Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1743 ggr
Bananbullar
7/22/14, 1:10 PM

Galler på transportbur

Jag är på jakt efter en ny transportbur till mina flickor. Jag är sugen på en sådan man brukar ha till kanin/marsvin. Men gallret på luckan fram har så pass stora hål att råttorna kan ta sig ut. Är det någon som har en sådan transportbur och kan tips om hur man kan göra den mer råttsäker? Använder man ståltråd, nät eller någonting annat?


Annons:
panini
7/22/14, 1:37 PM
#1

Menar du en katt transport? :)

Bananbullar
7/22/14, 1:40 PM
#2

Ja precis, en sådan här eller liknande sort.

(bild lånad från google)

http://www.lantbutiken.se/butik/397-5418-thickbox/transportbur-gulliver-och-bur-till-din-och-hund.jpg


Bananbullar
7/22/14, 1:41 PM
#3

Fast den ska då inte vara så pass stor att passa en hund, utan en mindre variant som man kan ha till katt/kanin/marsvin osv :)


panini
7/22/14, 2:19 PM
#4

Vi har två Ferplast Atlas katt transporter här hemma och jag provade en till råttorna igår och jag tror inte ens att en liten hona (Jo kanske om den verkligen pressar igenom sig) hade kunnat komma igenom där, så den rekommenderar jag :) och på den har jag då inget nät. Men om man har en annan med kanske bredare galleravstånd så tror jag att det räcker med att sätta en bit nät där. Man kan även "sy" fast nätet med ståltråd ;)

Zakaraa
7/22/14, 6:11 PM
#6

Det finns massor med olika typer av kattransportburar.
Jag har transporter med små maskor så finns ingen risk för rymning däremot säljer jag en transportbur (Atlas 20 open) som har väldigt stora maskor så den säljer jag som smådjursbur och inte gnagarbur. Så den passar Inte för råttor om man inte vill säkra buren. Där kommer mina råttor ut med huvudet och kommer en råtta ut med huvudet så följer kroppen lätt därefter (om man inte har tjockisar)

Jag använder mig av Ferplast Atlas Deluxe 10 Open, den äldre versionen med vanlig "snurr"spärr uppe och nere (som du kan se att nästa länks bur har). En väninna har haft/har en Ferplast Atlas Vision 10, också en väldigt bra och öppen bur. Som ni märker gillar jag burar man har galler i taket. Det är väldigt bra om man åker på utställning med råttorna och jag tycker det är enklare att plocka in och ut dem genom taket (+ att man kan ha hängmatta i buren)

Man får helt enkelt kolla så att maskorna inte är stora när man köper buren. Om man dock promt ska ha en bur med större maskor så får man skaffa ett nät och sätta fast, går att använda ståltråd och linda eget galler också men det mycket jobb att göra så. Rekommenderar i så fall putsnät och fästa på fronten.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
malin.maria
7/22/14, 6:19 PM
#7

#6 Jag har också en Ferplast Atlas Vision, den är toppen!

Vänliga Hälsningar

Malin

Apootie
7/22/14, 9:53 PM
#8

Har köpte denna http://arkenzoo.se/katt/burar-vaskor-inredning/burar-transportvaskor/travelpet-transportbur-large-62-5x39-5x36-cm.html

på arken zoo. Var smått galler på den jag köpte, underbar <3

Zakaraa
7/22/14, 10:20 PM
#9

#8 Ah TACK! Letade efter namnet på den buren :P
Har även en Travel Pet i minsta storleken, också en väldigt bra bur även då jag saknar gallertak men som #8 skriver så har den litet fint galler. 😃
Jag har två kattransportburar samt två smådjursburar av denna modell och sedan har jag även två duna-burar som jag använder som transport, haha.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Apootie
7/22/14, 10:26 PM
#10

#9 Älskar min! Har alltid en hängmatta där i med 🙂

Evelina_F
8/1/14, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Köpte min billigt på ÖoB. Jättenöjd :) har satt tyg i taket där öppningen är lite stor. Killarna hänger gärna i den.

Evelina_F
8/1/14, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bilderna hamnar på sne.. men hoppas det går att se ändå :)

Zakaraa
8/1/14, 8:30 PM
#13

#11, #12. Bilderna vänder sig rätt om man klickar upp dem :) Tror det är nån bugg bara ^^

Vilken konstig men frän bur! Hoppas du klarar dig undan plastgnagare bara så du får ha kvar en hel front. Men den var riktigt häftig :D

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
mikeiko
8/2/14, 10:32 PM
#14

Rekommenderar också Travelpet, köpte min på Djurmagazinet :)

Evelina_F
8/3/14, 8:59 AM
#15

Ja de har fått åka i den en hel del o aldrig gnagt. Så det är perfekt :)

Upp till toppen
Annons: