Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1460 ggr
R8bus
7/23/14, 1:13 PM

Sövning med spruta

Jag har funderat kring det här med sövning med spruta. Som jag har förstått det är det just uppvakningsvätskan som vissa råttor inte tål. Så verkar det i alla fall ha varit när jag lät operera min hona (de råttkunniga veterinärerna i min närhet som hade gasutrustning var fullbokade). Ni som har förlorat råttor under sövning med spruta – vad var det som gick fel? Tacksam för alla upplysningar.

Annons:
Moa Liljegren
7/23/14, 1:18 PM
#1

Jag förlorade en av mina första råttor efter sövning på kastrering. Vetten bytte från gas till spruta utan att jag fick veta. Stackarn var helt förlamad hela dagen. Försökte kräla ibland. Dreglade ordentligt och reagerade inte på mat eller godis. Drack droppar utav sockervatten från fingrarna. Troligtvis tålde han inte uppvaknings sprutan. :/

Zakaraa
7/23/14, 1:20 PM
#2

Har förlorat 3 råttor till sprutan - aldrig sövning med spruta igen.
Vad som går snett exakt är svårt att svara på, det är svårt att ta reda på vad som orsakar att de dör. Behöver inte vara uppvaket som är problemet utan även överdocering av sövning. Det är en Enorm risk med spruta.

Misstankarna kring mina två hanar som dog var: för mycket sövning, inte tillräckligt med uppvak, dålig kontroll av veterinären innan han skickade hem oss samt nedkylning eftersom deras hjärtan fortfarande var på vilopuls .
Min fina tös vaknade heller aldrig upp från operation och med henne vet jag inte vad som fick fel, hon började vakna lite men sedan skedde inga förbättringar. Åkte in och fick uppvakningsmedel och hon började vakna till igen och sedan dog hon.

Jag avråder alla från att använda spruta, hellre lite längre väntetid men säkrare behandling.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

*~HamsterHamster~*
7/23/14, 1:31 PM
#3

Gas gas gas, bara såva med gas. Kaniner, marsvin, råttor och andra djur. Tyvärr så kommer bounty bli opererad med spruta. Jag är rädd att han ska dö. Bara för att man inte har tillgång till riktiga medel så ska våra djur dö -.-

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Moa Liljegren
7/23/14, 1:35 PM
#4

#3 finns det inte andra veterinärer lite längre iväg med den utrustningen?

Zakaraa
7/23/14, 1:36 PM
#5

#3 Vissa kliniker Kan inte ha tillgång till gas så man får välja vart man går istället. Det är ju trots allt ens egna val om man väljer en veterinär med gas eller en med spruta.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

*~HamsterHamster~*
7/23/14, 2:39 PM
#6

#5 Vissa av mina djur är fruktansvärt rädda för att åka bil, därför vill jag inte åka för långt, I tyskland så finns det mycket fler kliniker med gas. För fågel, smådjur, fiskar, reptilier osv.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
[Diana.K]
7/28/14, 2:50 PM
#7

Ville bara inflika här att det är jättesvårt att söva ner en råtta då alla råttor har olika metabolism. De har också väldigt hög metabolism så när man väl har lyckats söva ner en råtta med spruta som antingen är barbiturater el. ketamin så är risken stor att de kan vakna och man behöver ge de booster. Nackdelen med barbiturater är att de kan helt plötligt i en operation eller efter en operation börja andas konstigt och dö plötligt, det går fort och väldigt svårt och rädda! Nackdelen med ketamin är att råttan kan bli blind efter operation men ketamin enligt mig är hittills den bästa då risken är mycket lägre för råttan att avlida. Jag vet inte vad veterinären i sverige använder för sömnmedel. Dock är isofluran som är gasmask väldigt bra har jag hört men ingen erfarenhet av det. Ville bara inflika att risken finns alltid att stackars råttan avlider efter en operation då det är otroligt svårt att dosera sömnmedel. Råttor är nog svårast att söva ner. Och dessutom då man lyckats söva ner en råtta måsta man operera snabbt och samtidigt vara noga då man har ett liv på operationsbordet. Tyvärr är det inte lätt! Det är jättesvårt att rädda en råtta som börjar få låg hjärtfrekevens efter eller under operation, det spelar ingen roll hur mycket man vakar råttan efter operation för det är nästintill omöjligt och rädda en råtta som redan fått överdos. 

Överdos är väldigt lätt och det spelar ingen roll hur erfaren veterinären är för alla råttor är olika och vissa är nästan omöjliga och söva. Då de väl har somnat kan den lilla boostern man gav de vara döden för de. 

Men det finns fåtal fall då råttor överlever, och även råttor som har varit döda i några sekunder har lyckats upplivas. Då har det varit ett under!

*~HamsterHamster~*
7/28/14, 4:26 PM
#8

Jag önskade bara att de de flesta veterinärer skulle orientera sig efter teknikenoch anpassa sig efter det säkraste och det som finns. Det är mycket lättare att dosera gas än något annat. och jag kan säga att jag aldrig mer kommer låta något av mia djur sövas med spruta.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Skogsmongot
7/29/14, 11:32 AM
#9

Min ettåriga kille skulle kastreras och sövas med gas. Han avled av en lugnande spruta han fick inför sövningen. Veterinären sa att hen aldrig hade varit med om en liknande reaktion och att min kille antagligen inte tålde medlet han fick. Som tur var hade det hela gått snabbt och veterinären verkade helt ställd precis som mig. Hen beklagade och undrade om jag hade några frågor om händelsen, svarade helt ärligt och var väldigt kunnig. Jag behövde inte betala något då han avled. Jag skulle faktiskt gå till samma veterinär igen, då det är den bästa bemötningen jag fått med råttor och hen hade kunskap och ett speciellt intresse för råttor.

Upp till toppen
Annons: