Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1046 ggr
Silversak
4/10/14, 6:49 PM

Råtta piper till synes utan orsak

Hej! Mina råttor är ca 3 månader nu och är hur söta och snälla som helst. De är väldigt tama och tyr sig mycket till mig och klättrar mer än gärna runt på mig när de är lösa. Men nu har min ena råtta börjat pipa ibland. Märkte det en dag då han satt på min axel. Så pep han bara några gånger hux flux utan att jag rörde honom eller så. Eftersom han satt på axeln såg jag han inte så bra. Men vad jag märkte så pep han bara. Sedan kröp han fram från mitt hår och var som vanligt. Och igår så hade jag honom ute och så klappade jag honom så pep han igen bara från ingenstans. Så provade jag "peta" försiktigt honom på ryggen mot skuldrorna och så pep han en gång. Han gjorde detta flera gånger när jag rörde honom flera ggr efter varandra. Varför jag fortsatte peta på han var bara för att se om han hade typ ont. Men det verkar inte så. Någon som vet varför han börjat göra så här? Vill ju inte att han ska ha börjat tycka illa om beröring osv. För han han gjort så här i ca 1 vecka nu. Han piper inte alltid vid beröring. Men ibland. :/

Annons:
Zolah
4/10/14, 6:49 PM
#1

finns det nån chans att det är hicka?

Silversak
4/10/14, 7:49 PM
#2

Ingen aning! Men känns så knepigt då han för det mesta bara piper en gång? :o

Var igår när jag petade på honom som han pep varje gång. Så var vid beröring igår, men idag så har han inte pipit alls, utom när han busat med sina bröder. Så känns lite knasigt. x)

Emouse
4/10/14, 8:40 PM
#3

Jag har ingen aning jag heller, knasig rådis😃

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

wintermynta
4/10/14, 9:06 PM
#4

Han kanske bara protesterade alt var nödig och ville inte göra sina behov på dig?

Silversak
4/10/14, 9:09 PM
#5

Haha ja eller hur

#4 Ja det är möjligt, men de brukar då inte ha några problem med att kissa på en iaf haha! Men han kanske bara hade en dålig dag då han var extra pipig, idag har han då varit tyst. :)

stinus
4/10/14, 9:42 PM
#6

så gör våra råttor också,oftast för att dem inte vill att vi eller andra råttisar ska röra vid dem typ :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

Annons:
melindaelize
4/10/14, 9:42 PM
#7

Kan inte vissa råttor bara vara pipiga råttor helt enkelt? :) Min kille har alltid varit pipig av sig. Han har nyss fyllt 1 år och han håller fortfarande på och piper titt som tätt. Kan ligga och knastra hos mig när jag klappar honom och helt plötsligt PIP från ingenstans. :) Han har aldrig verkat som att han har ont. Är precis som att han piper bara för att prata och uttrycka sig eller något…

pellepojken
4/10/14, 11:41 PM
#8

Vad jag har märkt så är en del råttisar lite mer pipiga än andra.

När det gäller yngre individer så pips det ofta om dom är osäkra eller om något är lite "läskigt"

mikeiko
4/11/14, 5:27 PM
#9

Vissa råttor är mer verbala helt enkelt, jag har också en riktig pip-fia här hemma :) Oftast är det protest-pip, men kan också vara på rätt random ibland. 

Mamman till henne var normalt helt tyst, men första gången hon träffade en hane (den blivande pappan) så satt hon och typ skrek rakt ut i en lång stund xD

Silversak
4/23/14, 11:32 PM
#10

Sorry för segt svar!

Ja, men då kanske han protesterar bara lite ibland, men är som att allt är bra igen lika fort, fast kanske är lite blandat random-pip och protesteringar haha. :)

#9 Haha lät ju lite kul, kanske var en riktig snygging!

Upp till toppen
Annons: