Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5519 ggr
HannaRosberg
2014-04-01 13:12

Mjäll och håravfall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har en liten rått tjej på snart 2 år och 7 månader(15 april) and still going strong. Men senaste tiden har hon fått väldigt mycket mjäll och håravfall bak i nacken. Vad beror det på? Och finns det något att göra åt det? Hon kliar sig inte ovanligt mycket.


Annons:
Fridborg
2014-04-01 13:16
#1

Löss och skabb sätter sig gärna i nacken så är du säker på att det inte är det?

HannaRosberg
2014-04-01 13:38
#2

Det vet jag inte. Men det är tjocka hudflagor. Inget smått slm kvalster för det har jag haft på kaninerna. Utan detta är tjockt. Kan försöka ta kort när jag kommer hem i eftermiddag


Fridborg
2014-04-01 13:41
#3

#2 Ja gör det om du kan så blir det lättare att avgöra :)

Zolah
2014-04-01 13:41
#4

Badar du henne ofta? kanske är pga uttorkning eller reaktion på shampo/balsam?

HannaRosberg
2014-04-16 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer två bilder. Lite sent men har haft mycket att göra senaste tiden. 

#4 Badar henne istortsätt aldrig :)


HannaRosberg
2014-04-16 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

.


Annons:
EmelieSaraViola
2014-04-16 23:01
#7

Ser helt ut som mjäll, vilket jag kan tänka mig är vanligt i högre ålder. Man kan ju alltid åka till en vetrinär som får kolla och ge råd på vad man kan göra om det nu är torrt/mjäll. Ser ut som hon har lite småsår med så skulle ju kunna vara parasit men att hon har torr hy med och har flagnat på grund av kliandet? 

Bara spekulationer, men jag tycker du borde ta henne på en vetkoll för säkerhetsskull :)

HannaRosberg
2014-04-17 12:05
#8

#7 Hon kliar sig inte onaturligt mycket av vad jag lagt märke till iallafall. Och har inte ont av det eller någonting. Och ingenting som rör sig heller. Så det borde inte va kvalster/parasiter, Har haft det på kaninerna, så vet hur det ser ut, och på dem var det bara små prickar som kröp runt :)

Men hon har en juvertumör som växer hyffsat fort med, så kommer nog få åka till veterinären snart ändå, för att få ett slut på det hela :( 

Men tack för svar :)


Upp till toppen
Annons: