Annons:
Etikettannonsering
Läst 4273 ggr
Elisabeta
2014-04-08 09:48

rått-ungar söker nya ägare

Födelsedatum: 1 april 2014 Färg, teckning: vita, med teckningar i gyllenbrun och silvergrå Kön: hanar och honor Kullstorlek: 14 vid födsel Faderns namn, födelsedatum och vikt: Affi, 15 /7 2013, 500g Moderns namn, födelsedatum och vikt: Gica, 1/8 2013, 600g Syfte med parningen: vackra och genetiskt friska föräldrar, ej släkt på något sätt, blandras, ger fina råttungar. Pris: ej fastställt Ort: Göteborg Tel.: 070-954 13 44

Annons:
Nymphadora
2014-04-08 14:16
#1

Toppörade eller dumbos? Foton (om inte på bebbarna så på föräldrarna?)

juliafrojd
2014-04-08 14:20
#2

Tass

Tsunamis
2014-04-08 14:32
#3

Finns bild på mamman?

MvH  Tsunamis

Wamrat
2014-04-08 17:23
#4

Blandras? Råttor kan inte vara blandras eftersom alla tamråttor är samma ras :)

Du får nog posta lite bilder så man får fastställa vad gyllenbrun och silvergrå är för något. Vore kul att få se vad för teckningar dom har också.

Berätta lite om föräldrarna. Var kommer dom ifrån? Vad för färg och teckningar har dom? Har dom stamtavla eller känner du till linjerna bakåt? Berätta mera! :)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Mellmell
2014-04-08 19:28
#5

Vill också se bilder och veta mer! :)

[Linus123]
2014-04-08 19:49
#6

Tass.

Annons:
[[Mellebelle]]
2014-04-08 21:51
#7

tass

JoySurrender
2014-04-08 21:56
#8

Kan du verkligen se färgerna redan efter en vecka?

Och det var en väldigt tjock mamma, 600 g.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Elisabeta
2014-04-09 08:58
#9

Hej!

Bilder på mina nya råttor kommer snart, när de har fått åtminsone ögon. Med blandras menar jag att mamman är korsning mellan dumbo och bluepoint - oerhört vacker- och pappan vet jag inte riktigt vilken underras han tillhör, hans föräldrar kommer direkt från Tyskland. Ingen somhelst släktskap. Jag kommer att fixa bilder.

nlinds
2014-04-09 10:28
#10

tass

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Vixifyx
2014-04-09 13:10
#11

tass

Fridborg
2014-04-09 13:34
#12

#9 Dumbo är ingen ras, det är en örontyp och jag har ingen aning om vad du menar med bluepoint mer än att jag kan gissa att det är en siamese blue/russian blue point du menar. 

Eftersom alla råttor är av samma ras så finns det bara öron och pälstyper och olika färger. 

Mamman är säkert jättevacker! :) Du får gärna berätta mer om hennes temperament, för det är ju inte bara utseendet som är viktigt utan temperament och hälsa :)

zickan
2014-04-09 17:17
#13

Bara en sak jag reagerade på. Hur kan du säga att föräldrarna är genetiskt friska? Har du en stamtavla du kan lägga upp?
Endast med släkthistorik man har bra koll på, kan man säga att djuren inte bär på några defekter. Finns inga perfekta linjer ;-). Ligger nått bakom alla. Gäller alla djur som människor. Frågan är mer på hur mycket kunskap man har om släkten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
amandaerixon
2014-04-09 21:49
#14

intresserad, du har meddelande :)

Wamrat
2014-04-09 23:47
#15

13#

Precis vad jag reagerade på. Därför frågade jag om hon hade koll på linjerna bakåt eller stamtavla. Men hon svarade aldrig på det.

Tror kanske det här en nybörjare och att hon behöver lite vägledning och mer kött på benen om hon väljer att fortsätta föda upp.

Sen är jag själv naturligtvis nyfiken på kullen. Vill gärna se bilder på föräldrarna om TS vill posta några?

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Nelley
2014-04-09 23:57
#16

Tass;7

Emouse
2014-04-10 11:46
#17

vill också veta!! 🙂

putt putt

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

vapensyster
2014-04-10 16:11
#18

Tass,

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Elisabeta
2014-04-16 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hej igen!

Här kommer en bild på familjen sedan 4 dagar tillbaka.

Angående frågorna, försöker jag svara: jag håller inte på med uppfödning och kommer inte heller det. Att jag parade dessa individer var bara en engångsföreteelse.
Jag vill inte säga någonting komplicerat ang. deras gener, det vara bara att djuren  inte på långa vägar är släkt med varandra som det annars kan förekomma. Det kan vara bra att känna till.

Fridborg
2014-04-17 10:48
#20

Mamman är en blue/black husky/striped roan och pappan är vad jag kan gissa en beige-variant, antagligen hooded/caped.

Ungarna ser ut att vara agouti.

Annons:
wintermynta
2014-04-17 12:04
#21

Jag skulle gissa på att mamman är ev ag roan och pappan  fawn hd.

ÖrjanLax
2014-04-17 12:10
#22

Jag tycker också pappan såg ut att vara fawn. Väldigt söta föräldrar! :)

erida
2014-04-18 18:20
#23

Jag tycker inte honan ser ut att vara Dumbo bärare? I så fall hanen? Någon som är mer kunnig och kan avgöra om ungarna är Dumbo eller rex eller blandat? :-)

Zakaraa
2014-04-18 18:28
#24

#23 Du kan inte se om råttan är en dumbobärare eller inte utan enda sättet att veta är genom en provparning. Men ingen av råttorna är Dumbo eller pointade.

Pälsen kan inte bli rex på bebisarna i och med att båda föräldrarna är släta.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

erida
2014-04-18 20:20
#25

Ja förstår! Blandade ihop topp örade med rex men är med på att det var pälsen! Vad kallas dessa råttors öronform om dem inte är Dumbo eller toppade? Tack för hjälpen :-)

Zakaraa
2014-04-18 20:25
#26

#25 Det finns bara två Synliga örontyper. Toppörad och Dumbo.

Sedan kan de vara Bärare av dumbo men de ser ut som toppörade. Ingen skillnad  rent utseendemässigt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ceccie
2014-04-18 21:52
#27

jättefina råttbebisar du har fått i kullen :-)

Annons:
erida
2014-04-19 10:47
#28

#19 Hur många honor och hanar är det i kullen? Är ungarna hanterade och vana vid mänsklig kontakt? Hur är föräldrarnas temperament? Vet du någonting om sjukdomar i föräldrarnas släkt? Tacksam för svar =)

fvanilla
2014-04-24 23:20
#29

#19 Måste bara säga att du räknas som uppfödare om du tar ungar efter djur (avel). Sen om man är registrerad eller inte, eller tar en eller flera kullar, spelar mindre roll.😉

Oerhört söta ungar förresten, hoppas de hittar ett hem!👍

Verra
2014-04-30 11:01
#30

Mamman är som redan skrivits ovan en black eller agouti roan.
Pappan ser definitivt ut som en fawn, kanske hooded?
Båda är toppörade.

Ungarna ser ut att vara agouti allihopa, med olika teckningar och dem är släta och toppörade.

Lite mer information om föräldrarna samt bättre bilder skulle vara av intresse för ev köpare.
Varifrån dem kommer, hur dem fungerar i flock? Om du vet något om föräldrarnas föräldrar kanske?

Sen blir jag fundersam ang. föräldrarnas vikter.. 600g är mycket för en hona och jag har svårt att tro att hon klarade en förlossning utan komplikationer vid en sådan vikt?

Elisabeta
2014-04-30 14:13
#31

Hej! Honan är stor och hennes vikt är som dräktig, så… några gram mer. Fet är hon i alla fall inte, särskillt inte efter att ha ammat i en månad. Tack för upplyssningen. Det är synd att välja fil knappen inte funkar så får jag komma med färska bilder på ungarna.

zickan
2014-04-30 21:00
#32

Testat lägga upp bilder på typ dayweivs eller något och bara länka hit?
Du kan även skicka bild till mig på widerkrantz@hotmail.com så kan jag lägga upp åt dig i denna tråden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wamrat
2014-05-01 01:51
#33

#31

Vet att jag frågat förut, men du svarade aldrig :)

Varifrån kommer föräldrarna? Pappans föräldrar kommer från tyskland? Äger du hans föräldrar eller känner du ägarna?

Var ifrån kommer mamman? Djuraffär, fött upp själv eller har du köpt från en annan uppfödare?

Sånt här är vad dom flesta av oss vill veta :) Dina ungar är jättesöta och föräldrarna med. Men lite mer info är alltid uppskattat.

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Zolah
2014-05-01 14:06
Annons:
Elisabeta
2014-05-02 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hej!

Här är de hanar som finns kvar, det är bara att välja. Om en vecka uppskattar jag att de är leveransklara.

Elisabeta
2014-05-02 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

De liknar varandra jättemycket, flickorna ser likadant ut.

Zolah
2014-05-02 11:16
#37

Elisabeta : OK, då tar jag detta som att den andra tråden ska låsas.

Elisabeta
2014-05-02 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Hanen är köpt i en mycket bra zooaffär och var från den första kullen som den nya uppfödaren levererade. Den info fick jag när jag frågade detaljer om hanen.

Honan är köpt från uppfödare. Hon lämnade den upplysningen som jag har skrivit förut. Dessa två uppfödare är väldigt långt från varandra, så jag är säker att råttorna inte är på långa vägar släkt med varandra. Annars skulle jag inte parat dem.

Tack för alla upplysningar som jag fick i samband med denna annons!

JoySurrender
2014-05-02 12:17
#39

Vilka uppfödare kommer de ifrån?

Att de inte är släkt med varandra är ju bra, men det är inte det viktigaste en vill veta. Färger, livslängd, hälsa, temperament i föräldrarnas bakgrund är mycket viktigare. Utan den informationen är det omöjligt att säga något om ungarna förutom att de är söta. 

Mammans vikt som högdräktig är inte så intressant, det är vikten innan parning som är intressant.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Elisabeta
2014-05-02 15:22
#40

Temperamentet är bland det bästa man kan tänka sig, mycket människovänliga och supergoda i förhållande till andra råttor. Hälsan är än så länge toppen, men livslängden vet jag ingenting om. Jag försöker ge dem hälsosam mat, som inte bidrar till cancer.

JoySurrender
2014-05-02 20:06
#41

Nu menar jag hälsa, temperament och livslängd hos föräldrarna och deras föräldrar och längre bak i stamtavlan. Vilka uppfödare kommer föräldrarna från?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Annons:
Elisabeta
2014-05-03 23:21
#42

Ja, min beskrivning gäller föräldrarna.

JoySurrender
2014-05-04 19:24
#43

Det är inte dem jag menar, jag försöker få reda på om du vet något om föräldrarnas bakgrund.

Vilka uppfödare kommer föräldrarna ifrån?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

ÖrjanLax
2014-05-04 19:50
#44

Uppenbarligen vet hon inget mer om föräldrarnas bakgrund än det hon redan skrivit… Förstår inte varför man måste hålla på och trycka och trycka och nästan trakassera henne när det är ganska uppenbart att hon lämnat all den info hon kan.

Grodan
2014-05-04 20:43
#45

#44 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

malin.maria
2014-05-04 20:53
#46

#44 Bra skrivet!

Vänliga Hälsningar

Malin

kigon
2014-05-04 21:34
#47

#44 Nja, hon har ju skrivit att en av dem är från uppfödare och ej djuraffär, då borde hon ju kunna svara på vilken uppfödare? Ganska simpel fråga som är relevant till framtida köpare.

Samt att hon sagt att föräldrarna är genetiskt friska (även djuraffärsråttan), vilket skulle vara försäljningsbedrägeri om hon inte kan redovisa det. Tycker absolut köpare har rätt att veta att t.ex. nej, föräldrarna är förmodligen inte genetiskt friska som säljaren påstår.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

ÖrjanLax
2014-05-04 22:06
#48

#47 Kan ju vara så att hen inte vill skriva ut uppfödarens namn, eller missade frågan, eller har/ska pma dom som faktiskt är seriöst intresserade av ungar med mer info som är relevant för köpare. Svårt att spekulera kring. Men man behöver ju inte gå in och direkt utgå ifrån och anta att personen är oärlig eller har någon illvilja! Sedan om TS inte är jättekunnig när det gäller det tekniska och forumet (något som iaf jag tycktes märka) så kan det bli krångligt pga det också, och blir verkligen inte bättre av att pressa människan. Och självklart är det så att köpare har rätt att veta mer om föräldrar och få korrekt information, det håller jag helt och hållet med om, utan det enda jag ville ifrågasätta var sättet att bete sig på, när man ganska tydligt märker att det man gör inte leder nånstans alls utan bara går runt i cirklar. Då tycker iaf jag att det är rätt uppenbart att det inte är någon idé att fortsätta trycka på den knappen för den infon, ELLER, om man verkligen verkligen vill veta för att man faktiskt vill köpa en unge, byta taktik och kontakta människan privat istället, på så vis känner sig hen kanske lite mer avslappnad och man kan få ett bättre utbyte! :)

Sen för att gå in på en liten sidolinje, så är det i så fall väääldigt många som begår försäljningsbedrägeri då det är otroligt många som annonserar sina ungar som helst friska från helt friska linjer. :P Oftast pga okunskap och inte oärlighet. Jag är en sån som helt enkelt tar det med en nypa salt, men skulle inte få för mig att anklaga personen för bedrägeri.

Annons:
kigon
2014-05-04 22:20
#49

#48 "eller missade frågan," de blev dock frågade 3 (4?) gånger utan att ge något svar. Varför ge ut information och sedan inte kunna leva upp till den?? Tycker om man ger ut information som detta så borde man minst kunna visa upp det som korrekt, eller förklara varför man inte kan det (som t.ex. forumet klabbar, glömt, PM, allt det).

Har däremot inte sagt någonstans att TS ljuger just nu (men ja, då kan man säga finns det några helt friska grossist linjer i sverige utan något genetiskt problem 😃), endast att det borde vara självklart att man får fortsätta fråga om vilken uppfödare när TS har skrivit ut information om genetiken, och sedan inte skrivit någonting om att hon inte kan svara på vilken uppfödare utan endast undvikit! Hon har även skrivit att uppfödaren bor långt ifrån där hanen föddes upp, och om hon vet var uppfödaren bor så är det ju lite konstigt om hon inte kan svara på namnet 🤪 

Att många kör försäljningsbedrägeri ser jag inte som ursäkt att de ska få göra det utan att ifrågasättas på något vis 🤪 Så tills TS själv skriver att hon inte kan svara på detta här, antingen för att hon vill ta det privat eller för att hon inte vet, så ser jag inget fel i att fråga så ifrågasättandet inte går helt ignorerat…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Nelley
2014-05-04 22:27
#50

kigon & joysurrender, jag vill bara säja att jag håller med er. Jag tror det är fler men de försöker väl bara undvika konflikt eftersom ni blir ifrågasatta.👍 Och eftersom jag också gärna vill göra det så var det allt, tack för mej.😛🤪

ÖrjanLax
2014-05-04 23:14
#51

#50 Det behöver inte alls bli en konflikt om folk vet hur man håller i en diskussion och ifrågasätter på ett rimligt sätt! :)

Nelley
2014-05-04 23:20
#52

Ja okej men jag håller med om deras avsikter/åsikter sedan hur man säjer det är väl en annan sak😎(var bara tvungen😂) okej shit va flummig jag är nu…

JoySurrender
2014-05-05 00:06
#53

Jag vill gärna ha svar på min fråga, därför ställde jag den igen. Det är så lätt att säga att man köpt en råtta av en "uppfödare" men sen hävda att det är jättefriska och snälla råttor man säljer, då får man faktiskt komma upp till bevis. Om den svenska råttstammen ska kunna bli bättre bör vi ha någon slags koll på varifrån våra råttor kommer. Sen finns det ju de som tycker att allt ifrågasättande är trakasserier och mobbing. Särskilt om det är jag som skriver.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Elisabeta
2014-05-05 12:52
#54

Hej igen! Så här är det att jag själv inte har vid inköp av ungarnas föräldrar tagit reda på djupare detaljer. På affären berättar de gärna om det är ngt. speciellt med uppfödaren eller deras djur.De har dock regler om att inte förmedla kontakt. Å andra sidan har jag inte kontaktuppgifter med den uppfödaren - som jag skaffade honan ifrån- tillhands. Då ringer jag och frågar om det är ok att jag skriver om henne på råttor i fokus. Så kan jag svara då. Men det mesta handlar om att jag inte ställt ingående frågor kring råttornas stamtavla. Säker är det att de är toppenindivider som förtjänar att ha ungar. Dessa ungar är just nu friska och alerta samt redan nu- älskvärda.

Wamrat
2014-05-05 19:51
#55

#44 Alrighty then.

Jag var intresserad. Och jag köper inte råttor om jag inte får mer information. Och det är väl det just såna här trådar är till för? Att fråga säljaren och få svar.

Visst kan jag fråga privat. Men tycker det känns bättre att fråga öppet i säljarens tråd och få svar som alla kan läsa. Annars får väl säljaren samma fråga om och om igen? Bättre med alla info på en och samma plats tycker jag.

Sen kanske det tycks mer uppenbart för dig att vi trakasserar säljaren än vad är för mig men det var ialf inte min mening att stressa eller trakassera. Tycker ingen har påstått att säljaren ljuger eller är oärlig?

Lite får man väl tåla om man nu tar en kull och sen vill sälja? Det är ingen här som har vart otrevlig heller?

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Annons:
wintermynta
2014-05-05 21:00
#56

Nu tänker vi på tonen och forumets regler.
Håll er till trådens ämnen.

ÖrjanLax
2014-05-05 22:17
#57

#55 Jag syftade aldrig på dig så du behöver absolut inte känna dig påhoppad! :) Ber om ursäkt att jag inte gjorde det mer tydligt. Självklart har vi alla olika åsikter och olika uppfattningar om saker och ting, och min uppfattning var att en annan person betedde sig lite väl pushig. Sen har du/andra all rätt i världen att uppfatta det på annat sätt! :)

JoySurrender
2014-05-05 23:29
#58

Örjan, jag ställde en relevant fråga som TS undvek att svara på. Då frågade jag igen. Att du uppfattar det som trakasserier beror troligen på det horn du har i sidan på mig. Du hugger på det mesta jag skriver, vilket jag skulle ta som trakasserier om jag var mer känsligt lagd. Folk här är så snabba på att ifrågasätta varför någon har gjort en parning, och här verkar det finnas all anledning att ifrågasätta eller åtminstone be om mer information. TS verkar ha stora kunskapsluckor vad gäller avel, färger och genetik.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

ÖrjanLax
2014-05-05 23:54
#59

#58 Haha, jag hugger verkligen inte på det mesta du skriver, faktum är att detta är första gången jag känt att jag behövt ifrågasätta något du skrivit här på rif (visste inte att du skulle ta det så personligt!). Så visa gärna exempel på vad du menar med att jag skulle "hugga på det mesta du skriver"? För jag vet verkligen inte vad du pratar om.. Det är du, och inte jag, som nu drar in personliga grejer i det hela. Jag upplever att jag har hållit mig väldigt saklig och inte dragit upp något gammal irrelevant :) Känns lite barnsligt från din sida att tro att jag endast ifrågasätter dig pga något horn i din sida jag tydligen ska ha. Nä, jag håller inte på med sånt, jag hade haft min åsikt även om det handlade om någon annan än du!

Ville bara nämna det eftersom det var ett helt falskt påstående om mig, men lämnar nu detta på wintermyntas begäran då det känns som det blivit för OT.

Elisabeta
2014-05-06 08:53
#60

Hej!

Ingen har varit otrevlig,enl. vad jag tycker; det är bara att jag inte kan svara på frågor om djupare detaljer.

Jag förstår att många är intresserade av råttor som bruks-eller utställningsdjur. För mig är de "bara" härliga sällskapsdjur. Då är det inte så viktigt för mig att veta så mycket om deras bakgrund.

Men det kan vara en bra idé att ta reda på mer när jag köper någon råtta i framtiden.

Upp till toppen
Annons: