Annons:
Etikettoff-topic
Läst 327 ggr
Bebblan
4/23/14, 6:23 PM

bitsk -vad kan jag göra?

Ena min gammelbubbe har helt plötsligt från ingenstans blivit extremt bitsk och skygg av sig, jag har honom ute flera timmar om dagen och jag ser ingen anledning till varför han skulle vara rädd för mig.

I förrigår när jag kom hem från skolan skulle jag ta ut honom och jag lyckades tillslut locka ut honom med mat, men det går verkligen knappast att ta i honom eller ta handen nära honom utan att han försöker bitas eller "hugga till", innan var han helmysig och hur kelig somhelst, och det har fortsatt och han är fortfarande lika bitsk av sig idag, vad kan vara orsaken? 

Är det kanske för att han börjar bli en gammal tjuris eller vad kan jag göra åt det beteendet?

Tack på förhand.

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
Skogsmongot
4/23/14, 11:49 PM
#1

Ingen expert, men han kanske har ont eller känner sig dålig? Tänkte eftersom det kom så plötsligt 🤔

EmelieSaraViola
4/24/14, 10:32 AM
#2

Så blir det väl med gamla människor med. Dem glömmer bort helt enkelt och dem blir virriga och dem ändrar personlighet. Kan ju helt enkelt vara att gammalråttan börjar bli en tjurgubbe.

Nymphadora
4/24/14, 10:40 AM
#3

Han kanske har fått sämre syn och blir rädd för plötsliga rörelser?

Zolah
4/24/14, 11:59 AM
Bebblan
4/24/14, 12:25 PM
#5

#1 & #4 Kanske det, antar att jag borde söka upp veterinär och kolla, hm 🤔

#2 Ja precis, var lite det jag tänkte på, men man kan ju aldrig vara säker /:

#3 Kanske, får ta ut honom och pröva lite hur han ser, har hört det förut men aldrig fått ett riktigt svar men är det vanligt att äldre råttor får sämre syn och blir blinda med åldern eller måste det bero på något allvarligare?

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Zolah
4/24/14, 12:30 PM
#6

#5

det finns en tabell i artiklarna om hur man diagnosticerar smärta, du kan ju kika på den?

Råttor har inte super bra syn och jag tror säkert det kan ändras med åldern. Röd ögda råttor och dom som har synproblem ' skannar' sin omgivning genom att flytta huvudet fram och tillbaka. Det hjälper ofta om man pratar med råttorna på väg till buren så dom får en heads up :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: