Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 423 ggr
ShitGoose
2014-07-30 17:30

Stronghold och ej tam råtta?

Har fått stronghold utskrivet då mina råttor drabbats av ohyra. Men en utav dem är inte tam och jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas behandla honom, så jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag skulle kunna göra 🙂

Sen undrar jag hur jag får honom tam? Har haft honom sen februari och det känns som om jag gjort allt man ''ska'' göra, men det verkar inte bli bättre. Han kommer gärna fram, undersöker och tar mat ur händerna. Ligger jag i sängen så klättrar han gärna på mig osv. Det är bara det att jag kan inte hålla honom. Då skriker han och får panik..

Medarbetare på Sphynx iFokus

Annons:
R4ttus
2014-07-30 17:50
#1

Går det att klappa honom medan han ligger och vilar i buren utan att han blir rädd? I så fall kan du nog utan problem droppa ut stronghold i nacken på honom :)

Låter inte som han är direkt otam om han inte bits, vågar komma fram och klättra på dig osv 🙂 Däremot osäker och rädd för lyft, vilket går att träna försiktigt, men inte säkert att han någonsin blir lugn med det.

Har du haft honom sen han var bebis? Eller har han bott hos någon annan som kanske skrämt honom/gjort honom illa vid lyft?

En del råttor gillar aldrig lyft, men kan vänja sig till att acceptera det. Men om han har dåliga erfarenheter kanske det tar väldigt lång tid, alternativt omöjligt :\

Jag skulle klappa honom i buren, och sedan försiktigt lyfta upp och sedan släppa ner igen. Men inte släppa medan han skriker. Träna detta varje dag ett par gånger och se om det blir någon bättring.

Moa Liljegren
2014-07-30 17:51
#2

Jag har en otam kille på 4-5 månader som också piper när jag tar i honom, ibland. Jag försöker vara med så mycket som möjligt. Han gillar inte att bli klappad eller så men ifall han är sömnig så passar jag på. Försöker att inte tränga honom eller liknande. Har ett halv slappt tag om honom och pratar med honom lugnt, får han panik så släpper jag taget lite men släpper honom inte försen han är lugn och berömmer honom med godis då, vilket han knappt vill ha då han är kräsen. Vossa gillar inte att bli rörda eller lyfta så jadu. :/

ShitGoose
2014-07-30 19:04
#3

#1 Nej, ibland så kan man klappa honom lite men han går oftast undan och gömmer sig. 

Jag köpte honom när han var ca 2-3 månader. Jag tror inte han råkat ut för något sånt utan han har väl inte blivit hanterad så mycket innan.

#2 Ja, det kanske är så att han är den ''typen'' men det är väl bara att fortsätta träna och förhoppningsvis blir det lite bättre så att man iallafall kan ta upp honom korta stunder, det kan ju behövas ibland.

Medarbetare på Sphynx iFokus

pellepojken
2014-07-30 20:18
#4

# 0   Du kan pröva att lägga nått godis uppe på handloven så att råttisen går upp i handen. Håll alltså fingrarna mot råttan.

När han gjort så några gånger så smeta lite pastej eller nått kladdigt godis på samma ställe. Då står han i din hand en stund. Passa på då o klappa honom på kinden med tummen o nästa gång klia honom på magen med pekfingret på magen som ex.

När du gjort så några gånger kan du försiktigt pröva att lyfta handen. Efter några gånger bör du kunna lyfta upp honom i famnen. Men ta det mycket lugnt. Jäkta inte fram träningen.  Lycka till.

Upp till toppen
Annons: