Annons:
Etikettråttägare
Läst 343 ggr
[Sparv11]
4/16/14, 9:14 AM

Bur + Tips

Har lite frågor om råttor.

1. Om jag ska ha 3 råttor är honor eller hanar bäst?

2. Vilken bur kan jag köpa?  Är inte bra på hemmabygge.

3. Vilken transport bur ska jag ha?

Tackar på förhand!

Annons:
Mapel
4/16/14, 10:17 AM
#1

Hej! Vad roligt att du vill skaffa råttor! :) 

Ska försöka svara lite på dina frågor!

1: Kön är väldigt individuellt vad man själv vill ha och är ute efter, och sen är ju råttor alltid individer. Men generellt brukar man säga att honor är lite mer aktiva än vad hanar är, medan hanar oftare är mer myspotatisar. Hanar är även generellt större än honor. Så det beror helt enkelt på vad du föredrar! 

2: Det finns många olika sorter. Ett tips är att kolla på Zooplus.se på deras råttburar för att få lite tips på burar som passar bra till råttor. Sen kan man ju kolla här på RIF eller på blocket om det är någon som säljer en begagnat. Det är även vanligt att man har större fågelvoljärer till råttor. Om du hittar en bur du tycker om kan du ju alltid fråga här om den verkar bra, finns många med massor med erfarenhet som kan hjälpa dig :) 

3: Många använder tex den här varianten: http://www.gnagarboden.se/hamster/transportlador/medium-carrier

Jag själv har en transportbur för katt , för att de ska få lite mer utrymme att röra sig på. Men jag har även en sådan liten som jag länkade till. Ska vi tex till veterinären tar jag den lilla, men ska vi tex åka till mina föräldrar, 4 timmar bort så tar jag den stora, så de kan få röra sig lite mer :) 

Har du fler frågor är det bara att fråga! Eller kolla in "vanliga råttfrågor" här till vänster :)

[Sparv11]
4/16/14, 10:27 AM
#2

Tack! Jättebra svar :)

Upp till toppen
Annons: