Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1033 ggr
Vermin
2014-07-22 18:44

Döv råtta?

Börjar misstänka att en av mina älsklingar är döv. Har aldrig tänkt på det om jag ska vara ärlig, har ju aldrig tränat henne att förstå sitt namn när jag ropar eller liknande så jag har aldrig varit i "behov" av hennes hörsel. Idag insåg jag dock att hon inte reagerar om man knäpper med fingrarna, klappar händerna eller låter på vilket sätt som helst nära henne. Tar råttor illa upp av att vara döva? Något man ska åka till veterinären och kolla upp?

Annons:
Vixxen
2014-07-22 19:06
#1

Kan testas med BAER-test hos veterinär.

Vermin
2014-07-23 00:38
#2

Är det nödvändigt att testa?

Zakaraa
2014-07-23 02:34
#3

#1 Aldrig hört att det gjorts BAER-tester på råttor. Är det något för Föreslår att man kan fråga sin veterinär om det går att göra eller något du menar Går att göra?
Känns inte som att BAER är något man gör på gnagare, speciellt inte när det ska ger lugnande osv. Och jag tvivlar på att det går att utföra det på ett så pass litet djur. Om du däremot vet någon veterinärklinik som utför detta så länka gärna för det är första gången jag hört talas om att detta utförs på smådjur.

TS, om din råtta inte störs av det så ser inte jag någon mening med att utsätta henne för stressen med en veterinärtripp. Hur gammal är hon?
Har hon aldrig reagerat på ljud eller är det bara på senare dagar? De flesta råttor reagerar ju på plötsliga ljud men det är många som jobbar bort det så det Kan ju vara så att hon helt enkelt är otroligt trygg i sin tillvaro. Men reagerar hon inte ett dugg på ljud så låter det ju absolut som att hon antingen är döv eller har nedsatt hörsel.
Eftersom du inte verkar reagerat på detta tidigare så antar jag även att det inte varit problem i flocken? Om det varit problemfritt med denna flockmedlem så kan man bara anta att det inte stör flocken i sig att hörseln är borta/sämre.
Jag tror du kan lära mycket genom att studera hur hon ter sig med övriga flockmedlemmar och utifrån det se om det är något som bör åtgärdas. För som med andra typer av funktionsnedsättningar så brukar de klara sig runt problemen.

Det här är faktiskt första fallet av döv råtta jag läst om här på RiF men jag tvivlar inte för en sekund att det inte finns döva råttor.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Minoth
2014-07-23 10:39
#4

Jag har en mus hemma som är döv. Det påverkar henne inget alls.. Hon är bara otroligt "tam". Eftersom hon inte reagerar på ljud så blir hon heller inte rädd haha. Ser det nästan som en liten fördel ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Vermin
2014-07-23 11:52
#5

Hon är otroligt lugn  och definitvt min tamaste flicka, hon älskar att gosa och vara med mig överallt, så hörsel eller inte så verkar hon ju helt klart trygg i sin tillvaro. Men hon reagerar inte på plötsliga höga ljud heller.
Det fungerar med flocken oftast, men igår för första gången så bråkade hon rejält med en av mina andra honor (en sovplats, två kanditater typ) och blev biten under örat. Inget farligt sår eller så och hon bryr sig inte ens om det, jag tvättade bara så gott man nu kan tvätta en råttas öra. Och varje gång några av råttorna "brottas" med varandra så är hon inblandad, men det verkar ju mest vara på lek då de efteråt går och somnar på varandra typ.

(Har 2 systerpar och alla är födda i april)

Vixxen
2014-07-23 12:02
#6

#3 Har aldrig sagt att det är något man måste göra…      Men det är klart det går att genomföra. Det görs ju på både kattungar och små hundvalpar.

Annons:
Zakaraa
2014-07-23 12:05
#7

#6 Sa inte heller att du påstod att man Måste göra det, jag Frågade vart du fått det ifrån bara. Om du vet att det utförs eller om det bara var ett förslag (som du kan läsa i min kommentar.)

Kattungar och hundvalpar är ju dock mycket större än vad råttor är, samt inte lika känsliga som gnagare är för lugnande medel.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Vixxen
2014-07-23 12:21
#8

# 7 Chihuahuavalpar är nog ungefär lika stora som en råtta när det utförs. Dessa kliniker gör BAER test och är man intresserad av att göra det på gnagare kan man ringa dem och höra sig för.

  • Regiondjursjukhuset i Helsingborg Tel 042-16 80 00
  • Kalmar djursjukhus Tel 0480-270 50
  • Läckeby Djursjukhus, Tel 0480-42 97 00
  • Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg Tel 031-65 35 00
  • Aros VeterinärCentrum i Västerås Tel 021-474 90 70
  • Regiondjursjukhuset Strömsholm Tel 0220-458 00
  • Djursjukhuset Albano i Stockholm Tel 08-505 304 00
  • Djursjukhuset i Gammelstad  Tel 0920-25 30 20
Zakaraa
2014-07-23 12:25
#9

#8 Chihuahuahundar har ju dock otroligt mycket större öron än råttor.
Jodå jag har sökt upp info kring klinikerna men finns ingen info (alls på google) om att testerna utförs på gnagare, vilket är varför jag frågade dig som tipsade om att TS kunde göra testet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Vixxen
2014-07-23 13:36
#10

# 9 Själva storleken på ytterörat har nog ingen betydelse. Man utför ju BAER test på Griffon, Jack russel och även på alla kattraser vid behov. Där finns det varierande öronstorlek. Som sagt ring och kolla vid intresse!

Zakaraa
2014-07-23 13:42
#11

#10 Jag är själv inte intresserad av att utföra test då jag inte har något djur med hörselproblem. Utan undrar bara från dig som rekommenderar det, inget annat än det. Det ska ju gå att få ner utrustningen i örat, ett litet ytteröra spelar ju då stor roll i att man inte kan få in utrustningen om örat är för litet.

De raser du räknar upp är ju flera gånger större än råttor :P

Men du undviker min fråga om du vet ifall det görs på gnagare eller inte, kan jag alltså anta att du inte vet utan endast föreslog att man kunde kolla upp ifall det gick? (vilket är enda fråga till dig i hela test-ämnet)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Vixxen
2014-07-23 13:47
#12

#11 Svaret på din fråga än en gång: Ring och fråga klinikerna!

Valpar av de raser som nämndes är vid 8 veckors ålder ganska små och kattungar av olika raser är även de fullt jämförbara med råttor storleksmässigt.

Zakaraa
2014-07-23 13:50
#13

#12 Klinikerna kan ju inte svara på frågan jag ställt, min fråga var om DU viste att det genomfördes eller inte på gnagare i och med att du sa det i #1, inget annat.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
R4ttus
2014-07-23 17:47
#14

Jag har haft en råtta som jag är helt säker på att han var döv. Han reagerade inte på NÅGOT ljud alls. Någonsin.

Han flyttade hem till mig när han var 6 månader. Hans första flock stötte ut och bet honom. Det kan ha berott på att han uppförde sig annorlunda till följd av dövheten.

Även om döva råttor tydligen är väldigt sällsynt (men det är det ju procentuellt sett hos människor med) så är det knappast ett handikapp som de inte kan anpassa sig efter :)

Nu har jag ju inga bevis på att min kille var döv, men det jag såg och upplevde under 1½ år gör mig 100% säker.

Upp till toppen
Annons: