Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 790 ggr
MissanTissan
2014-07-29 18:48

Lite onödigt.

Tog precis min råtta Monster till veterinären då han har mycoplasma. Vilket jag redan förstod då jag haft en annan råtta som haft det. "Men bara för att vara säker" så lyssnade dom på hans lungor. Som jag sen fick höra "Det är mycoplasma" Istället för att bara betala 200:- kr för medicin fick jag betala 520:- för deras undersökning plus 200:-

Är det bara jag som tycker detta låter onödigt…?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Zakaraa
2014-07-29 18:53
#1

Förstod inte riktigt vad du menade.
200kr för medicin + 320kr för undersökning eller 200kr för  medicin + 520kr för undersökning?

Vad är det du menar ska vara onödigt? Veterinärbesök kostar, har man fler än ett djur så betalar man även för fler än ett djur så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MissanTissan
2014-07-29 18:56
#2

#1 200kr för medicin + 520kr för undersökning. Jag visste ju redan vad det var. Onödigt med undersökningen då. Ångrar självklart inte att jag betalat det. Älskar min råtta. Har redan lagt ner massor av pengar på veterinärbesök på honom förut. Så, jag vet att det kostar. Men när jag redan visste vad det var..?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zakaraa
2014-07-29 18:59
#3

#2 Besöker man veterinären för första gången med djuret så betalar man alltid undersökningen. En veterinär Får inte skriva ut mediciner utan att undersöka vad det kan vara. Så jag tycker inte det är konstigt att du fick betala fullpris.
Vid påfyllning av medicin däremot kan man ha tur och slippa undersökningskostnad men det kostar allt som oftast eftersom man tar upp en veterinärtid :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

panini
2014-07-29 19:18
#4

Var med om samma sak fast med en gerbil. För att göra en lång historia kort så försökte den andra gerbilen döda denna gerbilen vilket ledde till att den fick inflammation av såren. Så vi ringde till Fågelkliniken, tyvärr hade dom ingen tid (inte ens akuttid) förrens 1 vecka fram. Så dom var så snälla att dom ringde till vår djurklinik här i byn (som inte vet vad en gerbil är) och sa att gerbilen skulle ha "den och den medicinen i den dosen och den sprutan." Endån var vi tvungna att betala 500kr för att veterinär för det första inte vågade hålla i gerbilen för hon var rädd att den skulle bitas och hon tittade på den i kanske 10 sekunder och säga "ja men då går vi och skriver ut medicinen". Där gick medicinen på 200kr +-. I mina öron är det här helt onödigt då hon redan fått veta VAD som skulle skrivas ut och VARFÖR det skulle det.. -.-"

MissanTissan
2014-07-29 19:26
#5

#3 Vi hade redan varit där förut med honom. Plus att vi hade pratat på telefon innan och jag hade berättat att det var mycoplasma, vilket hon sa att det nog var.

#4 Det är rätt irriterande. Jag vet!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Mapel
2014-07-29 19:39
#6

jag förstår din känsla, även om jag förstår att de ju såklart inte kan skriv ut medicin hur som helst. Men jag var hos veterinär med min tös som enbart skulle ha lite smärtstillande för att hon gjort illa tassen. Samma här att veterinären var rädd för min lilla tös och så klämde hon på hennes tass i nån sekund och sa. Ja jag vet inte riktigt vad vi ska ge för nått. Så jag fick säga att det är troligtvis bara en ordentlig stukning och vi ska ha metacam och det ska ges i den här och den här dosen. Sen fick vi betala 600 kr för att jag diagnosticerade, bestämde medicin och dos…. Väldigt trist men tyvärr finns det ju inte så mycket att göra. Samma sak när våra tjejer fick skabb. Vi var ju helt 100 på att det var skabb men veterinären var helt övertygad om att det var ringorm av nån anledning, men han var iaf snäll och skrev ut medicin mot både ringorm och mot skabb efter att jag envisats med att jag absolut ville ha med mig stronghold därifrån! Och det visade sig ju också att det var skabb, hämtade inte ens ut medicinen mot ringorm  ; )

Annons:
MissanTissan
2014-07-29 19:45
#7

Har förstått att råttor är ganska svåra att ta med till veterinären.

Våran veterinär var väldigt frågande. Visste inte säkert om det var mycoplasma eller lunginflammation, så hon kolla på mig och jag sa att det var ganska säkert på att det var mycoplasma eftersom jag är erfaren av denna sjukdom. Så
hon sa "Okej, vi medicinerar honom på det, men hjälper det inte så får vi testa någon annan medicin..?"

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Lamina
2014-07-29 20:38
#8

Hmm. Jag var till veterinären en gång för att få ut stronghold. Bara det tyckte jag var onödigt då dom mycket väl visste vem jag var och att om jag säger att djuren har ohyra så har dom det. Men i vilket fall så fick jag åka dit med en av mina pojkar. Tog med min nakenråtta som jag hade då (fick honom då ägaren inte ville att han skulle riskera att avlas på) som sällskap. Veterinären vart alldeles fascinerad av honom och bad om att få titta lite på honom också, av nyfikenhet. En vecka senare fick jag en räkning hem där det stod att jag skulle betala även för hans undersökning! Jag kan säga att det nog inte var så kul för dom när jag fick tag på den som var ansvarig för det… :/

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MissanTissan
2014-07-29 20:44
#9

#8 Det lät inge kul, fick du betala allt ändå?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zakaraa
2014-07-29 20:49
#10

#5 Ah okej, har ni redan varit där och haft så god kontakt så förstår jag absolut frustrationen! Då tycker jag absolut det var en hög kostnad för något som redan var konstaterat.. Nu hänger jag med bättre på hur du menade och håller med dig. Tyckte det var en onödigt hög avgift för det som ni redan i stort sett kommit överrens om.

#8 Men va f..? Du behövde inte betala för nakisen hoppas jag?
Det var som när två marsvin jag omhändertog hade ringorm. Tog med samtliga 4 grisar utifall att men eftersom vi redan från de två omhändertagna viste att det var ringorm så behövde inte de andra undersökas däremot fick de kolla på mitt lilla miffo till skinny, höhö 😊, då han hade hudproblem och det droppade in vet. efter vet. som tyckte han var så charmig och intressant så alla ville kolla och pilla på honom. För honom behövde jag dock Inte betala undersökningen Trots att jag fick medicin utskrivet till honom.

Det är bra service tycker jag! Och genom denna bra mottagning så gick jag även dig med mina råttor därefter även fast de inte var så kunniga i råttor. Men jag håller på att utbilda dem, haha! De kastrerade min pojke och skötte eftervården så fint trots komplikationer med stygn som inte försvann. De är dyrare men ack så bra och lyssnar verkligen och vill lära när det handlar om nya djurslag!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MissanTissan
2014-07-29 21:48
#11

#10 Ja..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Moa Liljegren
2014-07-29 21:52
#12

När min skulle kastreras så vågade knappt vetten röra honom heller. Tog upp honom hastigt och satte honom på en våg och vägde honom ungefärligt. Även fast jag berättade hans exakta vikt hum.. Lite fult när de luras på pengar sådär!

MissanTissan
2014-07-29 21:58
#13

#12

Dom ska ju vara veterinärer.  Visst, kan förstå att dom är försiktiga om man säger att djuret inte alltid är snällt, men bara för att det är en råtta.. Blir lite frustrerad.

Inte så kul neh! Jag som är tonåring också och knappt har några pengar. Två månader fick jag spara!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Moa Liljegren
2014-07-29 22:02
#14

#13 Är med tonåring och har verkligen noll pengar nu. Alla mina sparade pengar är spenderat hos vet.. Typ 3000kr. Och min ena kille måste verkligem kastreras pga att han inte mår bra. Jobbigt läge men tur att jag har en förälder som låter mig låna så länge. Lite OT så förlåt! Man tycker veterinärerna borde kunna på många smådjur, tycker det knappt är några som kan något om råttor. Så hemskt att många tycker dem är så äckliga med. ):

MissanTissan
2014-07-29 22:13
#15

#14

Eftersom jag gick och köpte mina råttor utan mina föräldrars klartecken, så får jag betala för allt själv. Egentligen var ena systerns, men nu har hon skaffat kille och är nästan aldrig hemma så jag har både hennes och min, samt en hund att ta hand om.
Visst det går, men när någon är sjuk så blir man desperat och säljer halva ens skit på loppis eller står och säljer hembakta kakor i centrum..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Moa Liljegren
2014-07-29 22:20
#16

#15 aj :( Jag betalar allt mitt också, men hade veerkligen ingen aning om att mina råttor skulle bli 'sjuka' m.m. Fick panik också för visste inte vilken vet man skulle vända sig till heller. Hur gammal är du? :) *förlåt för ot än en gång..*

MissanTissan
2014-07-29 22:29
#17

Nja, ganska vanligt att råttor blir sjuka, Monster hade ju en varböld som vi tog till veterinären om. Det kostade ju mer 1000 kr tror jag.

Jag är 14, ska fylla 15 snart. Själv då?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Lamina
2014-07-29 22:30
#18

Nej, jag behövde inte betala för honom i slutändan. Tyvärr, för dom, så var det droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Efter alla år av dåligt bemötande och felbehandlingar så kunde jag inte hålla mig när jag stod där i kassan och försökte få idioten på andra sidan att förstå. Det blev lite högljutt. Och ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag var den enda kunden dom förlorade den dagen… Men jag slapp betala. Och iom min flytt så slapp jag också åka massa mil extra för att gå till en annan veterinär. Men tyvärr är det så att veterinärer är jäkligt bra på att ta betalt. Senast jag hade ohyra så gick jag till veterinären här i Nynäshamn då det var en sån enkel sak. HON frågade MIG hur man ser att mössen har ohyra och vad hon skulle skriva ut mot det. Och för det fick jag punda ut 5-600 spänn! Jag betalade i princip för att utbilda henne… Nu gjorde det ju iofs inte mig så mycket, jag har råd och tycker det bara är bra om veterinären lär sig lite om mina djur. Dessutom var hon sjuk trevlig, nyfiken på mössen och pratade mycket om hur trevliga, fina och välskötta dom var. Men det kändes ändå rätt onödigt…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MissanTissan
2014-07-29 22:36
#19

#18 Det är ju bra. Att du slapp betala. Hade nog inte häller gått tillbaka ditt.

Ja, det gör dom! Det var rätt mycket för en så liten sak.. Suck.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Moa Liljegren
2014-07-29 23:04
#20

#18 600spänn för lusbehandling?! Herregud.. #17 Jag är 15 och ska fylla 16 om ett par månader. :) Frågade min vet om jag kunde använda lusmedlet på min yngsta, 7v, hon sa jadå lite tveksamt. Och så blev Emelies jättedåliga av medlet. Jag avbröt behandlingen direkt då. Ska se om jag kan få pengarna tillbaka. De har tagit död på en av mina och ska inte få fler att bli dåliga pga okunnighet.. (Vet att jag är lite hård men usch… Den veterinären var ju blåst)

Annons:
Zakaraa
2014-07-29 23:19
#21

Tyvärr är de större klinikerna svindyra. Jag har tur som har en liten privat veterinär bara 5 min från där jag bor som hjälper mig med alla småsaker så som stronghold och andra saker som jag Vet vad det är samt avlivning om det behövs. Tyvärr kan han inte operera då han saknar både kunskap samt gas så då vänder jag mig till de dyrare men annars är det honom vi går till med alla familjens djur. Han är väldigt billig dessutom, kan dock bero på att vi känner honom väl och gått hos honom i över 15år :P

Går själv på bidrag från Socialen samt ersättning från AF/FK då jag är arbetslös och inte i skick för att jobba så är fattigt även här. Den senaste tiden blev det mycket veterinäravgifter då jag förlorade ett gäng djur pga virus och akuta besök som tur är har jag fått tagit ett lån av mina föräldrar som jag nu jobbar av..

#20 Dog en av dina råttor pga Imovec? :O
Jag önskar lycka till med att försöka få pengarna tillbaka. Vet tyvärr att många blåvägrar trots felbehandling som orsakat död.
Förlorade två hanar vid en kastrering pga dålig hantering av vet med både överdos och noll kontroll innan de släppte hem oss. Vi fick inte ens så mycket som ett Beklagar att det inträffade när vi sedan kontaktade dem, allt vi fick höra var "sånt som händer".

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Moa Liljegren
2014-07-29 23:24
#22

#21 nejnejnej ingen av mina nuvarande dog! Tänkte bara på Nimbus.. Träffade vetten som kastrerade honom när jag hämtade lusmedlet. Inte en blick gav hon oss.. Är helt medveten om att hon såg oss. Dålig stil. Tror han också fick överdos. Hon sa ju att han fått svårt att somna.. Är fortfarande enormt arg på henne. Fick bara 400 kr tillbaka också. Det täckte ju verkligen de andra 2000kr man fick betala för akut besöket… Ugh. Har dock ett litet monster där hemma som är värd saknaden. Samma prick i pannan som sin farsa. :')

MissanTissan
2014-07-29 23:26
#23

#21 Men vilka idioter! Har som tur aldrig haft något sådant hänt. Har inte varit särskilt många gånger hos veterinären. Två gånger med Monster, En gång med min förra råtta då han blev avlivad. Och någon gång med hundar som vi sytt tassar. Juste, en gång med våran förra kanin då han blev jätte sjuk och inte åt. Men annars har det varit lugnt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Moa Liljegren
2014-07-29 23:28
#24

Fixade förresten min första varböld själv. Det var faktiskt rätt enkelt, nervöst men enkelt. Fick guiding från många här om hur jag skulle göra, som tur var! Tjänade nog någon tusenlapp på det. Och det har läkt jättefint. :D

MissanTissan
2014-07-29 23:32
#25

Var inte säker på vad det för någon böld, trodde det var en tumör först.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zakaraa
2014-07-29 23:34
#26

#22 Skönt att du inte förlorade någon till det! Beklagar Nimbus.
Känner igen det där med att de "hade svårt att somna" var exakt samma historia med mina två gossar.. Hade åkt en timmes väg för att åka till just den veterinären då han skulle vara bra var det sagt.. När jag väl kom hem ser jag hur de tar sina sista andetag.. Hyser själv fortfarande agg mot den veterinären så förstår dig verkligen.
Jag var fodervärd på de pojkarna så det var ägaren/uppfödaren som egentligen stod för kostnaden för kastreringen men speciellt i och med att det gick som det gjorde så vägrade jag låta henne betala allt så vi delade på summan. Den var inte särskilt hög, runt tusenlappen för Båda råttorna vilket var ordinarie så ingenting tillbaka men ändå. Det var då den dyraste "avlivningen" jag fått… och troligtvis väldigt plågsam för grabbarna.. :/  Har fortfarande även väldigt stora skuldkänslor, det var första sövningen jag någonsin gjort med råttor så jag litade  på veterinären men har skuldkänslor för jag inte insåg att något var väldigt fel.

Sorry TS för lite OT, det väcker starka känslor det där med veterinärräkningar och dumdristiga beslut.. :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MissanTissan
2014-07-30 00:04
#27

Vet inte vad OT eller TS står för men det är nog lugnt

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
panini
2014-07-30 00:09
#28

TS = Tråd startaren (alltså du då) OT = Off Topic

MissanTissan
2014-07-30 00:20
#29

Jaha! Det är lugnt, jag bryr mig inte så mycket. Sålänge det stannar inom råttor. Haha

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

R4ttus
2014-07-30 00:38
#30

Förstår att det känns onödigt =\

Värsta jag har varit med om var för cirka två år sen när jag tog tre råttbröder till veterinären för lusundersökning och hälsokoll. (Hade precis skaffat pojkarna och den ena var kal på hela ryggen) och veterinären vågade inte röra dem … =|

Så därför upptäckte hon inte att en av pojkarna hade spruckna trumhinnor, och de fick  fel medicin till lössen som inte hjälpte.
Veterinäravgiften på 800kr  kändes också helt, HELT onödig.

Men min nuvarande veterinär är en av Sveriges få råttexperter, så jag känner mig väldigt tursam som bor i närheten. Ett litet ställe, men väldigt professionellt och trevligt.

Har även varit där med en råtta med löss två gånger, och tredje gången vi kom så skrev hon ut 2 extra recept med stronghold som jag kunde ta ut eftersom hon vet att jag vet vad det rör sig om, och hur det ska doseras, om problemet skulle återkomma för honom igen.

(Lössen återkom med flera månaders mellanrum, så stronghold hjälpte.)

Har fortfarande ett recept kvar, känns bra om det skulle dyka upp löss igen …

Moa Liljegren
2014-07-30 00:47
#31

#26 Åh vad snällt! Och vad jobbigt. :( Jag litade också stort på veterinären.. Jag som är så ny inom detta trodde veterinärer skulle kunna sin grej, ack vad fel jag hade. Det låter hemskt men jag tror man får vara beredd på vad som helst med de här husdjuren.. Dödsfall verkar hända rätt lätt.. Även under korta perioder. Livslängden på råttorna är väl 2-2.5år? Känns som om min börjar bli gammal och han är bara 1 år. Jag hoppas innerligt att han slipper bölder and so on. Jag trodde med det var en tumör först men alla här skrev att det liknade en böld, vilkdt jag är tacksam över!

Zakaraa
2014-07-30 00:58
#32

#31 Jo precis man litar ju på de som är utbildade men man har lärt sig att man inte kan ge sig in i leken utan lite under fötterna nu för tiden. Drar inte alla veterinärer över en kam, det finns många otroligt duktiga men över lag så är de värdelösa på råttor :(

Du har helt rätt, tragiskt nog, råttor är ett djur man tyvärr kommer förlora många av under sitt ägarskap. Och det blir aldrig lättare hur många man än förlorar.
Jo jag minns din böldtråd, så skönt att det var så lättfixat :) Inte som med mitt stackars kastrat som fick böld efter böld efter böld efter kastreringen (han tålde inte stygntråden - troligtvis känner du igen historian för jag drog den säkert i din tråd, hahaha) Idag är han tack och lov böldfri men otroligt känslig för att man ska röra hans bakdel, vilket man kan förstå! Men jag kan ju se en minimal fördel i det hela med att jag nu är väldigt duktig på att tömma och behandla bölder…… lol :P

#30 Håll koll så du inte förlorar receptet bara, så datumet går ut och skulle det närma sig utgångsdatum för uttag så hämta ut det. Det är alltid bra att ha ett extra paket hemma i nödfall :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Moa Liljegren
2014-07-30 01:04
#33

#32 exakt! Jag har dock tagit hans död oerhört bra. Jag är en väldigt ledsen och deppig människa egentligen. (Bipolär) Så jag är väldigt förvånad över hur bra jag tagit det och över att jag inte gråtit miljontals gånger utan gråtit ut det jag behövt. Minns inte böldhistorian. :o Minne som en guldfisk! Är glad över bölden faktiskt, nu vet jag hur jag gör sen ifall det återkommer. :) en erfarenhet!

mikeiko
2014-07-30 16:20
#34

Det är ju egentligen samma med oss människor, vi kommer inte heller undan en undersökningskostnad. Få mediciner går att köpa på Apoteket utan recept, även om en vet vad som är fel på en. 

Med andra ord kan du gå till en vårdcentral och säga "Hej, jag har X. Jag har haft X förut, och känner igen symptomen. Jag behöver medicin för X." De måste ändå undersöka dig, för att konstatera att det är just X du har. Så ja, ofta känns det som att en betalar hundratals kronor bara för en receptpapperslapp för att få tillgång till rätt medicin. :P

Annons:
MissanTissan
2014-07-30 17:57
#35

#34 Nja, jag har ju haft örongångsinflammation att antal gånger dom senaste åren då min trumhinna är rätt risig. Och jag behöver bara gå in till vårdcentralen och säga "Tjo, Miranda här. Skulle behöva ett recept för örongångsinflammation." Så får jag det.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zakaraa
2014-07-30 18:00
#36

#35 Samma här, behöver bara ringa så får jag min medicin påfylld. Dock tar de, tror det är, 50kr för en telefontid.
Har inte träffat min husläkare för de medicinerna på år och dar känns det som, haha.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kigon
2014-07-30 18:30
#37

Våran veterinär var 2 minuter försenad och därför fick vi gratis undersökning och endast betalade för medicinen mot myco… Han var väldigt bra, kommer och besöker vår gårdsbutik då och då 🙂 Tyvärr jobbar han inte där längre då han fick bättre jobb väldigt mycket längre iväg, så att kunna gå in till vet för undersökning på fikapengar nu är bara något i drömmarna igen 😭

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MissanTissan
2014-07-30 19:19
#38

Våran veterinär var 20 minuter för sen..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

pellepojken
2014-07-30 20:52
#39

Det har varit allmänt känt i många år att veterinärer "saltar notan" för djurägarna. Kanske då inte i första hand på smådjur. Men det blir helt andra summor på hundar o hästar osv.  En favorit bland fuskmakarna har (är) varit att sätt upp återbesökstid som är helt meningslös.

OT.  Tandläkarna har många gånger beskyllts för samma sak. Vilket stämmer in bra enligt många. Och jag instämmer.

mikeiko
2014-07-31 14:19
#40

#35 & #36 Vilken lyx!! Har jag aldrig fått o.O

MissanTissan
2014-07-31 15:03
#41

#40 Mja, kan man väl säga

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: