Annons:
Etikettlänkar
Läst 679 ggr
Tsunamis
4/23/14, 2:39 PM

Länktips: Longevity in the rat

Jag tyckte denna studie om livslängden på råttor var väldigt intressant att läsa. 

http://rodentfancy.com/pets/wp-content/uploads/2009/04/longevity-in-the-rat.pdf

Jag kom fram till slutsatsen att:

- mat spelar stor roll

- urvalet (vem/vilket & ålder) spelar stor roll

MvH  Tsunamis

Annons:
ÖrjanLax
4/23/14, 3:18 PM
#1

Sjukt bra artikel jag hoppas många läser och själva funderar kring, då den tydligt pekar på det jag så länge tryckt på, att så många uppfödare avlar på så STORA och ofta tjocka individer, trots att vi vet att det är kopplat till sjukdomar, fertilitetsproblem, kortare liv och tumörer. Att kost är otroligt viktigt (Råttor hos mig växer långsamt, tar alltså mycket längre tid för dom att bli fullvuxna än deras syskon hos andra ägare, och dom blir oftast aldrig heller lika stora, men dom lever nästan alltid längst!) Och slutligen att jag precis som han som skrivit artikeln tror starkt på att fertilitet+hur tidigt/sent vi parar våra råttor är starkt kopplat till livslängd. Jag önskar verkligen att livslängd vore något fler uppfödare aktivt försökte arbeta mer med, speciellt när man VET att det går att jobba med, det är så otroligt sorgligt att behöva förlora sina älskade råttor alldeles för tidigt. :(

MetalMii
4/23/14, 4:48 PM
#2

Hinner inte läsa nu, men intressant om tillväxttakt #1.. Har nästan känt mig lite dum för mina råttor verkar växa långsammare än sina kullsyskon och har funderat över om jag ger felaktig kost. Blandar eget och ger mycket grönsaker och råkost.

Ska komma ihåg att läsa när jag kommer hem igen..

ÖrjanLax
4/23/14, 5:15 PM
#3

#2 Haha ja, jag var också lite fundersam i början när jag insåg att mina individer alltid var mindre och växte mer långsamt än sina syskon, men nu har jag tillräcklig kunskap att jag vet att det är hälsosamt för mina råttor och ju faktiskt funkar. :) Mina råttor har aldrig varit så friska som dom är nu. Jag är väldigt noga med det jag ger, dom får inte fri tillgång till Torrfoder längre utan jag sprider ut lite i hela buren på morgon och kväll så får dom söka och arbeta för det, dessutom slipper jag då eventuell skålvaktande beteenden. Mindre risk att några få tjockisråttor tar beslag på allt det godaste först också. Gröna råa grönsaker får dom var-varannan dag (grönkål, spenat, broccoli, mangold, pak choi osv). Andra grönsaker får dom mer som godis, typ morötter och ärtor som är så söta. Rått kött och fisk får dom några gånger i månaden, då ofta stora hela byten dom får kämpa med som dom verkligen älskar att jobba med, typ revben. Utöver det får dom sällan annat, förutom gamlingar eller bebisar som får vällingröror. Dom har ju det mesta dom behöver i sitt Torrfoder. Jag kör också lite som han i texten, dvs vissa dagar får dom inget nytt utan får äta upp det dom har stashat i buren. Dom svälter verkligen inte, men tror det är nyttigt att få vara lite hungrig ibland också. Kroppens glykogendepåer måste få tömmas innan nytt socker kommer in. Hade dom haft fri tillgång hade dom mycket lättare blivit överviktiga och risken för diabetes ökar. 

Jag tror stenhårt på att mindre individer lever längre (nu menar jag självklart inte hur små som helst och självklart ska dom ha bra muskelmassa och inte ha näringsbrist haha), generellt sätt alltså. Det finns alltid undantag och annat som spelar roll, men det är något jag jobbar för. Om man går in på beteendedelen också och inte bara kost och hälsa, så "ska" ju råttor, dom är byggda för, att klättra, vara viga, kunna och vilja ta sig runt överallt. Det kan inte enorma råttor. Jag vill inte ha några tjocka soffpotatisar hos mig. Det må vara gulligt i våra ögon, men själviskt och elakt när det trots allt är vi som bestämmer hur mycket våra djur ska få äta och hur mycket dom ska få röra på sig. Dom kan inte bestämma själva få vi måste vara dom ansvarsfulla :)

Fjordell
4/23/14, 7:26 PM
#4

#3 Tänker precis som du, och det låter som att vår råtthållning är nästintill identisk! Mycket hellre råttor som är bra form och är aktiva, än stora geléhögar som helst bara ligger och slappar. Jag har alltid föredragit mindre råttor, just för att jag upplever att dem överlag är friskare och lever längre.

Kött ger jag inte heller särskilt ofta, för i naturen äter inte råttor kött var och varannan dag. Det är dessutom inte alls nyttigt i såpass stora mängder. Färskmaten här hemma består av olika sorters kål, broccoli, spenat osv. Ibland får de även mindre mängder av bland annat ärtor, majs, paprika och morötter.

Ibland gör jag egna små gröt -och vällingblandningar med olika nyttigheter i, och andra gånger gör jag fulingar och ger dem matrester från min egen alltför taskiga kost, typ någon korvbit, bröd osv. Men överlag är det absolut mest grönt och andra nyttigheter som gäller för dem. Det är inte varje dag de får färskmat heller, oftast varannan dag, men det varierar.

ÖrjanLax
4/24/14, 12:00 AM
Issie
4/24/14, 1:33 AM
#6

Bra artikel!

Annons:
Upp till toppen
Annons: