Annons:
Etikettråttägare
Läst 3145 ggr
Melissa V
2013-07-20 20:20

Betygsätt djurbutiker i Sverige

Vart inspirerad av akvariefisk iFokus och tänkte det vore toppen med en likadan här anpassad för våra gnagare Kopiera texten nedan och skriv dina åsikter om en djuraffär. Var: Vilken stad/by. Namn: Vad heter den. Utbud: Vad finns. Bemötande: Hur var personalen? Hjälpsamma? Kunniga? Kvalité: Bra kvalité på sakerna. Råttor/Djur: Var djurhållningen okej. Om det fanns några djur. Hur såg hälsan/temperamentet ut. Återkommer du? Varför/Varför inte. Övrigt: Något mer som bör delas med av. Betyg: Sätt betyg på djuraffären. I en skala från 1-5 (5 är alltså bäst och 1 sämst). Flera personer får gärna betygsätta samma butik. Och som sagt, var vänlig håll andra kommentarer borta från detta inlägg. Ta det i ett nytt inlägg eller i pm är du snäll.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


  • Redigerat 2022-05-15 18:56 av zickan
Annons:
GeishaoChick
2013-07-20 21:13
#1

Var: Stockholm, Vällingby
Namn: Arken Zoo
Utbud: Allt från mat och halsband till hundar och katter, till små hus och spån till gnagare och fåglar. Burar och stora säckar med spån och hö/halm.
Bemötande: Personalen är välkomnande, hälsar alltid när man kommer in, otroligt trevlig vid kassan. Kommer inte ofta fram och hjälper men de tvekar inte att hjälpa till när man väl frågar! Nästan all personal äger råttor/är råttkunniga.
Kvalité: Maten är färsk, produkterna är hållbara.
Råttor/Djur: Gnagare (råtta, hamster, gerbil, kanin och marsvin), fiskar och några få reptiler. Har inte sett eller hört fåglar. Djuren verkar pigga och välskötta. Man ser dock inte så mycket pga höga hyllor.
Återkommer du? Absolut! Väldigt nära min lägenhet, endast 3-4 minuter med cykel. Busshållplats bara några meter från affären.
Övrigt: Miljön är öppen och välkomnande, tyst och lugnt. Man kan gå runt länge och fundera på vad man behöver.
Betyg: 5

:')
2013-07-20 21:14
#2

Var: Uppsala

Namn: Zoo Grizzly 

Utbud: Allt du behöver till hund, katt, fågel, akvarie och gnagare.  Gnagare och fiskar säljs i butik.

Bemötande: Tråkiga och okunniga. Säger inget om du inte frågar själv.

Kvalité: Väldigt bra.

Råttor/Djur: Råttorna lever på alspån i akvarium likande burar utan gäller. Få klättermöjlihheter. Råttorna påstods vara av olika raser och Odd eye var någon speciellt som en uppfödare avlar på. Liten kunnighet. Blyga råttor, ej kontaktsökande.

Återkommer du? Ja, även djurhållningen är sådär så har de väldigt bra utbud och kvalite.

Övrigt: Trevlig atmosfär i butiken, man gillar att gå in där.

Betyg: 3/5

ÖrjanLax
2013-07-20 21:20
#3

Var: Barkarby, Järfälla
Namn: XL-zoo
Utbud: Det mesta, väldigt stor butik som hela tiden får in nytt.
Bemötande: Tyvärr har tjejerna varit otrevliga, ointresserade och icke hjälpsamma alla dom gånger jag varit där. En kille är dock trevlig men vet ej om han finns kvar.
Kvalité: Bra kvalité på sakerna. 
Råttor/Djur: Dom har inte råttor vilket är skönt. Dock har dom andra smådjur, fåglar och en hel del fiskar (dom verkar prioritera akvarieavdelningen). Smådjuren och fåglarna hålls i ett eget rum för att minska stressen, dock vet jag inte mer än så om hur bra djurhållningen är.
Återkommer du? Ja, då dom har bra utbud av färskfoder för mina hundar, frysta rådjursklövar för spårande och andra frysta ben vilket kan vara svårt att hitta, och en hel del skojigt för råttorna.
Övrigt: Plocka-självmaten för råttorna hade malar/något liknande djur i, men det kanske är svårt att undgå det oavsett vart man handlar?
Betyg: 4

GeishaoChick
2013-07-20 21:26
#4

Var: Stockholm, Kista Galleria
Namn: Arken Zoo
Utbud: Litet utbud av mat och tillbehör. Men bas grejer finns.
Bemötande: Personalen är tyst och ler inte mot kunderna, man känner sig i vägen. Jag var där idag och personalen var väldigt rushade. För två år sedan när jag köpte Geisha och Chick fick jag knappt någon tid att välja ut vilka råttor jag ville ha. Fick kanske stå i en minut innan dom sa att jag skulle skynda på. Dom packade ner rått flickorna i en trång kartong som man fick på vägen hem >.<
Kvalité: Så långt jag har vart med om de två gånger jag vart där så har dom bra utbud. Köpte en stor säck med Rat Nature på 2,5 kilo! Inte varje dag man hittar det.Råttor/Djur: Råttor, hamstrar, kaniner och marsvin hölls i samma lilla rum tillsammans med undulater och andra fåglar. Alla råttor var honor, de såg äldre ut än 5 veckor och låg trötta och sov tillsammans på kala hyllplan i en mellanstor bur. Underlaget var Alspån. Råttorna var sega på att reagera på mina lock ljud, men såg annars friska ut (var OTROLIGT nära på att köpa alla 4 flickor för att rädda dom från att kanske få fel hem… usch…)
Återkommer du? Nej. Personalen är otrevlig, affären är trång och livlig. Väldigt rörigt.Övrigt: Skulle inte rekommendera att köpa råttor (om man nu inte vill rädda dom vilket jag var nära på idag). Första gången jag var där 2011 var alla råttor helt lyriska och vissa såg ut att vara äldre än 5 veckor.
Betyg: Sätt betyg på djuraffären. 2

Apootie
2013-07-20 21:27
#5

Var: Göteborg, Mölndal
Namn: Mölndal zoo och reptil (har jag för mig?)
Utbud: Några få hamsterburar, tillbehör till djur (mest hund och katt). Råttor, andra gnagare, reptiler, fiskar m.m men inga fåglar.
Bemötande: När jag har köpt mina råttor har det varit väldigt trevlig stämning, personalen som hjälpt mig då har varit väldigt bra bemötande och kunniga. De bevisar att de faktiskt vet om djur genom att plocka upp djuren på rätt sätt (t.ex. inte dra råttorna i svansen). Väldigt snälla och bra bemötande annars med. Fick tipset av en kompis som också hon tyckte det var fantastiskt bemötande där. Dock finns det en äldre man som jobbar där, som jag själv inte råkat ut för, men som jag hört om och han verkar vara lite sur/bitter/otrevlig.
Kvalité: Jag tycker det är bra kvalitet på sakerna. Köpte mitt "startkit" till råttorna där och allt är fortfarande i superskick (köpte dem i november 2012). Buren var tyvärr en hamsterbur (en stor en och råttorna fick ju (får fortfarande) komma ut väldigt ofta) som nu används som reservbur/för-säkerthets-skull-bur (ni vet nog vad jag menar). 
Råttor/Djur: De djuren jag har mött där har varit framåt och villiga att komma fram, dock har några i samma bur kunnat vara lite skygga. Jag tror de håller på med djuren där, men är inte säker. Har dock sett en tjej gå omkring och lyfta ur djuren och gosat med dem m.m.
Återkommer du? Ja det gör jag, för jag tycker att personalen är bra och jag gillar stället över huvud taget.
Övrigt: -
Betyg: 4,5/5. För att vara en butik med djur tycker jag att de sköter det oerhört bra, dock tycker jag att de kunde ha haft en större affär och "rätt" underlag till råttorna.

dyoxide
2013-07-20 22:02
#6

Var: En bit från Lund
Namn: Zoogiganten
Utbud: Allt möjligt faktiskt! Till katt, hund, smådjur, fåglar och fiskar. Dom hade faktiskt rätt så mycket saker som passade råttor, och inte bara dom vanliga sakerna i hamster-storlek!
Bemötande: Träffade bara en i personalen, men han var väldigt trevlig och frågade vad det var för djur vi hade. När vi svarade "råtta" tittade han lite bekymrat på oss och sa "ni har väl två eller fler, va?". Första gången någon som jobbat i djuraffär (av dom jag träffat) varit så kunniga om råttor (dvs. typ basics…)
Kvalité: Jodå, allt vi köpte (två rep man fäster i gallret och en ramp) har hållt jättebra och har funkat utmärkt :) vi köpte även lite godis, och det var jääättegott!
Råttor/Djur: Av vad jag minns såg djuren ut att ha det bra. Dom hade mest fåglar och typ hamstrar och kaniner, inga råttor (phew!), men dom såg ut att ha det rätt bra där.
Återkommer du? Jag skulle gärna göra det, men det tar nån timme med bil och vi är inte så ofta i dom trakterna.
Övrigt: Väldigt stor och trevlig djuraffär med mycket olika saker i med trevlig personal.
Betyg: 4 :)

Annons:
:')
2013-09-28 14:29
#7

Puttar lite

bunnykit
2013-10-05 09:42
#8

Var: Stockholm

Namn: Bromma zoo 

Utbud:Alla typer av foder, många sorters djur, mycket tillbehör för alla arter.

Bemötande: Personalen var ok, men det var uppenbart att de försöker förneka att deras råttor kommer från grossister. Den jag pratade med lyckades dock försäga sig, råttorna kom från nederländerna, de var 9 veckor gamla.

Kvalité: Bra kvalité på sakerna. 

Råttor/Djur: De hölls åtskilda av kön på stora ytor med pellets som bottenmaterial. De flesta av djuren var nyfikna och kom och hängde ut genom dörren på buren när hon öppnade den.

Återkommer du? Nej, förmodligen inte. Skäl; har inget behov av fler råttor och det vara bara det jag ville ha därifrån.

Övrigt: Säger de att råttorna kommer från en privat uppfödare så tro inte på dem, det är bara något de blivit tillsagda att säga till köpare då det låter bättre än "Ja, de här djuren har vi importerat från nederländerna."

Betyg: 2½. Bra grejer, inte lika bra djur, dock var de flesta trevliga, men en hona är sjukt aggressiv, och det märks att 'uppfödaren' har parat med vad som helst utan koll på genetiken bakom färgerna.

[juunii]
2013-10-05 12:01
#9

Var: Örebro
Namn: Grizzly Zoo
Utbud: Tillbehör till alla slags av djur, levande smådjur som möss till kaniner.
Bemötande: Personalen är väldigt trevliga, hjälper när det behövs.
Kvalité: Kvalitéten på sakerna är bra!
Råttor/Djur: Djurhållningen var okej tycker jag, men det finns ju ingen djuraffär där djuren lever ett lyxigt liv. Det fanns glas runt djurburarna (djuren får ett ''eget'' rum) så folk kunde inte störa dem som t.ex att pilla på buren och stressa upp dem, vilket jag tycker är väldigt bra! Djuren såg ut att må bra med sin miljö. Om jag måste välja så skulle jag köpa råttor därifrån av alla djurbutiker, men det är inget jag lär göra.
Återkommer du? Självklart att jag återkommer, det är ju min favoritbutik!
Övrigt: Det är mycket billigt där, har aldrig stött på mig någon djuraffär som säljer billigare än vad grizzly zoo gör. Burar de säljer är också bra.
Betyg: Skala 5 av 5

DuBetMig
2013-10-05 14:25
#10

Var: Arboga
Namn: Z:as Zoo
Utbud: Inredning till bur, hund/kattgrejer, akvarier och tillbehör. Kaniner, råttor, hamster, fisk osv.
Bemötande: Manipulativa när det kommer till att diskutera foder, bottenmaterial, hantering och avel. 
Kvalité: Endast köpt kattsand där.
Råttor/Djur: Vanligtvis smutsiga akvarier. Djuren finns inte i lokalen utan i källaren. Fick inte följa med dit. Ägaren tog upp råttungar åt mig, fick ej se föräldrar. Ungarna var runt 3-3½ veckor. "De här har börjat äta själva, men jag vet inte hur gamla dem är" var ägarens kommentar när han kom upp med dem. Han hanterade dem genom att lyfta i svansen.
Återkommer du? Enda stället jag kan köpa kattsand på, så därmed kommer jag tillbaka. Kommer aldrig köpa djur där. 
Övrigt: Som sagt, väldigt manipulativa. Han kan få vad som helst att få det att låta bra, fast det är tvärt om. (Ex. Han hade halm i burarna hos råttorna för att djurskyddsmyndigheterna sagt det - men han kan lika gärna ha tidningspapper som fyller samma funktion.) 
Betyg: 1 av 5.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

[dvärghamster Uppfödning]
#11

Var: Åkersberga, Norr om Stockholm Namn: Förut: Åkersberga Zoo, Nu: Djurmagazinet Utbud: Koppel, mat, tillbehör, akvarium, burar, sovplatser för djur, Bemötande: Personalen är alltid trevliga och väldigt kunniga Kvalité: Bra kvalité, säljer även egen blandad mat som är bra för råttor och hamstrar. Dom har också färsk mat Råttor/djur: Har för tillfället inga rätter men hamstrar och kaniner finns. Gnagarna bor i akvarier och råtterna i stora råttburar och kaninerna i kaninburar Återkommer du? Alltid. Bästa butiken Övrigt: Om man bor/är i Stockholm så ska man verkligen besöka den Betyg: 5++

[Hejkungen]
2013-10-12 00:30
#12

Tassar och Morrhår

Växjö

Säljer lite reptiler, fisk, smådjur. All slags mat och tillbehör och många bra burar. Man kan också beställa hem. En kunnig personal till varje djuravdelning. 

Väldigt bra bemötande, kunniga om smådjuren och de andra djuren. Dock inte lika kunniga om råttan, men dem har absolut baserna. Burarna är alltid rena och snygga. Kaninerna går i stora "boxar" även Marsvin och Råttor går i höga, glasburar, dock med klättermöjligheter för det. Råttorna har ett bra temperament och är alltid fina och hälsosamma. Finns även möjlighet till tillexempel hjälp med klo klippning för hund, kanin och marsvin. 

Dem är mån om att man köper en bra bur och att dem kommer till ett bra ställe. 

Väldigt bra affär, och köper djur från en mindre uppfödning därför kan dem inte alltid lova att man får hem råttor då man beställt då det helt enkelt inte kommit några bebisar. Dem tar inte hem om det inte efterfrågas mycket, och därför har de inga vuxna djur i affären! 

Så bra en djurbutik kan bli helt enkelt. Har köpt alla mina råttor därifrån utom 2 stycken och dem har alla varit helgoa och aldrig aggressiva! :)

vapensyster
2013-10-29 23:12
#13

Var: Uddevalla
Namn: Zoonet (byter snart namn pga ny ägare.)
Utbud: Till just råttor, det mesta.
Bemötande: Personalen där är helt underbara. kunniga på sin sak, väldigt trevliga och skämt samma. Hjälper gärna till ovs.

Kvalité: Bra
Råttor/Djur: Dom är väldigt noga med att djuren som kommer dit ska vara från seriösa uppfödare och ej grosist. Dom har underbara burar med rätt inredning/underlag ovs. Djuren som är där blir grejade med dagligen. Mycket kärlek och kel där!

 Hur såg hälsan/temperamentet ut.  Det jag har sett har det bara varit bra. 
Återkommer du? Bästa djuraffären i uddevalla, solklart.
Övrigt: Du får mer än gärna ta med djuren dit! Dom blir väldigt mycket gullade med ovs. Väldigt härlig stämmning
Betyg: klar 5a (5 är alltså bäst och 1 sämst).

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Annons:
Riighto
2013-10-29 23:49
#14

Var: Arlandastad (Märsta, Stockholm)
Namn: Arken Zoo
Utbud: Inredningar till burar, foder, akvarier, burar. Sålde kaniner, marsvin, hamstrar, fisk osv.

Bemötande: Trevligt bemötande mot kunder, inget trevligt bemötande mot oss praktikanter. De är inte utbildade inom djurvård däremot kunniga på foder.
Kvalité: Larver bland hundben/hundgodiset. Dålig kvalitet på fiskar och akvarieväxter.

Råttor/Djur: Guldhamstrarna fick gå så länge ihop att de åt upp varandra. Kaniner/marsvin sägs vara yngre än vad de är. Fiskarna och växterna dör relativt snabbt. Tillåter inackorderingar med olagliga burmått.
Återkommer du? Nej aldrig mer.
Övrigt: Min värsta praktikplats någonsin. Om du värnar om djur, gå inte hit.
Betyg: 1 av 5.

MissanTissan
2014-11-15 00:59
#15

Var: Stockholm, Stuvsta centrum
Namn: Amazonas
Utbud: Ja det mesta djuraffärer har. (Koppel, leksaker, halsband, selen, smådjurshus, bomaterial, hundgodis, kattsaker. Djur. Osv.)
Bemötande: Ägaren är trevlig men låter sina djur bo i dåliga förhållande.
Kvalité: Inte säker.
Råttor/Djur: Han säljer: Råttor, hamstrar, gerbiler, kaniner fåglar och ibland möss.
Återkommer du? Ja, men inte för att handla utan för att se till att inga djur lider.
Övrigt: Skulle absolut inte rekommendera den här djuraffären.
Betyg: 0/10

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Annellie]
2014-11-16 18:12
#16

Var:  Nyköping  Namn:  Arken Zoo Utbud: Det mesta finns där..Handlar där ofta.. Finns inte varan man vill ha så beställer dom hem det.
Bemötande: Duktiga! Väldigt hjälpsamma.
Kvalité:  Den är braRåttor/Djur: Deras djurhållning är bra. Dom har aldrig några råttor inne eftersom dom kräver så mycket tid och hantering redan från början.. Vill man ha en råtta får man lägga en beställning så köper dom in en. Deras kaniner går inte i bur utan har en stor hage, andra djuren har det också bra.
Återkommer du? JaÖvrigt: Dom säljer tyvärr djur till en tjej som absolut inte BÖR ELLER SKA ha djur. Hen köper en söt liten djurunge, tröttnar.. säljer den vidare och sen köper en ny. Fick hem ett par blodiga gerbiler av henne en gång… som henoms katter lekt med. Har berättat om alla incidenter för djuraffären.. dom vet vem hen är.. Men fortsätter ändå sälja trotts att dom lovat att inte sälja till hen.

Minuspoäng på att dom säljer till djurplågare.

Wellcraft
2014-11-16 20:16
#17

Var:  Norrköping
Namn: Norrköpings Akvarier
Utbud: Allt möjligt till alla våra hemdjur.
Bemötande: Alltid otroligt trevliga, pratar mycket med sina kunder och hjälper mer än gärna till. Tar det lugnt och ger information i lugn och ro i stället för att stressa. Kunniga.
Kvalité: Utmärkt kvalité
Råttor/Djur: Djurhållningen är så bra som en djuraffär kan uppnå. Visst kan försäljningsburarna se lätt tråkiga ut men djuren är inte där särskilt länge pga de är eftertraktade. Köper aldrig in från grossist utan enbart från privatpersoner. Just nu har dem inga råttor, då det inte finns någon privatperson att ta in ifrån - men ibland så. Dem får hållas i stora fågelburar men toalätt strö och bra foder.
Återkommer du? Ja, är stammis där samt extrajobbar + praktiserar.
Övrigt: 
Betyg:  För att vara djuraffär med djur så förtjänar det ändå en 5.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JenniferSoderberg
2014-11-20 19:19
#18

Var: Storheden, Luleå. Namn: Djurmagazinet. Utbud: Massor för hund, katt och smådjur! Bemötande: Just hon jag bett om hjälp de gånger jag vart där har varit mycket trevlig och skämtsam, frågar efter henne då hon har råttor själv. Kvalité: Kvalitén på sakerna jag köpt därifrån är kanon! Råttor/Djur: Råttor, kaniner, marsvin, gerbiler, möss, hamstrar, fåglar och fiskar, vad jag sett har alla djur det bra, sist jag var in var marsvin och kaniner separerade (vilket är ovanligt i de flesta djuraffärer), råttorna hade/har mycket att klättra på, många krypin och är väldigt frammåt, hon jag ber om hjälp är där inne dagöigen och gosar med dom, imo väldigt bra! (: Återkommer du? Varje gång jag är i Luleåtrakten åker jag dit! Övrigt: - Betyg: 4,5-5/5


[VampireGirlElvira]1
2014-11-20 20:21
#19

Var: Boden & Luleå. Namn: Djurmagazinet. Utbud: Väldans massa grejer och utbud till hundar, katter, fåglar, reptiler och smådjur. Bemötande: Personalen var trevliga och frågar kunden/kunderna om vi behöver hjälp. Kvalité: Väldigt bra kvalité på sakerna. Råttor/Djur: Burarna var rena och fina hos smådjuren, fåglarna och hos fiskarna. Smådjuren, fåglarna och fiskarna såg friska och fina ut. Återkommer du? Återkommer definitivt tillbaka på grund av det trevliga bemötandet som man får av personalen där. Övrigt: Vet ej…. Betyg: Stark 5:a. :D

[VampireGirlElvira]1
2014-11-20 20:30
#20

Kan också tillägga att Arken Zoo här i Boden inte var så bra. -100 för djurhållningen och utbudet av djurmat var dåligt.

Annons:
JenniferSoderberg
2014-11-20 20:47
#21

Gör två. ^^ Var: Piteå. Namn: Djurmagazinet. Utbud: Mest saker för hund och katt. Bemötande: Personalen är tråkig, och står mest i kassan och pratar med varandra. Kvalité: Enda jag köpt därifrån är en kattspade, den är i helt ok kvalité. Råttor/Djur: Fåglar, kaniner, marsvin och hamstrar. Kaniner och marsvin bor ihop, sa till men de brydde sig ej, då jag var där hade fåglarna ett äpple på botten av buren som legat där minst 4 dagar och det var i Juli, dvärghamstrarna hade ett hjul som ramlat, såg ut att ha legat ner ett bra tag. Återkommer du? Isf i akuta fall för att köpa spån om jag ej tar mig till Luleå. Övrigt: Bara att det ser allmänt kasst ut i alla djurens burar. Betyg: Minus 3, minus 1 i bästa fall.


U
2022-04-22 23:39
#22

Var: Online på nätet
Namn: Pawpalace
Utbud: Bra utbud för råttor och gnagare i allmänhet (även hund och katt)
Bemötande: Pratade ej med deras support
Kvalité: Hög kvalitet på produkterna jag beställde
Råttor/Djur: Endast djurartiklar, säljer ej djur
Återkommer du? Genombra beställning och leverans. De har ett bonus-system så jag har fått bonuspoäng och kommer handla igen 👍
Övrigt: Detta är en bra djurbutik för sådant man behöver till sina djur. Den finns på https://pawpalace.se, rekommenderas!
Betyg: 5/5

zickan
2022-05-15 18:41
#23

#22 Kul du puttar på en gammal tråd jag inte ens mins 🙂. Kanske dags starta en ny tråd som inte är 10 år gammal. Många butiker har ändrats och stängt ner sedan dess.
Jag kopierar din text och startar en ny tråd med det du skrivit. Hoppas det är okej.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2022-05-15 18:56
#24

Ny tråd om ämnet är skapad. Får väldigt gärna fortsätta fylla på med dagens butiker.

https://rattor.ifokus.se/discussion/1540733/djurbutiker-betygomdomme

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sidan för dig som är intresserad av råttor
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: