Annons:
Etikettråttägare
Läst 5337 ggr
Niji
2014-04-07 16:12

Skaffat råttor :D

Idag skaffade jag och mamma två små rått pojkar. Dem är 7veckor gamla och kommer från en zoobutik. Där är dem duktiga och engagerade i djuren. Råttorna fick namnen Bill och Tom. Någon här som har något litet tips? :) 

(Om det hamnade i fel kategori så är det bara att ändra :D)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
fridanordqvist
2014-04-07 17:42
#1

bill och tom från th? ;D
Grattis till dina små långsvansar! ^^

Niji
2014-04-07 18:18
#2

Haha aa :D

Mind of a queen, heart of a warrior

Cazzandrahh
2014-04-07 18:39
#3

Då får man säga lycka till med råttpojkarna! 🙂

Niji
2014-04-07 18:40
#4

Tack :D

Mind of a queen, heart of a warrior

fridanordqvist
2014-04-07 19:09
#5

Massor av tips hittar du till vänster under Vanliga råttfrågor btw ^^
Men det bästa tips jag kan ge är att ge dom massooooor av kärlek! :D

Niji
2014-04-07 19:11
#6

Okey! Tack :) haha det kommer dem nog få! Har svårt att låta bli dem :P

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
fridanordqvist
2014-04-07 19:12
#7

haha vet hur det är ^^

Niji
2014-04-07 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer en bild på dem :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Pétit
2014-04-07 21:42
#9

Men såååå söta! :D Saknar att ha små råttbäbisar hemma..

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Niji
2014-04-07 21:44
#10

:)

Mind of a queen, heart of a warrior

Heå
2014-04-08 14:19
#11

Gud vad söta!! Grattis 😃

Mvh Hanna.

[ariella77]
2014-04-08 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Idag kom det med en rått-flicka hem som fått namnet Tinkerbell. Hon var ensam kvar och lite ledsen så hon föll jag för redan i går. Ingen råtta ska behöva vara ensam och ledsen. Nu får hon anpassa sig lite till oss och sen ska hon få träffa Tom och hoppas att det blir några (många) råttbebisar. 

Är föresten mamma till Niji och precis lika rått- och tammustokig som hon :-)

[ariella77]
2014-04-08 14:32
#13

Uj bilden kom visst på fel håll, men ni ser henne nog ändå.

Annons:
kigon
2014-04-08 15:26
#14

#12 Avråder från att avla, du vet inte vilka gener som finns i råttorna så kan födas både döda bebisar och råttor som blir lätt sjuka längre fram…! Tidig cancer och lågt immunförsvar är inget roligt… Finns mycket råttor som redan behöver nya hem och råttor med dåliga gener, så ingen poäng i att öka det antal om du ej har mål som främjar arten (ganska omöjligt utan stamtavla). Tänk på djurens skull, även om det är kul med kull och gulliga bebisar så drabbar det bara djuren 😕 Ni kan inte heller vara säkra på att de ni säljer till i framtiden inte tar kullar och för vidare dåliga gener, så overall så är det inte en bra idé, tyvärr.

Bättre att försöka omplacera henne till någon som redan har honor eller köpa hon en kompis 🙂 De är väldigt fina råttor!

Är det ni som gett henne kutterspån och hö eller kom det med transporten hem? Råttor ska ej ha något av dessa två, finns att läsa i "vanliga råttfrågor" som skriver om allt detta 😃

Grattis till nya familjemedlemmar dock!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Niji
2014-04-09 15:48
#15

#14Vi har tänkt att ta en kull på henne och en av hanarna för att hon ska slippa vara ensam. Zoo affären tar emot ungarna ENBART för att hon ska få sällskap. Mamma och jag har haft mus uppfödning men jag har känt ett bra tag att jag velat ha råttor så vi har dragit ner på mössen. 

Kutterspåner har vi lagt dit. Ska läsa mer om detta. Vi har haft det ett bra tag till våra möss så vi trodde att det gick bra men tack för att du skrev det! :)

Mind of a queen, heart of a warrior

kigon
2014-04-09 16:28
#16

#15 Som sagt, omplacera henne till någon som redan har honor eller köp henne en hona till kompis, vad gör ni om det endast finns hanar i kullen? Om alla är dödsfödda? Ni vet inte generna i råttan och det blir större risk för råttans hälsa, samt ungarnas hälsa efteråt… 

Om djuraffären tar emot ungarna enbart för att hon ska ha sällskap, hur blir det då om alla är hanar? Tar de ej emot dem då, för då får hon inget sällskap? Är ni inte oroliga att ungarna kommer avlas vidare på och dessa dåliga gener sprids ännu mer? Eller att någon lurar affären och köper några till sällskap men egentligen föder dem till deras reptil? (inte helt ovanligt, tyvärr…)

Om ni vill veta mer om sjukdomarna så finns det länkar här, specifikt detta (lågt immunförsvar) och detta avlar ni med stor sannolikhet vidare på.

Om ni trots detta vill ta kull på din zoo-råtta, kontakta uppfödare och få deras åsikter om att avla på zoo-råttor. Uppfödare lista kan du hitta här. Skicka mail och få deras åsikter innan ni beslutar er, för de är alla erfarna människor i avel! 👍

Läs även igenom denna artikeln om avel! Hur gammal är honan? De ska ju helst paras vid 7-11 månaders ålder, hur länge får hon då gå ensam? Hon verkar ju inte särskilt gammal, måste hon gå kanske ett halvår helt ensam för detta? Det går ju lite emot varför ni vill para från början…

Jag vet att bebisar är gulliga och så, men det finns så mycket bättre alternativ jag tycker ni bör överväga, så som att omplacera eller skaffa en hona till. Finns det ej någon uppfödare i ert område? Då kan ni fråga om när deras nästa kull och så är, för att boka en hona 🙂

EDIT* Detta är också en väldigt bra artikel jag tycker din mamma bör läsa först, innan beslutet!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridborg
2014-04-09 18:40
#17

Jag kommer låta dryg och ni kommer antagligen inte gilla det jag skriver. Jag får be om ursäkt redan innan och jag ska försöka att skriva detta så trevligt jag bara kan.

Att ta en kull för att en hona ska slippa vara ensam är en väldigt dålig idé. Inte bara av anledningarna här ovanför. Det är liv ni sätter till värden. Om ni bara tänker på sällskap och gulli gulliga-bebisar bör ni nog tänka om. Ni har ett ansvar. Ansvaret är att ni ska se till att avkomman blir frisk på bästa möjliga sätt. 

Sedan är råttorna väldigt unga. När honan är tillräckligt gammal för att utan risker (visst finns det alltid risker!) så har hon varit ensam såpass länge att hon kanske inte har lärt sig råttspråket med andra och därmed inte kan integreras med en flock. Enligt lag skall en råtta inte vara ensam om det inte finns väldigt speciella anledningar. Och detta är för mig inte en speciell anledning.

Tänk på honan. Tänk själva om en 15-åring skulle få en himla massa barn,vad det gör mot dennes kropp. Omplacera henne eller köp en kompis till henne, men jag avråder starkt från att avla på henne.

Niji
2014-04-09 18:46
#18

#16 Vi vet om det mästa och djuraffären är noga med vart djuren hamnar. han har själv uppfödning på råttorna ch vet vad han avlar på. Han avlar inte på vad som helst och ofta så impoterar han fina djur från europa. Blir det bara hanar ja då blir det bara hanar. Mamma och jag vet vad som kan hända då vi har varit med om det. Affären kan få in någon hona eller så hittar vi någon mer hona om det skulle vara nödlösningen men man kan alltid hoppas på det bästa. Jag vet att om ett djur beter sig aggresivt så tar han bort det direkt då det inte är något att avla på. Dom är kunniga och en som jobbar med råttorna brukar ha dem uppe och kela med dem och dem lär känna djuren. JAG litar på affären och djuren jag får där ifrån då jag tycker att dem är duktiga. Jag har varit i andra affärer och dem är inte alls lika kunniga.

Mind of a queen, heart of a warrior

Fridborg
2014-04-09 18:48
#19

#18 Om uppfödaren ska avliva alla de aggressiva måste han avliva varenda en i kullen eftersom det går i arv. Och hur ska uppfödaren ha koll på vilka som blir aggressiva när man säljer till en djuraffär?

Niji
2014-04-09 18:51
#20

#19 Om ett djur bits minsta lilla åker det. Han håller koll och om ett djur blir aggressivt och man vill lämna tillbaka det så går han med på det. Jag tycker att det är en bra zoobutik.

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
Fridborg
2014-04-09 18:55
#21

#20 Hemma hos honom ja, men hur vet han om de bits när han sålt till djuraffären och de som köpt därifrån inte hör av sig över huvud taget? Det är inte alla som gör det.

Och en seriös uppfödare säljer inte till djuraffär över huvud taget, även om han jobbar där eftersom man inte har lika stor makt att veta vad det är för människor man säljer till. Visst har jag gått på några nitar, men jag har gjort de misstagen och gör aldrig om de. 

En zoobutik är till för att sälja och tjäna pengar och en uppfödare gör det för att hen brinner för djuret hen föder upp.

Zoobutiken må vara bättre än de flesta, men det låter dessvärre inte som att du har med en seriös uppfödare att göra med.

Niji
2014-04-09 19:00
#22

Uppfödaren äger affären… Affären jobbar mcyket för djuren och kommer med tips om det som är billigast.

Mind of a queen, heart of a warrior

kigon
2014-04-09 19:00
#23

#18 Om han påstår att han vet vad han avlar på så ska ni fråga efter stamtavla. Många kan säga att de "importerar" bra djur för avel när de lurar en rejält på att sälja djur utan härstamningsbevis… Då har man nämligen inget bevis att säga att säljaren ljög, då ni inte har koll på vad han faktiskt gör. Import är väldigt populärt uttalande i detta försäljarsnack 😉 Men för övrigt så finns det absolut djur med mycket värre gener i utlandet, så om han avlar på importer betyder det bara att de är från ett annat land, inget annat.

Kontakta uppfödare eller omplacera henne är mitt förslag, du kan även kolla på omplacerings annonser på blocket/här 🙂

Tycker ariella77 kan svara lite på mina frågor i ovanstånde inlägg då det är du som är mynding och ansvarar för djuren! 

Som jag sa innan, hur hade du tänkt dig med att låta honan gå ensam tills hon är gammal nog att paras? Ganska säker på att låta henne gå så länge helt ensam pga. att ni vill ha kull är olagligt.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
2014-04-09 19:11
#24

#22 Affärer som säljer levande djur jobbar nästan ALDRIG för djuren. De är ytterst svårt för affärer att ha ett utbud som matchar efterfrågan om och om igen när de enbart använder sig av omplaceringsdjur. Inga seriösa uppfödare säljer till djuraffärer heller. De måste oftast tas in från grossister, och grossistuppfödare bryr sig inte ett dugg om djurens hälsa. De föder upp för att de vill ha pengar, vilket är varför djuraffärsdjur ofta blir sjuka eller är kortlivade oberoende på djurslag.

Vissa kan kalla dem "privata uppfödningar" för att låta det bli lite fint, men om man sedan frågar om namn (vilket de oftast inte vet), så är det ett företag.

Du litar på en försäljare, tycker ni båda ska ta kontakt av seriösa uppfödare istället, vars MÅL är inte att sälja🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridborg
2014-04-09 19:11
#25

#22 Att han äger en djuraffär och erbjuder billiga priser är inte en bra uppfödare, det har ingenting med släktforskning, månaders planering, utvärderande och sållande. Nu snackar jag om både råtta och människor.

Har en råtta inte härstamningsbevis måste man vänta extra länge för att se om den kanske går att avlas på och det skulle innebära att den är extra gammal (över två år när det gäller hane, hona senast 10-11 månader), har varit kärnfrisk och har ett underbart temperament, då kanske man kan börja fundera.

Men eftersom det är olagligt att ha en ensam hona så länge så har ni inte den tiden eller möjligheten. Då får den här djuraffärsägaren vara vääärldens bästa hur mycket som helst, för ni sätter inte djuren i första hand här.

Det är som #23 säger, att det är din mamma som är ansvarig så länge du är under 18, så det kanske är henne man borde prata med egentligen. Nu har hon ju sett detta och jag diskuterar gärna med henne vidare om detta.

123fyra
2014-04-09 22:15
#26

En fråga jag tänkte på är om dessa råttor är syskon? Dom kommer väl från samma ställe, tycker de är onödigt att planera parning mellan två syskon?

kigon
2014-04-09 22:22
#27

#26 Har också funderat på detta… Om ägaren själv föder upp dem kan han ju lätt säga att de är från två olika obesläktade linjer, men man vet ju hur ofta de är ärliga om sådant som kan ge förlust på inkomst 🤔 Roans som ser lika gamla ut från samma affär, ja… 🤔 Om inte syskon så är de förmodligen halv-syskon från en annan kull…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Niji
2014-04-09 22:29
#28

Dem är inte släkt på något vis. Hanarna är tvillingar men honan kommer någon annan stans

Mind of a queen, heart of a warrior

kigon
2014-04-09 22:45
#29

#28 Har ni frågat dem var de kom ifrån? Namn? De måste ha tagit in honan ganska snart efter ni köpte hanarna, iom att hon var ensam. Frågade ni om datumen som de köpte in både hanarna och honorna? Tycker absolut inte avel är ett val då det är rent sagt olagligt om ni ej köper henne en kompis (då jag inte tror ni vill utsätta henne för tidig avel, ni köpte henne ju för att hon skulle ha det bättre 🙂), men det är absolut inte okej om ni inte har gjort 100% säkert att de inte är syskon eller halvsyskon.

Som sagt, fråga han i affären namnen på företagen de köpte in båda kullarna på, och datumen. Allra bäst är om man kontaktar företagen själva för att visa att ja, de skickade xxx till affären xxx den xx/xx/xx. Kanske låter överdrivet men det blir verkligen värt det om det visar sig vara syskon eller halvsyskon, samt tar inte mycket tid. Företagen har bokföring som håller koll på allt detta, så de borde kunna svara er ganska enkelt! 

Om man avlar ett djur har man ett ansvar, och detta är det minsta ni borde göra. Direkt inavel kan få hemska följder i förlossning på honan, har varit med om det själv vid en tjuvparning 😕 (dock ej råttor).

Hoppas innerligt ni inte tar kull på råttorna och att din mamma läser igenom alla länkar jag länkade ovan, mer än det kan nog inte göras då jag hoppas ni förstår problemen som vi försöker berätta för er. Vet att ni är nya i att äga råttor och det blir kanske lite mycket på en gång, men läs, läs och läs så borde ni förstå ganska kvickt hur viktig genetiken är i råttors liv 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

fuzzie
2014-04-09 22:46
#30

#28 Nu tänker inte jag komma in här och tjafsa och bete mig som att jag kan allt om råttor och avel på dem, för det kan jag verkligen inte utan jag har det himla bra här hemma med mina sällskaps tåttar. 😃 

Men nog om det, poängen med att jag skriver nu är för att det helt enkelt känns som att ni inte bryr er om all den info som ni får. Det sitter verkligen jätte kunniga människor och berättar för er hur ni bör gå till väga för att allt ska bli så bra som möjligt för både er och tåttarna. 

De berättar för er vilka risker som finns inom aveln och att det kan uppstå enorma komplikationer om ni tar en kull på en hona som är på tok för ung! Kan ni inte snälla se och förstå vad de säger? Åtminstone för råttornas skull? 😮 

Samt att din mor bör kolla igenom det som är skrivet och kanske ge lite respons eftersom det faktiskt är hon som bär hela ansvaret om den eventuella kullen eftersom du ej är myndig. Och funderar man på att avla (gäller alla djurslag) så tycker jag verkligen att man ska vara påläst och inte ta ett beslut över en natt för att det kan vara mysigt att ha små ungar hemma. 

Man måste ju liksom ändå ha en tanke bakom och vilja hjälpa arten att utvecklas till det positiva snarare än tvärtom som det tyvärr känns i detta fallet. 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Nelley
2014-04-10 00:52
#31

Tass

[ariella77]
2014-04-10 08:19
#32

Hej!

Det var ett jäkla hallå det blev här! Ni beter er alla som besserwisser och klankar ner på oss utan att veta nått om oss. Vi ÄR pålästa, vi har pratat med fd uppfödare och olika zoo-affärer innan vi bestämde oss. Vi har sedan innan ett gott samarbete med denna zoo-affär då vi är leverantör av möss till honom. Han föder även upp egna men vi samarbetar så det kommer nytt blod in i kullarna. Likadant gör han med sina råttor. Vi märker klart och tydligt att han och hans Medarbetare är mycket kunniga när det gäller gnagare, särskilt möss och råttor då de har det även som hobby De är flera Medarbetare och har sina egna specialiteter inom djurvärlden. Jag har träffat på många zoo-butiker som inte ens kan könsbestämma en individ utan går bara på vad som står på buren. Jag har sett djur som varit dåligt skötta och aggressiva men så är det INTE hos denna zoo-handlare. 

Han säljer möss och råttor som reptilföda, ja, men inga levande och det vet väl alla att det är olagligt. Han är noga med att sälja antingen redan avlivade individer eller enbart till sällskap. Han säljer aldrig ensamma individer och gjorde ett undantag för oss då han visste att honan skulle komma till ett hem där det finns kärlek och två andra råttor som hon umgås med under uppsikt ca 1 timme om dagen (vilket går utmärkt utan bråk eller försök till avel) och är uppe på axeln så ofta det är möjligt. 

Att ha en hona ensam är olagligt, men framför allt taskigt mot henne då hon blir deprimerad. OM vi tar en kull på henne är upp till OSS. Vi känner råttorna sedan bebis då vi varit i affären och pratat med dessa individer, samt deras kullsyskon och föräldrar bakom kulisserna. 

Ska vi inte kunna skriva här om råd eller tips utan att bli påhoppad bara för att vi har VALT att köpa råttor som inte har stamtavla. I så fall lämnar vi RIF och håller oss till MIF där alla inte är några besserwisser. Vi är inga dumma blondiner som inte vet vad vi håller på med. Jag har många års erfarenhet av både möss och hamster och läser in mig noga på det djur jag håller på med.

Nelley
2014-04-10 08:47
#33

#20 (nästan)Alla råttungar bits för att de vill smaka på sin nya ägare så att säja. 

Sedan tycker jag det är väldigt otrevligt att säja blondiner är dumma, visar din nivå på mognad tycker jag. Särskilt om du är 37 år(ariella77) och inte förstår att stamtavla är för råttornas bästa. Och vad gör ni om det bara blir hannar, ska ni ta en till kull då?

JoySurrender
2014-04-10 10:46
#34

Om zooaffären hade haft bra kunskaper om råttor hade de bestämt avrått från att para en så ung hona. De hade också gett er råttornas stamtavla när ni köpte dem, och informerat om lämpliga bottenmaterial till buren, dvs INTE kutterspån och hö. Ingen blir fullärd på kort tid. Det känns väldigt tråkigt att ni inte lyssnar på alla råd från duktiga och erfarna råttmänniskor och uppfödare. Vi försöker hjälpa er att undvika framtida problem, för att vi bryr oss om både er och era råttor. Var finns den här zooaffären? Vilka f d uppfödare har ni pratat med?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Annons:
Fridborg
2014-04-10 11:13
#35

#32 Hej! där är du.

Nej, du har rätt att vi inte känner er, men vi har sett detta så många gånger förr. Mina varningsklockor tjöt över hela stan när din dotter skriver att han avlivar de som är aggressiva och låter resten säljas eller gå till avel. Hade det varit min linje hade jag stängt den helt, dvs inte ens avla på släktingar. Och vi slutar inte där. 

Du nämnde inte en enda gång i ditt inlägg (nummer 32) att du tänker på hur ung honan är. Du som själv är mamma måste förstå vilken press det är på kroppen att få barn. Hade du utsatt det till en 14-15-årig dotter?

Sedan kan människor aldrig vara ett tillräckligt gott sällskap åt en råtta och en timme "bevakad" utevistelse med hanarna räcker inte.

Klart det är upp till dig hur mycket du vill avla på dina råttor, och det finns säkert folk här som skulle hjälpa dig om du fick komplikationer (jag skulle göra det eftersom jag bryr mig om djuren) men jag tror inte att du vunnit speciellt mycket respekt i din avel på denna sidan när du reagerar med ett "Men jag får visst om jag vill!" när vi andra försökt ge vettiga tips och råd.

[ariella77]
2014-04-10 12:06
#36

Hej

Jag kanske reagerade och använde lite ogenomtänkta kommentarer ovan men jag blir grymt irriterad när min dotter kommer till mig och är upprörd över kommentarer hon har fått här. Jag är ingen hönsmamma. Jag är en lejonhona när det kommer till min dotter. 

Jag har Tinkerbell uppe så mycket som det går. Hon älskar att sitta på axeln eller sova i knäet. Jag pluggar så jag är hemma mycket och kan därför ha uppe henne. Eftersom vi precis köpt henne är jag också noga med att hon ska få vänja sig vid sin nya miljö och oss. Hon är uppe betydligt mer än 1 timme om dagen men får träffa de andra killarna en stund om dagen oxå.

Varför är kutterspån så farligt, och hö? Har läst detta i Smådjursboken och även blivit rekommenderade detta till mössen. Vi köper sågspån, om det nu är samma som kutterspån, i stora balar som är framtaget för smådjur eller som hästspån. Inte direkt hos sågverk då det är smutsigt. Hö har vi läst oss till att det är bra att boa med och att de biter på detta. Nyfiken på vad ni har för åsikter. 

Som mamma vet jag vad det innebär att vara gravid och få barn ungt.

[ariella77]
2014-04-10 12:11
#37

Tidningspapper har jag läst många har men det är ju gift i trycksvärtan. Blev varnad av en veterinär för många år sedan, efter vår hamster avled pga cancertumör. Hade haft tidningspapper till henne.

Fridborg
2014-04-10 12:11
#38

#36 Jag kan förstå det. Försökte verkligen att linda in allt jag kunde eftersom jag visste att det var ett barn jag pratade med, är inte så lätt ibland på forum att veta hur gammal någon är.

Sågspån är dåligt eftersom det innehåller terpentin. Eftersom råttor har sönderavlats så mycket att de har extremt känsliga luftvägar kan sågspån mycket lättare än andra spån och material göra så att de får luftvägsproblem. Det har nästan uteslutit blivit så om man använt spån/kutterspån. Hö är dåligt eftersom det kan innehålla ohyra och för att råttor helt enkelt inte behöver det i sin kost.

Så du som ung mamma vet hur det är att få barn tidigt så tänk på Tinkerbell. Det är inte direkt svårt att skaffa en kompis, men att skaffa en kull kostar mer än man tror och är mer arbete än man tror. Så rent ekonomiskt och energimässigt kan jag också rekommendera en kompis till henne. Oftast går man minus på en kull.

Fridborg
2014-04-10 12:14
#39

#37 Tidningspapper innehåller inte den farliga trycksvärtan längre och hamstrar ska inte ha tidningspapper, de ska ha spån eftersom de har ett grävbehov. 

Det bästa spånet till råttor är alspån, men det går även bra med tidningar och BORRIS-dörrmattor på IKEA.

Ta till dig av allt vi skriver, för om du inte vet det bästa bottenmaterialet så är du nog inte redo att föda upp råttor (riktigt än). Råttor är långt ifrån samma sak som möss och hamster. 

Och lita aldrig på vad zoopersonal säger om djuren, de vet oftast nada även om de ger ett väldigt gott intryck.

[ariella77]
2014-04-10 12:47
#40

Har kollat upp vårt spån och det är av asp och innehåller inte terpentin. Jag frågade då jag endast här har läst att man ska använda tidningspapper och kattströ när jag läst i böcker och på nätet att man inte ska använda det och att även råttor har grävinstinkt. 

Jo jag litar på vår zoo-affär. Han vet vad han pratar om till skillnad från många andra zoo-affärer, men här verkar det vara tabu att ens prata med en Zoo-ägare.

Inser att det är samma system här som inom hundvärlden (har hund). Renrasiga ägare anser att vi som har blandras är bottentrask och inte kan man ha en blandras, usch!! Nä fin stamtavla ska det va, annars så räknas det inte hur snäll och duktig än hunden må vara.

Det är trist att man kommer hit som ny råttägare och får höra att man är dum, en idiot och mer eller mindre djurmisshandlare och att man egentligen ska ge bort sin älskling till någon som kan det bättre. Tack för det bemötandet!!

Fridborg
2014-04-10 12:53
#41

#40 Det är givetvis beklagligt att du känner dig så illa bemött, men det är en GIGANTISK skillnad mellan hundvärlden och råttvärlden när det gäller stamtavla. 

Problemet är grossister, råttor är ju som sagt foderdjur vilket inte hundar är. Stamtavlan är mer ett bevis på att någon lagt ner tid, energi, efterforskning och ork på sina linjer. Det handlar inte ett dugg om att en "renrasig" råtta (finns f.ö inga raser i råttvärlden) är bättre än en utan stamtavla, det handlar om att personen som gjort den inte föder upp till reptilmat och lägger ner mycket på sin uppfödning.

Anledningen varför en zooråtta är "sämre" är för att de flesta (säger inte din zooaffär nu) kommer från grossister där råttorna växer upp under hemska förhållanden.

Skillnaden där med en blandrashund måste du själv se är enorm. 

Vi som "påhoppat" dig är gamla i gemet när det gäller råttuppfödning (jag har förvisso bara haft två kullar men har varit aktiv i många år och är en före detta moderator på detta forum) och vi kanske låter anklagande och elaka, men du lyssnar ju inte på vad vi säger utan säger att vi bara är elaka mot dig när vi vill djurens bästa. Vi tror inte att du är en djurplågare, men du har uppenbarligen svårt att ta till dig verkliga, vettiga tips. då blir vi frustrerade och hamnar i den här sortens situation. Det är som sagt beklaglig. Jag tror du vill hennes bästa, men du har presenterats med bevis att en kull inte är hennes bästa, så ta till dig det och köp en kompis eller omplacera henne. Hamna inte i trots för att du inte gillar det vi säger utan gör det för ditt djurs bästa.

Annons:
[ariella77]
2014-04-10 12:55
#42

Hanarna kommer från en kull och honan från en helt annan kull. De är inte släkt för fem öre och anledningen att hon var ensam kvar var den att det fanns udda antal råtthonor och hon blev sist kvar.

Fridborg
2014-04-10 12:58
#43

#42 Jag förstår, du har sagt det. Det är inte problemet här. 

Problemet är att honan är för ung för att få barn, hon behöver en kompis, dina råttor är inget avelsmaterial eftersom hanarna också är för unga (aggressivitet yttrar sig oftast vid ca 6 månader, därför ska hanen helst vara minst ett år innan man avlar).

Du har verkligen inte lyssnat på någonting vi sagt. :(

fuzzie
2014-04-10 13:01
#44

#40 Ingen har sagt att du är en idiot och än mindre djurmisshandlare! Nu får du ju faktiskt ta och skärpa dig! 😡 

Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så vill dessa kunniga människor endast hjälpa till och det är inget snack om att råttor utan stamtavla skulle vara "sämre" än de med stamtavla. Men man vill ju inte avla på djur som man inte vet bakgrunden på. 

Sen är det ingen tabu att snacka med zoo-ägare men varför man inte föredrar att snacka med dessa är för att de handlar med så många olika djur att det är svårt för dem att veta det bästa för exakt varenda djurslag och art. Good for you om eran zoobutik är bra, eftersom det finns vissa som knappt ens har koll på vad de själva heter och absolut inte bör jobba med djur och gör det endast för att tjäna pengar. 

Men den riktigt kassa stämningen var det faktiskt du som skapade! Och ingen här har sagt att du "måste" ge bort eran hona, men det vi ber om är att ni skaffar en burkompis till henne och att ni undviker avel just nu eftersom hon fortfarande bara är en liten unge. Samt att ni har en hel del ni behöver läsa på och det finns alltid nya saker att lära!

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Mapel
2014-04-10 13:05
#45

Nu känner jag ändå att jag måste kommentera här, trots att jag inte ville lägga mig i. Men jag blir inte riktigt klok på denna ovilja att ta hand om sina djur och ge dem bästa möjliga chans i livet, det är åtminstone det jag vill med mina djur. 

Jag förstår varför så många blir negativt inställda till zoo affärer, men för en oinvigd är det såklart inte så lätt att förstå. Men råttor är tyvärr inte det friskaste husdjuret, det finns många defekter som har kommit av aveln, både kända och okända defekter som dykit upp. Dessvärre kommer väldigt många defekter från zooaffärsråttor och det är många gånger pga av dessa individer som råttornas hälsa har försämrats. Det finns numera näst intill ingen helt frisk linje utan bara med mer eller mindre defekter. Det är här som stamtavlan kommer in! Stamtavla har ingenting med vem som har den finaste råttan att göra utan ENBART med vilka sjukdomar som finns bakom ens råtta. Har man en stamtavla så kan man kolla upp alla defekter som finns och sedan avgöra om det är värt att riskera att avla eller inte. Det går alltså inte alls att jämföra med hundars stamtavla där det tyvärr många gånger enbart är en "utseendejämförelse" (dock inte alltid, finns även mycket bra med stamtavlor inom hund,just för att det gör att man kan kolla bakåt i ledet och se vilka genetiska sjukdomar som finns.) Men för att kunna se saker som barbering, aggession, rossel, tumörer, stereotypier mm som tyvärr är vanliga problem inom råttvärlden så behöver man ha ytterst god kunskap om vad ens råtta har för bakgrund genetiskt.

Att det är så många som är motvilliga mot att ni tänker avla på denna individ som ni inte har någon stamtavla ifrån beror alltså på att de är så otroligt rädda om tamråttan och dess fortlevnad. 

En liten parentes också… Att din hona har mycket kontakt med dig är tyvärr inget substitut för en annan råtta, och en timmes kontakt med en annan råtta per dag är tyvärr inte tillräckligt. Råttor är ytterst sociala, komlexa djur som behöver social kontakt, trygghet och värme från en annan individ, hela tiden. 

Jag hoppas att detta gett lite förståelse för vart denna motvilja kommer ifrån och varför alla är så envetna med att inte uppmuntra er avel.

Tsunamis
2014-04-10 14:43
#46

#40 Nu måste tyvärr jag lägga mig i här. Nåväl att det finns rätt sätt (läs trevligt) att säga saker på men det finns också rätt sätt att ta till sig information också.

Kommer du till ett djurforum och svär högt och lågt över att djuraffären har rätt och har djur med bra stam för det är precis vad försäljningspersonalen har sagt - ja då kommer du få väldigt mycket respons från folk som tycker precis tvärt om. 

Din djuraffärsägare är bara intresserad av att sälja djur och tillbehör ingenting annat. Vi här värnar om råttan, råttans livslängd, råttans hälsa, ingenting annat. Fattar du då att man har oerhört olika infallsvinklar på vad som är rätt, bra och och vad som är dåligt?

Har du sett miljön hos en djurgrossist? Har du sett hur din djuraffärsägare har sina djur? Kan du med handen på hjärtat säga att han har en bra mijö för sina djur? Har du frågat när han avlar på sina djur och hur gamla de är respektive vikt?

Du citerar ett svar du fick från en veterinär angående trycksvärta. Det var ungefär 30-40 år sedan vi sist hade giftig trycksvärta. Jag kommer nu skriva något nu som du kommer ha svårt för men djuraffärspersonal och icke specialiserade veterinärer har inte alltid rätt. Den ena är en försäljare och den andra behöver extra utbildning på smådjur. Hos veterinärer tillhör alla smådjur, fåglar och reptiler exotiska djur så veterinärer som läst basutbildning hund/katt, häst eller nötkreatur kan således inte svara med särskilt mycket expertis på hur du sköter ditt smådjur. En bra veterinär ringer en veterinärkollega utbildad på smådjur men många gör det inte.

Angående ditt spån:
Köper du detta spån i bal är det så är det barrträd. Skulle det vara av asp och bal storlek 15-20kg skulle du kunna lägga på en nolla om inte två av det priset du köper den för. Så dyrt är det med lövträd. Jag tycker det ser ut som Chipsi super på fotot. Vissa kan ibland säga att det är av asp men det stämmer inte. Vill du använda mjukt spånströ så gå över till hampa. Finns säkert dem här som har invändningar mot hampa också men den irriterar i alla fall inte luftvägarna med terpentinet som barrträd gör.

MvH  Tsunamis

kigon
2014-04-10 15:29
#47

#40 De ovanstånde inläggen skrev det ytterst bra, men kan säga att ingen hackar på redan existerande råttor med dåliga gener 🙂 Det är endast AVELN på dessa som är dåligt, inte råttorna som redan finns. De är lika värda som alla andra råttor, har själv tre stycken utan härstamningsbevis. 

Det som #46 är helt korrekt. Jag går djursjukvård och vi har en kurs som har nästan helt med detta att göra. Specialister är ett måste om man har t.ex. råttor, då de andra tyvärr kan inte mycket. Det finns ej heller många specifika kurser i Sverige tyvärr, så många föredrar att läsa kurser utomlands. De flesta veterinärer jobbar faktiskt bara med t.ex. kor, häst, gris, höns (salmonellaprov, etc) och sedan katter och hundar. Under mina APL perioder kan jag säga att det kom en kanin till oss, alla andra var hundar/katter, så det är ytterst viktigt att man hittar någon som har specialutbildat sig inom området på gnagare, och då helst någon som har gått en kurs om just råttor, möss, osv.

Precis som #34 skriver så har hela min uppfattning om denna "pålitliga" försäljare baserats på faktumet att han är OK med att ni avlar på en så pass ung hona, för det säger tillräckligt. Han kan inte kunna mycket om avel på råttor om han anser att detta är ok, samt att han säger att han vet vad han avlar på men inte har stamtavla är väldigt märkligt.

Tycker istället för att bli arg så försök läsa igenom allting i lugn och ro, gärna läsa igenom artiklarna i Vanliga råttfrågor och tänk på det ett sansat sätt. Erfarna människor har sagt till dig att honan inte mår bra av att bli avlad så pass ung och det är olagligt att hålla henne ensam tills hon kan ta kull. Jag tror fortfarande verkligen att ni tog hand om henne med goda avsikter och ni vill att hon ska må bra, så iallafall försök att ta till dig något av det vi skriver… Vi skriver ju absolut inte allt detta för att vara "elaka" mot er, utan det är bara djurets skull vi tänker på…! Vi känner ju inte er och att anta att ni är "djursmisshandlare" eller något sådant hade varit barnsligt, utan vi vill bara djurets bästa precis som er, och hoppas ni tar emot råden vi försöker ge er så råttan får ett så lyckligt och bra tillvaro hos er som möjligt 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fjordell
2014-04-10 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Istället för att riskera den unga råtthonans liv med att sätta bebisar i henne, och föra vidare vad som antagligen är dåliga gener eftersom de är grossistavlade, utan någon som helst tanke på temperament eller hälsa för den delen… varför inte bara kontakta någon privatuppfödare och köpa en kompis åt henne? Det behöver inte vara en unge, en vuxen hona funkar också utmärkt. 

Och att para en såpass ung hona är som att ta en kull på en tik som inte ens är 6 månader gammal. Hon är alldeles för ung.

Att varje kull dessutom är en enorm risk för honan är ingen hemlighet. Jag är uppfödare, men tar aldrig kullar på honor som är yngre än 6 månader. Det är bara fel. 

I julas fick jag min senaste kull. 4 ungar kom det. 3 var kvar i mammans mage, och kunde inte komma ut då en större unge lagt sig på tvären på vägen ut. Jag tvingades åka till veterinär för att ta ultraljud på henne, röntgen och värkstimulerande. Det funkade inte, så operation var det enda sättet för den nyblivna mamman att ens ha en chans att överleva. Under tiden de opererade tog jag hand om de 4 ungarna som hann komma ut. 

Lyckligtvis klarade mamman sig, även om de fick ta bort hela livmodern på henne i samma veva eftersom den bara var minuter ifrån att spricka, om vi hade fortsatt ge henne värkstimulerande.

Räkningen gick strax under 6000 kr.

Du har säkert dessa pengar att lägga ut om det skulle behövas, men är det värt det? Att ta en kull på en såpass ung hona utan känd stam? Som kan bli sjuk en vecka efter att hon blivit parad? Som kan föra vidare sina dåliga gener till sina ungar. Är det verklilgen värt det, istället för att stötta en seriös uppfödare och köpa en söt unge som sällskap åt henne?

Annons:
wintermynta
2014-04-10 21:27
#49

Jag är så trött på allt snack om hur bra djuraffärer är, hur bra råttor är som är privatuppfödda till affärer  , om stam eller inte.
Det är inte det som är poängen här. Självklart försöker dom flesta djuraffärer verka seriösa, hur ska dom annars kunna få nåt sålt.
Det är precis som när veterinärer lovordar skitfoder som Hills och Royal, självklart gör dom det , dom får betalt för det.

Om ni verkligen brydde om honan skulle ni inte utsätta henne för en kull utan skaffa sällskap omgående. Redan efter 2 veckor tappar dom språket. 
Sen funderar jag vad ni vill bidra med er råttkull? Vad är det som gör denna hona så fantastisk att hon måste gå vidare ?. Hur kan ni utvärdera hennes flockegenskaper, syskonens & föräldrarnas hälsa/psyke.
Du skriver att dina råttor kommer från två olika kullar alltså borde uppfödare ha minst 40 råttor då man räknar 20 råttor på en linje. Av dom 20 är det mindre än hälften som duger till avel . Jag får inte ihop matten eftersom han måste ju ha mer än två kullar för att kunna sälja som reptilmat och ju fler råttor som går i avel destå mindre genpool.
Om nu denna zooägare är så bra och importerar från Europa hur kommer det sig att ni har roans?? Ute i europa är denna blekgen inget som någon seriös uppfödare anser exklusivt eller önskvärt för den delen.
Sen när det gäller import djur hur ser zooägarens karantän ut? och har han karantän överhuvudtaget.
Det är så mycket som är fel i detta och jag skulle kunna skriva en hel uppsats men det kommer inte hjälpa honan eller hanarna.
Jag kan bara hoppas att ni lyssnar på oss som gått före, skaffar mer kunskap och omvärderar lite. För råttornas skull.

Niji
2014-04-10 21:51
#50

Jag har nu tagit mig tid och läst allt och jag ber JÄTTE mycket om ursäkt för att jag varit trångsynt. Jag har nu mejlat den närmaste råttuppfödaren jag hittat på RIFs Uppfödarlista. Jag förstår 100% vad ni menar. Jag har kännt att det varit för dyrt m.m men tack vare er har jag fått en tankeställare och känner att det är bättre att betala dem pengarna på en kommpis än att riskera hennes liv. Även om vi inte haft dem länge så älskar jag dem. Jag har dem uppe så fort jag kommer hem och lägger mig i min säng vid datorn så har jag dem uppe hos mig i min säng. Jag har alla tre uppe sammtidigt då och dem alla trivs bra ihop men dem är för unga för att avlas på och det är något både mamma och jag måste tänka på. 

Jag hoppas att vi allihopa kan börja om på nytt och glömma denna diskussionen. 

MVH Lovisa - Niji

Mind of a queen, heart of a warrior

Fjordell
2014-04-10 21:55
#51

#50 Vad glad jag blir. Det var ett väldigt klokt beslut! Fantastiskt!👍🌺

Niji
2014-04-10 21:58
#52

:)

Mind of a queen, heart of a warrior

Fridborg
2014-04-10 22:01
#53

Jättebra! För mig är det glömt och förlåtet :)

🥳🎈

Nelley
2014-04-10 22:03
#54

Grrrrreat xD

Niji
2014-04-10 22:14
#55

:)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
kigon
2014-04-10 22:23
#56

Vad bra! Grattis till snart 4 råttisar i familjen! hoppas ni får många glada år tillsammans, de är otroligt goa husdjur! 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Niji
2014-04-10 22:24
#57

:)

Mind of a queen, heart of a warrior

fuzzie
2014-04-10 22:27
#58

Jättebra Niji! Verkligen jättebra! 😃 🎈

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Niji
2014-04-10 22:27
#59

Tack alla :)

Mind of a queen, heart of a warrior

[ariella77]
2014-04-10 22:29
#60

Jag har oxå läst och tänkt om ang avel. Att jag har en annan åsikt om zoo-butiken, är en annan femma. Jag har varit på riktiga skitbutiker oxå så jag förstår vad ni menar. Är därför glad att det åtminstone finns EN butik som bryr sig om djuren de säljer också. Den zoo-affären är helt fristående och ingår inte i någon kedja. Finns i Värnamo. Väl värt ett besök så får ni själva bilda er en uppfattning. Mat och spån köper vi från ett annat ställe som har bättre kvalité och priser. Har hon inte det vi söker hemma så tar hon hem det. Hon är supernoga vad hon tar hem och gillar inte heller veterinärsfoder (vår hund stod på det, men nu köper vi av henne och hunden mår bättre). Hon säljer inte kutterspån utan ett asp spån utan terpentin. Vi vill helst ha ett bottenmaterial som fungerar för både mus och råtta då vi köper stora förpackningar. Toa-lätt gillar jag inte.

orats
2014-04-10 22:44
#61

#60

Det låter jättebra. Men tror de flesta råtterfarna samt råttuppfödare ej rekommenderar djuraffärer.
Personligen tycker jag det inte låter seriöst av en uppfödare att sälja till djuraffär. Jag skulle vilja kunna ha kontakt med köparen och se hur råttorna utvecklas för att kunna skriva in i stamtavla osv.
Hos en seriös uppfödare får man stamtavla med info om råttans släkt och sjukdomar som kan tänkas ligga bakom. Dessutom kontakta uppfödaren för råd och info om släktingar till ens råttor. Om man nu ska avla är det viktig information.

Även om man inte ska avla så skulle jag mycket hellre veta vad som ligger bakom råttan, särskilt när det finns som ett alternativ. Och så vill jag inte bidra till grossistaveln som säljer till djuraffärer.

Visst att vissa djuraffärer köper inte från grossister, utan från privata uppfödare med bra hand om djuren. Då finns det chans att man får en snäll och fin råtta sällskapsråtta. Men jag skulle ändå aldrig ta en kull på den råttan, eftersom jag isåfall vill veta vad som ligger bakom (hälsa,temperament, ålder på släktingar osv).

kigon
2014-04-10 22:52
#62

#60 Ni skrev tiiiidigt att ni hade höet för att boa, jag kan ge tips på att t.ex. slänga in en toarulle i buren, råttorna kommer ha riktigt kul att rulla ut den och boa med allt papper 😃 

Om ni vill ha tips på aktiviteter så älskar mina kokta ägg (men svalda), riktigt roliga att kläcka öppna och hitta mumset i, samt om man lägger något som de gillar (grönsaker? pasta? frukt? bär? kött? allt sådant) i en toarulle och trycker igen sidorna så är det roligt för dem att lista ut hur de ska få upp den 🙂 Hela nötter är kanon! T.ex. en hel hasselnöt med skalet på, så får de lista ut hur de knäcker skalet. En av mina älskar också att "jaga" något, som att dra fingret runt somt de får springa efter, eller ett snöre, etc. Dock bara en som gör detta, så vet inte hur populärt det är 😉

Bara generella tips, råttor är väldigt starka individer så ni kommer snabbt märka vad just era älskar 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Zakaraa
2014-04-10 23:17
#63

Här Ariella77 och Niji har ni lite tips på vad ni kan använda Istället för kutterspån och hö som även är billiga :)

Strö: "Lättströ av Hampa", säljs på Granngården. 20kg för 149 eller 179 (jag minns tyvärr inte vilket av priserna det är men Något av de två, finns inte att hitta på hemsidan men säljs i butikerna.)
Ströet kommer inte från Träd utan från en Ört, dammar inte. Jag som är överkänslig mot damm klarar av det utan problem. Även råttorna slipper andningsproblemen av ett dammigt spån (som kutterspån faktiskt Är) Använder det till både råttorna och marsvinen jag har här hemma.
Bomaterial: Toapapper (mina tanter är som galna i det), strimlat tidningspapper, strimlad fleecetyg

Tycker det är ett mycket klokt beslut att ni inte tänker avla på lilltjejen och istället införskaffa en kompis till henne istället :) Det är absolut det bästa för henne speciellt med tanke på hennes låga ålder.
Fina pojkar i början av tråden, hoppas på bilder på tjejerna också när de väl kommit till rätta! :)

Tipsar även om att det finns jättebra artiklar här på RiF som är väldigt lärorika att läsa, för både nybörjare och råttvana. Alltid bra att påminna sig ibland även om man redan läst artiklarna tidigare ^^

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Niji
2014-04-11 07:36
#64

Tack för tipsen. Vi har Asp-spån till råttorna och inte kutterspån :) Höt kan vi byta ut mot toa papper :)

Mind of a queen, heart of a warrior

wintermynta
2014-04-11 09:02
#65

#50 Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg.
Lycka till med råttorna dom är fantastiska djur !!

nniikaa
2014-04-11 09:50
#66

Varför inte bara skaffa en seriöst uppfödd hona som sällskap till din nuvarande?…

Lamina
2014-04-11 10:22
#67

#66 Varför inte läsa tråden innan du skriver?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[ariella77]
2014-04-11 14:49
#68

Nu har Tinkerbell fått en kompis. Var i en annan stad i dag och passade på att gå in i en djuraffär där. Kan väl säga att den djuraffären imponerade inte på mig men de hade fina råttor (välskötta med alpspån i burarna, mycket leksaker och klättermöjligheter men personalen var inte pålästa för fem öre). Jag valde en albino-hona som fått namnet Gwen. Jag vet att albino kan ha problem med synen men tamråttor är inte beroende av synen eller färgen så som vilda djur är och att albino eller pew som de också kallas för övrigt är lika friska och snälla som vanliga råttor. 

Jag har satt ihop dem i en för de ny bur och övervakade dem i början och har nu låtit dem vara i lugn å ro men håller ett öga på dem så det inte blir kiv. Niji har varit i kontakt med två privata uppfödare men ingen av dem hade honor nu. Jag kände inte för att låna en annan hona då jag vet hur mycket vi fäster oss vid våra djur, även om vi bara lånar så skulle det va svårt att lämna tillbaka henne och vi ville inte låta henne vara ensam längre en nödvändigt. Däremot funderar vi på att köpa en hona från någon av de uppfödare Niji varit i kontakt med i sommar. Avla kommer vi inte göra på de råttor vi har nu. Då den iden var främst för att ge Tinkerbell sällskap, vilket vi nu löst. Detta var även sista råttan vi köper från djuraffär och jag hoppas att vi kan gå vidare och som min kloka dotter skrev innan att glömma det tjafs som varit och avsluta tråden.

Zakaraa
2014-04-11 14:58
#69

Mysigt med en pew! :) Ska bli kul att se bilder på sötnosarna sedan!

Är det en riktig Pew eller kan det vara en redan blekt champagne roan? :) Anledningen till att jag frågar är för att jag har ett litet intresse i att se om folk får tag på riktiga Pews från butiker/grossister då jag själv alltid Trott att det varit pew men det visade sig att de var just blekta champagne roans :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Niji
2014-04-12 10:22
#70

Gwen har fått byta namn till Sno white men kallas för Snow :) Vi tycker att det passar henne bättre :)

Mind of a queen, heart of a warrior

[ariella77]
2014-04-12 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Här kommer en bild på Snow. Vi hade alla uppe i sängen en stund men fick sära på dem då Tom var VÄLDIGT intresserad av Bell. Han är väl lik sin namne, haha. Nåväl försökte fota alla men det va svårt.

[ariella77]
2014-04-12 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Snow och Bill. Han tvättade henne :)

JoySurrender
2014-04-12 14:37
#73

Jag skulle inte ha hanarna och honorna ute samtidigt. Honorna löper var 4-5:e dag och de kan para sig blixtsnabbt när ni tittar bort. De har väldigt lätt för att bli dräktiga och det är era honor alldeles för unga för, förutom att deras bakgrund är okänd.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

JoySurrender
2014-08-20 18:13
#74

Med tanke på hur den här tråden utvecklade sig, kan ni förklara hur det kommer sig att ni gjorde en parning med "Snow" och "Bob" (Bill???) i mitten av maj?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[VampireGirlElvira]1
2014-08-20 19:02
#75

Tass.

feldt85
2014-08-20 20:06
#76

Jag känner mig så blåst, så lurad, så ledsen och rent av förkrossad. Jag köpte två av råttorna. Bad om fullständig information men får idag höra att jag borde ta reda på mer fakta innan. Vem ska ge mig den om inte uppfödaren? Jag hoppas hon får avelsförbud och att ingen köper råttor av dessa något mer :( usch och tvi vad besviken jag är. Stackars djur :(

Annons:
WarMinerTool
2014-08-20 20:16
#77

tass

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Niji
2014-08-20 20:27
#78

Ursäkta mig nu men vad fan är det här för sida? Hoppa på folk som inte kan försvara sig m.m. Fy skäms på er!

Mind of a queen, heart of a warrior

Lamina
2014-08-20 20:34
#79

#78 Ni kan visst försvara er, det har vi sett rätt tydligt här i tråden. Jag ser dock inga påhopp. JoySurrender frågade bara hur det kan komma sig att ni tagit den kullen trots att ni sagt att ni inte skulle avla på råttorna. #76 Ingen kan ge någon avelsförbud. Måste fråga: Fick du inte den informationen som fanns om råttorna? Om inte, vad fick du för information?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

monstermash
2014-08-20 20:34
#80

#78 - Vad syftar du på nu? Att människor kritiserar er? Ni kan ju försvara er, ni har ju varsitt konto här inne…

Niji
2014-08-20 20:39
#81

Mamma har tagit bort sitt. Jag får försöka försvara mig och mamma mot andra… Jag vet ärligt talat inte hur länge jag orkar med sådant här. Hade någon utav köparna skrivit att hen hade velat avla hade vi rekommenderat att köpa från en annan!

Mind of a queen, heart of a warrior

JoySurrender
2014-08-20 21:15
#82

Jag tror nog köparen själv kan svara på vad hon inte fick information om.

Vad jag undrar är hur ni kunde para så väldigt unga råttor en dryg månad efter att din mamma skrivit detta: 

"Jag har oxå läst och tänkt om ang avel."

"Avla kommer vi inte göra på de råttor vi har nu. Då den iden var främst för att ge Tinkerbell sällskap, vilket vi nu löst. Detta var även sista råttan vi köper från djuraffär "

Du skrev också själv:

"Jag har alla tre uppe sammtidigt då och dem alla trivs bra ihop men dem är för unga för att avlas på och det är något både mamma och jag måste tänka på. "

Och detta efter att 8-9 personer varav de flesta uppfödare avrått er bestämt och tydligt, så ni kan inte skylla på att ni inte visste att de var för unga.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[ariella77]
2014-08-20 22:41
#83

Jag kan bara säga att jag gjorde ett misstag med åldern. Nu gick det bra å Snow fixade det bra. Ev framtida kullar kommer inte att paras förän honan är över 6 mån, minst och hanen är året. Jag har lärt mig av mitt misstag. Nu handlar inte bråket bara om åldern på råttorna men det är mellan mig och köparen. På ett sätt ångrar jag att jag började skriva här och på ett sätt är jag glad. Hade jag inte skrivit nått hade jag kanske fortsatt avla på unga råttor utifrån den infon jag läst mig till på veterinär sidor, fakta böcker och pratat veterinärer. Jag ångrar att jag skrev här för det har fått oss att må dåligt. Jag avskyr bråk.

Annons:
feldt85
2014-08-21 00:15
#84

#79 jag bad om fullständig information om föräldrarna. Alltså allt dem visste. Jag var nybörjare och trodde hon kunde vägleda mig när det gällde stamtavla m.m. Hon sa vid flera tillfällen att stamtavla fanns men tydligen ska man som nybörjare veta att stamtavla var något hon klippt och klistrat själv. För mig har stamtavla alltid betytt att ordentliga papper fanns på djuren. Har både hund och katt med stamtavla och ingen av dem har klippt och klistrat själv. Jag är helt anti zoo råttor som jag i efterhand fått reda på att hon visste att hon avlade på. Jag fick idag reda på föräldrarnas ålder vid parning. Jag är skogstokig. Mina älskade råttor går helt mot mina principer och det skär i mig.

Lamina
2014-08-21 01:36
#85

#84 Stamtavlor på råttor kan vem som helst skriva. I just dethär fallet kan jag inte uttala mig då jag faktiskt inte vet hurvida det faktiskt finns stam på råttorna eller inte (eller hur pass autentisk den stammen skulle vara.) Och även om jag har mina tvivel när det gäller Lovely Dark så tror jag inte så illa om dom att dom skulle ljuga någon rätt upp i ansiktet. Många uppfödare arbetar utanför SRS och skriver egna stamtavlor. Det gör inte dom mindre seriösa eller stamtavlorna sämre. Inom råttvärlden är alla råttor välkomna, dom behöver ingen fin stamtavla för att få vara med på utställning eller tävla i agility. Det är fritt fram att regga vilken råtta man vill i SRS.

Stamtavlor är inte till för att "bekräfta" råttan på något vis eller visa hur "fin" den är. Det är för att man som uppfödare och köpare ska kunna hålla koll på stammen, att man ska kunna gå bakåt i stammen och kolla vad som finns där ifall det behövs. Det förutsätter ju dock att det finns möjlighet att göra det. Att skriva upp alla råttor i stammen är ju inte till någon nytta om det inte finns någon uppfödare bakom som tagit sig tid att följa råttorna och deras släktingar genom livet och kan berätta för och nackdelar om stammen. Så nej, stamtavlan behöver inte vara falsk bara för att hon själv har skrivit den, men i just dethär fallet tror jag inte den är särskilt användbar om du vill veta vad dina råttor kan ligga i riskzoonen för eller för att avla.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wamrat
2014-08-21 01:38
#86

#85

Stamtavlan som hon fick bestod av råttans namn och föräldrarnas namn samt uppfödarens namn.

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

[ariella77]
2014-08-21 07:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Precis som Lamina skriver har jag också fått lära mig på tidigt stadie. Stamtavla och reggade i SRS är inte samma sak. Jag anser också att det ligger i köparens intresse att ställa raka frågor. Är man emot Zooråttor så ställer man den frågan, Vad kommer dina råttor ifrån? 

Redan i annonsen på Rataholic och andra grupper skrev jag att en ofullständig stamtavla medföljer. Inget mer. Jag har aldrig undanhållit var jag köpt mina råttor, vilket syns i denna och andra trådar samt grupper på FB. Hade  feldt85 skrivit till mig redan från början att hon var intresserad av avel och utställning hade jag rekommenderat henne till någon annan. Jag sålde mina råttor för 100 kr st eller 150 kr för två. Vill man ha en reggad råtta med ordentlig stam så får man betala betydligt mer för sin råtta. Detta är enligt mig det första man kollar upp när man vill köpa en. Som blivande köpare kan man också kolla upp säljaren. Har hon/han hållt på länge. Hade feldt85 kollat lite så hade hon sett att jag också är ny på det här. Har hållt på med möss men nä. Det är inte samma sak. Som nybörjare gör man misstag. Jag har försökt att guida feldt85 så gott jag kan. 

Sen uppkom en smitta hos våra nu avlivade möss. Att detta kunde vara smittsamt till råttorna kom mig till kännedom efter jag levererat råttorna. Jag kontaktade då samtliga köpare med denna infon. Jag väntar nu på obduktionsprotokollet och har satt mina djur i karantän. Detta har varit i stor diskussion i grupper få FB där feldt85 är medlem samt så har jag hållt henne uppdaterad. Råttan skickades till obduktion den 11 aug så det är bara att vänta. Veterinären sa 2-3 veckor beroende på arbetsbelastning på SVA. De gör en total genomgång på råttan. Hittar de nått så får jag ta ställning till vad som ska göras då. Innan jag vet nått så målar jag inte faan på väggen och spekulerar. Mina råttor mår bra och ingen av dem är sjuka. Råttan som avlivade hade inte samma symtom som mössen. 

Jag bifogar även en av de stamtavlor jag skickade till feldt85. Eftersom jag inte har infon om mor- och farföräldrar har jag inte skrivit nått men jag hade kunnat skriva att farföräldrarna är pew eftersom jag har halva kullen själv och alla är pew samt att jag hört att resten av kullen också är pew. Jag vet dock inte säkert så därför skrev jag inget. Tanken med min stamtavla var att börja någonstans. Om två tre generationer har man en fullständig stamtavla. Om man vill vara garnaterad att inte ha zooråtta i sin råtta får man leta långt bakåt i leden för att vara säker. Jag kan regga mina zooråttor på SRS men de gör de inte mindre zooråttor för det.

JoySurrender
2014-08-21 10:12
#88

Om en tittar på din stamtavla så ser en dels att hanen måste ha varit 2,5 månader och honan 2 månader vid parning, dels att du angivit hanen som pew. Om du tittar längre upp i den här tråden ser du att Snow är pew. Det är också omöjligt att säga nåt om er nyligen avlidna råtta vid obduktion. Vad ska SVA leta efter? Ska karantänen gälla från 11 augusti?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

JoySurrender
2014-08-21 12:29
#89

Det räcker inte med 2-3 generationer för en fullständig stamtavla. Är du medlem i SRS?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Jollabolla
2014-08-21 13:05
#90

Jag tycker som de ovanför skriver att det inte räcker med bara några generationer. Och de råttuppfödare som det finns här på rif och på andra ställen har ju lagt ner så mycket arbete med sina råttor och linjer i flera flera råttgenerationer. De kollar efter sjukdomar och beetende för att det inte ska uppstå mycket problem. Och som du(ariella77) skriver om att feldt85 skulle ha kollat bättre innan tycker jag låter lite dåligt faktiskt. Nu är ju inte jag själv uppfödare men jag tycker att en bra uppfödare ska ändå berätta sådant innan. Jag tycker det är viktigt och nästan lite som en skyldighet att berätta allt man kan om djur man säljer till andra. Om man själv har information, vilket i detta fallet är att föräldrarna är zooråttor så tycker jag själv att du borde berättat om det. Det är inte säkert att alla som skaffar råttor för första gången vet alla frågor man ska ställa till uppfödaren och det är därför viktigt att man vägleder de när man kanske kan mer själv…

Annons:
kigon
2014-08-21 16:50
#91

Jag fattar inte hur ni kan båda ha agerat som om ni förstod vad vi försökte skriva och sedan struntade i det och avlade…?? 😕 Och nu skriver ni "i fortsättningen" även om ni redan visste denna informationen innan ni avlade… Känns extremt oansvarigt. 

Att sedan skriva att ni guidade köparen så gott ni kunde utan att ge sådan grundläggande information som att de är köpta från zoobutik och avlade för tidigt, och anta att en ny råttköpare borde ha frågat de rätta frågorna istället… (som jag har uppfattat att köparen först fick reda på i efterhand?) Har inte ord för det.

Nej, tack för mig, hoppas innerligt ni menar vad ni skriver denna gången iaf och inte avlar på detta viset igen…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

feldt85
2014-08-22 00:13
#92

#91 exakt så var det. Fick reda på allt det i efterhand trots att jag bett om fullständig information. Skönt att se att så många förstår ens frustration. Jag är en lärdom rikare men otroligt sorgligt att djur ska behöva ta smällen för en annan lärdomar.

RaGooN
2014-08-22 02:58
#93

För mig är ni svartlistade och då främst pga att ni verkar ha förstått allt av råd ni fått men helt enkelt struntat i, och sitter och skyller ifrån er och kommer med bortförklarningar. Nä jag kommer inte köpa av er och kommer definitivt se till så många inte köper av er om ni fortsätter såhär.. Detta är ett skräckexempel på oseriös avel.

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

mullsi
2014-08-22 08:14
#94

#93 ja jag kommer varba folk för det här.. :s usch!

Trollan92
2014-08-22 14:12
#95

Jag har läst halva tråden och jag är redan j*vligt upprörd ur folk som påstår att dem är råttkunniga använder Kutterspån å Hö? Kurterspån är känsligt för råttornas luftrör. Råttor är INTE som råttor om ni nu trodde de. Och eftersom råttor är så känsliga så kan dem även få ohyra av Hö! Å sen avla på en såpass ung råttunge? Å stödja en zoo affär som säljer möss å råttor som foder? Vad i hela friden är detta?? Hur kan ens admin tillåta dessa diskutioner?

Trollan92
2014-08-22 14:12
#96

Råttor är inte som möss*

Zakaraa
2014-08-22 14:29
#97

#95 Djuraffärer säljer inte råttor och möss som foder. Döda frysta som de får levererade så, ja men absolut inte levande (reptiler måste också få mat). Men det är även olagligt att mata reptiler med levande råttor och möss. Finns ingen reptilägare som skulle köpa så dyrt foder för den delen heller.
Inte för att det har någonting med trådens innehåll att göra dock.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
kigon
2014-08-22 17:58
#98

#97 Tyvärr finns det, min gamla klasskamrat för 1½ år sedan ca. köpte ofta möss från djuraffären som "nödmat" när det tog slut eftersom affären låg nära… 😮 Jag mejlade djuraffären dock men vet inte om dom gjorde någonting åt det eller ej då jag bytte skola strax därpå, får verkligen hoppas det…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Niji
2014-08-23 12:56
#99

Detta har ingenting med denna tråden att göra men hör till detta. Lovely Dark är först och främst min före detta musuppfödning som jag efter hand kommer att starta upp igen när jag har tid då jag just nu fokuserar på skolan. Råttorna är mammas ansvar, råttuppfödningen heter numera Fenjas rattery före detta Lovely Darks rattery men vi har idag beslutat att dela på namnet för att ingen ska förknippa mig med råttorna då jag endast är intresserad av musavel och mamma är enbart intresserad av råttor. Vill ni diskutera något angående råttorna så får ni ta det med henne. 

Mig hittar ni i fortsättningen på MIF (mus i fokus) Mamma når ni på Facebook då hon inte hinner vara inne på iFokus.

Mind of a queen, heart of a warrior

Moa Liljegren
2014-08-23 16:44
#100

#99 Råttuppfödning..? Hoppas du menar som i dåtid och inte nutid.

monstermash
2014-08-23 17:18
#101

Först och främst vill jag bara säga att jag håller med er alla; detta är ett tydligt exempel på oseriös avel, och det är beklagligt att köparen inte fick all information om råttorna, likaså att Ariella77 valde att avla på råttorna trots att hon verkade hålla med er alla i början av tråden. Dessa handlingar är inte försvarbara när man fått så mycket goda råd som man sedan väljer att strunta i.

TS är inte myndig eller ansvarig för råttuppfödningen. Hon har flera gånger påpekat att det är hennes mamma som är det. Självklart borde en 16 åring förstå att man inte avlar på så unga djur och sätta sig in i aveln bättre innan man ger sig in i det, men nu är det inte TS som tagit kullen utan hennes mamma.

Ingen förtjänar att stå till svars för andras handlingar, inte ens i detta fallet. Inte ens om man stödjer handlingen eller varit delaktig - inte så länge det inte är en själv som tagit beslutet. Som i detta fallet. Ansvaret ligger på ariella77's axlar och det är förkastligt att hon avregistrerat sig och låter dottern försvara hennes handlingar, men vi väljer om vi ska fortsätta diskussionen, lägga ner den eller flytta den till till exempel Facebook där vi hittar ariella77 efter avregistreringen här inne.

I denna tråden finns det många intressanta och välformulerade inlägg, men diskussionen börjar spåra ur och påminna allt mer om häxjakt. Vad vill ni ha ut av detta? Ska dottern be om ursäkt och erkänna att dem gjorde fel? Är inte det moderns ansvar? 

Slutligen, jag förstår fullt ut att ariella77 är svartlistad som råttuppfödare i era ögon nu, och att ni inte rekommenderar hennes uppfödning. Jag håller med er om det. Jag anser bara inte att hennes 16 åriga dotter ska behöva ta diskussionen och att fortsätta låta henne göra det signalerar att det är okej. Rikta kritiken mot kvinnan som tänker fortsätta med råttaveln istället - ariella77!

sassak_1994
2014-08-23 20:22
#102

Tass

zickan
2014-08-24 01:48
#103

#101 Tror folk börjar känna sig väldigt frustrerande att de hela tiden går mot stenhårda väggar som verkar vägra lyssna på råd. Håller med om att ariella77 är väldigt oseriös som flydde fältet för minsta lilla och inte kan stå till svars över sin oseriösa avel och omyndiga dottern istället åker på skiten.
Däremot kanske Niji kan va den bättre personen och lära sig av det som sägs, ta in de råd som ges, läsa på mer. Börja ifrågasätta sin mammas beslut om oseriös avel, försöka va den bättre personen och lära ariella77 baskunskaper om avels vett/etikett.
Niji kan sluta gnälla här inne över att folk på fb går på henne och hennes mamma. Sluta ta åt sig för sig om vad som skrivs om sin mammas uppfödning om hon nu inte har något med detta att göra. Niji säger sig däremot stå till ansvars om musaveln. Nu kanske det är Niji som gör besluten, men även där är det ariella77 som kommer få stå till ansvars om det sker nått. Just pga att Niji är minderårig. 

Till medlemmarna här inne. Jag förstår er fullt ut i det ni skriver. Dessa personer är svartlistade hos de flesta uppfödare av råttor och möss av vad jag hört, fram tills de verkligen tar in de råd de får och läser på mer som har en bättre avels syn. Men till icke uppfödare osv, erat sätt att visa ni fått nog. Sluta köp av personen ;-) Fortsätt ge råd i rätt trådar och hoppas de en dag lyssnar. 
Även om det ibland är behövligt, ibland svårt att låta bli off topic. Så tänk i vad tråden är kapad till. Försök håll er inom ramarna vilket jag tycket folk relativt bra här. Visst är det några övertramp. Men ändå är jag förvånad på hur snälla medlemmarna varit i försök att få dessa två personer att förstå. Nu menar jag inte bara denna tråden utan alla trådar här på råttor iFokus.

Trådskaparen Niji startade denna tråden den 7/4 2014: Köpt sina första två råttor och ber om mer råd.  

Varför jag inte ser något större offtopic övertramp mot Niji som borde tas endast med ariella77…. 

8/4 2014 är det ariella77 som skriver inlägg om att de tagit hem en zoo hona som är ensam och därav skall de avlas på henne. Dvs inte Niji/trådskaparen som frågar något. 
MEN den 9/4 skriver Niji att VI planerar ta en kull. Inte ariella77 planerar. Redan dag nummer 2 som råttägare går Niji själv ut och säger vi skall ta en kull. Och redan där tar på sig att hon är med i det hela. 
Samma dag fast i annat inlägg i denna tråden skriver hon "Mamma och jag vet" men även "JAG litar på affären och djuren jag får där ifrån då jag tycker att dem är duktiga"

10/4 Det fortsätter med att ariella77 inte förstår hur oseriösa de är och vägrar lyssna på de bra råd de fått och istället tycker alla som inte strycker de mothårs är besserwisser. Så ariella77 skriver själv  "Det var ett jäkla hallå det blev här! Ni beter er alla som besserwisser och klankar ner på oss utan att veta nått om oss. Vi ÄR pålästa"

Nu är det fortfarande så att som minderårig är det föräldrarnas ansvar på vad barnen gör. Men att säga ariella77 är den ende som har nått att göra med uppfödningen, parningar osv är fel. I början av allt skriver de alltid VI, OSS, MAMMA OCH JAG.
Aldrig skrivet mamma har planerad, ariella77 kommer para osv. Niji är alltså lika indragen i det hela om man skall utgå från den text de själva skrivit. Men minderårig och kan inte stå tills vars för sina egna handlingar då personen inte är straffmyndig. Så den delen faller alltid på föräldrarna/förmyndaren. Ja även pappan om denne ännu har en del i ansvaret av sitt barn. 

Så länge tråden inte går för offtopic mot trådskaparens inlägg.
Trådskaparen ber att trådan skall låsas eller rensas mot saker som går mot svensklag, rifs regler eller personen känner nått visst inlägg är format som rent påhopp till denne. Så finns det inte så mycket Medarbetare har att göra åt saken egentligen. Folk måste få fråga om saker trådskaparen skriver, ge råd som trådskaparen bett om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mullsi
2014-08-24 07:13
#104

#103 bra skrivet!

Annons:
Upp till toppen
Annons: