskera). 

Situationen med mitt sovrum och svårigheten att på ett tillfredsställande sätt råttsäkra det har lett till följande tanke: Kan man ha en rasthage till dom (har sett att vissa har plexiglas eller släta träplattor)? Fungerar det bra med en sån hage? Hur höga måste kanterna vara för att de inte ska kunna ta sig över?

Slutligen (jisses vilket långt inlägg… hoppas ni orkat läsa…):

Jag har två hundar (små nakenhundar) och lär skaffa flera i framtiden… så lite funderingar om hund och råttor i samma hus:

Mina två hundar är väldigt olika varandra, ena (äldsta hunden, har levt med ex. marsvin och inte brytt sig om dessa trots att de sprang lösa, han har 0% jaktinstinkt) = inte ett dugg orolig för att ha råttor ihop med honom…  men den andra (har bara vana av kaniner och då mestadels utomhus) och hon är liten (2 kg) men har enorm jaktinstinkt, kan få för sig att jaga fåglar ute, skäller på alla djur på tv:n och jagar alla småkryp hon ser. Hon "dödar" sina leksaker (stark instinkt för "döda - råttor -skakande" av sina leksaker)… så hur gör jag för att inte riskera en katastrof… hon är ju liten men större än en råtta liksom… Vill heller inte att råttorna ska stressas av henne. Någon som har "jaktbenägen" hund och även äger råttor, hur fungerar det? Är det idiotiskt att tro att det kan fungera eller? Jag tänker ju naturligtvis inte ha råttorna lösa med henne i samma rum! 

Mvh/Chinesecrestedlover

stinus
8/31/14, 2:29 PM
#5

Rekommenderar zickan i Västerås, väldigt härliga råttor med bra psyke, killen vi har därifrån har aldrig ens nafsat! Plus att man får väldigt mycket hjälp från henne :) rekommenderar starkt!:)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

Chinesecrestedlover
9/1/14, 1:31 PM
#6

Hej igen!

Stinus: Tack för tipset, det ska jag definitivt ha i minnet om det blir några råttor. 

Angående buren:

Jag tycker verkligen "Double Critter Nation" och "Royal Suite" verkar vara bra burar och de är ju verkligen stora och bra… men tyvärr har jag börjat inse (hittade mått på burarna) att det kan bli lite trixit att få plats med en så stor bur i nuläget (har ju liiite andra saker i mitt sovrum, alla akvarium mm. tar ju en del plats…). Kanske måste skjuta det på framtiden med en sån bur tyvärr… men man vet ju aldrig… jag kanske lyckas trixa in en sån bur i slutändan ändå (så skriv gärna vad ni tycker om dessa burar e.t.c. ändå). 

Ni får gärna tipsa om andra burar också som då kan vara aningen "smidigare" att få plats med. Kraven är då fortfarande: Det ska vara klättervänliga, lätta att komma åt och inreda i, ha smalt gallermellanrum och för att de enklare ska få plats får de gärna vara lite "smalare" men fortfarande rätt så hög då såklart. 

Va jobbigt det är när man inser att man inte har all plats i världen att ha massor med mysiga djur på… tyvärr måste man ju liksom kunna komma in själv i sovrummet också… 🤔 eller?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
fridanordqvist
9/1/14, 2:24 PM
#7

Har själv en furet tower, som jag tycker är riktigt bra, stora luckor och lätt att städa/inreda. Skulle om jag ville kunna krypa in genom luckan på nedervåningen och få plats där inne haha ^^
Ingen aning om måtten på burarna du kikat på, och antar att den jag har också kan bli lite stor med tanke på din beskrivning, men kan ju vara värt att kika på ändå :)

Chinesecrestedlover
2/28/15, 2:31 PM
#8

Hej igen!

Har gallerburen (den jag tänkte ha som extrabur vid karantän/resor) som jag då jag hade råttor sist mestadels använde just som sjukbur och dylikt nedmonterad, men jag hittade en lapp med måtten på den då jag rensade lite och insåg då att den tyvärr inte är laglig! Jag köpte den i tron att den var det såklart (och det var ju länge sedan nu… men ändå snacka om klantigt!). Vet att det i annonsen stod råttbur! Snacka om att jag måste ha räknat helt galet då jag räknade på måtten då… 

Skit också, jag som tycker att den är så smidig (att den är väldigt liten visste jag ju såklart, tänkte ju inte ha den som permanent bur liksom… men inbillade mig ju såklart att den var laglig i alla fall, trodde ju det då och har haft den nedmonterad i förrådet sedan dess och inte varit ute och mätt precis…inbillade mig att den var större i botten…). Det fattas 4 cm på bredden/längsta sidan (om jag räknat rätt). Kortaste sidan och höjden är dock lagliga (buren är 46x36x92 cm)… typiskt också…. den går att montera ner enkelt och då blir själva buren platt sånär som på taket som är som en "vågig liten bit" och såklart bottenlådan, bra när man inte använder den och såklart även vid eventuella något längre resor då man ju inte vill att de ska "bo" i transportburen.

Nu har jag ju då ingen rese/karantänbur längre… så tips på en sån som är laglig och smidig att förvara/montera ner och ha med sig mottages med tacksamhet. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: